Tränat på att tävla idag

2010-06-30 | 23:07:41


Bra det går med min bloggpaus, men jag måste bara berätta om "intensivträning för Kattiz dag 2"! Idag red jag samtidigt som Kajsa och vi befann oss på klubben=full med damm från deras underlag... xp

Gick liiite sämre än igår tycker jag men å sin sida var vi nog båda lite trötta från gårdagen. Jag har dessutom kört ett intensivpass kondition/styrka idag eftersom jag är så himla klen... :p Men Tage skötte sig ändå jättebra, det var mer jag som ibland inte orkade hålla koll på allt.

Det var skitbra för på slutet gick vi in i ridhuset där Kattiz hade satt upp dressyrstaket och domarbord, precis som på tävling. Det som var så jävla bra var att Tage blev exakt så som han brukar bli på tävling, lite spänd och motsträvig. Så man kan minst sagt säga att problemen kom fram och vi kunde jobba på dem. Red upp LB:1-programmet och såfort han spände sig eller sprang iväg gjorde vi om den punkten igen, till slut var han inte alls spänd men däremot väldigt trött!

Det jag måste tänka på under tävlingen är nog att jag verkligen måste utnyttja min tid på collectingringen och innan domaren blåser till start. Att jag ställer krav på honom och håller ihop honom även när han blir "rädd" och vill kolla på saker. OCH att jag verkligen rider med all kraft jag har och kommer ihåg både inner och ytter-hjälperna.
Kollade på filmerna från idag, såfort jag glömmer någon hjälp så blir han lite spänd och hög -När jag rider perfekt så blir han rund och supersnygg! Lite stillbilder att jämföra från filmerna:


Såhär avslappnad och fin är han ibland, fast det krävs mycket svett, hjärnverksamhet och lösgörande (för oss båda)...


... och ibland, när han tycker att jag rider dåligt, blir han såhär "förnärmad" :p

Jag börjar faktiskt tycka att dressyr är rätt kul... :p En sak är säker, jag måste ha en dressyrsadel! Hoppsadeln lockar bara till hoppsits. Imorgon tror jag att jag får träna i ensam grupp igen, vet däremot inte vad vi kommer att göra. Så synd att Kattiz inte kan följa med och drilla mig lite på själva tävlingsdagen, tror det hade behövts. Men det får bli en annan gång istället. Idag fick jag i alla fall lite tips på hur jag ska lägga upp uppvärmningen, ska nog passa på imorgon och fråga om lite mer upplägg till tävlingen etc. JAG ÄLSKAR ATT TRÄNA FÖR KATTIZ! :D

Jag ÄLSKAR mitt liv!

2010-06-30 | 12:54:52




Kom bara att tänka på hur jäkla NÖJD jag är med ALLT i mitt liv för tillfället! Jag är nöjd med mig själv. Jag har en underbar häst. Framförallt så känns det så himlahimla bra med träning/tävling just nu, jag gjorde rätt val. Jag tränar och tävlar på den nivå jag kunskapsmässigt är på, och det finns ingen bättre känsla än att göra det! Jag är fruktansvärt nöjd med att hålla mig mellan 90-110 hoppning och LC-LB dressyr, självklart kan man sträva uppåt men för tillfället är detta vad jag kan och det är inget jag skäms över.

Jag är jävligt nöjd med att vara på "amatörnivå", för ridning ska vara kul -Och det blir den när man känner att man klarar av det man ger sig in på. Känns som att många har så bråttom upp i klasser, och jag har varit likadan eftersom jag kände mig pressad att prestera för bloggens skull. Men egentligen, vad är det för skämmigt med att tävla på den nivå man är på, även om det nu "bara" är LC? Varför har vi så bråttom? Man missar allt det roliga då och framförallt så glömmer man anledningen till varför man ens rider (för att man ÄLSKAR hästar såklart!). Stanna klockan istället och gör bara det som känns bra och roligt, ni är redo när ni är. Mys med din häst, träna för tränare du gillar och som uppskattar er. Uppskatta dig själv och dina val, kunskaper och material!

Jag har definitivt hittat en balans i livet och som sagt, det är så SKÖNT att känna sig NÖJD med detta! :) Jag har så mycket mer att säga men kan inte sätta ord på det, vill kunna peppa er men vet inte om jag lyckats med detta än? Är ni nöjda med era liv? Jag hoppas att ni alla är det, allt blir så mycket enklare då. Jag tror att nyckeln ligger i att lära sig att vara nöjd med det man har och det man kan, sen kan man alltid utveckla det till något ännu bättre men först och främst måste man kunna se det från den positiva sidan.
Känner mig lagom flummig som skriver om sånt här, men det är ett viktigt ämne som är värt att fundera över.

