Tips för att samla ihop en lång häst?

2010-05-04 | 19:02:52


Idag fick Tage ut och sträcka lite på benen, han har fått vila två dagar nu. En dag var självklar eftersom det var efter tävlingen, och igår orkade jag faktiskt inte ge mig ut efter skolan -Det är så himla kall blåst hela tiden! Idag red jag i full vintermundering... :p


TYPISK Tage-form! Lång i halsen och nosen utanför lodplan

Jag fortsatte mitt arbete på att försöka få honom att bli lite rund och medgörlig, gick väl både bra och dåligt. Krävs mycket ansträngning bara för att få honom i en öppen form, får liksom aldrig till det där sista lilla knycket där näsan också kommer in?!... Men det är det jag strävar efter med Tage, så en dag ska det gå minnsann... ;) Han är ju så himla lång i kroppen så det som behövs är att han verkligen kommer in med bakdelen, men det är skitsvårt på honom! Oftast börjar han bara springa snabbare när man skänklar eller knackar med spöet, och halvhalterna tycks inte fungera ett dyft... :/ Får fundera ett tag på en lösning, tar även gärna emot tips av er läsare -Om ni har någon erfarenhet eller övning? Det jobbiga är ju att han ofta spänner upp huvudet när han blir överraskad och att han hänger sig i handen när det blir jobbigt, går liksom i en ond cirkel.

Postat av: Josefine

Många kommer säkert inte att hålla med mig nu men; skarpare/annorlunda bett kanske? I samrådan med tränare eller annan kunnig person. Det är onödigt att hästen ska hänga sig i bettet och bara dra på och lata sig. Jag tycker att det är trevligt att variera sig mellan olika bett. Hästen jag rider nu red jag på vanligt bett för att lära känna henne, nu rider jag på ett sorts stångbett som hon trivs mycket finare med, och man kan ge mycket mindre hjälper. Självklart ska inte det göra att formen kommer, dock vill inte hästen hänga sig i ett skarpare bett och man har chansen att komma åt på ett annat sätt, istället för att behöva hårdna i handen.



Det är ju lite så med starkare hästar ibland, när man själv är lite svagare. Och du verkar rida så lugnt och prydligt att jag inte kan se att det skulle skada.



Annars är det mycket volter som jag kan rekommendera, även där blir det svårare för hästen att hänga sig i bettet. Testa lite olika saker, bettlöst, olika bett, man vet aldrig vad som passar bäst.

2010-05-04 @ 19:27:17
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Linnéa

Regina hästen som ''jag'' har nu ä' i stort sett likadan. Fast nosen går in men halsen förblir lika lång xD Men dit tips om att man ska värma upp med långa tyglar funkar super bra med henne!



Sedan är han kanske den typen av häst som behöver extrem lång uppvärmning eller en som behövs hållas igång regelbundet & en som man behöver vara bestämd & tydlig med. Om jag nu hade han skulle jag träna mycket markarbete med mest lydnad så att han får igång kroppen. Tar väl längre tid då dom blir äldre?

2010-05-04 @ 19:30:54
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: Boråsryttaren

kanske skaffa ett skarpare bett?

Om man har ett milt bett och hästen bara hänger sig på det så är det ju inte så skönt att rida.

Prova med ett pelham. Det funkar super och då kan man bestämma hur skarpt det ska vara om man rider med 2 tyglar då. Det funkar super på min häst för om jag har ett vanligt träns bett så hänger han sig och jag blir hård i handen.

2010-05-04 @ 19:39:18
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Maja

Haha, först och främst; Förbered dig på att rida tills du är färdig att brista i gråt, på allvar!

Kenny är ju också väldigt stor och lång, och har noll ridbarhet så man måste verkligen hjälpa henne heeeeela vägen - vilket är döjobbigt!

I början fick jag verkligen rida tills jag var så fysiskt utmattad att jag var nära att börja gråta, fast sakta men säkert började det gå bättre!



Det viktigaste du ska tänka på nu i början är för det första att rida för tränare - det går inte att rida ett tillräckligt tufft pass själv, sådan självdisciplin som det kräver har inte ens James Bond ;P

Sedan är ofta grundproblemet att hästen inte tar skänkeln på rätt sätt och går därför inte fram till bettet. Du måste få honom fram till bettet! :)

Se till att du kommer åt honom med skänklarna ordentligt och att han är uppmärksam på dina hjälper. För Kenny var till exempel den förvända galoppen avgörande för hennes rakriktning och lösgjordhet.

