Ingående om gårdagens träning:

2010-06-21 | 13:45:53


Nu ska ni få höra om gårdagens dressyrträning! Jag hann som vanligt knappt värma upp innan det var min tur och under den tiden blev han knappast mjuk alls. Jag red inte särskilt koncentrerat heller, delvis för att hästarna i hagen var helt galna och sprängde nästan staketet, och delvis för att jag alltid blir pressad/nervös när andra duktiga personer kollar när jag rider och då rider jag som en kratta. Något jag måste träna bort, det är ju därför jag vill köra igång med det HÄR upplägget... :)



När Kattiz väl körde igång träningen så blev allt 100% bättre och till slut gick han riktigt, riktigt fint! Det var inte några jobbiga övningar och inte särskilt långt pass heller, men jag tror nog att det var lite svettigt för Tage ändå eftersom han inte har tillräckligt av de musklerna som behövs bara för ett vanligt basic-pass. Vi jobbade bara i skritt och trav, mestadels på stora mittvolten där vi jobbade med olika ställningar. Även mycket bakdelsvändningar för att han skulle lösgöras och sätta under sig -I början hade jag lite problem med min koordination så det blev även lite hjärngympa för mig, men efter ett tag fick jag minnsann till det! :p

Innan han blev sådär lösgjord och "färdig" så tipsade Kattiz mig om att rida i ett väldigt samlat/långsamt tempo. Särskilt med tanke på att Tage gärna vill springa ifrån arbetet så var detta ett jättebra sätt att verkligen tvinga honom till att arbeta alla muskler. Det kändes även lättare för mig att "hinna med" tankemässigt vad som behövdes göras och hur, blev även lättare att få honom mellan hand och skänkel. Kommer definitivt fortsätta med detta! När hästen sedan var genomarbetad kunde man gasa på tempot igen. Tage var mjuk som smör efter detta passet!

ATT TÄNKA PÅ TILL NÄSTA GÅNG:
* INTE FASTNA MED HÄNDERNA i ett tygeltag, utan tänka på att släppa efter lika mycket som jag tar.
* STRÄCKA PÅ MIG och arbeta mer med sitsen.
* HAR UPPTÄCKT att Tage lättare hamnar i form när jag vrider händerna i korrekt position, dvs. med tummarna uppåt (har tyvärr blivit lite slarvig genom åren...) så detta ska jag absolut försöka vänja mig vid igen!
* NÅGOT ANNAT SOM JAG UPPTÄCKT är att jag har börjat slarva med skänkeln, jag vrider ut tårna och skänklar med sporren/hälen istället för med vaden. Tycker det är enormt fult när fötterna pekar utåt (det är felaktigt också) så därför vill jag försöka vänja mig av med detta.
* HUR ÄR DET MED BENSTYRKAN? Jag som skrev att det är lättare att träna sig själv på sommaren, det är det inte alls... :p Jag måste däremot börja ta tag i det igen, behöver fler ben- och magmuskler!
* SOM SAGT, jag måste komma igång med mitt upplägg så att jag får lite tränings och tävlingsrutin.

Något som jag har förbättrats mycket med är min nedsittning i trav! HELT annorlunda, jag sitter inte som gjuten än men det känns inte längre som att magsäcken ska skumpa upp i halsen och jag kan utan problem träna nedsittning ett halvt pass innan jag tycker att det blir jobbigt. Kul! Försöker att träna utan stigbyglar minst 1 gång/vecka, och det verkar ju inte vara förjäves änsålänge... :)

Förresten, hoppas att det nya tränset kommer idag! Jag har en (för oss) rolig sak att berätta, det kommer i ett eget inlägg snart! :D

Postat av: jenny

roligt att det gick bra!

2010-06-21 @ 17:08:04
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: caroline

Fin bild vad snygg och slank han ser ut

2010-06-22 @ 16:01:37
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: FRIDA VIKTORSSON - Bloppis på bloggen, märkes saker säljes billigt :)

FIn han e tage :) men är det bara jag som ser i syne eller räcker du ut tungan ^^ ?

2010-06-22 @ 20:05:22
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: FRIDA VIKTORSSON - Bloppis på bloggen, märkes saker säljes billigt :)

sv: jaha okej ;)



HAHA det ser sjukt kul ut i alla fall, bilden är jätte fin och allt men jag stör mig hela tiden på att du "räcker" ut tungan ;D

2010-06-22 @ 22:26:26
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0