På intensivträning

2010-06-29 | 21:56:53



KAMERAN FUNGERAR IGEN! Bild från början av dagens ridpass

Måste bara bryta min bloggpaus en kort liten stund. Det är såhär att vi kommit överrens med Kattiz om att köra intensivträning (dressyr/markarbete) hela sommaren, vilket innebär att vi tränar för henne 2-3 gånger i veckan. Skitkul, vi kommer lära oss riktigt mycket! Det som är ännu mer perfekt är att vi började med första träningen idag, och ska även träna imorgon och på torsdag -Så vi kommer att få mycket hjälp inför dressyrtävlingen! Det gäller bara att jag ska kunna rida honom likadant utan någon som står på marken... ;)


Någon arbetade visst med bakdelen idag? :)

Träningen idag var nog en av de mest givande jag någonsin haft, Tage gick riktigtriktigt fint! Ni skulle sett så förbannad han blev för att vi hittade hans jobba-knapp på hans svaga galoppsida -Sparkade bakut flera gånger! :p Jag som satt utan stigbyglar och allt, men han är mest bara gullig när han försöker vara trotsig :)

Hm ja, nu är ni lite uppdaterade om vad jag pysslar med. Det blir ingen P&J denna veckan för Lisen har inte hört av sig så det blir antagligen inget alls, men vi vill hellre vänta tills dem ska ha än att åka till Rytteriet. Nu ska vi ju ha träningar och dressyrtävling resten av veckan så det hade blivit för mycket ändå.
Nu återgår jag till min bloggpaus, vi hörs senare!

PS. Lika bra att skriva det innan någon läsare gör det -Nej, jag vet att han inte går i form på översta bilden ;) Valde den för att jag tyckte att han var gullig.

BLOGGPAUS

2010-06-27 | 17:49:12




Jag är sugen på att ta en bloggpaus på typ 3 dagar, mer eller mindre.
Vi får se hur länge jag kan hålla mig ifrån bloggen helt enkelt, kommer säkerligen att flika in med några korta inlägg ändå... :p

Vill vara 110% fokuserad på endast mig och Tage under Pay&Jump:en och dressyrtävlingen, ibland tycker jag att bloggen ligger och gnager i bakhuvudet när den absolut inte ska göra det -Så detta blir väl helt enkelt ett experiment på om det går bättre eller sämre utan bloggen ;) Jag kommer tillbaka. Under tiden får ni gärna fortsätta peppa och tipsa så att jag har något kul att läsa när jag loggar in här igen! :)

Ha det så skönt i sommarvärmen sålänge, vi hörs om några dagar!

"Riktig" tävling på lördag!

2010-06-27 | 13:57:50




Nu är jag anmäld till
Trunnerups dressyrtävling på lördag (3/7)! LC:2 och LB:1. Ska bli riktigt kul!
Förväntar mig inga strålande procent, även om det hade varit kul om vi höjt oss en smula från de 53% som vi fick förra gången. Men det viktigaste är att vi får komma ut och samla rutin tillsammans så att jag så småningom kan rida likadant som jag gör på träning... :)

Som sagt tidigare så anmäler jag bara till LC för att Tage ska få spänna upp sig och vara fjantig där och förhoppningsvis ha slut på hjärnspöken så att han kan vara fin till LB. Jag tycker dessutom att LB är lättare att rida än det nya LC-programmet... x)
Så, nu blir det till att plugga dressyrprogram och ligga i med träningen på Tage! Förhoppningsvis kommer Kattiz hit och tränar oss några gånger innan tävlingen, ska passa på och fråga henne också om hon kan tipsa om någon bra uppvärmningsplan som hade passat Tage. Ofta brukar ju min ridning brista redan på framridningen, så då kan det vara bra att ha någon övning förberedd så att jag inte bara sitter och åker runt.

Om någon av mina bloggläsare är där och fotar så får ni hemskt gärna skicka iväg en kommentar eller ett mail om ni fått någon bild på oss!... :)

PS1: Detta är anledningen till att jag vill lära mig knoppa, så fortsätt tipsa!
PS2: Har inte fått någon info än om det blir Grevlunda P&J eller inte, håller detta öppet -Annars blir det Rytteriet.

Lycka till?

Dela med er av era bästa knoppningstips!

2010-06-27 | 13:32:07




Jag är verkligen urkass på att knoppa, lyckas alltid få dem stora som kanelbullar och med en massa spret överallt. DÄRFÖR behöver jag få in alla era bästa knoppningstips! Anledningen får ni höra lite senare idag... ;)

Vad ska man tänka på innan man börjar knoppa?
Vilka "redskap" behöver man?
Steg för steg hur man knoppar?
Slutfinish?

