Dags för en lista igen!

2009-04-30 | 13:19:57

Vad heter hästen? Liva, Tartuffe, Lindgårdens Amber och Preston (Han får hänga med i denna listan, även om han inte är min ;)
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Jadå, fast Ambers låter lite dressyraktigt?...
Vad kallar du hästen? Oj, olika namn varje dag! Vanligaste är nog just Liva, Tuffe och Lalli. Preston kallas för Prästen.
Vad kallar andra hästen? Liva, Tuffe, Amber och Preston :P
Hur gammal är den? 20, 22 (Tror jag?), 4 och 7.
Vilket år/månad/dag föddes den?  Den enda jag vet någorlunda datum på är Amber, hon föddes i juni.
Vilken färg har den? Flugskimmel och tre fuxar!
Har den några tecken? Tuffe och Preston har bläs och strumpor, Amber stjärn, skulle jag tro, och någon liten kludd på ena benet.
Hur hög i mankhöjden? 163, 146, 159 och 168.
Är det ett sto/valack/hingst? Två ston och två valacker.
Vem red in/utbildade hästen? Liva och Tuffe = Ingen aning. Amber jag. Preston Helen Persson.

Är den tävlad i hoppning?
Ja till alla utom Amber.
Vilka klasser/hur högt? Svår klass Liva, men bara LB med mig, Tuffe LC (Med mig i alla fall), Preston LD och lägre.
Är den tävlad i dressyr? Ja, Liva. Ja, Tuffe. Nej, Amber. Ingen aning, Preston?
Vilka klasser? Upp till LB på Tuffe, men han är ingen stjärna om säger så...
Är den tävlad fälttävlan? Jag är 50/50 på om Tuffe tävlat?...
Vilka klasser?  -
Är den tävlad i trav? Nej.
Vilken nivå? -
Är den tävlad i galopp? Nej.
Vilken nivå? -
Är den tävlad i något annat? Nej.
Vad i så fall? Showat med gymkhana på Tuffe, om det räknas? ;)
Har den tävlat in några pengar? Njä, startavgiften tillbaks bara.
Hur mycket? Typ någon 100-lapp.
Har den haft föl? Nope, vi vet inte om Liva haft något i Danmark...
Vad heter fölen? -
När fick den den/dem? -

Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare?
Amber vet jag ju inte än, de andra kanske går i form men ser inte särskilt flashiga ut... xP Preston är nog fin!
Hur är den i skritten? Eh, normal? x)
Hur är den i traven? Ganska normala här med?
Hur är den i galoppen? Tuffe och Liva har väl ingen fantastisk galopp, dem går som dem går, Tuffe gillar fart... Just nu är Ambers galopp väldigt studsig för ryttaren... ;) Preston har ännu inte 100% koll men det börjar arta sig, den kommer bli fin sen!
Kan den skänkelvikningar? Ja, alla utom Amber.
Kan den öppna/sluta?  Ja, alla utom Amber.
Kan den galoppombyten? Ja, hästarna kan men ingen vill lära MIG! :O Preston vet jag inte.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Nej... x)

Är hästen pigg?
Ja, det kan nog stämma!
Är hästen trög? Tuffe och Liva är när det blir ren dressyr.
Är hästen stark? Ja, när vi inte hoppat på länge så vill Liva/Tuffe gärna sköta sig själv i 190...
Är hästen het? Njä, det har jag inte märkt av.
Bockar den? Ja.
Har du bockat med den? Hästen har bockat med mig ;)
Stegrar den? Liva halvstegrar när hon inte får som hon vill, men det får hon ändå inte.
Har du stegrat med den? Ja.
Sparkar den bakut? Liva har gjort en busspark när vi red ut.
Har du sparkat bakut med den? Ja.
Skenar den ofta med dig/andra? Nej!
Har du skenat på den? Nej.
Är den tittig? Preston lite på nya hinder, Amber också på nya saker.

