Speglar hästen sin ryttare?

2014-11-17 | 11:39:00
 
 
Bläddrade förbi denna bilden på Facebook, och var tvungen att scrolla tillbaks för att spara den (har en mapp full med citat som jag gillar). På något vis fångade den mig, och jag tycker att det är en väldigt intressant tanke.
 
Att man ska hålla sig lugn, behandla hästen väl och med respekt är något som de flesta av oss har präntat in sedan barnsben (eller när man nu började rida). Men även om dessa punkter alltid ligger i vårt bakhuvud, så är vi alla olika individer och dessa ord kommer att betyda olika för oss.
Vissa är tävlingsinriktade, vissa gillar att mysa och pyssla, vissa är väldigt noggranna och vissa vill bara ha roligt. Självklart påverkar dessa olika beslut och energier våra hästar!
 
Det är så jäkla intressant att en häst som betraktas som lite svår hos en ryttare, plötsligt kan bli världens tillgivnaste mot en annan. En stressande ryttare får en stressad häst, en oförsiktig ryttare får en tjurig häst, och såklart har en lugn ryttare en lugnande effekt på sin häst.
En annan intressant sak är att hästar har precis lika mycket personlighet som oss människor.
Nu när man är vuxnare och kanske reflekterar lite mer över saker än när man var liten, så märker man det tydligt och det är så kul när man börjar lära känna en ny häst och märker att vissa saker gör de helt enkelt för att det är så de är.
T.ex. Kurre är en RIKTIG lustigkurre (passande namn!) och hade han varit en tecknad figur så hade han definitivt varit Janne Långben! Tänk er hans klonkande röst samtidigt som han är så nyfiken på allt att han glömmer vad han håller på med och snubblar över sig själv. Det är min dagliga bild när jag håller på med Kurre, haha! Fast han kan vara jäkligt divig också om han sätter den sidan till.
Tage hade mer av en räv bakom varje öra och var ganska "stängd" länge innan man kände att han släppte in en, och då var han världens mysigaste nallebjörn! Han var väldigt egen men också med ett stort hjärta.
 
Sedan så passar helt enkelt inte vissa hästar och ryttare tillsammans på ett rent psykiskt plan, är man en ryttare som mest gillar att pyssla med sin häst och eventuellt skritta ut i skogen någon gång i veckan så kanske inte en het tävlingshäst i full kondition är det bästa. Varken ryttaren eller hästen hade förmodligen varit särskilt nöjda (eller så hade de trivts utmärkt? Inget är rätt eller fel så länge båda trivs med varandra).
 
Med det sagt, så tror jag att vi människor kan ha antingen en lugnande eller stressande effekt på hästen men jag tror också på att hästen är sin egen person med dess unika karaktär -Något vi aldrig kan ändra på. Sedan kan man fråga sig om fölets personlighet formas efter människan eller om den är helt egen i sin personlighet från första början?
 
Vad tror ni? Har er häst någon speciell personlighet? :)
 
Postat av: Victoria

Kul att du skrev detta inlägg! Mina djur är såååå speciella och samtidigt väldigt bundna till mig, tanken att det inte är en slump har förekommit ett par gånger. Men det är sant som du säger, jag låter ingen rida ut på min häst av den anledningen att han är oerhört tittig och får lätt panik om han inte känner igen sig i situationen. Jag har känt honom sedan han var 130 i manken och blir aldrig rädd så jag får honom alltid lugn ( även i de sjukaste situationer) nu är han närmare 170. Vissa hästar är känsliga för sin ryttares sinnesstämning, med fasit i han så rider jag till exempel inte när jag är väldigt nere eller arg och gör mitt bästa att inte stressa i stallet.

Roligt att du bloggar igen :-)


2014-11-17 @ 15:36:07
URL: http://victoriaasen.wordpress.com
Postat av: Julia Forsbacka

Roligt inlägg! Jag rider en häst på ridskola ibland, som min tränare sade kunde vara ganska het. Jag sitter upp på hästen, någonting klickar och vi riktigt dansar fram. Alla hästar passar olika människor olika.
Min häst har en knepig personlighet. Hon är hemskt gosig men samtidigt väääldigt dominant och blir lätt arg. Hon är arbetsvillig, lättlärd och alldeles för smart.

2014-11-17 @ 17:02:13
URL: http://forcebacka.blogg.se/
Postat av: Katarina

Min gamla tant var en verklig tant med stor auktoritet. Henne gick det inte att bestämma över, bara att resonera med. Det är en häst som lärt mig mycket! Fiffan är mer... ponny, på alla plan. Framför allt mattes ponny, hon litar verkligen på mig och uppför sig på ett helt annat sätt när jag inte är med, har jag fått höra, haha

2014-11-20 @ 13:18:27
URL: http://saganomensaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0