Knäna in eller ut?

2010-10-29 | 18:36:33



bildkälla

Jag hittade en väldigt intressant tråd på Bukefalos som handlade om hurvida man skulle vrida in eller ut knäna vid dressyrridning (läs tråden HÄR). Ryttarens sits har ju väldigt stor påverkan på hästen och bör vara så korrekt som möjligt, som nog vi alla ryttare redan vet.

Jag tror att kommentaren ovan är helt korrekt! Kyra Kyrklund pratar i sin bok "Dressyr med Kyra" väldigt mycket om att anstränga sin kropp så lite som möjligt. Att inte spänna sig i onödan och att hela tiden utgå från ett stadigt säte. Jag har haft ganska mycket problem med att kunna sitta bra i en dressyrsadel då jag förr mest har använt min hoppsadel, plus att Tages trav är väldigt svår att sitta ned i. Men så fort jag släppte alla andra "ridregler" (som t.ex. att tårna och knäna ska peka framåt) och bara koncentrerade mig på att sitta avslappnat på mina sittben så började alla mina andra brister och problem att rätta till sig av sig själv. Det bästa var att Tage började slappna av och arbeta genom hela kroppen!

Vad har ni för erfarenheter, vrida in eller ut underskänkeln eller tänker ni inte så mycket på det? Kanske ni har fått något helt galet tips av en tränare gällande detta?

Postat av: Emily

Lagom är bäst haha, människans bäcken är ju inte byggt för att man ska ändra riktning på knän & tår. De pekar naturligt "fem i ett" och enligt centrerad ridning mm för att man ska få en bra sits så är ju det naturliga bäst. Då blir man följsam, lederna kan svikta och är man själv mjuk och följsam så blir ju även hästen det :)

2010-10-29 @ 18:56:37
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Camilla

jag är sne i bäckenet på ena sidan så min högra fot pekar nästan rakt ut när jag slappnar av. detta verkar hästarna inte bry sig om, dock måste jag vara väldigt försiktig då jag använder sporrar för att inte råka "hacka" dom i sidan med min högra fot. detta ska jag dock fixa till inom kort!

2010-10-29 @ 18:58:00
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Det ända jag tänker på är stadig skänkel. Efter att ha ridit en normal bred 170cm & sedan gå ner till en smal 140cm ponny gör mycket. Hamnar lätt i stolsits o.s.v. Så tänker extremt mycket på det, dock har det bara verkat posetivt! Har fått en bättre sits : D

2010-10-29 @ 22:47:06
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: anni

tror med på kommentaren/citatet! För tillfället behöver jag dock fokusera på att sträcka mer på mig, o inte sitta som en hösäck... främst i hoppning/markarbete :p

men en sak som hjälpte min kompis väldigt mkt va att tänka tårna upp istället för hälen ner ;)

2010-10-31 @ 11:27:52
Postat av: Sara

Citatet låter verkligt klokt! Jag brukar inte tänka så mycket på mina ben när jag rider, det beror både på att när jag rider lektion för jag höra mest om mitt överliv och mina händer, men också för att jag har märkt att om jag funderar på dom för mycket blir jag bara spänd i sätet och allt går till skogen för det mesta..

2010-11-01 @ 19:11:18
URL: http://varldenurminaogon.blogg.se/
Postat av: Camilla

jag har faktiskt ingen aning. :P ska dock boka en tid snart och höra vad dom har att säga :)

2010-11-01 @ 19:24:54
URL: http://unafraid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0