Har du badat tillsammans med den?
Inte badat, men ridit i havet med Tuffe. Men inte så långt ut att jag också blev blöt.
Har ni hoppat tillsammans? Jadå! Fast bara bommar med Amber.
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Vi har ingen äng i närheten :/

Hoppar hästen bra?
Ohja!
Gillar den att hoppa? Det kan man säga ;)
Har den bra hoppteknik? Liva och Tuffe är bra på att taxera och klara ut svårigheter över hinder, ganska bra benteknik också vad jag sett på foto. Preston har väldigt bra ryggverksamhet, eftersom han är "nybörjare" behöver han hjälp med avstånd sålänge, bentekniken är lite unghästaktig eftersom han inte lärt sig än, men den kommer bli fin så fort han är rutinerad nog.
Hur högt brukar du hoppa med den? Brukar inte hoppa mer än gymnastik med Liva och Tuffe, jag vet ju redan att de kan det, 50-70 brukar höjden ligga på. Preston hoppar allt från bom till 1 meter, Amber bom.
Hur ofta hoppar du den? Ungefär varannan vecka med Preston (För tränare), gymnastik någon gång i veckan med Maria och mig.

Hur är den när den rids ut?
Liva och Tuffe är pigga i galoppen. Preston tycker det är roligt och kör powerwalking i skritt redan, tittar till lite på saker men går förbi ändå.
Tycker den att det är kul?  Yes!
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Piggare, fast Preston trögare om han är fegis.

Står hästen i box?
Ja.
Går hästen på lösdrift? Nej.
Hur mycket och vad äter hästen? Hö, pellets, havre, korn, betfor och olika vitaminer. Preston vet jag inte.
Går den i hagen varje dag? Japp.
I en stor eller liten hage? Stor för våra och stor hos Präst :)
Hur länge går den ute per dag? Prästen vet jag inte, våra gick ute inatt, är det kallt väder går de in vid typ 20-tiden.
Gillar den att vara ute i hagen? Ja, särskilt nu när det är lagom värme och gräset börjar växa!
Har den vindskydd i hagen? Nope, men Preston & c/o har!

Hur ofta rids hästen?
Preston ca. 6 dagar/vecka skulle jag tro, mina hästar går lite utefter hur de känns, jag har ju två skruttar och en yngling...
När den tränas vad gör ni då?  Markarbete eller uteritt.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Oftast bara ta det lugnt i hagen.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Självklart!
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Nu på våren/sommaren, ja. På vintern får de stå med svettäcke om de blir svettiga.
Hur länge brukar ni rida varje gång? Beror på hur de känns och vad vi ska göra.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Tuffe och Liva mjukt men stadigt och bestämt för att få dem att jobba, Amber mjuk och bestämd, tillrättavisande. Preston en blandning av dessa.
Är det en svår eller lätt riden häst? Alla hästar är väl lätta och svåra på sina olika sätt?
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privathästar.

Vem äger hästen?
Jag, Mamma/Susanne och Maria.
Vad har du för relation till hästen, t.ex. fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Liva och Preston får jag väl kalla mig en medryttare på... :P De andra ägare.
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Tuffe i miljontals år, Liva nästan 1½ år, Amber lite mindre än 4 år, Preston lite mer än 2 månader :)
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Tja, Tuffe och Liva antagligen tills de inte finns mer. Amber hoppas jag på länge men funkar hon inte för det jag vill så finns det egentligen ingen anledning att ha kvar henne... :S Preston hoppas jag också länge på!
Vad har ni för mål i år? Inga med Liva och Tuffe. Amber att kunna rida i alla gångarter, minst. Jag hoppas på att få till riktigt bra 90/1 meter-rundor med Präst, kanske debutera 110 i slutet av året, om han är redo såklart.
Har ni nått några av dom redan? Amber är på G, jag ska bara försöka slå mina sitta-kvar-rekord ;P Preston är ungefär på steg 7 av 10, både jag och han ska bli stabilare tillsammans och sammarbeta.

