Vad är ni för ena läsare?!!

2010-06-15 | 13:54:56


Tror ni inte att jag vet hur det ska se ut när en häst går i form? Tror ni inte att jag vet HUR man får en häst i form? Det är mer än att dra in hästens näsa, som vissa av er verkar tro. Jag blir så jävla irriterad på vissa av er läsare ibland, ni ska sitta där och dömma utefter EN bild som togs under ett 1-timmes pass (för typ 2 månader sen dessutom) och utan någon som helst erfarenhet av hur Tage egentligen är att rida eller vad han har för bakgrund? Tycker att ni borde skämmas. Då är det alltså OK för er att jag går in på alla era bloggar och skriver allt som jag tycker att ni gör fel?

Fan vad skönt det hade varit att sätta lösenordsskydd på bloggen, för jag vill blogga men jag står inte ut med all onödig negativitet man får ta -Jag kan ha roligare under den tiden. Jag är trött på att behöva försvara mig och trött på att hela tiden behöva bevisa saker och ting! Tror ni inte att jag vet att Tage inte går i form på bilden? Jag är inte blind eller dum, men jag tyckte att han var söt och därför valde jag den. Är det fel? MÅSTE jag välja bilder där han jobbar korrekt även om bilden kanske är urkass för övrigt? Sjukt. Jag vet även att han kanske inte gått i så korrekt form på andra bilder/filmer heller, men det är ett långsiktigt arbete där hästen först måste byggas upp muskulärt -Det händer inte över en natt precis?

Det finns jävligt mycket saker att berätta om Tage som jag valt att inte skriva här på bloggen, även om det kanske hade varit lättare för er (i alla fall ni smarta läsare) att förstå varför han och jag gör på ett visst sätt. Men jag tycker att det är för mycket och djupgående information som bara vi som redan vet behöver veta! Ni som håller med "Irma" tänker verkligen inte längre än vad näsan räcker och vad ögat kan se (utefter en bild), tacka vet jag i alla fall NÅGRA läsare som är lite förnuftiga eller åtminstone försöker hjälpa med lite tips istället för att bara skriva klagomål. Tack till er läsare som förstår sig på andra individer!


Exemplarisk kommentar där jag inte behöver känna mig totalsågad. Personen säger vad hon inte tycker är bra, men ger ändå konkreta tips på hur jag kan åtgärda det. Om ni alla skriver såhär så slipper vi kanske fler otrevliga "svar på tal"?

Tycker det är tråkigt när det blir såhär, jag lägger mig inte i hur ni rider era hästar så då har inte ni rätt att göra det heller. Särskilt inte med tanke på att jag FÖRSÖKER och vet hur det ska se ut, vilket ni som läst bloggen länge BORDE veta. Tror ärligt inte att någon av er hade klarat av att rida Tage bättre för det är mycket jobb jag har lagt ner och mycket jobb kvar, till skillnad från vissa av er så väljer jag hellre att börja arbetet bakifrån istället för att bara knögla ihop halsen på dem.

Postat av: Tina - Born "Bornis" Late - Tävling i bloggen !

Jag har aldrig förstått varför folk inom "häst-branchen" måste klanka ner på varandra..

ALLA människor har olika ridstilar, ALLA hästar är olika både fysiskt och psykist..



Du är en duktig tjej Freja och du har rätt tänk när det kommer till att rida och hantera hästar !

Det tar tid att få en häst musklad rätt och få en häst att börja komma till "rätt form"..

Du och Tage är på god väg, men som sagt det tar tid..

Jag tycker verkligen inte att folk ska dömma efter EN bild..



Fast än jag är några år äldre än dig kan jag med glädje säga att du är lite av en förebild för mig :)

Keep up the good work and you will go far :)

2010-06-15 @ 14:05:34
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Josefine

Usch, det är många inom hästvärlden som vet vilka knappar man ska trycka på för att göra människor ledsna. Det enda jag kan säga är att man inte borde ta åt sig, men jag vet hur svårt det kan vara.



För jag kan knappast tänka mig att stora Tage dör av överansträngning när han bär på dig ur form. Du är lätt, han är stor. En häst är ingen porslinsfigur och du gör rätt i att jobba på så som du tycker att du vill göra.



