LC - Nybörjarklass eller uppvärmningsklass?

2010-11-05 | 18:03:52


En av många bra kommentarer i tråden!

Hittade en mycket intressant tråd på Tidningen Ridsport's forum. Den handlade om hurvida LC ska ses som en nybörjarklass eller som "uppvärmningsklass" för dem ekipage som egentligen tävlar mycket högre än så? Ni hittar tråden HÄR.

Detta är något som jag reagerar väldigt ofta på när jag är ute på dressyrtävlingar.
Det är knappt så att man ens vågar visa sig på framridningsbanan till så lätta klasser som LC, när man ser "alla" långbenta Totilas-liknande, supersnygga och skitduktiga hästar som seglar runt där inne. Visst finns det oftast fler ekipage som jag, kanske rent av nybörjare men framförallt hobbyryttare på "vanliga" hästar -MEN det är ju aldrig någon av oss som kan mäta oss inne på banan med ett LA-ekipage. Som det ser ut idag så måste man ligga på kring 70% för att ha en chans i dessa lätta klasser, vilket innebär att man i princip får vänta flera år innan man är så duktig och när man är så duktig så kommer man ju själv att vara en av dem ekipagen som LC-ryttarna stör sig på?... PLUS att har man en "alldaglig" häst så kan man aldrig komma upp i dem procenten oavsett, så är det bara. Jag ser inte riktigt logiken som det ser ut nu?


Ibland känns det som att man inte skulle bli förvånad om även Totilas skulle dyka upp en dag och rida fram till LC-klassen... :p

 Självklart måste duktigare ekipage få ha någon klass att värma upp i, och som det ser ut idag så måste dem välja LC -Alltså är det själva klasserna som det är "fel" på. Jag har för mig att det faktiskt har varit uppe i diskussion om att "dela" klasserna, dvs. så att det finns en LC för oss nybörjare/hobby-ekipage, och en LC som man blir uppklassad till när man har fått ett visst procent. Detta tror jag verkligen hade varit en bra idé! På så sätt hade det blivit mer "jämställt" och man hade sluppit bli jämförd med ekipage som är way out of our league, alla hade blivit nöjda och glada. För för mig så är LC en nybörjarklass där man ska få en trevlig start i sin "dressyrkarriär", inte behöva känna sig som om man har hamnat helt fel. Sen kommer det visst alltid att finnas tuffa konkurrenter, men jag tycker att det ska vara på lika villkor och förutsättningar.

Vad betyder en LC (dressyr) för dig? Vad tror du om klassuppdelning?

Postat av: Eleonor

Så himla svårt de där. På ett sätt ska ju en som har placeringar i LA inte kunna gå ner o rida LC eftersom de helt enkelt är för lätt. Men tänk om fallet var annorlunda, att hästen vart skadad och inte längre är kapabel till LA och måste ridas i lugnare klasser, ska man på något sätt hålla koll på de genom o ha intyg o papper o så.



De finns alltid för och nackdelar med allt, men kul att du tog upp ämnet. Jag läste också om de nyligen i ridsport.

Ps. Vilken fantastiskt fin häst och fin header bild du har! Snyggaste fotot jag sätt på läängeee. Känns som hästen ser en rätt igenom datorskärmen. FANTASTISKT!



Glöm inte bort att delta i bloggtävlingen där du har chans att vinna en mysig fleecejacka + strumpor värda 650 .-!

Läs mer under fliken: Tävling

/ Eleonor

2010-11-05 @ 19:13:38
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Maja

Sådant här kan jag gå igång på något så kopiöst!



Jag blir galen på rosettplockare ibland!

Hur många gånger ser man inte folk på hoppbanan som har en häst som utan större problem hade kunnat hoppa 1.20, kaaanske till och med 1.30 med rätt ridning, men som istället rejsar runt på 1,10 utan att någonsin klassas upp eftersom ryttaren bara vill vinna och inte vill ha någon utmaning.

Självklart måste man acceptera att alla inte har samma ambitioner som en själv, men det är ändå vansinnigt irriterande.



När jag tävlade aktivt i Sverige förbjöd min tränare mig från att någonsin bli högre placerad än 5 på en lokal hopptävling eftersom att om man skulle bli högre placerad betydde det i 99% av fallen att man ridit för jävla fort.

Återigen: självklart är så inte alltid fallet, men det är ändå så såpass ofta att jag håller med min tränare till stor del...