Kämpa på! :)

2010-05-04 @ 19:43:06
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Rid mycket lösgörande på honom, volter, skänkelvikningar, öppna, sluta aah, tror du fattar! :P Är även viktigt att du verkligen kommer ner i sadeln på honom & orkar rida honom med sätet och sitta emot! För det krävs magmuskler ;P



Du kan även som folk skrivit här ovanför prova byta till ett lite skarpare bett.. men jag tror ändå på att du behöver rida honom massa med sätet och lösgörande!

2010-05-04 @ 20:07:19
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: jennifer

Jag tror absolut inte att lösningen är ett skarpare bett, med ett skarpare bett lär du bara få reaktionen att han när du tar i honom tappar bakbenen, eftersom han med tanke på det du nyss skrivit inte kommer in med bakbenen under sig.



Låt honom inte använda dig som rullator (som min tränare så fint kallar det, har också en stor lång häst), utan blir han för hängande i handen så slå tyglarna RÄTT upp i luften, som en tvärnit, men du måste slå händerna uppåt, inte dra bakåt (för att slippa skada hästen i munnen).



Öva sedan mycket på att gå galopp-halt-skritt-galopp-halt-skritt-galopp. Var noga med att när han stannar så ska det vara direkt och att han inte får dra i tyglen utan han ska stanna med bakbenen kvar under sig. Detta gör du genom att efter du gjort haltförhållningen så släpper du tygeln så han aldrig har något att dra mot. Därefter tar du ett nytt tag om det är vad som krävs för att han ska stanna.



Detsamma gäller galoppfattningen, putta på med ytterskänkeln så att han har en bra framåt skritt, skit i formen och fatta galoppen med bakbenen under sig. Han ska liksom studsa till på stället. Låt honom sedan drivas upp i handen, som du har hög. Armen ska vara en 90gradig vinkel och tummarna uppåt. Och så ben ben ben in i handen.



Börja med att göra det och skita i formen, han MÅSTE lära sig att bära sig med bakbenen och inte hänga i din tygel.



Detta kommer även göra att när du får honom upp i handen inför hinder så kommer ni ha lättare att se avstånd, bli snabbare upp och svänga och rakrikta bättre.



Lägg till att du alltid när du galopperar känner att du kanske 6-7 steg i taget kan släppa tyglarna helt och han själv ska bära sig i samma hastighet, samma bärighet, allt.



Detta är självklart inget som går på en dag. Men jag kan lova att det kommer få honom bärigare på sikt.



När detta sitter så pass bra som det ska så får man börja med att få in huvudet. Behåll bärigheten och gå in på en volt, höga händer ska du alltid ha (tips: sitt med händerna i "naturlig" ställning och låt en vän dra/hänga i tygeln från marken framåt nedåt, höj sedan handen och sitt med den stadigt i 90gradig vinkel i armbågen och låt denne dra/hänga igen - jag lovar att du kommer vinna andra men inte första fighten) och sedan så börjar du : svänga gör man alltid för ytterskänkeln. Så ytterskänkel svänger, ytter triceps samlar , inner skänkel formar, inner tygel får ENDAST leda och stöda lätt. Du ska kunna rida hästen i en samlad balanserad form med bra bakbensaktivitet på lång innertygel tillslut. Är han ostadig i formen i detta så rör händerna aldrig bakåt utan i sidled, bettet ska röra sig i sidled.



Det är skitjobbigt, det kräver tålamod - men det gör 100% säkert utdelning att komma så här långt. (:



Som andra skrivit annars: rid för en duktig tränare också, välj tränare noga främst, men dom ser saker du inte känner och absolut så låter dom dig inte fuska! (;



Lycka till!

2010-05-04 @ 20:24:46
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: jennifer

Tillägger: alltid nr han gjort halten efter du slagit upp handen , och alltid annars när han gjort det när du tycker han blivit lång och tung men gör en bra halt - klappa!

Han måste veta att han gör rätt efter du gjort sådana saker. (:

2010-05-04 @ 20:28:08
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Serpentiner brukar vara kanon! Även öppnor/slutor. I början kan man "överställa" hästen lite tills de lossnar. Hellre att de ställer för mycket än ställer för lite. Detta funkar i alla fall super på min kille (dock är ju han tvärtom och krullar gärna ihop sig när han väl släpper). Lycka till och fukusera på bakbensaktiviteten först! :)

2010-05-04 @ 20:58:01
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

Det jag gjorde på min häst var att i skritten liksom provocera lite med spö och skänkel samtidigt som jag håller emot med handen för att han ska samla sig, lyfta på bakbenen och sätta bakdelen under sig. Sen gjorde jag jätte mycket övergångar, skritt-trav-skritt, skritt-galopp-skritt. Där hästen hela tiden ska va samlad och absolut inte få springa iväg, då saktar man av direkt. Se till så att du verkligen samlar skritten och förbereder för galoppfattning. Det gäller att vara konsekvent och verkligen rida i verje steg. I alla fall på min häst. Vilket förstås är lättare sagt än gjort :P Massa lydnadshoppning är också bra. Sen så är det förstå viktigt att avlösa et samlande arbetet med en lägre och mer avslappnad form. Jag har snarare problem med att få min häst i en lite lägre form men nu går det bättre.