Det är så töntigt mycket tjafs om hur alla plååågar sina hästar på ena eller andra viset. "usch, har du täcke på hästen när det är si och så varmt, stackars häst, han måste bli plågad", "fyyyy, linimenta så är plågeri", "att rida travare är plågeri", "travar du på asfalt? fy fan sånt plågeri!", "sånt där bett måste ju vara plågeri, skulle jag aldrig använda!" och så vidare i all evinnerlighet.



Istället för att peppa eller hålla käften när man vill säga något negativt om saker man inte vet något om.

2010-06-15 @ 14:08:22
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: malin

jag har väl inte heller sett så himla mycket bilder av när tage går i form men hur mycket ser vi av ridpassen egentligen? plus att jag tycker iaf att man märker att du vet vad man ska jobba på och har det rätta "tänket" när man rider. och sätt inte lösenordsskydd på bloggen snälla:D!!

2010-06-15 @ 14:55:20
Postat av: Johanna

åååh jag blir så suuur på folk som håller på och klankar ner folk -.- Jag har inte ridit i mer än 2,5 år och kan inte så mycket om hästar som visaa andra kan, men något jag lärt mig är att fan överallt där man lägger upp en bild på en häst eller ett videoklipp kommer det alltid folk och bah: ääääh du gör fel fan du suger blablabla.. kan man inte försöka se det positiva istället och inte se allt negativt hela tiden. Man utvecklas mer om man får positiv respons än negativ för då känner man sig sämst (iaf jag..) och vet man att något gett en positiva kommentarer är det roligare att utvecklas.. Men Freja du äger alla de som e negativa mot dig, de är bara såå jäkla avundsjuka på dig och tage för att antagligen kan dom inte göra det bättre än vad du kan! Du är helt enkelt bäst :)



Kramar <3

2010-06-15 @ 15:09:22
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Malin: Nej exakt, senaste gången ett ridpass blev fotat var just den bilden som "han inte går i form på" -Typ 2 månader sedan då... :P Det är ju inte förrän nu han verkligen börjat arbeta lågt utan så mycket tjaffs, så det är inte så konstigt om det inte finns många form-bilder på honom än.



Vi får se, ångrar mig hela tiden -Såfort det kommer dumma kommentarer vill jag, men samtidigt tycker jag inte att de snälla läsarna som gillar mig/bloggen ska behöva straffas p.g.a. några glappkäftar... :P

2010-06-15 @ 15:11:17
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Johanna

haha jag flippade lite x) men blir så sur på folk som skriver negativa kommentarer så jag behövde andas ut haha xD

2010-06-15 @ 15:14:42
Postat av: Matilda

Fan, ska på träning, måste bara få kommentera här sen, blev så arg! Haha! Usch och fy för bittra kärringar.

2010-06-15 @ 16:05:51
Postat av: Sabina Borenius- Satsningen som juniorryttare- Vinn ett Pessoaschabrak

Fyfan Freja jag ska skriva ett inlägg till alla anonyma idioter sen när jag kommer hem från hoppträningen!! SKIT I DEM! Juste ska du på Falsterbo? :P

2010-06-15 @ 16:25:10
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Jolin

Förstår inte alls varför du överhuvudtaget känner att du måste förklara och bevisa någonting för "proffsen" som kommenterar. De är inte ens värda det :) .



Fortsätt jobba på, läser din blogg ofta och ser hur hårt och disciplinerat du jobbar med Tage. Blir verkligen imponerad av dig, för du slutar inte kämpa trots att det kan dröja flera veckor innan man ser resultat på Tage - du fortsätter jobba på, ännu hårdare och intensivare! Det är en av dina absolut bäst sidor som ryttare, och därför tycker jag att det är tråkigt att du överhuvudtaget orkar lägga energi på att försöka bevisa någonting - människorna som skriver de här kommentarerna bryr sig inte om förklaringar eller bevis, de kommer hitta nya saker att störa sig på.



Så kort sagt, strunta i kommentarerna och keep up the good work! :)

2010-06-15 @ 17:11:44
URL: http://www.jolinmalmquist.com
Postat av: Matilda

BRY dig inte Freja! :)

2010-06-15 @ 18:23:16
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bry dig inte du vet vad du gör och dom andra är bara dumma i huvudet.