2010-11-05 @ 19:52:52
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Sara

Instämmer! Dock är det svårt att veta vart man ska dra linjen. För det finns ju de som tidigare gått msv och som av olika anledningar inte går msv just nu, tex skada, ny ryttare.



Svårt det där! Syns ju främst i LC-LB också, många är ju väldigt överkvalificerade om man säger så. Tråkigt för de som faktiskt är på en "bra" LC nivå, som ändå hamnar längst ned i resultatlistorna pga de som rider LA värmer upp i LC-LB klasser.



Intressant ämne som det borde diskuteras vidare på iallafall :) !

2010-11-05 @ 20:20:37
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag tycker det varkar vettigt! Jag tävlar normalt fälttävlan där min sämre gren är dressyr. Därför åkte jag till en lokal tävling och red LB med min ponny. Jag lyckades samla 69% vilket var över förväntan och jag kom inte ens på palcering. De placerade hade alla över 70 % och flera av ekipagen ses på elittävlingar lite överallt. Inte schyst tycker jag! :P

2010-11-05 @ 20:23:52
URL: http://eventingbyjulia.blogg.se/
Postat av: jennifer

När jag debuterade dressyr med min ena häst så ser man på framridningen till en klubb/lokal LC ryttare som gör relativt samlade galoppiruetter.

Senaste tävlingen på en lokal LB:1a så gör 3e placerade hästen perfekta byten i vartannat språng på ärevarvet, och inför framridningen till LA:1 börjar med lite tramp (piaff) innan den ska in på banan.



Jag förstår inte hur man inte SKÄMS som rider så lätta klasser på en häst som uppenbarligen inte har där att göra med.

Däremot kan det vara svårt att sätta regler, t.ex. ena pållen som gått med över 71% utomhus men inomhus blir jättesvår och oftast knappt kommer över 60% i samma och lättare klasser. Ska han då inte få starta annat än LA:3 och uppåt inomhus, trots att han i LB:1 inomhus kan balla ur totalt, medan han ute i en lokal LB + LA:1 nästan har en garanterad placering?



Svårt att sätta lagar. Men ja, det är helt fel enligt mig att rida efter "billiga" rosetter!

2010-11-05 @ 20:38:09
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: my

Jag håller med dig! Själv bryr jag mig sällan om placeringar och verkligen inte om rosetter, men mängden extremt duktiga ekipage i låga klasser gör faktiskt att jag många gånger inte vågar starta dressyr på min medryttarhäst helt enkelt för att jag skäms då vi är så mycket sämre än de som placerar sig. När jag debuterade honom red vi en lokal LB:1a. Jag tävlade då mot ryttare och ekipage som ridit och tom. placerat sig i MSV-klasser! Trots att jag visste att jag inte skulle känna någon press iom. att det var hans första tävling någonsin och han inte ens sett ett dressyrstaket i hela sitt liv så kunde jag inte låta bli att tycka det hela var jättepinsamt. Där kom jag på en liten tjock häst med kort steg som inte ens kan länga på steget i traven och slår upp med huvudet så fort det blir jobbigt och bredvid mig svischar långbenta muskulösa hästar i passager och samlade galopper med perfekta byten. Det är så synd att folk inte vågar komma ut och tävla på grund av att tom. de allra lättaste klasserna vinns av ekipage som lika gärna kunnat vinna en LA eller MSVB.

2010-11-05 @ 23:59:07
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: i

Jag rider gärna en klass iallafall tills jag fått 65-70% ett par gånger. Men sen är det ju också så att man inte kan gå vidare förrän hästen är redo för nästa klass. Även om hästen får jäättebra poäng i LB kanske inte är allt som krävs i LA tillräckligt befäst för att man ska gå ut och tävla det. 60-62% är ju godkänt och jag vill gärna ha mer än godkänt i en klass innan jag går över till nästa. Viktigast tycker jag är att man ska känna sig redo innan man lämnar en lättare klass för en svårare. Sen kommer ju problemet förstås med uppvärmningsklass och det är ju jobbigt för LA ekipagen som värmer upp i LB är ju oftast de som tar de första placeringarna. Men vet inte om jag tycker inte jag betyder att dom inte "Platsar" i LB bara för att dom rider LA också.. knepigt!



tycker det verkar vara vanligare att folk går upp i klasserna för tidigt än att dom stannar och plockar rosetter. Men jag vet inte :/

2010-11-06 @ 08:00:51
Postat av: Rebecca

Äsch sånt gör inte mig särskilt upprörd. Snarare tvärtom - jag blir sporrad till att hela tiden bli bättre. vet själv hur det var när man började tävla. Första säsongen gick inte så bra och andra säsongen var vi placerade i varje start med över 50% vinster. Efter 6 månader gick vi upp till LA och då börjar man ju om där. Gick inte så bra första säsongen men bättre under andra..



