ATT LONGERA MED CHAMBON...

2010-10-03 | 21:41:43




För länge sedan önskade ni läsare ett inlägg om hur man longerade med chambon. Jag har inte longerat med chambon på länge så därför har jag inte kunnat dokumentera något åt er, FÖRRÄN IDAG!



Chambonen är en hjälptygel som man använder vid longering för att få hästen att vilja gå mer framåt-nedåt med huvudet och därmed komma upp och arbeta med ryggen. Många av er är nog mer bekanta med den s.k. Pessoaselen? Dem fungerar på ett liknande sätt, bortsett från att chambonen inte har något snöre kring baken. Personligen så tycker jag att chambonen verkar bättre än pessoaselen då jag har hört att snöret kring baken på pessoaselen gör så att hästen rycker sig själv i munnen för varje steg den tar, och det känns ju ganska logiskt när man tänker efter... Men man kan också tycka att det ibland saknas något för att få den sista "rundningen" med chambonen, att baken faller utanför. Jag har läst om någon som fäste ett enskillt snöre kring baken, som inte hörde ihop med själva huvuddelen, för att få med bakdelen också. Det är kanske en idé? Allt är en smaksak som varje person själv får bestämma sig och ta ansvar för. Tage har haft mycket hjälp av chambonen trots att vi inte använder något gumpsnöre, och för mig räcker det gott och väl. Resten kan jag i så fall rida mig till.

Gumpsnöre som sitter fast i gjorden/sadeln och chambon=Hemmagjord pessoasele?

För att longera med chambon krävs det självklart att du KAN longera en häst och att du känner att din häst lyssnar på dina kommandon. Vissa hästar kan tycka att det är obehagligt att "sitta fast", så ta det lugnt om din häst inte är van. Chambonen fungerar som så att den "stramar" när hästen tar upp huvudet, och släpper efter så fort hästen slappnar av och börjar arbeta. Det gäller för dig som förare att köra på ett liknande system, beröm så fort hästen sänker huvudet så att den snabbt förstår vad som är rätt och fel.











Har ni några fler frågor eller funderingar om chambonen som jag kanske har glömt att ta upp i inlägget? Fråga på!

Postat av: FRIDA VIKTORSSON - rening ryttare

han ser ju ganska avslappnad ut tage, trivs han att longeras så ? :)

2010-10-04 @ 00:15:47
URL: http://fridaviktorssons.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Gud vilken ståtlig häst!

2010-10-09 @ 12:27:34
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0