Tage komme bli super fin häst:D

2010-06-15 @ 19:32:48
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Tove - Ridsport, foto och vardagsliv

Bry dig inte om dem, du rider bra och Tage verkar vara en svår häst!



Ha det bra (:

2010-06-15 @ 20:16:33
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: anna

skaffa inte lösenordsskyddad blogg, för då skulle jag inte kunna läsa. och det vill jag. har sagt det förr, och säger det igen - du är GRYM. och jag vet att kritik sätter spår, men det finns många idioter, och tyvärr många i hästsporten som hellre stjälper än hjälper.

stay strong!

2010-06-15 @ 20:19:11
Postat av: Felicia

vet inte vad jag ska skriva, alla vettiga kommenterare har ju redan sagt så mycket kloka saker :-)

måste säga att jag håller med fullständigt med deet positiva som skrivs här ovan och till det andra... ja man är ju aldrig så bra ryttare som på läktaren eller hur?

Tycker det är trist att du som är så duktig o ambitös hela tiden ska få påhopp av läsare :-(

att folk som du anstränger dig för klankar ner på dig!!!!!



tycker det är ganska typisk spegling av häst verkligheten. på en ridskola som jag rider är det ännu mer sånt här. de man vill bli "kompisar" med fjäskar man för men ens riktiga kompisar talar man bakom ryggen på. SÅ HIMLA TRÅKIGT ATT NÄSTAN ALLLA hästmänniskor har ett drag av elak själviskhet!!!!



Tycker din bLogg är bäst, så om du lösenorskyddar ska jag personligen starta krig mot Anonyma & elaka kommentarer!!!



2010-06-15 @ 20:21:32
Postat av: Felicia

Det här blev väldigt långt men hoppas du orkar läsa...

Du är lite av en förebild till mig med :-)att alltid ha en tanke bakom det man gör alltid ta det lugnt och inte stressa fram, verkligen veta att man klarar av det man gett sig in på.

Du kanske inte rider bäst (fast väldigt bra) av alla förebilder/tränare jag har men du är i alla fall den som har bäst tankar bakom det den gör!!!



2010-06-15 @ 20:26:55
Postat av: matilda

Tråkigt att dom ska behöva skriva så. Jag såg dig i Ringsjön och tyckte dina rundor såg bra ut! Visst alla har sina brister, de kommer man aldrig ifrån. Men att dömma hur man rider efter en bild, de klarar inte ens proffsen.

Bry dig inte så mycket om det, det finns många som lider av Sveriges vanligaste sjukdom här "avundsjukan".

2010-06-15 @ 20:30:13
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Maria

Om du inte vill ha kommentarer om hur din ridning och hur dina hästar går så bör du kanske inte skriva om det. Det är ju en blogg som man kan kommentera på, så då är det väll ganska självklart att man får höra andras åsikter. Sedan tycker jag att du överreagerar en hel del. Du säger att personen hoppar på dig, men jag tycker nog snarare att det är du som hoppar på den som kommenterat. Det är ju du som använder en otrevlig ton. Inte de, dem skrev ju bara sin åsikt vilket man har rätt till, om du sedan håller med eller inte är en helt annan sak. Irma kom ju till och me med konkreta tips på vad du kan göra för att förbättra dig. Det anser inte jag är otrevligt. Utan är väll snarare snällt, det betyder ju att hon vill hjälpa dig. Allt handlar inte om att man är avensjuk så fort man är av annan åsikt.

2010-06-15 @ 21:39:53
Postat av: Sara Kellersson

Hej :D Jag följer din blogg nästan dagligen och jag tycker att du har kommit långt med Tage på bara ett halv år. Du känner ju till min häst Duni och vet vad hon går för, men vi har snart haft henne i 4 år (tror jag ;)) och vi hittar fortfarande nya knappar på henne. Man hittar aldrig alla knappar. Hästarna förändras ju precis som vi gör. Alla hästar tar olika lång tid på sig att förstå vad ryttaren vill och ett halvt år är ingen tid i det stora hela :D jag tycker att du gör stora framsteg bara fortsätt vara dig själv och jobba på så släpper det snart. sen får man börja jobba på något nytt, det finns alltid nya saker att jobba med :P man får sätta upp nya mål hela tiden.

