Ett ridpass att lägga på minnet!

2010-05-08 | 21:09:06


Idag är jag stolt över min Tage! Era råd fick mig verkligen att landa med fötterna på jorden igen och jag red iväg en riktig långtur med enbart fokus på att hålla igång bakdelen, och vet ni vad? Han blev mjuk och rund som en gummiboll!

Förväntar mig inte att ni ska läsa den långa texten nedan, skriver den så detaljerad för att jag själv ska kunna gå tillbaks och minnas hur jag red honom om jag skulle komma i en ny svacka... ;p

Struntade fullständigt i dem där jäkla unghästhänderna, dem fungerade verkligen inte för Tage (inte i början när han är som stelast och hårdast i alla fall). Tror inte att jag är tillräckligt utvecklad mentalt än för att klara av att göra dem rätt på en häst som Tage heller, blir bara en dragkamp där jag glömmer att mjukna och Tage blir irriterad. Istället koncentrerade jag mig helt och fullt på att få honom att förstå att det är i form han ska gå, genom att vara lite hårdare i handen när han gick med huvudet uppe och mjuknade direkt när han gick ner. Jag var heller inte rädd för att lämna den "klassiska sitsen", utan ändrade armplacering efter vad som kändes bäst för tillfället. Tycker ofta att det är lättare att vara följsam och mjuk när armarna inte ligger tätt mot kroppen, som dem egentligen ska göra.

Jag hade med mig ett dressyrspö för att komma åt hans bakdel, han luras ju ganska gärna och låtsas att han är hur alert som helst i baken när den egentligen är 100 meter efter... Fungerade riktigt bra, så alert har han nog aldrig varit! Ridläraren på specialidrotten har sagt åt mig att hålla åt lite mer med vaden, så det tänkte jag på att göra idag. Kändes som att jag kom åt honom bättre då så det ska jag definitivt försöka nöta in i min ridstil.

"Plockade" hela tiden med fingrarna och var inte rädd för att ta några ordentliga tag i honom när han inte lyssnade. T.ex. i traven så ville han gärna springa på i 190 och tog inte upp mina små hjälper, efter att ha gjort en ordentlig halvhalt så lyssnade han minnsann och gick i ett riktigt samlat och fint tempo! Krävs lite typiska "killhjälper" ibland för att få honom att förstå.

I början av passet var han som alltid lite motsträvig till arbete, så där gällde det att verkligen uppmuntra de få gångerna han gick ned i något formliknande och att vara konsekvent/inte ge upp. Specialidrottsläraren sa verkligen något bra som jag lagt på minnet "Tyck inte synd om hästen. Du hjälper ju den mot en hållbar kropp genom att visa vad som är rätt och fel", det säger hon ofta när jag mesrider och låter hästen göra lite som den vill. I traven gällde det att hålla om och ta ganska kraftiga halvhalter för att han skulle samla upp sig. Han fick dessutom ett ganska bra konditionspass idag då vi galopperade längs en å som räckte hur långt som helst, fick honom i ganska rund och fin galopp, åtminstone i början sen blev han lite trött och springig.

Mot slutet av passet var han verkligen genomarbetad och hur mjuk som helst! Väldigt mjuk i munnen och avkopplad i kroppen, så då var det i princip bara att lirka lite med fingrarna och hålla igång bakdelen. Väldigt nöjd med honom idag, min ridning var inte så tokig heller faktiskt!

Kom fram till att han nog behöver så långa pass (red 90 minuter idag) för att verkligen bli uppvärmd och sedan arbetad, då hinner han bli mjuk och avslappnad i både kropp och huvud. Han är ju en gammal häst och dem behöver ofta lång tid på sig, men av min erfarenhet (med Liva) så räcker det att dem blivit ordentligt uppmjukade i några dagar/veckor på rad innan det "fastnar" och dem är gummibollar såfort man tar i tyglarna! När denna dag kommer så kan vi ju gå ner till kortare men mer effektiva pass istället. Tror det skulle funka kanon på Tage!

SAMMANFATTAT/KOM-IHÅG:
* LÅNGA RIDPASS -Så att han får tid på sig att bli varm och mjuk.
* REGEL NR. 1: Bakdelen aktiv och under sig!
* Var inte rädd för att peta till honom med ett dressyrspö om han fuskar med baken.
* "Knip" med vaden för att hålla om honom, lägg även stor vikt i stigbyglarna.
* För att visa honom att det är skönare att gå i form så var lite hårdare i handen när han går med huvudet upp, och mjukna när han slappnar av och går i form.
* Var inte rädd för att fortsätta med punkten ovan i början, då han gärna testar om han kan slippa undan genom att vara hård och spänd. Var konsekvent och ta det i små steg med mycket beröm.
* "Plocka" med fingrarna hjälper honom att slappna av och koncentrera sig.
* Våga lämna den "klassiska sitsen" och flytta armpositionen efter vad som behövs.
* Våga ta lite hårdare i honom när han inte lyssnar.
* Samla upp med yttertygeln.

Postat av: Rebecka

Sv: Haha jaha! xD Den såg väldigt "ponnyaktig" ut ;P

2010-05-08 @ 21:33:55
URL: http://raneryttaren.blogg.se/
Postat av: Anni

Va härligt när man får en sån känsla av ett ridpass :D min ponny hade jag med en period då jag fick rida honom runt 90 min för o få igenom honom helt :)

tycker jättemkt om din blogg! :)

2010-05-08 @ 21:39:33
Postat av: Maja

Gött att det kändes bra idag!



Sv; Hon äääär schnygg :D

När någon frågar brukar jag säga "11-12-13 år" eftersom det står 1997 i hennes pass, men hon är egentligen två år yngre ;)

Men det är inte så mycket att göra åt, jag kommer istället se det som att jag får två år 'gratis' med henne :)

2010-05-08 @ 21:43:18
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anni: Det är skithärligt! :D Många hästar skulle nog egentligen behöva det (om de är stela vill säga) men tyvärr har ju inte alla ryttare tid till det... :P Tror att Tage kommer bli skitfin efter en sån här period, då får han chansen att bygga kondis och muskler också.



Aw, tack så mycket! Kul att höra! :)

2010-05-08 @ 22:04:31
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Lina Renström

Vad roligt :D

2010-05-08 @ 22:32:05
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Anna

Kul att du vågat testa lite nya saker i din ridning och att du tyckte det var till nytta :)

Härliga inlägg där du sätter ord på dina upplevelser för när vi som ryttare kan sätta skrivna ord på det som händer startar vi den verkliga reflektionen och utvecklas! Det har du stor nytta av framöver. Kanske en bok :)

2010-05-09 @ 10:06:53
Postat av: mikaela

Jag är verkligen imponerad av ditt sätt att ta till dig kritik och förslag och testa dessa. Sen utveckla dom till dina egna (så det passar dig och din häst), samt mixa och matcha tills du hittar det som funkar för er :)

2010-05-09 @ 17:07:07
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anna: Ja, verkligen! Är jättenöjd med detta passet, och såklart över mina läsare som ger så tänkvärda tips... ;)

2010-05-09 @ 18:16:13
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0