I övrigt håller jag helt med I :)

2010-11-06 @ 08:19:07
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Rider man LA ska man ju inte rida LC, men ska man tävla LB tycker jag inte att det är något fel på att rida LC innan. Dock så ser jag ALDRIG LC tävlingar här i stockholm, förutom kanske klubbtävlingar.

2010-11-06 @ 11:09:28
URL: http://cathie.se
Postat av: Lotta

Jag tycker man ska få rida vilken klass man vill.

Finns de som gnäller på mig och anser att jag bör rida högre klasser i dressyren för att det har gått bra för oss. MEN det folk inte vet eller tänker på är att jag tävlat i ca 1år och jag har tävlat dressyr sen i april. Allstå har jag ingen erfarenhet. Sen har jag en fantastisk läromästare till häst som självklart hjälper mig att få placeringar och vinster och hon har vunnit flertalet msv klasser innan men det var ju med en erfaren ryttare. Jag är inte där än. Så fort jag rider högre klasser blir jag super nervös och gör mycket missar.



Man kanske inte vill tävla högre? Man kanske tycker pressen blir för stor? Kanske tycker det är lagom osv. Självklart kan jag också grina över vissa ryttare som likaväl kunde vunnit den svårare klassen men varje ryttares val tycker jag.



Visst det är väl inte rättvist, men är livet rättvist? Det är väl inte heller fel att få med sig en rosett hem?



Jaja det är inte lätt

2010-11-06 @ 19:15:47
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Jag förstår inte det här, jag tycker att det lyser dubbelmoral om hela inlägget. Kanske har jag missuppfattat, men jag förstår verkligen inte: om man som amatörryttare startar en klass bara för sakens skull, för att komma ut och tävla, träffa hästmänniskor och ha roligt - hur kan man då rimligtvis bry sig om ifall det kommer någon jätteflott häst och kniper förstaplatsen?

Det säger ju emot sig självt så otroligt mycket. Tävlar man däremot för att VINNA, förstår jag att det känns bittert att det kommer någon med bättre förutsättningar, men då är det väl också någonting man får ta, om man är med i leken..?

Sen är det oerhört orättvist att utesluta ett ekipage från en klass. själva grejen handlar väl om mognadsnivån - vill man tävla så startar man i en klass som häst och ryttare klarar av.

Och tror ni seriöst att det finns folk som vill tävla på den lägsta nivån bara för att plocka med sig en ynka rosett och ta äran från andra? Tror ni seriöst det? Kan det inte rimligtvis bara varå så att hästen är ungefär lika långt kommen i sin utbildning som era hästar? Och den personen kanske också vill tävla?



Och sen finns det ju olika kriterier för olika klasser och i LC så är det väldigt låga kriterier, hästen beröver ju knappt gå i form för att få godkända poäng!! Då är det ju SJÄLVKLART att en välriden unghäst som rids av en duktig ryttare kommer att få högre poäng än den genomsnittliga LC-hästen, eller vad man nu ska kalla det.

Sen det här med att SKÄMMAS?!

Vad är det för skitsnack? om ni nu skäms så mycket över era hästar och eran ridning kanske ni ska hålla er borta från att tävla, eller hur? Hur kul är det för alla i eran omgivning, inklusive era egna hästar om allt ni gör är att skämmas.

Ni är ju vuxna människor, skärp er!

2010-11-06 @ 23:13:24
Postat av: Karro

Hanna:

I LC, då behöver hästen inte gå i form nej. MEN om de kommer en häst som går i form får den pluspoäng för det. Altså när hästar över LC-nivån kommer och tävlar bland hästar som är på LC-nivån (går inte i form osv.) så är de ju inte konstigt om hästen ovanför LC-nivå vinner, ellerhur?

Du verkar heller inte förstå inlägget... Den "genomsnitliga LC-hästen" är inte längre på LC-nivå. Nu är de flesta som tävlar LC runt LB/LA nivå istället, bara för att de vill ha rosett.

Sanningen är tyvvär idag att de finns visst människor som bara anmäler sig till klasser långt nedanför ekipagets nivå, bara för att få rosett.

Du verkar inte vara uppdaterad med verkligheten

2010-11-12 @ 17:35:52
URL: http://stockholmsponnyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0