2010-06-15 @ 21:39:56
Postat av: Anonym

lägg inte ner din energi på idioter :)

2010-06-15 @ 21:54:09
URL: http://sarahsdiary.blogg.se/
Postat av: Åsa

hejhej, jag är en tjej som inte vet nånting alls om hästar, tänkte bara ställa en fråga: Kan man lära hästar saker typ att snurra runt osv..? haha visste inte det:O

2010-06-15 @ 21:58:11
URL: http://llookk.blogg.se/
Postat av: Sara Kellersson

Hej :D Jag följer din blogg nästan dagligen och jag tycker att du har kommit långt med Tage på bara ett halv år. Du känner ju till min häst Duni och vet vad hon går för, men vi har snart haft henne i 4 år (tror jag ;)) och vi hittar fortfarande nya knappar på henne. Man hittar aldrig alla knappar. Hästarna förändras ju precis som vi gör. Alla hästar tar olika lång tid på sig att förstå vad ryttaren vill och ett halvt år är ingen tid i det stora hela :D jag tycker att du gör stora framsteg bara fortsätt vara dig själv och jobba på så släpper det snart. sen får man börja jobba på något nytt, det finns alltid nya saker att jobba med :P man får sätta upp nya mål hela tiden.

2010-06-15 @ 22:00:51
Postat av: Sara Kellersson

haha nu blev det två likadana komentarer från mig ;) datorn knepar :D

2010-06-15 @ 22:03:01
Postat av: Emelie

Jag tycker att du ät jätte duktig Freja! läser din blogg varje dag och får inspiration hela tiden. Tycker inte du ska bli deppig av vad andra skriver till dig utan ta del av det bra som dina läsare skriver.

2010-06-15 @ 22:07:49
Postat av: Malin

De som kommenterar anonymt och negativt är oftast avundsjuk. Det är verkligen irreterande. Jag själv får en massa anonyma kommentarer. Jag stör mig och tycker det är jobbigt men försöker att inte bry mig (lite svårt).



Ha en fin Onsdag iallfall. Jag hoppas "anonym" slutar skriva, kör ditt race. Bry dig inte om de andra! :)

2010-06-15 @ 22:25:19
URL: http://malinmelon.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Johanna: Kan inte mer än att hålla med dig, lägger man ut ett videoklipp så får man räkna med minst 1 elak kommentar :P I verkligheten är dem dock inte lika tuffa. Ja, eller åtminstone kritik som verkligen stämmer där man kan få tips på hur man rättar till det också. Aw, tack så jättemycket! :')<3



Matilda: Haha! xD



Anna: Tack, vilken gullig kommentar! :'D Tyvärr finns det mycket avundsjuka och negativitet bland ryttare.

2010-06-15 @ 22:37:58
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Felicia: Ja visst är det lättare att säga hur andra bör göra än att göra det själv!... ;) Tack för jättesöt kommentar! Kul att höra att vissa ser upp till mig!... :)



Maria: Skojar du med mig? Jag har hellre en pytteliten blogg med peppande och konstruktiva läsare än en blogg som till hälften läses av idioter, så bestäm vilken sida du tillhör? Irma är INTE konstruktiv, i så fall har du en väldigt skev uppfattning. Hennes kommentar är bara fylld med bullshit rakt igenom och därför tycker jag att ni som håller med henne är rent av konstiga -Som inte ens ser det.

2010-06-15 @ 22:45:43
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Sara: Tack så mycket! :) Du har helt rätt!



Emelie: Tack så jättemycket! :D Ja, egentligen borde man inte ge dem elaka uppmärksamhet men när dem skriver saker som inte stämmer och är allmänt korkade så kan man bara inte låta bli... xP

2010-06-15 @ 22:50:10
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: jennifer

Om jag får ta och "lägga mig i igen" så skulle jag bara komma med ett litet tips till dig, Freja;



Gör ett inlägg, där du frågar folk vad som är det viktigaste när dom jobbar sina hästar.



Just FORMEN är för mig inte det viktigaste i alla fall, utan forman är för mig något som ska finnas på sin plats när hästen är lydig, stark och förstående nog att klara alla dem andra bitarna jag anser är viktigare (vilket jag inte behöver skria just nu, för lång lista på vad som är viktigare enligt mig), för att sedan lära sig gå i en stadig form.



Jag är inte one of a kind med att säga det här: jag rider med MENING mina hästar "UR form" vid vissa sorts pass, och jag kan säga att jag har fullt stöd från bl.a. min tränare Siri Swärd i den frågan.



