Hoppträningen

2010-05-09 | 21:08:34


Som jag skrev i förra inlägget så hopptränade jag Tage för Christer Eweson idag. Inte så lång tid och bara lite gymnastikhoppning i form av studs, sista gången tror jag att bakbommen låg mellan 115-120.


Har fler filmer men orkar inte lägga upp alla, YouTube är väldigt långstamt om man säger så... ;p

Gick ganska bra, jag älskar att gymnastikhoppa på träningar, skulle nog vilja påstå att det är roligare än att träna på en hel bana! Tage hann inte bli lika lösgjord som igår, red en kortare uteritt som uppvärmning och körde sen lite uppmjukning på terrängbanan medans Chrissie och Hootch hopptränade. Efter träningen sa mamma att hon tyckte att jag definitivt har hittat hans form, men att den var lite öppen fortfarande. Men framförallt så tyckte hon att han hade en helt annan aktivitet med kroppen eftersom jag höll igång hans bakdel hela tiden, och det tycker jag nog att det syns lite på filmerna! Nästa gång jag dressyrtränar för Kattiz så ska jag dock fråga om råd hur jag får till den sista "knycken" på formen.


Så himla söt! Christer la ner bakbommen efter att han vägrat så att han skulle orka masa över sin rumpa igen... ;p Stör mig på att hans framben fladdrar egna rundor... xp

Tage klarade studsen riktigt bra, dock tyckte han att det blev för jobbigt när det låg på 110 så då smet han på sidan en gång och därefter ångrade han sig mitt i språnget så att han kraschade hindret. Haha, Tage är så rolig för han gör det verkligen så uppenbart att han är lat!... :p Efter det så gick han som en solstråle och fick ett jättefint sista språng! Jag börjar rida ganska aktivt på honom nu vid markarbete, men det syns på filmerna att jag fortfarande behöver jobba mer på det vid hoppning -Då blir jag lite passiv när Tage egentligen behöver bli mer pushad och stöttad. Men allt går att jobba på, som tur är... ;)

Christer tyckte att vi skulle prova att longera honom med chambon, för han tyckte att han behövde bli lite rundare och "komma upp sig mer" i arbete. Har aldrig longerat med det men det kan ju vara värt att testa? Han tyckte även att jag skulle arbeta honom mycket över cavalettis, av samma anledning. Håller helt med honom, det som fattas på Tage är ju just styrkan i rygg/bak så att han kan få lite kraftfullare språng. Ni ska strax få reda på lite nya idéer till träningspassen etc... ;p

Har ni några erfarenheter av chambon? Bra/dåligt? Resultat?

Postat av: Jennifer

Vad roligt :D

Du är så ambitiös Freja! Det är bra, det kommer man långt på! :)

2010-05-09 @ 21:16:09
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Maja

Snackar vi flera studs i rad eller den övningen du har på filmen som ni hoppade 1,10?

Om det var studsserier låter det rätt mustigt X)

2010-05-09 @ 21:25:26
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Emily

Vilken jättesöt bild ^^

Har en kompis som brukade longera sin häst med chambon och på den fungerade det jättebra. Det är en arab och hon hade jättestor underhals när hon fick henne. Chambonen gav en bra, låg form, avslappnad liksom :) Men det är ju olika från häst till häst hur de uppfattar den.. har en häst hemma som inte förstår ett dyft av vad inspänningar eller hjälp av något slag betyder ^^

2010-05-09 @ 21:47:51
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: jenny

vad fin han ser ut :)

2010-05-09 @ 21:52:15
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: josefine

Frambenstekniken kan ofta hänga ihop med styrka och kondition. Många hästar får bättre koll och lyft fram vart efter de tränas. Min nuvarande kille var ojämn fram i början men blev jämn och vig vart efter vi kom upp i träning.

LYCKA TILL ; )

2010-05-09 @ 23:13:37
URL: http://cookiescloset.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag tror att Christer är helt insnöad på Chambon, för det var han som sa till mig att börja använda den på Ligamo. Men den är faktiskt bra, så inget ont om honom! xP

2010-05-10 @ 07:18:03
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0