Dagens ridpass: Tages muskler skriker!

2010-05-17 | 23:15:52


Ni skulle sett idag när jag longerade med chambonen! Jag är så sjukt jäkla glad att vi blev tipsade om och vågade prova detta hjälpmedel! Man ser verkligen hur ryggmusklerna får arbeta och baken blir alldeles rynkig eftersom han måste trampa under sig. Tror faktiskt att det hade varit omöjligt för mig att komma åt honom likadant ridmässigt, förhoppningsvis kan jag göra det snart när han har fått lite muskler och "skolning" av chambonen... :)

Hur som helst, det jag vill komma till: Ni vet ju att jag har sagt att hans dåliga sida är höger? Så pass dålig att han inte gärna vill göra galoppombyte till den sidan och dressyrarbetet på höger är helt enkelt dubbelt så svårt som på den vänstra. Det är ofta i denna galoppen som han vägrar också. Tidigare har jag trott att det skulle berott på muskelspänningar och låsningar etc. i ryggen, eftersom han har en "karprygg".
MEN, när han skulle galoppera i höger varv med chambonen idag... DET GICK KNAPPT! Först vägrade han att fatta galopp, när han väl gjorde det så gick det i 190 ca. ett halvt varv innan han bytade till förvänd galopp... Därefter gick det någorlunda bra men jag var noga med att sakta av i god tid eftersom man såg på honom att det var väldigt krävande.

Så jag tror inte att det är några spänningar längre (visst har han säkert några eftersom han är gammal, men inga allvarliga) utan bara att han är väldigt, väldigt otränad i det här varvet och det har jag som sagt inte kunnat komma åt vid ridningen. Så förhoppningsvis, efter några fler gånger med chambonen, så börjar han kanske bli någorlunda bra även i högersidan?!

Kan inte vänta tills jag får se Tage om någon månad, han är kanske en helt annan häst då?! :D


Kanske blir han en riktig muskelknutte? ;)

Postat av: ASTRIDS TRÄNING - ny tävling i bloggen!

rid mycket förvänd och sidsvärts i galoppen om du vill stärka den, samt många galoppfattnignar. Levi kunde inte fatta vänstergalopp när jag fick honom men nu kan han fatta från halt ;)

2010-05-18 @ 08:55:28
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Julia

roligt att det verkar fungera så bra! :D

men får verkligen hoppas att han inte förvandlas och ser ut som på bilden, det ser inget vidare bekvämt ut att rida på ;)

2010-05-18 @ 09:32:08
URL: http://ryttarliv.webblogg.se/
Postat av: malin

kan du inte ta en bild på chambonen när han har den på sig och förklara hur man sätter på och använder den? :D

2010-05-18 @ 09:55:49
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Malin: Jo, jag hade tänkt göra det någon dag! :D Har inte hunnit än och idag ska han bara ridas ut, men imorgon kanske! :)

2010-05-18 @ 10:47:45
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0