Soooommarbete

2009-05-28 | 23:03:05

Nu börjar det närma sig sommarbetestider, jag är nästan lika förväntansfull som hästarna själva! Det är liksom första steget på sommaren, att rida ner hästarna. Nästa riktiga tecken på att sommarlovet har börjat är midsommar! Jag kommer faktiskt ihåg min bästa midsommar; Hela vår släkt firar nere i Jannelund (Där hela Lindskog-släkten har sina sommarstugor, och där hästarna har sitt sommarbete). Ängen där midsommarstången och själva firandet håller hus ligger precis invid paddocken. En midsommar råkade vi rida i paddocken precis samtidigt som musikalisterna finslipade på låtarna med sina trumpeter och allt vad det var. Tuffe gillade den musiken väldigt mycket och började trava i takt till låten! Det kanske inte såg lika pampigt ut som det kändes, men jag var ca. 10 år och VÄLDIGT stolt över att ha en så häftig häst! ;)

I alla fall så kommer vi nog att släppa våra hästar senast på måndag, så det blir väl till att checka staket och liknande i helgen? Jag har faktiskt inte planerat att ha någon speciell sommarvila för dem i år, Liva ska snarare börja komma igång istället, Tuffe blir det som det blir, han ska ju inte precis tävlas något under sommaren. Och Amber skulle behöva hålla igång, även om det blir lite svårare nu eftersom hästarna i hagen alltid brukar galoppera upp om backen och försvinna runt om krönet, Amber är ju en morsgris...

Nog om det, här finns en som redan blivit släppt på bete i alla fall!






Bilder: Kajsa Kjellson

Imorgon ska ni få ert första tips!

Ryggen !@&%#

2009-05-28 | 10:54:54



Kom nyss hem från kiropraktorn. Jag var där i hopp om att hon skulle kunna fixa till min rygg då naprapaten inte hjälpte särskilt mycket (Mer om det kan ni läsa här).

Kiropraktorn gjorde egentligen inte så mycket, enligt henne var jag bara otroligt stel (Vilket jag själv känner också men man kan väl inte ha ont av att stå rakt upp och ner bara för att man är stel?). Jag fick i alla fall en stretchövning som jag skulle göra dagligen, som skulle stretcha den muskeln som hon tyckte jag var stel i. Så vi får se, jag får göra övningen fram tills nästa återbesök så får vi se om det kan hjälpa!

Ridning och andra aktiviteter tyckte hon att jag skulle hålla på med som vanligt, så nu är det bara att tuta och köra!

Veckans HIT eller SHIT-sko?

2009-05-27 | 22:17:02


 

 SNART SOMMARLOV! Ja, snart är denna veckan över och då är det bara 1 hel-vecka kvar innan vi slutar på torsdagen den 11/6. JIPPIE!

 BETET BÖRJAR NÄRMA SIG... Det är så kul och se på hästarna när det vankas sommarbetes-släpp, de känner verkligen på sig när det är dags! De hästar som inte fattat det än blir sen helt stolliga och lyckliga när de ser den stora kullen uppenbara sig! Dock har jag inte hunnit uppnå mitt delmål med Amber ännu, att kunna rida henne själv tillsammans med de andra på väg ner...

 JAG HOPPADE Preston igår för Christer Ewesson, vilket kändes som att det var den bästa hoppträningen hittills! Jag koncentrerade mig på rätt saker, och red med självförtroende mot hinderna, och Preston var positiv som vanligt och dessutom inte så jättefeg på nya läskigare hinder. Vi hoppade t.ex. en oxer med ett schackrutigt skynke (Ett sådant som ska likna en mur) och kombination. Stolt!





 DET DÅLIGA med gårdagens träning var att vi i början snubblade över ett hinder, och då gick min rygg "upp" igen... Denna gången värre än någonsin dessutom, fick knappt ens ut benen ur bilen eller ställa mig upp efter att ha legat i soffan, utan att det kändes som att någon gjorde tusen nålar på ryggraden...

Det positiva är dock att jag kl. 09.00 imorgon ska åka till en duktig kiropraktor. Förhoppningsvis slipper jag dessa problemen sen!

 INGEN TÄVLING... Eftersom ryggen håller på och kärvar så får jag inte lov att tävla på tisdag... Jag skulle egentligen tävlat Preston då på Färs kvällshoppning för unghästar...

DEN NYA SUPERBLOGGEN!

2009-05-27 | 19:06:41

Nu har jag planerat klart något så när vad gäller de spännande nyheterna på bloggen, även om vissa saker fortfarande är lite luddiga.



Min stora dröm är att kunna bli proffsryttare, eller åtminstone något åt det hållet. Tyvärr är det ju så att antingen är man rik, och framgångarna kan komma ganska fort, eller så är man medelsvensson/"fattig" och får ibland kämpa hela livet.

