Träffade bloggänget på Göteborg

2011-02-27 | 13:18:29




Nu är jag någorlunda utvilad efter Göteborg Horse Show-resan! 3 timmars buss både fram och tillbaks är inte någon höjdare, tror jag sov sammanlagt 4 timmar den natten/morgonen. Desto roligare var det dock på GHS detta året! Träffade Karin, Sabina, Emma & Anna samt FridaHärliga töser det som är exakt som de utger sig för att vara i bloggarna!... (; Herregud vad nervös jag var när jag gick fram till dem! Jag tycker att det är lite jobbigt att träffa människor första gången, men jag överlevde, de åt inte upp mig, haha! ;) Ser framemot att träffa dem igen.


Karin och Emma med sina klistermärken

Det enda jag köpte var faktiskt... en GRAMAN! Egentligen hatar jag gramaner men jag tänkte att det är värt att testa några gånger på Tage i alla fall. Bara som tillrättavisning när han vill bli lång och slippa undan arbetet, för då är det svårt för mig att få ihop honom på egen hand. Detta gäller särskilt i galoppen som han är lite svag i, blir mest fläng och dragkamp -Vilket inte bygger några muskler och därmed inga större förbättringar heller, så förhoppningsvis hjälper en graman som stöd för att få honom att bygga rätt muskler tills vi tillslut kan rida bra alldeles av oss själva. Självklart ska vi få hjälp av min tränare hur man använder den på rätt sätt.


Isabel Werth

Förövrigt så var det enda roliga att kolla på GP-ponnyn, och möjligtvis omhoppningen till Göteborg Trophy.

Hade ni det kul i Göteborg? Gick ni förbi bloggmontern?

Götebööörg

2011-02-24 | 21:20:53


1. Natten till lördag sätter jag mig på en buss upp till Göteborg Horse Show! Har inte någon koll på vilka fler som ska med mer än jag, lillasyster och Kattiz men det blir säkert skoj. Vi kommer att vara där hela dagen i princip.
2. Har inte ens funderat på om jag behöver något från mässan.
3. Jag ska definitivt svänga förbi bloggmontern och se ifall där är någon som man känner.
4. Om ni skulle känna igen mig så får ni gärna komma fram och hälsa (:

Vilken dag ska ni dit?

Taggis

2011-02-22 | 11:07:15




Det är så roligt att folk som haft Tage innan hittat till bloggen! Har bl.a. fått denna kommentaren samt några mail :) Älskar att få höra om Tages bakgrund, har inte vetat så mycket förrän nu. Jag är så glad att vi fått honom, helt klart den mest personligaste och mysigaste häst jag haft! Är han fortfarande lika svårriden för mig då? Njäe. Jag har definitivt växt som ryttare under min tid med honom och nu börjar jag komma ikapp honom kunskapsmässigt, dvs. jag sitter inte bara och skumpar rundor utan vet faktiskt på ett ungefär hur jag ska få honom i arbete. Men såklart är det en stor och smart häst som inte gör något gratis heller :) Sist men inte minst så har jag släppt mina prestationkrav vilket gör att jag kan uppskatta de små framstegen vi gör bättre.

PS. Taggen var ett bra smeknamn, ska nog sno det!

Om att vara 18

2011-02-08 | 13:19:13


 

Idag är jag hemma från skolan för att det är storm/ partidebatt i skolan som jag INTE tänker vara med i/ jag är påväg att bli sjuk. Kollade film hela dagen igår och det lär jag göra idag också. Mean Girls 2 är faktiskt helt okej att kolla på, Love & other drugs var superbra! Anne Hathaways karaktär påminde mig om en person som jag känner väldigt bra, kanske därför jag tyckte den var intressant (:

Jag har glömt berätta för er vad jag fick i födelsedagspresent! Tack för alla gratulationer förresten (och ja, några av er hade rätt med bilden; näst längst till höger sitter jag, typ 10-11 år)! Först kom vissa släktingar och fikade, på kvällen åkte vi och familjen Kjellson och åt på kinaresturang i Ystad. Senare var det tänkt att jag skulle inviga krogen med några kompisar men det blev så klyddigt med tiden så jag åkte hem och tog det lugnt istället :) Bästa födelsedagen på länge blev det i alla fall!



1. "Ponnysporrar", rider vanligtvis inte med sporrar på Tage men när jag väl gjort det (på tävlingar och vissa träningar) så har han känts lite irriterad över dem. De jag har använt då kan väl ha varit 20 mm(?), så jag har länge velat prova lite snällare 15 mm-ponnysporrar för att se om han blir mer tillfreds då.

2. Vita snabbandage, precis vad jag velat ha sedan i höstas typ! Blir perfekta till dressyrtävlingar och träningar.

3. Vita handskar från Equipage, de var dock lite för små så vi ska åka och byta dem. Har inte fått ha vita handskar för mamma innan eftersom hon tyckte att mina händer skumpade för mycket, så ska bli spännande att använda dem och se om jag fortfarande får kommentarer om det... ;)

4. Hästgodis med citronsmak, då blir Tage glad.

5. Kanske den roligaste presenten av dem alla; Till våren ska vi åka och rida islandshäst! Har bara ridit islandshäst en gång förut och det var himla mysigt, så nu ser jag framemot våren av flera anledningar! :)

Sen fick jag lite o-hästiga saker också, smycken, pengar... Har inte fått alla presenter än heller då vissa är bortresta eller sjuka. Har i alla fall beställt en ny laptop med inbyggd webbcam för en del av pengarna. Usch, sen finns det mycket annat jag vill ha också -En mini-systemkamera, sadel, vårkläder, men det får bli för andra pengar.