Rider du privatlektioner på den?
Jupp.
Hur ofta? Varierar.
För vem? Christer Ewesson och Katarina Jönsson, snart någon till! :D
Hur länge håller den lektionen på? Ungefär 1 timme.

Är hästen snäll i stallet?
Jadå, utom Amber och Liva när de brunstar ibland...
Kan hästen stå lös i stallet? Ja, det kan nog några av dem i alla fall, men eftersom vi har foderspannarna/foderlådan brevid så brukar dem snabbt vända sig dit istället...
Måste hästen vara uppbunden? Tuffe behöver nog inte, Preston hade nog inte behövt heller, men det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra ;)
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Stallgången.

Vad har den för sadel/sadlar?
Liva har Stübbensadlar, Tuffe har en jättegammal Stübben tror jag, Amber lånar Livas. Preston har en ny och snygg Jacson! :D
Vad har den för träns just nu? Ingen aning?
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? Liva har några från Hööks, Tuffe har nog Jacson, Preston Catago och Eskadron.
Vad har den för bett just nu? Tuffe vanligt, Amber 3-delat, Liva pessoa och 3-delat, Preston vanligt med en sticka.
Vad har den för täcken just nu? Nakenfisar!

Tror du att hästen gillar dig?
Det hoppas jag!
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Amber blir glad och gnäggar i hagen, Liva och Tuffe går i och för sig iväg om de inte ser godiset men det får jag hoppas på att det är för att de vet att de ska arbeta...? ;) Preston vet jag inte, han går inte iväg i alla fall... x)
Gillar du hästen? JA, älskar dem alla!
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Liva är envis som en åsna och skruttig, Amber galen som en gnu när hon brunstar, Tuffs... För liten för mig. Prästen tycker jag faktiskt inte att han har något, möjligtvis lite klantig med var han sätter fötterna? x)
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Rutinerad och duktig med hoppningen, Amber är positiv och arbetsglad, Tuffe har ju varit min läromästare och är riktigt rolig ibland! Prästis är otrolig med hoppningen och väldigt lättlärd. Sen är alla självklart bäst och gosiga! ;D

Har ni många minnen tillsammans?
Ganska, ja.
Nämn det bästa: Liva - Har så många... Kanske tävlingen på Ljunits förra året, där vi kom placerade i båda klasserna? Tuffe - Alla gånger han har tällt upp för mig och när han gick som en kanon på alla tävlingar. Amber - När vi gick ner/hem till betet :P Preston - Alla gånger sprången gått perfekt och vi hoppade 110.

Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen?
Ja, fast inte Preston än... :)

Clinic med Niklas Arvidsson

2009-04-28 | 22:19:20



Imorgon håller Niklas Arvidsson en clinic på Bollerups Rid & Körklubb. Jag hoppas på att jag kan åka dit, mamma kan inte köra eftersom hon och Julia ska på något med skolan, så mitt hopp ligger just nu på Preston-Maria! Dock har jag ordnat förstärkning i form av pappa, ifall hon inte kan.

Niklas kommer rida tre av sina tävlingshingstar, och berätta om hopphästens utbildning från unghäst och vidare upp i klasserna. Kommer nog vara intressant, både för Preston och Ambers del!

Mina bilder

2009-04-28 | 22:02:16



Har ni sett att min bild är med i tidningen?

Störigt bara att de inte orkade skriva in mitt namn som fotograf, utan skrev istället "Privat"... Dessutom har de som vanligt gjort något fel i texten, denna gång genom att skriva att Rickard och Zpirco heter Nils Roos och Thalinka... Menmen, då är allt som det ska med Ystads Allehanda alltså! ;)

Sen har jag ännu en rolig nyhet att berätta: En av mina bilder kommer användas som reklamblad för Österlens Kraft! Jag vet dock inte om jag får lov att visa utkastet av reklambladet än, jag ska fråga.


