Alla kan inte bli elitryttare!

2010-03-28 | 15:23:01




Tycker att det är lite kul, verkligen ALLA hästbloggar nuförtiden handlar om "min väg till toppen", "satsande tävlingsryttare" och allt vad det nu kan vara... :p

Satt bara och tänkte på hur få ryttare i allmänhet som verkligen blir något stort inom ridsporten, och det är trots allt ganska komiskt då att tänka på typ alla 150(?) hästbloggar som finns registrerade på Bloglovin som säger att de ska bli elitryttare?! Självklart räknat med mig själv, jag säger ju också att jag vill bli elitryttare!... Ärligt talat så vet jag att jag inte kommer bli någon "ny John Whitaker", men det är kul att drömma ibland! ;)

Sedan kan man fundera över vad elitryttare egentligen betyder? Det kan ha olika innebörd från person till person. Är elitryttare dem som tävlar i världscupen? Eller kan man klassa sig sjäv som elitryttare bara för att man rider i Elitallsvenskan som junior (hoppar då 120)? Det sistnämnda är ju i så fall inte särskilt svårt att uppnå, de flesta hästar kan hoppa 120. Jag tycker dock att det är fel, man är ingen elitryttare vid 120-höjder!

När jag tänker efter så skulle jag nog inte vilja bli en ryttare på världscupennivå, tänk er att ständigt behöva resa runt i en lastbil? Nej, jag trivs nog bättre att få hålla mig på en "fast punkt" och resa bara när jag vill. Jag vill dock fortfarande jobba med hästar!

 
Julia + Freja = The perfect matchmaking?

Min mamma kom med ett väldigt kul förslag, det är nämligen såhär att min lillasyster Julia är ganska bra med unghästar, lite bestämdare tag etc. medans jag är väldigt duktig på att "finslipa" allt till perfektion, tillsammans utgör vi den perfekta ryttaren! Därför hade det varit väldigt kul att ha ett in/tillridnings och tävlingsstall tillsammans! I mindre skara, inga "måsten" om att man måste åka till Italien nästa vecka och tävla i 3 månader vilket kostar en hel årslön, utan hålla oss till tävlingar i Skåne/Sverige, möjligtvis Danmark/Norge/Finland ibland... :) Ulrika Trägårdh's jobb är perfekt -Rider/tävlar andras hästar, oftast i unghästklasser, samt är tränare. Hon är väldigt omtyckt här i trakterna, det räcker gott och väl?! :) Jag vill nog faktiskt även ha en hästmassörsutbildning i bakfickan, tycker sånt är kul!

Vad är definitionen av "elitryttare" för er? Har ni ert drömjobb och/eller har ni några realistiska tankar på vad ni vill bli i framtiden?

Postat av: sofi

Håller med dig. Inom ridsporten handlar det ofta om att man ska klättra i klasserna. Man glömmer att det finns dem som varken har pengar eller önskan om detta.Utan rider för skoj skull. Ridsporten är ju orättvis med att man till viss gräns kan köpa sig en biljett till eliten =) Och har man ett heltidsjobb så är det svårt att göra elitsatsning.

Då hästar tar tid! Min blogg som jag hade tidigare på uppdrag, handlade om vardagen och livet som hobbyryttare som inte har lyxen eller förutsättningarna och önskan mot elit. Och jag hoppas att min blogg blev uppskattad för det =)



Hoppas att du når din dröm om att få jobba med hästar. Med vilja kommer man långt =)

2010-03-28 @ 15:38:07
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

haha, min blogg handlar inte om att jag ska bli elirtyttare, för det vet jag att jag inte kommer bli ;)



När jag tänker mig elitryttare så är det väl de som tävlar på elittävlingar i sverige i MSV/SV klass tror jag :P Men egentligen tycker jag inte att man kan kalla sig för elitryttare om man inte tävlat riktigt högt :P

2010-03-28 @ 15:38:52
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Lina

presis, och det är roligt att läsa om dina och tages med och motgångar ;)

2010-03-28 @ 15:49:16
URL: http://rockarungen.blogg.se/
Postat av: FRIDA VIKTORSSON - Det mesta mellan häst & hovf

Alla hästbloggar handlar faktiskt inte om det ,inte min , men det är mest för att jag faktiskt inte har nerver till tävling och inte har pengarna som behövs för att tävla högre klasser.



Jag förstår vad du menar dock, alla ungdoms ryttare idag är väldigt målmedvetna och vissa mer än andra, det är ju bra men man får inte glömma att ha roligt och tänka på de stackars föräldrarna som måste köra flera mil för att stå och frysa näsan av sig ;)



Men jag tror inte att det håller i längden att bara hålla på med hästar, fast du har ju en ganska smart ide men jag tror att man måste skaffa sig en ordentlig utbildning och se hästar som en hobby innan man kan SATSA på riktigt!