Dessvärre, utan att avslöja allt för mycket, står vi och trampar på det mindre lätta alternativet... Därför tänkte jag; Har man inte pengarna så får man göra det bästa utav det man har, i det här fallet mig själv och hästarna jag har tillgång till! Tanken med bloggen är alltså att den ska peppa både mig själv och många andra i samma situation och med samma dröm, kanske ge stöd på vägen och en hel bunke med bra tips på både det ena och det andra, som kan gynna din framtid.

Det kan ta evigheter att nå dit, och det får bära eller brista, men det är som man säger; "Friskt vågat hälften vunnit"!

   

Några av de inläggs-idéer jag har:

♥ JAG KOMMER SJÄLVKLART
att fortsätta skriva samma inlägg som jag har gjort innan, uppdateringar om hästarna och mig själv, Lindgården, TV-tips... Ja, ni trogna läsare vet nog allt vad det kan vara!

♥ TRÄNING/HÄLSO-TIPS för både häst och ryttare. Man kan inte bli bäst genom att ligga och lata sig!
- Självklart kommer jag då att lägga upp mitt egna lilla träningsschema, kanske till och med lägga upp en hälsodagbok?
- Hästarnas träningsschema kommer också läggas upp varje vecka.


BLOPPIS, vi har ganska rejält med överflödiga hästprylar som skulle behöva en ny ägare, frågan är bara när man ska orka rensa?...

KNOPPNINGSTIPS, och liknande. Vem vill inte ha en så snygg häst som möjligt?

"FÖRBÄTTRA-DIG-SJÄLV"-TIPS. Okej, bisarrt ord men jag kom för tillfälligt inte på något bättre ord att skriva... Här kommer det i alla fall finnas tips för bättre självförtroende, hur man förbättrar sitsen etc. Det finns ju faktiskt alltid något man kan bli bättre på!
 
HUR LYCKAS MAN ute i ridsportvärlden? Ja, det är en ständig fråga, men jag kommer i alla fall försöka dela med mig av de tips jag har hört, sett och läst.

Tror ni detta kommer vara något intressant? Kommer ni på fler punkter som hade passat bra in i den "nya Superbloggen" så berätta gärna!

Biljetter till Norrköping Horse Show säljes!

2009-05-26 | 16:27:55



För en gång skull har jag vunnit en tävling på Ridsport.se, två biljetter till Norrköping International Horse Show, men nu kan jag inte ta del av mitt pris... Det är för långt att åka plus att vi redan har planer för helgen.

Därför hade jag tänkt sälja dem till någon som har lust att åka dit!
Info:

2 stycken biljetter till Norrköping Int. Horse Show
Gäller valfri dag från 28/5-31/5

Pris: 50 kr/biljett

Är ni intresserade så skynda er att kontakta min mamma på [email protected], helst idag eftersom de måste hinna med posten i tid!


Tack för alla svar!

2009-05-23 | 20:45:59


Ni som inte hunnit svara ännu får hemskt gärna göra det, det är aldrig för sent! ;)

Det betyder väldigt mycket att få er utvärdering av bloggen, så att den kan fortsätta utvecklas, förbättra det sämre och få många nya idéer och tips som kanske kan locka fler läsare!

Jag tänkte ge er en liten sammanfattning av allt som skrevs:

1. LÄNKNING: Det är nu konstaterat; Det lönar sig med länkning på bloggar och andra ställen där du kan tänkas lägga ut en länk! Många av mina läsare verkar ha hittat hit via en länk på någon annans blogg.

2. "jag hade uppskattat en egopic of you my dear & en novell-lång fakta om dig själv, sånt är alltid roligt att läsa :)"
Självklart, kommer inom det närmsta!

3. MER BILDER: En läsare önskade mer hästbilder, vilket jag såklart ska försöka ordna! Hästarna släpps snart på bete så då blir det extra fina bilder :)

4. UPPDATERINGEN: Ganska många ville ha bättre uppdatering, vilket jag är medveten om. Har ju haft en liten bloggsvacka som jag inte riktigt kravlat mig upp ur ännu... Men sen får man ju självklart också tänka på att jag fortfarande går i skolan samt att hästar tar otroligt mycket tid, men självklart kan den bli mycket bättre än den är nu!

5. TRÅKIGA TRÄNINGSINLÄGG: Några stycken tyckte inte att träningsinläggen var så roliga, och det håller jag med om till viss del, ibland orkar jag knappt ens skriva dem... Men, kategorierna "Träning" och "Tävling" är egentligen mest ämnade för mig, så att jag ska kunna gå tillbaks och se utvecklingen etc. De längsta inläggen peppras ofta med flera bilder och/eller filmer så att ni läsare ska få det lite roligare att läsa dem.

