1 år med Tage

2010-11-02 | 19:09:09


Det är redan november, snart är det julafton och nyår. Detta året har gått så himla snabbt! 18 September 2009 fick jag hem Tage, så det betyder att jag har haft honom lite mer än ett år nu! :) Är fortfarande chockad över att vi i princip har fått en så fin häst, och har aldrig ångrat en dag med honom. Det har tagit lång tid för mig att lära mig hur man ska rida honom, och jag har fortfarande en del kvar att lära, men det har också utvecklat min ridning något enormt!

PROVRIDNINGAR 5/9 & 12/9 2009:




Tage och hans bästis Börje



Har berättat det många gånger förut, men jag tyckte att han var stor, läskig jäkligt vacker när jag såg honom i stallet första gången. Samt att jag ville ha honom om jag klarade av att rida honom... :) Han hade gått och vilat på sommarbete precis innan vi fick komma och provrida, och året/åren innan dess inte blivit mycket riden heller då ägaren inte hade tid.

FÖRSTA DAGEN HOS OSS 18/9 2009:




Snitsigt ekipage... ;) Jag var glad i alla fall!

FÖRSTA TÄVLINGARNA TILLSAMMANS NOVEMBER 2009:



Startade våra första tävlingar tillsammans i form av KM hopp och dressyr på klubben. Blev delad 1:a i hoppningen men med en ganska vinglig runda. Dressyren kom vi typ sist i.

NYÅR MED TAGE 31/12 2009:



FREJA SKADAD FEBRUARI-MARS 2010:


Första ridturen efter omkullridningen! Foten var inte riktigt läkt ännu men vad gör man inte när man är hästtjej... :p

Red omkull i ridhuset på klubben och fick en spricka i foten. Ingen ridning på flera veckor...

TÄVLINGSDEBUT HOPPNING 11/4 2010:



På Ljunits. Tror att jag hoppade 90-1 meter eller något liknande, Clear Round i första och utvägrad på första hindret i andra. Haha.

FÖRSTA DRESSYRTÄVLINGEN 30/5 2010:



Mamma tvingade mig att vara med i en dressyrtävling på hemmaplan, kunde typ inget och ville inte heller. Men blev nog lite hemligt intresserad efteråt när jag märkte att dressyrfolket verkligen gillade honom trots att jag inte red honom så bra. 

SOMMARBETESTIDER JUNI 2010:







Första året som Tage var på vårt sommarbete. Gick inte att hämta ner honom dem första dagarna men sen lugnade han sig som tur var. All mat och backarna gjorde gott för honom.

AUGUSTI 2010:



Började släppa mina prestationskrav och fokuserade bara på att ha kul, vilket gav resultat i att vi började växa samman mer och det började faktiskt gå bättre med saker och ting.

SEPTEMBER 2010:





September hade vi riktigt flyt med, Tage var riktigt mjuk och fin och jag började rida bättre. Ny dressyrsadel och bättre passande dressyrsadel hade vi också fått. Dessvärre knöt det sig igen på en tävling, men det är sånt som händer.


Inte världens mest smickrande bild på Tage och ni ser hur sur jag var över våra resultat... xp

OKTOBER 2010:



Större delen av oktober var jag urusel på att rida och orkade inte ta tag i någonting seriöst, vilket gjort att vi gått några steg bakåt i utvecklingen igen. 

NOVEMBER 2010:

Vi börjar sakta men säkert komma i form igen, med målet att bli MINST lika fina som vi var i september.



Vi har även varit med en omgång i hoppallsvenskan och gjorde våra bästa ritter (känslan) någonsin. I somras körde vi även intensivdressyrträning för Kattiz, vilket var början till mitt dressyrintresse och utveckling.

FRAMTIDEN: Lära mig rida honom så bra som möjligt, så får vi se vart det leder. Men nästa år vill jag hoppa lite LD-LC när vi är sugna, och förhoppningsvis att vår träning gett resultat för dressyren så att våra procent stiger lite.
MITT STÖRSTA MISSTAG: Att fokusera för mycket på tävling innan vi lärt känna varandra och lärt mig rida honom.
MITT BÄSTA DRAG: Som vi har det nu, avspänt, roligt och utan tävlingskrav. Självklart även att jag valde honom!


Postat av: cornelia

vad fina tillsammans! skitsöt häst :)

2010-11-02 @ 19:28:43
URL: http://corneliaochgucci.blogg.se/
Postat av: sara

sv: tack. :)

2010-11-02 @ 19:34:10
URL: http://theponnyryttare.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Om jag ska vara ärlig, och det ska man ju =), tycker jag att hans överlinje försämrats ganska mycket från första till sista bilden, även om han är bättre där än på sommarbetesbilderna. Är det något du har koll på (läser bara bloggen då och då)?

Menar inget illa eller dömande! Reagerade bara...

2010-11-02 @ 20:02:52
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: fridan

kul inlägg och att läsa om ert första år tillsammans :D

2010-11-02 @ 21:54:07
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Lamia - Hästsport

Grattis, eller vad man nu säger! Kul att du är så nöjd med honom :)

2010-11-03 @ 16:24:45
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Anna

va fin han är ! Men vilken skillnad det är på honom på vintern och sommarn ! Han ser mkt större ut på vintern ;D

2010-11-03 @ 18:02:10
URL: http://withcrazyhorse.blogg.se/
Postat av: jenny

vilket roligt inlägg! ni är så fina :)

2010-11-04 @ 00:03:01
URL: http://jjennnyys.blogg.se/
Postat av: L

ÄLSKAR täcket som Freja har på bilden under första tävling-bilden, samt det gröna schabraket på just den bilden,haha, kan man få veta vart man möjligtvis kan få tag på dessa/märket!?:D

2010-11-06 @ 02:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0