Hur ska jag göra?

2010-01-27 | 17:07:41



I want my Liva back!...

Alla som läst det HÄR inlägget vet att jag hade tänkt tävlingsdebutera den 7/2 med Prins Tage, lokalt 1-110. Därefter hade jag planerat att gå upp till regionala 120 så snabbt som möjligt. Dock har det uppstått några smärre problem...

PROBLEM 1 ÄR: Jag börjar bli osäker på om tävlingen den 7/2 verkligen är rätt för oss! Vi är endast inne på den 4:e veckan av det nya året, varav minst 2 av dessa veckor har bestått av antingen storm eller halka/snö/fruset, vilket betyder att man antingen inte kan rida alls eller att man på sin höjd kan trava lite. Ridbanan är frusen och översnöad dessutom, så de dagar det väl varit fint väder har man ändå inte fått tillgång till några ordentligare ridpass. Om jag, som älskar att rida ut, börjar längta efter att få rida på ridbanan -Då är det minnsann illa!


Tävlingen som jag planerade att debutera på...

Jag tror inte att höjden i sig är något problem, däremot hade det känts mycket bättre för mig som ryttare att veta att min häst är i bra flås och att vi kan klara banan utan större svårigheter. Faktum är att vi inte ens hunnit träna någon "tävlingsbana" på 110 än!... Sammanfattningsvis; Vi har inte kunnat träna i den initsitet som jag planerat p.g.a. vädret, vilket medför att jag känner mig oförberedd inför att tävla.

PROBLEM 2 ÄR: OM jag bestämmer mig för att inte åka på tävlingen den 7/2, då har vi inget annat val än att starta en regional tävling på vår första start! Jag har aldrig tävlat regionalt förut, därför hade det känts bra att få en fin känsla på en lokal tävling först.


Någon utav de här regionala tävlingarna hade jag i så fall tänkt debutera på!

Anledningen till att jag inte skulle ha något annat val än att starta den 7/2 -Eller gå upp i regionalt direkt, är för att det är den enda lokala tävlingen som hålls i februari. Nästa lokala går inte förrän i mars, då har jag förmodligen/förhoppningsvis redan gjort minst en regional start.

Alla alternativ har trasslat ihop sig i mitt huvud, därför behöver jag lite nya, klara och fräscha råd från er läsare! Hur hade ni gjort; Startat den lokala tävlingen ändå? Väntat några veckor och startat regionalt direkt? Ni som har tävlat både lokalt och regionalt; Är det någon större skillnad mellan t.ex. 110-klasserna? I så fall, vad?

Postat av: Sara

Äsch det är väl ingen jättestor skillnad egentligen. Kan väl finns med en och annan svårare linje men mer än så är det inte. Jag tycker att regionala tävlingar är bättre faktiskt, brukar vara bättre upplägg och banor.



Om du inte känner att ni kommit igång än så tycker jag att du ska åka på den andra som är lite senare, och låt det inte stiga dig åt huvudet att det är just en regional, det är ingen fara alls :) Då kanske du hinner med någon pay&jump 110 innan också?

2010-01-27 @ 17:15:58
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Olivia

Jag hade bokat en tid hos ett ridhus och sätta upp en 100 och 110 bana där!



Har du ingen kompis som har en bra ridbana/ridhus?



Tror inte det är en bra idé att skippa den lokala!

2010-01-27 @ 17:37:36
URL: http://olivialindstrom.wordpress.com
Postat av: Olivia

Sv: Ja, känns det för stressigt ska du såklart inte göra det.



Jotack, stormar gör det allt! Bor i Brantevik och det riktigt dånar i huset. Inte kul!

2010-01-27 @ 17:47:17
URL: http://olivialindstrom.wordpress.com
Postat av: Evelina

Kan du inte starta bara 1 klass den 7 / 2 ?

Då behöver han ju inte riktigt lika super bra kondition ...

2010-01-27 @ 17:57:40
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Hade jag varit dig så hade jag inte startat den lokala och inte startat någon av dom regionala..

Utan jag hade väntat tills då i mars när där är en lokal..



