Tävling 1-110 på Ringsjöorten

2010-05-02 | 01:54:45


Jag fick revansch i 1 metersklassen! Förra (och första) tävlingen gick det ju inte så bra, men idag var vi NOLLA! :D Puh, ni anar inte hur mycket jag fick rida för det resultatet... Jag skulle nästan vilja påstå att Tage är exakt likadan som Tuffe, även om dem har långtifrån samma personligheter. Man kan verkligen inte sitta och drömma en sekund för då är resultatet som bortblåst. Fast jag antar att det är bra, man lär sig ju rida ordentligt!



Ett litet tag låg vi bland de sista placerade men vi hade en ganska "dålig" omhoppningstid så det var ganska givet att vi skulle bli bortpetade. Jag red längre väg på 2 ställen där de flesta andra valde den korta, men eftersom jag inte känner Tage tävlingsmässigt så mycket än så kändes det bättre med en säker nolla idag... :) Vår tid låg på 35 och de som placerade sig låg mellan 23-28 sekunder.

110-klassen kändes också riktigt bra, vi fick 2 vägringar=12 fel samt lite tidsfel ovanpå det. Dock vet jag inte riktigt hur speakern/domaren dömde för dem sa att jag hade fått 16 fel + 4 tidsfel=20 fel?! Det kan inte vara rätt, vad jag kan se på filmen så får vi inga fler fel än vägringarna?...



Hur som helst, Tage blev verkligen mer laddad när det blev lite högre höjd märkte jag idag. Därför blev jag lite tillbakadragen igen och då tog han chansen att stanna. Plus att det stod en traktorvagn med en massa bommar på precis i synvinkeln framför hindret, Tage är ju en räddhare så jag tror att han kollade lite på den med... :p Vår granne Sofia stod precis vid traktorvagnen när vi vägrade så hon ropade åt mig att räta upp mig och sitta tillbaks, vilket var precis vad som krävdes för att få Tage och hoppa. Verkligen skitsnällt av henne att hjälpa till sådär, det är lätt att glömma bort sånna enkla saker när man väl rider... :) Resten av banan kändes han jättefin på.


Jag är verkligen supernöjd med vår prestation idag, det var kanske inga perfekta rundor men vi gick runt i alla fall och det är nog det allra skönaste! Jag hade ett mycket bättre grundtempo och red så aktivt som jag bara orkade (har tappat en del muskler/kondition sedan fotskadan) samt använde rösten och tänkte på vägarna så gott jag kunde. Väldigt lite lämnades alltså åt slumpen idag och det är en stor förbättring! 110 var inga problem svårighetsmässigt. Tage är ju en jäkligt svår häst om man vill att han ska prestera något och jag slutade helt enkelt att rida mot det hindret han vägrade på... :p

De två närmsta tävlingarna ligger också på 1-110, så jag har några gånger på mig att fortsätta finslipa och prestera bättre. Känns det bra efter dem här gångerna så blir det nog till att prova på någon regional 110-120! :)

Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Såg jättefint ut Freja :D

Riktigt snyggt hopp han gjorde på muren i första klassen..hehe..



Jag satt och kollade, och det ser ut som om du river sista hindret i 110 :/

En liten bakbensrivning..



Jag tror ni kommer bli riktigt bra tillsammans ute på tävlingarna i sommar :D

2010-05-02 @ 03:07:07
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Emmah fält

Roligt :) skönt du är nöjd, det är det viktigaste!

2010-05-02 @ 05:13:24
Postat av: Ulle

Det är nog en rivning på sista tycker jag det ser ut som.. Huvudsaken är ju att känslan var bra! Är bara den bra kommer resultaten snart! =)

2010-05-02 @ 07:37:41
URL: http://livetitun.blogg.se/
Postat av: Victoria

vad duktiga ni båda är, det ser kanon fint ut! :)

2010-05-02 @ 07:39:29
URL: http://mybiglittleblackbook.blogg.se/
Postat av: Anna Olofsson

Jag tycker du inte ska gå upp i klasserna ännu, säg till att bli nolla i båda och ha roligt tilsammans. Vägrar han på lokal nivå för ett traktorsläp tycker jag du ska stanna på lokal ett tag till! Och risken finns tuvvär om du går upp i klasserna att han bara stannar och då kanske han inte ens hoppar på lokal nivå.... vill bara säga tänk på vad du gör!!