Denna bilden kommer användas till Österlens Kraft!

Vilka är kvar i ELITEN?

2009-04-28 | 16:29:16

Jag har ju inte berättat hur det gick för klubbens Elitlag på söndagen! Jag var på väg igår men så försvann texten jag skrev, och sen fick datorn tillt så det var bara till att stänga av...

I alla fall, söndagen gick inte särskilt bra för någon av våra ryttare, alla fick minst ett pet i grundomgången så det blev inte ens någon omhoppning för vår del. För dagen slutade vi på 7:e plats, men totalt 6:a, vilket betyder att ÖSTERLENS RIDKLUBB ÄR KVAR I ELITEN! :D


Bangång! Olivia Kinneson, Anders Eriksson, Nils Roos, Rickard Persson, Fredrika Russ, Barbro Lagergren Russ och Emelie Sjöberg


Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior


Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider



Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider



Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider



Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider



Rickard Persson - Zpirco
Senior



Rickard Persson - Zpirco
Senior



Rickard Persson - Zpirco
Senior



Rickard Persson - Zpirco
Senior



Nils Roos - Thalinka
Senior



Nils Roos - Thalinka
Senior



Nils Roos - Thalinka
Senior

OMGÅNG 2 från Elitallsvenskan:

2009-04-27 | 17:57:47



Fredrika Russ - Levara Z
Junior


Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Fredrika Russ - Levara Z
Junior



Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Olivia Kinneson - Lexiano
Young Rider


Rickard Persson - Zpirco
Senior


Rickard Persson - Zpirco
Senior


Rickard Persson - Zpirco
Senior


Rickard Persson - Zpirco
Senior


Rickard Persson - Zpirco
Senior


Rickard Persson - Zpirco
Senior


Rickard Persson - Zpirco
Senior


Nils Roos - Thalinka
Senior


Nils Roos - Thalinka
Senior


Nils Roos - Thalinka
Senior


Nils Roos - Thalinka
Senior


Inmarch för prisutdelning


Hela laget

3:e plats!

2009-04-25 | 21:22:49


Fredrika Russ - Levara Z

Våra Österlenare är så duktiga! Idag red de hem en 3:e placering! Klubben ligger nu på en total delad 4:e placering, de 6 bästa lagen får stanna kvar i elitallsvenskan, och de 2 bästa får åka upp till lag-SM på Strömsholm. Inte illa!
Dock har vi fortfarande imorgon kvar, och vem vet hur det kan gå?
Ni får fortsätta att hålla era tummar stenhårt, änsålänge har det funkat!

Som jag förutspådde redan igår så fotade jag slut på hela kameraminnet, dock blev det inga sådär wow-bilder, de flesta av hinderna var riktade på fel håll från publiken (Där jag satt), och jag hade inget val mer än att nöja mig med min sittplats eftersom det var skog på de andra sidorna av banan... Jaja, några användbara bilder fick jag allt, och jag har imorgon på mig att skrapa ihop lite fler, förhoppningsvis med en mer foto-vänlig bana då!
Jag kommer inte att lägga in alla dagens bilder idag, jag är supertrött och har rätt många bilder kvar att fixa till innan de kan läggas upp. Istället ska ni få en riktig bildbomb imorgon!

C U

Elithoppning hela helgen

2009-04-24 | 22:06:41

Imorgon drar jag iväg mot Fjälkestad för att fota klubbens lag i elitallsvenskan! Det blir hoppning utomhus, perfekt för användbara bilder. Det är Fjälkestads utebana, som är otroligt vacker och bildskön = Fina bilder. Och det är dessa två sista omgångarna (Detta är nämligen ett meeting) som avgör om vi håller oss kvar i eliten till nästa år, eller åker ur... Vilket gör det extra viktigt att ha några minnesbilder!

