"Varför har du haft martingal då?..."

2010-03-02 | 10:37:51




Anledningen till att jag haft martingal på honom är för att den "hängde med" när jag fick Tage, vid provridningarna hade han den på sig. Jag tror inte att jag är ensam om att det tar tid innan jag vågar ändra på något i utrustning-, hantering-, foder- och ridväg. Man tänker liksom att den förra ryttaren vet bäst, visst gör dem kanske det men en häst kan vara sig helt olik från en ryttare till den andra. Därmed behöver man kanske olika sorters metoder, rutiner och hjälpmedel. Tage har varit en hård nöt att knäcka, inte förräns nu har jag lärt känna honom och får känslan av att "han är min häst, jag är hans ryttare", att vi tillhör varandra och att han tycker om/respekterar mig.

Med andra ord så tar det lång tid att lära känna sin häst och skapa nya rutiner. Jag har inte ens reflekterat över att han kanske skulle hoppa bättre utan martingal, vad hade jag att jämföra med? Vi har aldrig hoppat utan martingal förr och jag är inte synsk. Inte förrän man har provat kan man överväga vilket alternativ som känns bäst. Tidigare har trott att det helt enkelt var så som Tage skulle kännas, lite kantig och spänd. Men nu fick jag testa på motsatsen, och självklart föredrar jag den!

Sedan har vi inte tränat hoppning/markarbete så himla mycket, jag har haft Tage i 5 månader varav 3 av dem har varit fulla med snö och omöjliga att träna annat än uteritter på. Dessutom kanske han BEHÖVER martingal när det blir högre höjder, det hann jag aldrig testa i förrgår. Då är det en annan femma, för som jag skrev i det HÄR inlägget så ska man självklart ha den utrustning som behövs, men inte mer. Skulle han behöva martingal vid ordentligare hoppning så får han självklart ha det.

Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst m.m :)

Jag har haft martingal på min häst sedan jag var medryttare på honom från 4-års ålder, (köpte honom sommaren -07, han är född -01) och jag rider med den JÄMT. Det är en förbygel med martingal, har den längst upp där den egentligen inte gör någon effekt, men min häst är van vid den och trivs med den och ridningen går så mycket bättre med den. Ska dock börja ha en helt vanlig svart lädermartingal på tävling, förbygeln behövs inte, däremot martingaleffekten, så ska börja testa med det här snart inför tävlingarna :)

2010-03-02 @ 11:11:48
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: mli - hästbloggen för dig som gillar hästar

Precis:)

Men man märker ju om den behövs och gör den inte det. Så är det ju ingen idé att ha på hästen en sådan, endel gör ju de för de ska se bra ut :s

2010-03-02 @ 11:30:09
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Det låter väldigt vettigt! :)

Jag har en liten fråga, vad har din häst gjort innan du köpte den, är den tävlad innan osv? :D

Fin blogg btw!

2010-03-02 @ 13:18:06
URL: http://gabriellabramstedt.blogg.se/
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Westernryttare som satsar mot eliten. JUST NU, Tävling på bloggen, sponsrat av Hööks

När sjutton ska du byta design? Jag vill se den nya ;)

2010-03-02 @ 13:24:32
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Lina Renström - Du kan vinna ett tävlingstäcke!

Hur går det med designen? :)

2010-03-02 @ 13:31:14
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0