/Anna Olofsson

2010-05-02 @ 09:12:52
Postat av: Rosanna Zimdahl

vad kul att det gick bra!:))

2010-05-02 @ 09:51:11
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Maja

Det låter som att ni känner lite som jag och Kenny efter förra tävlingen! Vi hade ju verkligen inga bra resultat, men känslan var där!



Har du inte sporrar på honom?

Vad jag kan se på filmen har du inte det, och det resulterar i att du får rida så himla mycket med sätet och det ska du inte behöva :P

Jag skulle råda dig att sätta på sporrar så att du kommer åt honom enklare så att du kan sitta mer still i sadeln - han är som sagt en äldre man som vet sina knep och hur man kommer undan. De har ju garanterat ridit honom med sporrar då han tävlade högre klasser innan :)



Fortsätt kämpa med grundgaloppen och lycka till!!! :D

You rock girl!

2010-05-02 @ 10:23:26
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Emmah: Du blev väl placerad? Har för mig att jag hörde ditt namn på prisutdelningen! ;)



Anna: Vi har ju två tävlingar kvar på den här höjden innan vi KANSKE provar regionalt, så det ska nog inte bli några problem... ;P

2010-05-02 @ 10:40:06
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: josefine

Kul att det kändes bra och GRATTIS till dubbelnollan i 1m :) Tycker verkligen att tempot såg mycket bättre ut och stora förbättringar i att hålla igång galoppen! Mitt tips om du vill ha sådanna, är att träna massor på din avståndsbedömning för Tage verkar inte klara det helt själv. GRATTIS igen!

2010-05-02 @ 10:48:42
URL: http://cookiescloset.blogg.se/
Postat av: Sofia

grattis till dubbelnollan i 1 m! :)

Ser ut och låter som ni river sista hindret i 110.

Härligt att känslan var bra!

2010-05-02 @ 12:06:59
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Vad roligt att det gick så bra :P

2010-05-02 @ 15:42:54
URL: http://neiah.blogg.se/
Postat av: Emmah

Ja jag vann ena klassen och blev 7a i andra

2010-05-02 @ 21:49:55
Postat av: Jennifer

Det är STOR skillnad tycker jag på 1 m rundan och tidigare filmer när ni hoppar, det är mycket bättre flyt nu!

Jag håller med "Anna Olofsson" att ni borde fortsätta på den här höjden ett tag, se till att gå stadigt och säkert i 110 lokalt först innan du tävlar regionalt :) Risken finns ju att om ni startar regionalt innan ni är redo att ni kanske blir lite osäkra och tappar självförtroende, både hästen och du själv. Satsa på några nollor i 110 först, det röstar jag på! ;D

2010-05-02 @ 22:02:20
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: fridan

härligt att du är nöjd, såg väldigt fint ut!! man ser också att du får kämpa :)



vi verkar ha haft lite samma grundproblem, jag måste också tänka på att rida FRAM ordentligt. även när min häst laddar så måååste jag fortsätta driva, annars får vi stopp!



grattis till fina rundor :)

2010-05-03 @ 09:22:50
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: Astrid

jag tycker det ser mycket bättre ut än tidigare, mycket bättre flyt. :)



det ser ut som du ibland skulle behöva ha lite bättre galopp i vissa svängar när ni kommer tokigt. Det ser ut som att det är därför han stannar i 110 också, du får liksom inte igång galoppen. kanske för att han stog emot för traktorn..?

2010-05-03 @ 10:06:17
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Sarah

Men Freja filmerna funkar inte på min skit dator i det där programmet, lägg upp de på youtube istället ;)

2010-05-03 @ 16:52:29
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0