Så utöver den redan dåliga uppdateringen, kommer ni få höra lika lite från mig hela helgen! Dock ska jag försöka uppdatera er med bilder och resultat från de olika omgångarna, jag måste ändå tömma kameraminnet för det lär väl bli fullt redan efter en halvtimme?...

Vi hörs förmodligen imorgonkväll, nighty!

Morningtimes

2009-04-23 | 17:25:11

Nu ska ni få era morgon-bilder som jag lovade er igår! Jag trodde att jag fick till riktigt fina bilder, tills de blev uppladdade på datorn... Det visade sig att mamma och Julia hade ändrat ISO-talet, så hälften (Och turligt nog de finaste dessutom...) var suddiga och ligger nu i papperskorgen...

De jag väl lyckades skärpa får ni se här:


Nu börjar Amber fälla till sin sommar-svettfux-färg!






X:et måste verkligen ta i ordentligt för att komma över... ;)


X:et


Amber är en mammagris!


O-hästigt och O-intressant

2009-04-22 | 13:15:43


Och o-passande bild...

Kanske det. Men jag måste få berätta om den enda skoldagen jag faktiskt älskat!

Jag kom in med bussen till Ystad vid ca. 11.00. Väl på skolan möter jag några från klassen som säger att lektionen är inställd. "Perfekt" tänker jag och fortsätter gå upp mot mitt skåp. På halva vägen möter jag ytterligare några kompisar som säger att vi kommer vara lediga fram till kl. 15.00, då vi har vår sista lektion!
Smarta som vi är så frågar vi givetvis läraren som har den sista lektionen, om vi kan få hemläxa istället eftersom vi var lediga i 4 timmar. Otroligt nog gick läraren med på det!

Så nu sitter jag här hemma och har varit med om den perfekta skoldagen, kanske den får ett litet minus för att jag var tvungen att åka in, men jag känner mig generös idag och kan stryka ett streck över det... ;)

Jag ska snart bege mig ut till hästarna, tänkte vänta på mamma som har tagit min systemkamera och åkt iväg någonstans, jag fotade nämligen några väldigt härliga bilder på hästarnas utsläpp imorse!

Så länge; Glöm för guds skull inte att RÖSTA PÅ MIG i "Veckans blogg" hos iamcarro.blogg.se!

RÖSTA NU!

2009-04-21 | 06:58:10



Nu har jag blivit uttagen i "Veckans blogg" hos iamcarro.blogg.se, så skynda er in och rösta!

Uttagningen klar

2009-04-20 | 15:18:35



Och jag kom inte med. Men jag är inte särskilt besviken, de som blev uttagna var alla de duktigare ekipagen med mycket tävlingsrutin så det är ganska självklart att jag inte kan mäta mig med dem ännu... :)

Jag blev även glad när jag läste att vi som inte blev uttagna också får lov att delta på de avsuttna träffarna, perfekt! Det är nästan dessa träffarna som jag sett mest fram emot; Mental träning, foderlära, kost och träning för ryttare etc.

Här kan ni se alla som blev uttagna!

Amerikanerna red snyggt

2009-04-18 | 12:54:10

Någon mer än jag som orkade hålla sig uppe till hoppningen igårkväll/natt?

Jag var faktiskt ovanligt trött vid den tidpunkten så mot slutet satt jag mest och undrade när de var klara, men jag hann uppfatta två duktiga amerikanska ryttare medans jag halvsov!

Den ena hette Michelle Spadone. Jag gillade hennes sits, kanske var hon överdrivet svankig men det var ändå något med henne som jag gillade.



Den andra var Richard Spooner, tror jag i alla fall, namnet var som bortblåst idag så jag har fått sitta och kolla på YouTube-filmer vem av det amerikanska startfältet det kunde vara. Även Richard gillade jag för hans mjuka stil och sits (Om det nu är rätt ryttare jag har hittat?), jag tyckte den såg väldigt oamerikansk ut?
Enligt kommentatorerna red han visst fult, hur de nu kan säga så för enligt mig hade han liknande stil som Rodrigo Pessoa?...