För folk som Irma kanske det inte duger med Siri Swärds meriter för att hon ska "få ha rätt åsikt", men hon har ändå haft/har hästar och tävlat/tävlar i hoppning med ett X antal SM-guld, placeringar och vinster i 150-160 nationellt och internationellt och är en ren stilryttare som har en förmåga att få alla hästar att arbeta med bakbenen. Så för mig duger hon mer än väl som merit.

2010-06-15 @ 23:27:02
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: Matilda

Okej, hemma igen!

Skrev en jättelång kommentar men det blev FÖR långt. Så lite kortare:

- Sätt inte lösenord på din blogg för guds skull! Då blir jag uppriktigt ledsen :(

- Fortsätta rida på DITT sätt och ta det i DIN takt.

- Sådana här negativa kommentarer gör en ju stressad, även om man inte vill ta åt sig av dem, så gör man nog det lite undermedvetet. Jag har fått "konstruktiv kritik" av min "vän" ett antal ggr angående min hästs form, vilket gjorde mig stressad så jag omedvetet började försöka dra ihop hästen för att göra min "vän" nöjd. Inte bra, INTE bra. Lyssna bara på sådana du själv vet kan något om ridning och hästar och är utbildade och inte bittra läsare bakom datorskärmen!

- Freja, du är grym. Man blir jätteinspirerad när man läser din blogg. Du visar verkligen ett sådant gött engagemang för dina hästar och din ridning!

- Slutligen (och återigen); sätt inte lösenord på din blogg! ;D

2010-06-16 @ 00:07:45
Postat av: Caroline

Ta inte åt dej av någon elak kommentar, du vet att du rider bra. =)

2010-06-16 @ 07:50:30
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Linnea Granström- Ungmamma & Ryttare

Bry dej inte! Jag fattar inte varför hästmänniskor måste vara så elaka hela tiden!!

2010-06-16 @ 08:50:38
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: sara

seriöst, du är en av få som jag vet verkligen går den rätta vägen - bakifrån och inte tänker på vart huvudet är. Det är de ryttarna som kommer gå långt eftersom de lär sig rätt från början, och det är de hästarna jag tror mår bäst! Ni som skriver de negativa kommentarerna om Tages form är säkert sådana som tror att hästen går i form för att den böjer på nacken. Snälla, lär er!

2010-06-16 @ 17:50:13
Postat av: Anna

Freja! Du har en utmärkt bra form på din häst, den lyfter och vinklar upp sina bakben, ser rak ut och därmed spårar, den lyfter både bak och frambenen lika högt, den använder hela bakdelen, kanske inte helt loss i bogen men på god väg. du sitter med i rörelsens riktning, har en följsamhet i din hand. Utmärkt!

I form är inte samma som att hästen har nosen mellan frambenen utan hur h e l a hästen arbetar. Jag är övertygad om att du framöver når exakt dit du vill eftersom du har en plan! Tage är en utmärkt häst för dej!



2010-06-16 @ 19:32:09
Postat av: Annie

folk kan vara så elaka ibland, förmodligen för att det är de själva som han dåligt självförtroende...

2010-06-16 @ 22:07:35
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Usch förstår verkligen hur du känner! Jag har ju själv en fd. travare och blir ofta "stämplad" som en sämre ryttare för det (gärna utifrån ögonblicksbilder som den i ditt inlägg). Jag valde min häst därför att han passar MIG, det spelar ingen roll om han så hade varit en åsna!



Har länge tyckt att om hästvärldens människor fokuserat på att HJÄLPA istället för att STJÄLPA så hade så många fler nått framgång ooch lycka inom ridsporten.



Tycker du har en helt fantastisk syn på din ridning! Du är analytisk och vågar testa nya saker och nya vägar och ser alltid till hästens bästa. Jag tycker du och Tage har kommit enormt långt! Sedan att formen inte sitter helt än gör inte ett skit, den kommer med tiden. Tycker det är jättebra att du fokuserar på bakkärran och inte på framkärran (som så otroligt många gör). Vissa tror ju, precis som du säger, att bara hästen kröker på nacken så går den i form... Fortsätt kämpa Freja, du är grym!

2010-06-19 @ 10:16:21
URL: http://jennystoa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0