2010-03-28 @ 15:51:49
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Borås Ryttaren

jag vill komma upp till eliten men jag har det inte som ett krav eller mål :P

Men jag är ju en sån som rider många hästar och andras hästar :P

Jag vill ju jobba med hästar hela mitt liv =)

Och min dröm är ju att komma upp till eliten jag är ju tävlings människa rakt igenom haha :P

Men tyvärr kan jag inte bli elit ryttare för vi har inte pengar till det men det är min dröm som är låååångt borta haha :P

2010-03-28 @ 16:03:28
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Borås Ryttaren

åk man har ju bara tävlingarna om sidan om det är ju det roliga med hästen som räknas :))

2010-03-28 @ 16:04:44
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Christina

Jag tycker att man är ELIT ryttare när man kan försörja sig utan problem på sina hästar, det täcker alla kostnader med anställda och diverse tävlingar. Man ska ha minst en häst som går 150 klasser, behöver inte vara utomlands men att man är med lite i ELIT svängen lr vad man ska säga. Det är skillnad på att vara ELIT ryttare och PROFFS ;)



BTW, en värlscup ryttare åker inte i lastbilen, det gör hästskötaren, ryttaren bara glider in med ett flyg när det passar dom :p been there....

2010-03-28 @ 16:22:02
Postat av: warnmark -vinn ett schabrak från Scapa

Jag har ju de tre orden "en satsande ryttare" i min header för att jag satsar på att bli bättre och bättre och fixa de saker som gör att man kan bli c-tränare och sen b-tränare osv.

Men någon ryttare på elit nivå kommer jag nog aldrig att bli, hur kul det en skulle vara. Tror faktiskt att jag inte heller skulle trivas med det livet. Se min stackars hästkötare få köra ner med lastbilen till Spanien medans jag flyger ner själv, haha.

Jobba med hästar vill jag göra och jag vill tävla aktivt. Men på en lagom nivå, men man kan ju ändå satsa. Jag tror också att alla har sitt egna perspektiv på det ordet "satsa" :)

2010-03-28 @ 16:23:33
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Linn

Elitryttare för mig är när man rider på elittävlingar i minst 140klasser. Tycker inte att man kan kalla sig elitryttare på ponny även om man rider i ponnyeliten, det är många som bara "åker ponny" upp till de klasserna. Och jag håller med om att elitallsvenskan inte är "riktig" elit.



Om det är 150st som drömmer om att komma till eliten så är det kanske bara 2-3 som verkligen lyckas. Tänk då om det bara var 2 eller 3 som drömde om det, hur få skulle inte lyckas då?? Det är bra att folk drömmer, det måste bara bli fler som verkligen kan ta sig för att förverkliga sina drömmar! Och man ska sätta upp extremt höga mål som man nästan vet att man inte kan nå, för att ha något att kämpa emot och behålla motivationen!



Och många bloggare som säger att de vill bli elitryttare vill nog egentligen inte det när dom tänker efter en gång till. Du själv tillexempel, det du skrev i slutet låter mer som beridare, unghästutbildare och tränare eller något åt det hållet;)

2010-03-28 @ 16:26:36
URL: http://linnochstefano.blogg.se/
Postat av: Hanna T

Jag tycker det är bra att man har mål. Det är så mycket lättare att träna när man ser framför sig vad man vill uppnå. Men jag håller med dig, alla kan inte bli elitryttare. Det kräver stora resurser! Jag själv bloggar om hästar, men försöker inte dölja att jag är någon hobbyryttare, det är väl inget fel på det. :)

2010-03-28 @ 16:28:20
URL: http://tormala.devote.se
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Christina: Håller helt med dig! Därför tycker jag inte ens att man kan kalla sig elitryttare när man är ponny/junior/young rider för då rider man oftast fortfarande på föräldrarnas pengar. Min syn är väl lite att man måste förtjäna sig egen framgång innan man kan kalla sig för elitryttare :P



Oops, det visste jag inte! :P Men måste ändå vara ganska tråkigt, och framförallt måste det kosta mycket pengar! :O



2010-03-28 @ 16:44:04
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Rosanna Zimdahl

Jo jag tycker nog att man är elitryttare om man tävlar sm, för då har man ju ändå kvalat sig in och gått nolla på stora klasser:)

2010-03-28 @ 17:08:17
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Haha min blogg handlar inte alls om att bli någon elitryttare :P Kan vara för att jag inte har någon egen häst och för att jag aldrig ens tänkt tanken på att bli det :P



Elitryttare för mig är när man tävlar världen över i 150-160cm klasser..

Har sitt eget stall med antingen egna hästar eller med hästar man tävlar åt andra..