Då har ni lite mer än en månad på er att komma i kondition och ha hunnit träna lite 110-banor..

Och förhoppningsvis har vädret blivit bättre..



Men det är bara mitt förslag :D

2010-01-27 @ 18:08:51
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: caroline

jag hade väntat några veckor tills nästa lokala istället, är inte lätt när man inte har ridhus på gården och är insnöad blir inte klok på det här vädret:S

2010-01-27 @ 18:14:05
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Melinda

Jag skulle också till Trelleborg, men avanmälde mig idag. Jag tror inte vädret vänder riktigt än och risken finns att man inte kan rida fram (och Velle behöver verkligen ridas fram för att det ska gå bra!) Själv kommer jag istället vänta till flyinge rfs flrsta tävling i mars.

2010-01-27 @ 18:29:21
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: ahh okej.. då vart det ju liiite klurigare..haha..

Då får vi hålla tummen på att vädret blir bättre och att du får träna många banor :D

2010-01-27 @ 18:47:56
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag hade nog faktiskt också väntat till nästa lokala, även om det inte är det optimala.

Det borde finnas någon pay n jump eller dyl i närheten, och om inte så är det aldrig fel med en mjukstart - du har ju hela våren och sommaren på sig att hoppa 1.20 :)



Om inte så tycker jag nog att du bara ska hoppa en klass (1m)på den lokala i Trelleborg.



GODD LACK :D

2010-01-27 @ 18:48:02
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Lamia - TÄVLING, VINN BENLINDOR FRÅN JHL

Har du ridit många 110? Jag hade nog ridit 1m på lokala och 1.10 på regionala om jag var du :) Om du inte tävlat så mycket ska du nog inte stressa upp i 120, du har ju hela året på dig :D

2010-01-27 @ 19:15:25
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Sofia

jag hade startat om jag var du. Hoppa bara 1 m om ni nu inte är i full kondition och skulle det kännas apbra så vatusan efteranmäl till 110. Eller anmäl till båda och stryk er sedan i 110 om det känns så.

Oh du kanske inte behöver gå upp till 120 direkt om du inte startat regionalt innan`? Kör några 1m ,110 rundor :) Jag vet själv inte riktigt skillnaden mellan lokal och regional så sätt, lite mer linjer kanske? Kände ingen skillnad på regional och nationell som ponny så jag är väl inte den bästa att fråga om skillnad :p

2010-01-27 @ 19:15:42
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Jennifer

sv; Tack så mkt!! :D



Jag tror inte det är så stor skillnad på 110 lokalt och 110 regionalt. Lite mer tekniskt på regional nivå, men det brukar vara väldigt olika beroende vilken arrangör det är =) Jag tror du kan starta 110 regionalt på något "snällt" ställe, absolut! =)

2010-01-27 @ 19:35:54
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Anonym

det beror ju helt på om vilka tävlingar man jämför. iblan där det ganska likt 1,10 på lokal och 1,10 på regional men oftast är det ändå en gansak markan nivåskillnad jag menar det finns ju en anledning till varför det har olika namn...

2010-01-27 @ 19:57:44
Postat av: sandra

Om jag var du skulle jag försöka att åka på den lokala, du kan ju hoppa en klass iaf, en 110. Det klarar ni garanterat, bara för att det skall kännas bra. Om du ska debutera regionalt gången efter föreslår jag nog att du tar Sydslätten istället för Lillhagen. De gånger jag varit i Lillhagen har banorna varit ganska maxade men tråkiga & långa. Det är bara min uppfattning, men du gör som du vill : ) Annars har Åstorp en kvälls tävling 9-10 februari? DÅ kan du åka dit o hoppa en/två klasser.

2010-01-27 @ 20:54:58
URL: http://teamjohansson.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Du menar större svårighetsnivå på regionala? :)

2010-01-27 @ 23:06:56
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Lamia - TÄVLING, VINN BENLINDOR FRÅN JHL

Jag tycker inte det är någon större skillnad mellan lokal och regionala klasser, men mellan regional och nationell märker man definitivt skillnad

2010-01-28 @ 19:38:16
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0