Hoppträningen gick...

2010-01-27 | 22:52:30


Nu ska ni äntligen få veta hur det gick på hoppträningen! Jag har inte velat lägga ut filmerna/skriva om det för på filmerna ser det katastrof ut... På själva träningen så tyckte jag att det kändes rätt bra så... Därför blev jag så förvånad/besviken när jag fick se det på film! Därför kommer förhoppningsvis videoanalys vara till stor hjälp för mig!

När jag kollar på videosarna här hemma framför datorn så sitter jag t.o.m. och smackar åt mig själv?! Är jag förlamad eller vad är det frågan om? DRIV PÅ DIN HÄST FÖR TUSAN! Att jag skulle börja rida mer "aggressivt" var minnsann totalt bortglömt till denna träning.

Jag har redan glömt bort ungefär hälften av alla tips som Ulrika gav mig, men jag kommer ihåg att "pusslet föll på plats". Jag kunde se samband och likheter mellan alla våra svåraste problem, det ena utlöser det andra. Ulrika har som sagt ett tankesätt som jag älskar, hon ville att vi skulle få upp hästen i en högre form så att bakbenen kom under och började arbeta/gymnastisera kroppen. Mycket gymnastikhoppning kör hon alltid på, det är i princip aldrig några höjder eller "tävlingsbanor".


Ungefär såhär såg det ut på de flesta videosarna -Ständigt fel avsprång på mini-räcket längs kortsidan... Fel galopp allt för ofta, avbrott, suck...


Den jämnaste rundan som blev filmad... Dock blev det lite dragkamp efter studsen...

Överlag, för att hela min prestation ska kunna förbättras, så tycker jag att jag behöver träna upp min fokus. Jag lyssnar när jag får instruktioner, men fem sekunder senare sitter jag i dvala och drömmer mig bort igen. Jag måste "rida i nu:et", först då kommer jag att komma ihåg viktiga detaljer så som att hålla igång tempot...

OBS: Jag vill inte ha några nedlåtande kommentarer om filmerna. Jag vet i princip redan vad som behöver förbättras, tyvärr är ridning SÅ mycket lättare sagt än gjort har jag fått upptäcka... x)

Postat av: Sara

Vad ska man säga? Kämpa på! :D Kommer bli bra tro mig!

2010-01-27 @ 23:01:09
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Maja

Det är lugnt vettu Frejis!

Tänk hur grymt dåligt det gått för mig den senaste perioden, men då jag bestämde mig, som du, att börja rida "i nuet", så känns allt bättre!

Därför blir jag lite orolig när du satsar så stenhårt på tävlingarna i framtiden, rid NU istället! Ha kul ihop NU!



Som du kanske förstår har jag precis fått exakt samma råd för typ 14 timmar sedan XD

2010-01-27 @ 23:19:18
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Sara

SV: Det är därför det är så toppenbra att filma! Då ser man alla fel man gör haha, så sitter man å tjatar på sig själv när man ser filmen:P

2010-01-27 @ 23:29:28
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Det såg faktiskt inte såååå farligt ut som du skrev..

eller, ja det tyckte inte jag iaf..

Tyckte det swåg helt okej ut, om man tänker på hur pass "lite" ni har tränat nu sen årsskiftet..



Så kämpa på :)

2010-01-27 @ 23:55:54
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Catrine

Jag måste bara säga att jag tycker att du rider svinbra här! Helt ärligt. Tänk när vi red den där studsen för Kattiz och alla bommar flög åt alla håll ;-) Det här är ju jobbiga övningar för honom och det syns att han får jobba. Du är duktig, Babbi! Kan du bara pussa Moby hej då från mig? Jag kunde inte åka till stallet i dag eftersom det var storm :-( Åker till Stockholm i morgon. Haaj

2010-01-28 @ 00:28:30
Postat av: Micchan

Jag tycker inte heller att det ser så dåligt ut. Visst är det inte kul med avbrott i tempot men det är ju inte hela värden. Du har även en väldigt bra sits tycker jag, faller inte fram eller något sådant! Kämpa på!!

2010-01-28 @ 08:00:41
Postat av: Micchan

Jag tycker inte heller att det ser så dåligt ut. Visst är det inte kul med avbrott i tempot men det är ju inte hela värden. Du har även en väldigt bra sits tycker jag, faller inte fram eller något sådant! Kämpa på!!

2010-01-28 @ 08:03:33
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

jag tycker det ser mycket bättre ut än första gången jag såg er, mycket bättre flyt trots avbrotten osv. bara du får lite stabilare/starkare sits blir det nog toppen!

2010-01-28 @ 09:07:57
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: sandra

Freja, du behöver inte ursäkta dig. Det ser inte alls dåligt ut! Och du tänk såhär: Det är på träning man ska träna på det som är svårt/problem. Inte på tävling. För att träna och bli bättre är just vad träning innebär. Det säger jag till mina elever väldigt ofta, poängterar att det är på träning det ska bli fel (om det nu blir fel), för då kan man tillsammans rätta till det. Det är naturligt! Snygga ridstövlarna är förresten! =D

2010-01-28 @ 20:43:48
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: Frida

Det ser inte så jätte illa ut :) träning är ju till för att man ska träna på det man inte är bra på och med träning så kommer också resultat!! :)

2010-01-28 @ 21:38:16
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Sabina Borenius- Satsningen som juniorrtyttare-Just nu: Vinn Schockemöhleschabrak sponsrat av Stockholms Häst Butik!

Jag måste bara säga att det verkligen inte såg dåligt ut :O Första träning, du borde vara jättenöjd!! :P Helt ärligt, det såg väldigt bra ut :)

2010-01-29 @ 13:54:27
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Kristina Warg

Läs min blogg: http://kristinawarg.blogg.se :D

2010-01-29 @ 21:44:18
URL: http://kristinawarg.blogg.se/
Postat av: Linnea

hur gammal är din häst? :)

2010-01-31 @ 23:13:09
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0