Sen fick jag mycket beröm för designen, lättlästa och intressanta texter samt fina bilder. Jättetack!

Det är kul att ni är så många som bryr er om bloggen, både ris och ros är kul att få, då blir det lite lättare att se vilka saker som utvecklas åt rätt håll och vilka man borde göra lite ändringar på.
Jag har som sagt en superidé på gång i bloggen, den presenteras så snart jag har samlat mina tankar lite mer och är stensäker på alla nyheter som är på ingång!

Videoinlägg!

2009-05-23 | 12:45:20



Nu får se hur jag ser ut! Dock otroligt pinsamt att stå och babbla med sig själv, man totalglömmer allt man hade tänkt säga... Kanske därför jag fick köra om typ 5 gånger?...

Jaja, som jag sa i videon; NU MÅSTE JAG SKYNDA MIG TILL PRESTON!

UPDATE: GRR på videon, den segade sig vid uppladdningen så nu är jag alltså redan hos Preston...

Frågor till er läsare!

2009-05-20 | 22:19:41

Jag har länge funderat på lite förbättringar till bloggen, nya idéer. Men först, skulle jag uppskatta om alla ni läsare där ute skulle vilja svara på lite frågor?

1. Hur hittade du hit till bloggen?

2. Vad fick dig att besöka bloggen fler gånger?

3. Vad är i dagsläget bra med bloggen?

4. Vad är i dagsläget sämre med blogget?

5. Vad skulle kunna göra bloggen ännu bättre? Har du några önskemål på inlägg, kategorier etc.?

Kom igen nu, nu har ni er chans att påverka! :D

Det är ju ridsport idag?!

2009-05-20 | 19:08:21



IDAG, 20/5:
Eurosport - 21.10, Hoppning
Eurosport - 22.10, Riders Club

TORSDAG, 21/5:
Eurosport - 09.00, Repris på gårdagens hoppning

LÖRDAG, 23/5:
Eurosport - 19.30, Hoppning

Short to-do-list

2009-05-19 | 19:22:39

 


ÖSRK's ponnylag som gick upp i ELITEN i helgen!

ONSDAG: Ingenting speciellt inplanerat ännu, "vardagsträna" mina tre pållar. Eventuellt rida Preston också, dock inget som är spikat ännu, Maria får först säga vilka dagar som passar henne bäst. Senare på kvällen blir det en liten hedersfest för vårt Div. I-lag Ponny (Hoppning) som JUST GICK UPP I ELITEN! 2009 är verkligen klubbens år, nu har vi hela två lag som är med och slåss mot de bästa!

 

TORSDAG:
LOVDAG I SKOLAN! Jag är bokad som fotograf till Bollerups Rid & Körklubb/Österlens Ridklubbs dressyrtävling. Så ska ni tävla där får ni hemskt gärna ställa upp för fotografering! ;)



FREDAG: LOVDAG I SKOLAN! Fullt upp hela dagen, jag och min lillasyster åker in till Malmö för att kolla på Malmö City Horse Show, efter det blir det shopping. Någon annan som ska dit och kolla?

Här kan ni se hur programmet ser ut

LÖRDAG: Äntligen en lugn dag! All tid ska spenderas ute hos hästarna, kanske även hos Preston, vi får se vad för planer Maria har?...

SÖNDAG: Återigen dressyrtävlingar hos klubben, kanske man ska åka dit och kolla? Annars så blir det väl en lugn dag med hästarna.

Longering är planen

2009-05-17 | 21:06:03



Amber blev longerad igen, ganska mycket överskottsenergi... De första minuterna travade hon bara runt hej vilt! Efter ett tag var det inte kul längre och då började hon lyssna riktigt bra på mamma.

Idag var även första gången hon blev longerad med ett gummiband, dock inte särskilt hårt spännt men det var en bra första gång, "en gång är ingen gång, två gånger är en vana".











Liva blev även utskrittad tillsammans med Catrine och Moby. På en skala 1 till 5 så får hon väl en 3:a. Hon var inte så mjuk idag och ville nästan bara gå med huvudet i Mobys gump eller äta gräs... Men, alla har vi våra dåliga dagar!

Tävlingsrapport från Frosta

2009-05-16 | 18:06:52


På väg mot framridningen

Åh, när ska jag få skriva att det faktiskt gått bra på en tävling?!
I och för sig så gick det väl bra för att vara hans andra tävling någonsin, och första utetävlingen dessutom, men GRR, jag rider som en hossa!... Helt paralyserad...