Min dröm är att ha en stor gård, på den gården ska jag ta hand om misshandlade / misskötta hästar och få dom till att lita på människor igen :)

Sen vill jag även rehabilitera skadade hästar och utbilda / rida in unghästar :D

2010-03-28 @ 17:15:38
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Annie

skyldig ;) men vill man inte kan man lika gärna ge upp direkt!! :)

2010-03-28 @ 17:33:09
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Sara

Visst får man drömma, så länge man står kvar med fötterna på jorden så att säga.



För mig finns det sk "Professional Horse Jumping", då lever man på att tävla, att man reser runt och tävlar med flera hästar.



Annars så är det "Show Jumping", alltså vi "normala" ryttare. Vi lever inte på att åka runt och tävla och har ridning mer som en hobby.

2010-03-28 @ 18:02:09
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Anni

Det är vääldigt svårt o sätta en exakt definition på elitryttare tycker jag:p de får nog vara en person som rider flera hästar varje dag, har minst en på 140-150 nivå och tävlar unghästar/försäljningshästar framgångsrikt på lite lägre nivå.



Jag drömmer om att kunna försörja mig på hästar, bli tränare och ha in- o tillridning och sådant :) ska nog leta jobb som hästskötare eller beridare efter gymnasiet och har även tänkt gå unghästberidar utbildningen på flyinge :) menmen man får la se vad det blir av allt sen! :p

2010-03-28 @ 18:10:06
Postat av: Maria & Pearl på äventyr

Jag vill inte bli en elitryttare :P

Jag är helt nöjd att skutta runt på lokala (och i framtiden kanskekanske regionala) tävlingar:)

Jag tävlar för att det är kul och för att man lär sig något nytt varje gång, inte för att avancera^^



Elitryttare för mig är typ Roffe och Malin :)

2010-03-28 @ 18:34:13
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Min blogg handlar om min träning för att nå mina mål, mina mål ser jag som det jag vet att vi (jag och min häst) kan uppnå tillsammans. Skulle jag vilja nå eliten, måste jag lägga ner mkt mer tid på skaffa en ny häst som når tid, samt sluta plugga för att hinna rida träna och tävla hela tiden. Det är inte livet jag vill ha, känner som dig att hemma plan är bra :)



En elit ryttare för mig är någon som kan rida på sådan hög nivå att man kan leva på hästarna. Tror inte jag räknar elit allsvenskan då det inte är tillräckligt :)

2010-03-28 @ 18:35:14
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Maja

Intressant att du tar upp det...

Jag har inga elitambitioner LÄNGRE. Jag hade också det när jag var 15-16 bast som typ alla som har de bloggarna är. Men när min häst blev halt fick ju jag göra ett val; satsa på tävlingskarriären, eller satsa på hästen. Jag valde hästen, och jag ångrar mig inte.



Jag är nog en av de få som faktiskt hade kunnat gå hela vägen om jag 'krävt' supporten från mina föräldrar och utnyttjat att jag har elitryttare i släkten som har kontakter hela vägen upp i världsrankingen.

Men jag skulle aldrig kunna göra det och fortfarande ha ett samvete, och jag som VERKLIGEN VET vad det innebär och inte bara har rosaglittriga drömmar om hur det är att vara elitryttare har helt enkelt ingen önskan om det livet.



Jag som är utbildad på häst vet också hur många som försöker och vad som krävs för att man ska bli en etablerad beridare/utbildare - och jag kan säga att det egentligen är ett lika krävande mål.

Kort och gott kan man säga att det inte går att bli rik på hästar, det går faktiskt inte.

Det krävs i 99% av fallen en rik och engagerad pappa och ju längre upp i klasserna man kommer desto fler sponsorer behöver man...



Jag har jobbat i tre år på att försöka komma på hur man kan välja ett jobb som involverar hästar och bli 'rik' (ja, jag är supermateriell och skulle aldrig välja ett yrke med kass lön).

Har tillslut kommit fram till att det kommer krävas en sju helvetes utbildning i vilket fall som helst, så nu sitter jag här och pluggar till Socialpsykolog!



Det är ett akademiskt superbra betalt jobb som krävs, så att jag kan satsa på hästarna på fritiden, alternativt någon slags kombination...

2010-03-28 @ 19:11:22
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: jennifer

Själv har jag inte så höga ambitioner, tävlar gör jag för att det är roligt och jag kommer fortsätta med det så länge det är roligt. Och 120-130 är en ganska bekväm höjd, det är väl mitt mål :)

2010-03-28 @ 19:23:14
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Sara

Elit ryttare är för mig när man tävlar på internationell nivå, EM, VM, OS, osv.. Jag själv håller på med islandshästar och jag själv satsar på att tävla VM.. och vill jobba med hästar. Jag har sökt till hippologutbildningen, hoppas på att komma in och sen starta eget efter det (ridskola, till/inridning, inackordering, avel osv) .. och sen att tävla lite större tävlingar.. dock vet jag att det inte kommer bli något VM med min nuvarande häst, han räcker inte till så långt.. men kanske ett SM i 150meter pass?

