"Fokusera på hästen, inte hindret"

2010-05-24 | 06:19:01


Något som jag kommer ihåg att jag läst för ett antal år sedan är "fokusera på hästen, inte hindret". Något som är lättare sagt än gjort! Ofta vill man över hindren så snabbt som möjligt, det ska vara felfritt, gärna snyggt också. Dessutom är det ofta vi ryttare, och inte hästen, som jagar upp oss inför s.k. "skrämselhinder"! Det här är i alla fall vad som ofta brukar hända mig när jag är inne på banan, det blir helt enkelt för mycket "måsten" och hjärnan tilltar ur -sen fungerar inget.

Jag har tänkt på det här citatet väldigt mycket de senaste dagarna, så pass mycket att jag faktiskt provat det lite smått under ridturerna. Jag hade visserligen inga hinder uppe, men jag kan säga att det kändes fantastiskt! Bara sitta där och känna. Koncentrera dig inte på något annat än hur hästen känns, hur den går, hur den reagerar. Men framförallt; Känn efter vad det är som behövs för att få hästen att gå ännu bättre, känns den lite bakom skänkeln? Skänkla fram den. Tung i handen? Känn, och gör något åt det. Jag lovar er att det fungerar, prova!


Marcus Ehning är någon att se upp till vad gäller detta ämnet!

Det talas ju ofta om att man måste vara ett steg före hästen hela tiden, känna vad den tänker göra nästa sekund. Samtidigt måste man behålla lugnet inför ett hinder och bara invänta avsprångspunkten. En lyckad runda på hoppbanan ska se enkel ut, som om hinderna bara var några småsaker som korsade er väg. Jag tror att det här tankesättet kan hjälpa en på vägen om man använder det på rätt sätt, det gäller att hålla sig kall i huvudet men ändå vara aktiv. Att känna vad som behövs en sekund i förväg kan vara skillnaden mellan en felfri ritt eller 4 fel.

Postat av: ASTRIDS TRÄNING - ny tävling i bloggen!

sv: ja visst är hon?;)

2010-05-24 @ 08:52:40
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: M

Ett litet konstigt inlägg måste jag säga. Det är väl ganska uppenbart att man ska koncentrera sig på hästen när man rider och inte på annat. Det är väll inte dirket något "nytt sätt att testa" som du skriver. Nej du får ursäkta men tycker att hela ditt skrivande fallit rejält och gillar inte bloggen alls längre. Snälla sluta skriva om "nya sätt" att rida var och varannan dag. Du tappar läsare. Menar inget illa med inlägget men.

2010-05-24 @ 09:09:24
Postat av: Emily

Det är bra att som ryttare tänka "vilket fint hinder" istället för "vilket läskigt hinder" tycker jag :)

2010-05-24 @ 09:44:05
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Sofia

SV: Ja det var jag som undrade om chambonen. Lugnt det, youtube är inte alltid speciellt sammarbetsvillig ;)

2010-05-24 @ 10:53:24
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

M: Vart har jag skrivit att detta var ett "nytt sätt att rida"? Tror inte att du har läst inlägget ordentligt eftersom du helt har missat poängen. Inlägget handlar om att man på hoppbanan ska rida som om hindren inte finns, bara lägga fokus på hur hästen går. Jag skrev detta inlägget för att jag vet att det är många som har problem med att skala av och göra hoppningen så enkel så möjligt, däribland jag själv. Men om du inte tycker att detta inlägget gav dig något så är det bara att scrolla förbi.



Gillar du inte bloggen längre så är det bara att sluta läsa den, jag kommer i alla fall inte att sakna er läsare som bara gnäller jämt och ständigt... ;S

2010-05-24 @ 12:37:54
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Bea

Jävligt mogen kommentar som "M" skrev... :S Freja har inte tvingat dig till att läsa så om du inte gillar bloggen kan du dra!

2010-05-24 @ 16:58:01
Postat av: M

Lite komiskt att du först i ett inlägg ber om folks åsikter, men så fort man skriver vad man tycker så blir du sur..

2010-05-24 @ 20:41:50
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Bea: Eller hur!... ;p



M: 1. Om du har missat så var det i ett tidigare inlägg som jag ville ha era åsikter om bloggen... ;S 2. Det enda du kommenterade var saker om hur du ogillade bloggen, varför skulle jag INTE bli sur? Ogillar du den så sluta läs, det är väl inte så svårt i så fall. Annars får du komma med lite konstruktiv kritik som går att arbeta på.

2010-05-24 @ 21:28:15
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: M

Trodde inte att det var så himla viktigt i vilket inlägg man kommenterade. Kommentar som kommentar. Sen tycker jag nog att min kritik var just konstruktiv. Jag har inte sagt att det är något fel på din blogg. Bara det att jag tyckte att den skulle bli bättre om du slutade att skriva om just det. Vilket är väldigt konstruktivt. Sedan om inte du håller med mig och är av en annan åsikt är ju en helt annan sak.

2010-05-25 @ 01:16:51
Postat av: jennifer

M: Jo men visst, konstruktiv (med en lite elakare ton) skulle man väl kunna kalla din kritik. Men jag ser inte varför den skulle komma på ett inlägg som handlar om något som faktiskt dem flesta HAR problem med? (:



Som "svar" på själva inlägget tycker jag att det var bra att ta upp, en av mina tränare genom åren (Magnus Gällerdal) sa exakt samma sak till oss i början på nästan varje pass (banhoppning/terränghoppning) nämligen att:



"du behöver inte jaga hindret, jag LOVAR att om du bara rider och fokuserar på vad du gör med hästen så KOMMER HINDRET TILL DIG!"

2010-05-25 @ 10:09:33
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

M: Vi har verkligen inte samma åsikt då, själva nischen på min blogg är ju faktiskt att jag hjälper folk med lösningar och att få dem att tänka till på VARFÖR dem gör vissa saker och inte andra. Många återkommer dessutom just av denna anledningen så jag tror att du är ganska ensam om att tycka att mina tips/tankar-inlägg drar ner bloggen.



Du skrev att min blogg fallit rejält och att du inte alls gillar den längre p.g.a. detta inlägget, eller har jag fel igen......? ;S

2010-05-25 @ 11:13:10
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Felicia

ibland undrar man varför folk ens kommenterar...

strunta i de Freja.



bra grej att ta upp, i vintras hade jag jättesvårt med långa anridinigar. rAmladetill och med av för att jag "red" för tidigt. men när jag började vänta in hindret och se avståndet typ fem meter innan bLEv det bättre :)

2010-05-25 @ 20:51:55
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Felicia: Ja, ibland kan man inte precis se anledningen till deras utbrott... :P



Precis! Har också problem med att ibland bli lite för snabb till avsprånget och långa distanser är typ det värsta som finns enligt mig... :P

2010-05-25 @ 21:29:40
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: M

Utbrott? Men snälla vad är detta för något. Jag skrev ett inlägg med konstruktiv kritik. Kommenterade till och med att jag inte menar något illa just för att du inte skulle missuppfatta det. Och nu skriver du att jag fått ett utbrott. Det är ju snarare du som fått ett utbrott på mig. Ursäkta att jag kommenterade din blogg. Det ska aldrig mer hända.

2010-05-26 @ 01:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0