2010-05-04 @ 21:36:17
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Josefine

Ah, på så vis. Och de är även emot snällare bettlösa grejer som lindell och så? Det kan vara fint att variera, så att han vaknar och liksom inte bara går och hänger. Men jag vet inte. Bara en tanke.



Men jag gillar volter eftersom det är lättare att ta i då, man kan kicka till utan att hästen far iväg eller ta ett litet hårdare tygeltag utan att hästen hänger sig helt.



Jag vet ju inte exakt hur han är att rida, på förra hästen jag red så hade jag en lite hetare häst som hängde sig, där rekommenderade min tränare mig att öva mycket på halt från trav och liknande, med snabb reaktion från hästen. Alltså ökad trav - stopp på direkten, lyssnade hon inte så skulle man ta i som sjutton, för att slippa göra det hela tiden. Hon lyssnade mycket bättre efter ett tag och koncentrerade sig istället för att bara rusa på.



Den jag rider nu är lite segare och starkare, där var skarpare bett fint, och omslutning tills benen darrar av mjölksyra. Fy fasen. Sen så tycker ju hon att det är tusen gånger jobbigare och tråkigare att trava lite i form och göra skänkelvikningar än att dra några ton, vilket bara är roligt.



Men jag hoppas att du kommer på något. Det är bara att jobba på så kommer det ju. Och man ska inte vara rädd för att ta i.

2010-05-04 @ 21:41:46
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Anni

tycker i princip detsamma som jennifer.



mktmktmkt övergångar - hela tiden o var förbannat konsekvent, direkt när du lägger till benen ska han framåt onär du tar tillbaka ska han tillbaka, byt gångart/gör halt vid varje bokstav om det går. Sidvärtes brukar hjälpa mkt med, på min häst rider jag på volt o flyttar bakdelen utåt i sidvärtes samtidigt som frambenen måste va vkvar på voltspåret, dock är hon lite tvärtom mot tage, hon höjer nacken o spänner ryggen o krullar ihop nosen. Hoppas du hittar ngt som löser det! =)

2010-05-04 @ 21:59:32
Postat av: Johanna

öppnor, skänkelvikningar och massa massa övergångar hjälpte mig jätte mkt med min långa häst. Kom verkligen till drivningsläge och formen blev stadigare. Men det tog sin lilla tid :) Red henne på gummipelham vilket hon funka toppen på. Bytte från 3delat och det gjorde jätte skillnad faktiskt. Hade dock kedjan väldigt löst och red med bara ett lätt stöd i handen. Tror ändå att du skulle kunna testa ett pelham, men självklart jobba mot att kunna betsla ner igen när det funkar. Men tänk på att se till att han inte tappar bakbenen :) Lycka till :)

2010-05-04 @ 23:22:44
URL: http://johawnna.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Min förra storhäst liknar Tage rätt mycket. Han var ett halvblod, 170 cm och ganska biffig, och helt sjuuuukt galet stark. Han red jag på ett kombinationsbett med långa skänkla (endast markarbete) som "drog ner" huvudet på honom och som då lättar när han går i komfortzonen, och då lär han sig att det är där han ska gå, alltså väldigt samlat. Hängde du med :P xD

Han red jag iaf också på tredelat eggbett, och då sa min dressyrtränare åt mig att man börjar rida i skritt, och bara håller håller håller tills han släpper, då berömmer man genom att mjukna. Tills slut fattar dom det där, men det kräver tålamod och att man orkar hålla i även i trav och galopp :) Då sätter dom under sig och jobbar med bakdelen ordentligt.

Okej, alla hästar är ju olika, men det kan ju vara värt att testa kanske :) Jag tror bara att vad du än väljer att testa för metod eller bett så är det mycket viktigt att du är Konsekvent.