Tror att många fler än jag hade uppskattat om alla ni som KAN knoppa ville dela med er av er kunskap! :)

Fokus på galopparbetet!

2010-06-26 | 16:21:27



Nasse!Måste verkligen ta några nya bilder på honom...

Var iväg och red imorse. Tage har blivit himla fin i vänster galopp tycker jag, känns som att han använder bakdelen bra där och har börjat korta ihop sig så att han får lite rundare "uppförsbacke"-galopp. Däremot i höger galopp har han blivit sämre istället, han hittar ingen riktig balans utan springer bara på och ligger nästan lite inåt... :s Därför tänkte jag sikta in mig på att nästan bara träna galoppen i ca. 1 vecka framöver, innan jag återgår till "vanliga" träningar.

Kommer även att bli väldigt roliga tränarledda ridpass under sommaren, jag ska berätta om dem senare ikväll! Nu drar vi ner till stugan och grillar.

Muskler på burk?

2010-06-26 | 15:57:39



Vi funderar på att börja ge Tage något tillskott som hjälper till att bygga muskler, typ E-vitamin eller något liknande?
Har velat ge honom det redan i vintras men mamma tyckte att vi skulle vänta och se om han klarade av det naturligt istället. Han har fått lite nya muskler, men dem där sista över ryggen och baken verkar sitta lite väl långt inne... Jag tycker nog att han borde ha bulkat på sig lite mer med all den träning som han har gjort! Sen är det klart, han är gammal och har en stor kropp att försörja så det är kanske inte så konstigt att det går trögt -Men kanske lite hjälp på traven är precis vad han behöver då?

Jag är fast besluten att få bort den fula bulan på korset, den förstör helhetsintrycket och gör att han ser kantig/benig ut fastän han ändå har ett bra hull. Jag tycker att det ser ut som att det saknas lite muskler närmast ryggraden enda ut till baken, det är därför han är så spetsig -Han skulle liksom behöva silikon att fylla upp med... xp Däremot vet jag inte om det finns någon muskel där och vad den heter?... Hjälper det inte med muskeltillskott så får jag väl helt enkelt acceptera att det är så hans kropp är byggd, men innan dess vill jag se om det inte kan bli en smula bättre...

Nåja, jag ska komma till frågan: Har ni tips på något bra/fungerande muskeltillskott?

Kameraproblem och midsommarplaner

2010-06-24 | 19:52:45


Jag har världens värsta bildbrist för tillfället, nästan så att man hör hur det ekar här på bloggen... Tyvärr så har jag fortfarande ingen kamera, min system gick ju sönder under Grevlundatävlingarna. Visserligen har jag min digitalkamera men det är inte lönt att fota med den om man vill ha lite ordentliga och snygga bilder, den är mer bra att ha typ när man är med kompisar etc. Vi trodde att det var fel på CF-kortet (minneskortet) så vi körde och köpte ett nytt för 1299:-, men tror ni att det funkar ändå? Nej. Så antagligen ska hela kameran åka in på lagning och vi funderar på att köpa en ny. Konstigt bara, jag som är så noga med mina kameror och ingenting hände under tävlingarna... :s

För övrigt, imorgon är det MIDSOMMAR! Jag älskar midsommar, sommaren börjar inte förrän den dagen enligt mig... :) Jag har ett ganska pressat schema med allt som jag ska hinna med innan själva firandet börjar vid 3, så jag tror inte att det blir någon vidare uppdatering på bloggen. Å sin sida lär väl de flesta av er läsare också vara ute i solen (eller regnet?) och fira istället för att sitta inne vid datorn?

Kajsa kommer till mig och firar nere vid stugan största delen av dagen, senare på kvällen ska vi åka in till en annan kompis i Ystad på fest.

Hur ska ni spendera er midsommar?

CRAP!

2010-06-24 | 11:29:39


Mina högklackade skor var för små. Jag har jättestora fötter men beställde i den största storleken som fanns (som jag förövrigt brukar kunna ha) men jag fick inte ens ner tårna i dessa skorna. Såg mer ut som 38:or typ. Tränset var skitfint men när jag stod och beudrade det idag så såg jag att pannbandet var SÖNDER?! Klänningen var det enda som var någorlunda rätt, möjligtvis lite stor i midjan men den sitter ändå OK. Ska slänga den i tvätten så kanske den krymper lite, den luktade äckelpäckel i alla fall... Tur att jag har andra högklackade skor som kan passa till!