Nu ska jag snart springa och sätta mig vid TV:n igen, hoppningen börjar ju snart!

SVT2 - 13.00
(Repris kl. 00.15)

Ni har väl inte glömt?

2009-04-17 | 18:06:20



Att det är hoppning på TV ikväll?

SVT2 - 23.40

Förresten så ska kommentarsproblemet vara löst nu!

Hur gick det på Talang Skåne?

2009-04-17 | 13:04:12



Ja... Det gick skit rent ut sagt! Jag skämdes över mig själv, det kändes som att alla undrade vad tusan jag gjorde på en talang-uttagning?!


Man fick rida fram på utebanan innan man skulle in på "framhoppningen"

Intervjun gick ganska bra tyckte jag, det var ovanligt lätt att prata och personerna som intervjuade var väldigt trevliga. Sen kom vi till ritten... Jag var ganska nervös, vilket smittade av sig på Preston. Tja... Det finns inte så mycket att säga mer än att vi kanske fick totalt ett eller två perfekta språng, resten såg ut som jag vet inte vad... I och med att vi båda var väldigt spända så tyckte Preston att de flesta hinderna var ganska läskiga, snäll som han är så hoppar han ju dem ändå men det blev ett litet avbrott inför nästan alla språng. Jag har väldigt svårt att hänga med och vara följsam när han hoppar sådär, så jag själv hängde en halv meter ovanför sadeln och gav ingen eftergift...

Till råga på allt så trillade hjälmen ner framför ögonen minst två gånger...


Efter i språnget och ingen eftergift...

Jag skyller ingenting på Preston, det är han som är grön och orutinerad, det är jag som ska visa honom vägen och hjälpa honom runt banan, men igår gjorde jag allt annat än det jag skulle. Jag vet nästan redan nu att vi inte kommer bli uttagna, men vad gör det? Vi gjorde kanske en av våra dåligaste rundor igår, men han hoppar gudomligt annars! Får vi inte hjälp av Talang Skåne att utvecklas, så kommer vi göra det själva, det enda som behövs är att få lite mer rutin för han är redan en kalasbra häst!


Efter detta hindret satt hjälmen nere på näsan... :P


Ett av dem bättre korten på både häst och ryttare.




Jag vill inte ha några taskiga kommentarer.

2 pass:

2009-04-15 | 22:43:32

Eftersom jag missade att uppdatera er om gårdagens hoppträning med Preston, så är det väl bäst att göra det nu?
Allting gick super, vi blev inte sena att rida fram för första gången! Det bästa var att han inte reagerade på något hinder och han höll igång galoppen runt hela banan. Han har fått en jäkla bjudning på hinder, vilket är kul, men jag sitter och tjuvhåller hela tiden eftersom jag tycker han går fort jämfört med Livas små steg, vilket medför att kommer jag en liten gnutta efter i språnget så står eftergiften på minustecken... Inte bra för hans förtroende!

Jag fick även höra att Maria hade fått några väldigt fina ord från tränaren ang. Preston, med rätt träning och rätt ryttare kommer de orden bli sanna!





Dagens pass gick mest ut på att göra något roligt under en kort uteritt, jag hade tänkt köra lite mer lydnad men det blev inte av. Han var lydig nog på det vi gjorde så jag tyckte att det räckte.

Föreberedelserna inför imorgon är halvt igång, alla Prestons saker är putsade och klara, nytt schabrak och allting dessutom. Så det är endast mina saker som ska fixas klart. Får väl försöka gå och lägga mig ganska snart så att jag är utvilad och fräsch imorgon och orkar rida mitt bästa.

Ni ska få uppdatering om hur det gick så snabbt som jag bara orkar imorgonkväll!
RSS 2.0