Lycka till! =)

2010-05-04 @ 23:54:40
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Emily

Jag skulle säga mycket sidvärtes, skolor särskilt och gärna mycket tempoväxlingar eller övergångar mitt i skolorna ;) Tycker det är ett bra sätt att få ihop långa hästar på. Att rida på stora mittvolten eller någon av de andra stora volterna och öka & minska volten tycker jag med, samt variera ställningen inåt och utåt. Mycket se till att hästen är framme för skänkeln och lyssnar på förhållningarna :)

2010-05-05 @ 00:00:39
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anna

Sätt bakdelsarbetet främst för att därifrån ska kraften komma. Nosen ska inte bakom lod. Renodlade hjälper och tydlighet är förutsättningen. Att som Jennifer säger ovan att rida med en hög hand främjar bakdelsarbetet. Alltså lyft handen rakt upp och sätt hästen på baken vid förhållningar/halter, detta behövs kanske ett par gånger men sedan räcker själva rörelsen och effekten i munnen är nära nog noll. Viktigt är att snabbt ge eftergift! Det kan se ohyfsat ut för andra men är mycket effektivt och skadar inte hästen någonting. Att ha händerna lite bredare och något högre ramar in hästen. Jag tror du ska be din tränare rida hästen så du får se hur hon/han gör. Hur går det med tömkörningen?

På bilderna och dina filmer rider du riktigt bra!

2010-05-05 @ 09:58:16
Postat av: Rebecca

Att betsla upp lär inte få önskad effekt eftersom att hästen inte ligger på bettet på det sättet att den blir stark och vill dra iväg? Snarare släpar den bak och vill inte arbeta bakifrån och lägga stödet på bettet/i din hand. Eller har jag fel?



Istället för att fokusera på hästen framdel (nacke, huvud) - tänk på din egen sits och inverkan, slappna av. Och när det gäller hästen är det bakdelen bakdelen bakdelen man ska fokusera på. Annars kommer hästen bara knäppa av i nacken och krulla ihop sig men likväl släpa bak. Rid engagerat med övergångar, öppna, skänkelvikning (där han inte bara ska tvära utan tänka framåt utan att springa ifrån jobbet), volter som du förstorar, förminskar, serpentiner mm. Känns sambandet mellan din skänkel och din hand. Handen ska vara ett mjukt stöd som fångar upp den energi skänkeln skapar - energi som kommer bakifrån. Och glöm inte att ha koll på bogarna, lika mycket häst på varje sida!



Jag tycker inte att du ska börja med att testa ett pelhambett. Problemet sitter antagligen inte i hästens mun utan snarare att den är oengagerad bak. Visst hoppar du på tränsbett och det fungerar? Varför då betsla upp i dressyren/markarbetet? Njaa, det kommer bara bli en genväg som straffar sig tror jag.

2010-05-05 @ 15:26:04
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Felicia

Hej!

håller med de som inte tycker du ska betsla upp, du vill väll inte ha en häst som krullar ihop sig. jag brukar rida en liknande häst blues och han kan inte komma ihop sig han har inte musklerna till det så är kanske också grejen med Tage? annars tycker jag precis som de flesta andra att du ska jobba på att få igång bakbenen så som du redan gör :-)

En annan grej som kan hjälpa är tyglarna. jag har ridit runt i ett halvår och försökt jobba hästen i form med en aningens för långa tyglar (det har inte gått så bra) först nu har jag förstått innnebörden av "ett jämnt stöd" för när man har strama tyglar är det så mycket lättare att ha en mjuk följsamm hand som lätt kan ta förhållningar.

Hopppas du löser det:-)

ps: kan du inte be din tränare

försöka/visa för dig någon gång?

2010-05-05 @ 16:54:48
Postat av: Hannah

lite nyfiken ;-) håller ni fortfarnade igång projekt Österlen?

2010-05-05 @ 16:58:04
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

tror våra tagehästar är ganska olika varandra ;P Min tage verkar vara helt tvärtom mot din, han vill aldrig gå lång ;)

2010-05-05 @ 18:06:33
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag tror inte det är någon bra lösning i längden att skaffa ett starkare bett utan istället hade jag jobbat jätte mycket med övergångar och tempoväxlingar!



Hade en liten svacka med min häst i vintras och då blev hon också lång och tung i handen. Gick inte fram ärligt för skänkeln när det inte passade henne och brydde sig mer om dom andra hästarna i ridhuset än om mig. Gjorde så att jag red henne helt över tyglen under framridningen, hellre det än att hon blir tung och lång. Gjorde massa massa övergångar och hade ett bra tryck i henne redan från början traven. När hon blev uppmärksam och svarade för skänkeln på rätt sätt var det bara att lätta på tygeln och då kom hon i rätt form av sig själv. Jag gjorde även så att så fort hon hade tendensen till att bli lång och tung i handen gjorde jag en övergång, lättade i handel och gick på med skänkeln.

2010-05-09 @ 19:28:58
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0