Så nu är både skor och träns påväg tillbaks dit dem kom ifrån. Skit! Ville använda allt NU.
PS. Kanske köper ett Treadstone-träns istället för ett nytt Hööks... Har sett att dem har ungefär likadant, pullar med metall. Dem har dessutom bra kvalitet. Vi får se hur det blir!

Hur många av er...

2010-06-23 | 16:25:45


Jag hittade det HÄR inlägget och tyckte att det var så gulligt! Faktum är att jag faktiskt hade tänkt fota lite sommarbilder med hästarna under midsommar, med klänning och krans :)



Hur många av mina läsare tänker ta "midsommarbilder" med sina hästar?

JAAAAAAAAA!!!!

2010-06-23 | 15:35:40



ÄNTLIGEN
kom mitt träns och mina midsommarkläder!!!!
Jag har gått som på nålar i flera dagar och nästan drömt mardrömmar om att inte ha några kläder till midsommar... :(

Tyvärr har jag inte fått se/prova dem än, mamma kommer inte hem förrän sent ikväll -Det var hon som hämtade ut dem så dem ligger i hennes bil. Kläderna får ni såklart inte se förrän på själva midsommar... ;) Men tränset (och kanske täcket?) kan ni få se på Tage imorgon!

Åker kanske till Grevlunda istället!

2010-06-22 | 22:35:40




Vi fick precis reda på av Lisen att dem funderar på att ordna en Pay&Jump på Grevlunda nästa vecka, typ tisdag eller onsdag.
Blir det så så skippar jag Rytteriets P&J och åker till Grevlunda istället! Grevlundas bana är ju mer av internationell typ, miljön är jättefin, fräcka hinder, skitbra underlag -Man KAN bara inte missa chansen att få rida där! :) Har redan lagt till Grevlunda på tävlingsplaneringen, så att ni inte ska bli förvirrade.


Bilderna fotade jag under tävlingen som hölls där för någon helg sedan, visst är där fint?

Tävlingsplanering över sommaren!

2010-06-22 | 18:07:12


Jag har nu äntligen hittat lite intressanta Pay&Jumps och lagt upp en liten tävlingsplanering för några veckor framöver! Jag vill gärna börja med en Pay&Jump som är lite "oseriösare" än en riktig tävling, då får man fler chanser på sig att göra rätt och jag kan på så sätt känna om Tage har blivit bättre/sämre och vad vi ska tänka på till nästa gång.

OBS: Detta är bara tävlingar som jag VILL åka på, har inte anmält mig till någon av dem än för jag vill avvakta och se hur vädret blir, hur Tage känns och om vi är lediga dem dagarna.

30 JUNI: Pay&Jump Rytteriet, 90-1 m*
30 JUNI(?): Pay&Jump Grevlunda, 90-1 m*
3 JULI: Dressyrtävling Trunnerup, LC:2-LB:1
15 JULI: Pay&Jump Fjälkestad, 90-1 m
*=Vi får se vilken av dem det blir!

Är väldigt nöjd med att jag hittade dessa tävlingarna, mycket tack vare ER hjälp! Känns bra att börja med första P&J:en redan nästa vecka för då har jag något att jobba med inför Fjälkestad. Har alltid velat rida på Fjälkestads fina gräsbana, dem har många annorlunda hinder som kan vara bra att testa Tage på. Men det bästa måste i alla fall vara att man får lov att ta med sin tränare in på banan -Perfekt, det kan vi ha nytta av!

Vad gäller dressyrtävlingen så tycker jag egentligen att LC är så jobbig att rida med en stor häst, svängarna där är liksom inte anpassade för en häst precis... Men jag valde den klassen för att han ska kunna titta av sig och spänna sig bäst han vill där, så att han förhoppningsvis är avslappnad till LB:n. Det är utomhus på grusbana också, har aldrig tävlat dressyr ute men det ska bli roligt! :)

Det regnar!...

2010-06-21 | 18:24:14


Usch, det har varit stekvarmt hela dagen enda tills för en halvtimme -Då brakade regnet loss och snart kommer nog åskan...

Jag som tänkte rida ut idag och låta Tage sträcka ut lite efter gårdagens träning, men det blir nog ett kort ridpass på banan istället. Vi kan repetera lite från igår. Inte lika mysigt att rida ut på långtur i spöregn (och inte heller om åskan kommer), däremot är det rätt mysigt att rida nere på gräsbanan i regn. Det luktar så gott i skogen då...

Vi får se hur det blir, vi ska i alla fall ner vid 7-tiden eftersom Kajsa m.fl. kommer och hälsar på sin ponny Paparazzi då. Vi har ju passat honom under tiden dem var i Grekland.

RSS 2.0