Nya datorn -Acer Emachines E730G

Har fått för mig att jag ska flytta ut ensam i vår lägenhet här på gården till våren, där är inte isolerat så det är för kallt att bo där nu på vintern. Hade varit riktigt perfekt, jag är dock lite mörkrädd och sånt så vi får väl se hur det går när det väl kommer till kritan... Ska åka och fixa ID-kort, nytt pass, ordna med banken och ev. intervjuas inför ett jobb. Sen är det en massa saker inför studenten. Mycket att fixa med nu när man är 18.

Gladiatorstövlar, så fräcka!

2011-02-08 | 12:27:55




De här stövlarna från Hööks är SÅ fräcka tycker jag, hade lätt kunnat tänka mig ett par! Faktum är att Hööks har sålt nästan exakt likadana stövlar för kanske 5-6 år sedan och jag dregglade redan då över dem, mamma köpte ett par som fortfarande ligger och skräpar här någonstans. Har provat dem flera gånger men de passar inte mina båtar till fötter... Synd! Det börjar dock bli dags för mig att leta nya stövlar, mina Mountain Horse som jag haft i flera år har börjat ge med sig i sömmar och dragkedjor...

Det var inte så jag menade!...

2011-02-07 | 23:05:41



Nu känner jag mig jättetaskig och drar tillbaks mitt inlägg om Ponnyakuten. Var absolut inte meningen att det skulle uppfattas som "påhopp" av något slag mot just deltagarna och det är tråkigt att det har uppfattats så, inte direkt så att jag satt och tänkte vilka "okunniga snobbar" under tiden som jag kollade på avsnitten. Absolut inte. De två första punkterna som jag skrev var inte menat som något negativt utan var snarare bara de första tankarna som poppade upp i mitt huvud medans jag kollade. Vissa dök upp i hästlastbilar och välgroomade ponnys med en massa märkesutrustning, klart som fan man får uppfattningen om att de har mycket pengar då! ;) MEN missuppfatta mig rätt, pengar är ett känsligt ämne i hästvärlden som inte gillas att prata om, jag har aldrig skrivit något om att jag tyckte de var snobbiga, otrevliga eller på något sätt gett mig ett dåligt intryck för det. Ska jag vara ärlig så tyckte jag faktiskt att alla verkade väldigt trevliga. Jag ska inte lägga mig i hur mycket pengar andra har och är inte särskilt intresserad heller, men det var ett intryck jag fick -Vilket jag också har skrivit i inlägget. Nu ska jag sluta snacka pengar innan jag råkar säga något som kan missuppfattas, inte lätt att försöka skriva just de rätta orden alltid... ;p

Den tredje punkten var mer riktad generellt åt ALLA ryttare i alla åldrar, överallt, även om jag förstår nu i efterhand att det kan uppfattas som en pik åt just Ponnyakutens deltagare. Som sagt är det inte alltid lätt att göra sig förstådd i skrift, en känsla eller tanke som jag vill förmedla på bloggen kan läsas på 1000 olika sätt. Ursäkta till dem som tagit illa vid sig, det var inte min mening. Jag är ingen elak person och vill inte att ni ska tro det heller, därför stryker vi ett streck över Ponnyakuten-inlägget från och med ikväll! :)

Idag är jag 18!

2011-02-05 | 11:11:40




Idag blir jag HELA 18 ÅR GAMMAL! :D Nu börjar livet, och jag har skrivit ett 18-årslöfte till mig själv som känns väldigt bra. Började dagen med scones och presenter, fortsätter med släktkalas och sen ska vi ut och äta på resturang med vänner. Fin dag :')<3


Kan ni gissa vem som är jag? ;)

Rollercoaster

2011-02-04 | 22:07:28




Ibland när jag har svackor i livet, vilket jag har med jämna mellanrum (mitt liv är en jävla berg-o-dal-bana!), så brukar jag tänka tillbaks på hur mitt liv var förr och sakna det. Önska mig tillbaks. Saknar allt jag hade då, saknar mina barndomsvänner och saknar min pappa. Saknar att vara liten utan förstånd och större bekymmer, saknar mig själv. Undra vad som gick snett, var skon klämmer. Borde inte se bakåt, men kan inte låta bli dagar som dessa.

Så oerhört glad att jag har en bästa vän som alltid finns där och gör mig glad, vet inte vad jag hade gjort om jag inte träffat henne. Imorgon fyller jag 18, yey...
och ja, känns jävligt fel att publicera en sånhär text men behöver skriva av mig lite.

Min intervju i tidningen

2011-02-03 | 14:07:16




Jag var med i tidningen igår, blir 18 år på lördag så dem ville göra en intervju kring det. Kul! Hade dock kanske hellre sett en ohästig bild eller en avsutten hästbild, men vad gör man inte... :p

RSS 2.0