Jaja, de "lysande" resultaten blev minst 8 fel i 90-klassen, och ca. 4 fel innan jag utgick i 1 meter. Jag sa ju innan att jag bara skulle starta 90 cm tills han gick perfekt där, men eftersom jag red förfärligt i första klassen så tyckte vi att jag gott kunde starta nästa klass också, och förhoppningsvis skulle det gå bättre. Höjden klarade han som ingenting, så det behöver vi inte oroa oss över. Han gjorde likadana "unghäst-titt-språng" i båda klasserna, men jag antar att det bara handlar om att han måste få komma ut och se olika miljöer/hinder och få lite rutin. Sen kan det ju såklart gå ännu bättre än vad det gör, trots att han är orutinerad, men då handlar det om min insats.


Preston roade sig med att försöka nosa på alla andra hästar, till sist "råkade" han även drägla lite på Molles ridbyxor...

Han är duktig ändå, försöker på alla hinder och är jättepositiv till allt! Vi fick till ett jättebra språng i 1 metersklassen, bra tempo i anridningen och båda var med i språnget, så det är jag stolt över i alla fall!










Tävling it is!

2009-05-15 | 23:07:08


Ja, det blev ett återbesök hos naprapaten med min rygg idag, den har faktiskt kännts ganska normal de senaste dagarna så hon tyckte inte att det skulle göra så stor skillnad med en tävling!

Så det blev några timmars läderputsande hemma hos familjen Kjellson, medans de själva red dressyrlektion för Kattiz. De verkade inte köra så hårt med Preston, men å andra sidan verkar det kvitta eftersom han på något sätt alltid har krafter kvar?...

Jag borde egentligen ha gått och lagt mig för någon timme sedan, vi ska köra från Maria kl. 07.00, så det blir en tidig morgon innan dess... Men, då är allt som vanligt med mig alltså! ;)
Jag har packat och provat tävlingskläder enda tills nu, olivgrönt kommer vi ha på oss imorgon, passar nog bra till en fux!

Vi är nog hemma tidigt imorgon, i och med att jag bara startar 1 klass som dessutom är den första, förhoppningsvis kommer det bilder och filmer till er.
Håll tummarna för en felfri runda!

God natt!

Gummibollen Liva

2009-05-14 | 18:52:49


Liva och Moby

Igår kom det hit en hästfysioterapeut som skulle kolla på både Moby och Liva jag fick minst sagt glädjande besked om min skrutt!

Livas problem är ju muskelskadan i låret som släpper hela tiden, men Åsa (Som terapeuten hette) kunde inte ens känna något! Hon sa att hela Liva var mjuk som en gummiboll, inga låsningar, stelhet eller skador. Benen, som brukar vara rätt galliga på gamla hästar, var också jättefina.
Så det var ju väldigt positivt!

Samtidigt känner jag att om inte ens en utbildad hästfysioterapeut kan känna vad det är med hennes lårmuskel, vad är det då? För det är ju helt klart något fel på den, eftersom hon kan gå halt ena dagen och sedan betée sig som en unghäst nästa?...

Teraputen tyckte att vi skulle bara hålla igång henne med skrittpass ett tag, så att skadan kunde läka ut i lugn och ro. Dock var det ju detta jag gjorde i januari/februari, skrittade enbart i några veckor innan jag började med trav i 1 vecka, sedan galopp osv. Ändå så blev hon halt efter typ 1 veckas galopp... Men... Vad gör man inte för sin häst?

Vi skulle även prova att ge djävulsklo till både Moby och Liva, som är bra för äldre hästar med tanke på leder och annat som kan bli problematiskt ju äldre de blir.

Men helt klart goda nyheter, det är väl bara att ge sig in på en ny skrittsäsong bara!...

Elchock?

2009-05-13 | 15:35:21



Enda sedan jag trillade av Maggan har jag haft ont i ryggen, mest efter att jag suttit för länge och mot kvällen. I morse sjorde det ont redan från det att jag steg upp, och det var värre än någonsin, så mamma och Maria har jagat rygg-fixare hela dagen, tillslut fick de tag på någon i Simrishamn som jobbade på Österlens Naprapatklinik. Och tur som var kunde hon ta emot mig redan idag!

Naprapaten kom fram till att jag hade några låsningar i den nedre ryggen, så jag fick ligga med några "ström/värmeproppar" samt så "knäppte" hon min rygg. Nästa återbesök är på fredag, tills dess ska jag:

♥ Göra några övningar som hon visade, varje timme.

♥ Smörja in ryggen med ett liniment, varje timme.

♥ Dricka mycket vatten/vätska.

♥ Inte sitta ner så mycket, utan stå eller ligga.

♥ Ha på mig en sådan Back on Track-korsett.

Vi får hoppas att ryggen repar sig snabbt som bara den, annars kanske jag inte får tävla på lördag?!

RSS 2.0