2010-03-28 @ 19:46:22
URL: http://saraaandersson.devote.se
Postat av: jenny

elitryttare för mig är när man sitter och rider på 150 höjder (minst) och de går bra, att man är duktig helt enkelt.

mitt drömjobb är djursjukvårdare, dock väldigt höga betyg för att komma in där så får väl se hur de blir :P

2010-03-28 @ 20:30:03
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Sofia

om man ska gå helt på ordet elitryttare så motsvarar det dem som rider SM. Det är ju elittävling så det får bli det som svar :)



de flesta kallar sig satsande tävlingsryttare och jag brukar haja till. Är inte alla tävlingsryttare satsande?

Eller så är det jag som är målskadad. Jag måste ha mål så jag har något att satsa mot. Realistiska dock. Visst kan man ha drömmål men om man rider 110 och har SM som mål så tyvärr känns det lite orealistiskt. Om man börjar klättra och hoppa 130-140 då låter det bättre om man har SM som mål. Nu känner jag att jag börjar tappa bort mig här så jag avslutar innan jag babblar bort mig, hoppas du förstod :)

2010-03-28 @ 21:22:08
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: caroline

jag tycker det är rätt lustigt faktiskt...jag själv satsar inte på att bli toppryttare för jag vill ha ett normalt liv, vad det nu är? haha nej men jag vill ha familj, eget företag osv. Men så är inte allt svart eller vitt heller men visst vill man alltid bli bättre så att säga att man inte vill bli toppryttare blir också fel vad ska man göra den dagen man nollat 145? nej nu lägger jag ner annars tillhör jag eliten?Men jag ser det inte som mål utan mitt mål är att alltid bli bättre. Sedan är det väl så att folk känner sig pressade att dom måste vilja bli toppryttare annars vill ingen läsa deras blogg eller inte bli tagna på allvar...det mest löljliga är när ryttare lägger ut sin tävlingsplanering och planerar att starta 110 och sedan 2 månader senare debutera 130...säger bara OREALISTISKT. Varför skriva det bara för att det ska "låta" bra....

2010-03-28 @ 21:56:41
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: fridan

elitryttare är ju ett lite dumt ordval egentligen. men toppryttare kanske? då syftar jag i alla fall på de absolut bästa! världscupen helt enkelt..:) 150-160-hoppningar.



jag vet att jag inte kommer komma dit. i alla fall inte med nuvarande häst. det är lite för sent för det :P han fyller ju trots allt 18 i år!! :D men han har varit uppe på 130-tävlingar i alla fall :)

2010-03-29 @ 13:08:01
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

Jag tror många skriver att de vill till toppen/eliten, inte för att de tror att de ska komma dit utan för att de hoppas det innerst inne alternativt för att bloggen ska få fler läsare(?), det är väl kanske inte lika roligt för "massan" att läsa en blogg med målet att inte utvecklas alls. äh jag överdrev men ändå.. :P



Jag har ju skrivit på min blogg att jag vill til "eliten" och det kan ju som du skrev defineras olika.. för mig är det SM t.ex. dock så kanske inte bloggen finns kvar när vi väl når dit - OM vi når dit. Men att jag har skrivit så blir mer en sporre och morot för mig att nå dit. eftersom det finns nerskrivet så är det på riktigt liksom :P



just nu har jag elitambitioner, men det kan hända att de försvinner med tiden - beroende på hur det går och vad jag väljer att göra med mitt liv. Dock kommer jag troligtvis alltid hålla på med hästar och målen kommer ju ändras beroende på livsstil och självklart hästmaterial. DOck kommer jag ju självklart alltid sträva efter att utvecklas som ryttare - oavsett hästmaterial.



det blev lite flummigt men ändå ;)

2010-03-29 @ 22:45:58
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: ebba

haha jag har inga större drömmar över att bli elitryttare, men det hade ju varit kul ;) Jag försöker mest, utveckla oss och tävla upp brejk så man kan sälja honom dyrt sen när jag blir tvungen att göra mig av med honom :))

2010-03-30 @ 11:32:29
URL: http://brejjk.blogg.se/
Postat av: Viviann

Bra blogg och bra inställning!

Det man måste förstå med hoppning är att ska man nå till toppen ja...då får du antingen betala jäkla massa pengar för en bra häst. Man kan inte undgå att nästan allt handlar om hästmaterial! damn! ;)

2010-04-02 @ 03:33:48
URL: http://vikin.blogg.se/
Postat av: viviann

Haha jooo visst är det så! :)

2010-04-02 @ 21:34:41
URL: http://vikin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0