Vad tränar vi inför?...

2014-10-15 | 09:51:27
 
 
Just nu "råtränar" jag dressyrprogram med Kurre. Vi ska förhoppningsvis starta någon liten programridning/tävling snart! Ska bli spännande att se hur han är på tävlingar, och det känns bra att mjukstarta med en dressyrtävling. Där kan liksom inte så mycket annat gå fel mer än möjligtvis att han springer rundor inne på banan och kanske hoppar över dressyrstaketen, haha. Herregud, jag har blivit så feg!
Jag är ganska säker på att han kommer vara lika lugn som vanligt dock.
 
Det stora hindret är att sitta ner i hans trav utan att tappa fokus på allt annat! Han är riktigt skumpig, och lyckas jag sitta (relativt) stabilt så tappar jag oftast sträckningen och allt annat som ska se elegant ut med sitsen :p Jag får fortsätta att kämpa!
 
Har ni några erfarenheter av extra skumpiga hästar? Finns det några "hemligheter" för att lyckas sitta bra på sådana hästar?
 
Postat av: Linnea

Sitt med hästen, inte emot den. När den skumpar mkt försöker man gärna trycka ner sig men då spänner man sig bara och överför spänningen till hästen vilket gör att det blir ännu skumpigare. Så känn hans rörelser, släpp ner dig själv i sadeln och ANDAS ;)

2014-10-16 @ 00:39:39
URL: http://linneabrandt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0