Varför så höga hästar?

2010-12-05 | 19:53:52






Voltigeföreningar strävar alltid efter att använda så höga hästar som möjligt. Detta för att galoppen blir mycket lugnare/större vilket gör att man får en bättre takt som voltigör att göra övningarna till. Det är även lättare att hålla balansen i övningarna. Små hästar galopperar ofta lite mer ponnyaktigt och stötigt, vilket gör att man omedvetet stressar igenom övningarna. Man vill även ha en så stor häst som möjligt för att dem ofta har längre ryggar, vilket gör att det blir bättre plats för voltigörerna när man är uppe flera samtidigt. Som mest är man uppe 3 personer på samma gång.

 

Postat av: Lamia - Tävling på bloggen!

Voltigehästar galopperar alltid så långsamt, jäklar vad starka dom måste vara i kroppen!

2010-12-06 @ 11:24:59
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Anna

TACK! Nu vet jag lite mer. Förr när jag var linförare i voltige hade vi en dponny, Welshkorsning vilken passade oss. Men vad svårt det måste vara att hitta en lämplig, hoppas den funkar :)

2010-12-06 @ 11:50:05
Postat av: Camilla

Jätteintressant att läsa om voltigevärlden, är inte så vanligt.

Hur tränar ni era voltigehästar i övrigt? När de inte går på lina och så?

2010-12-06 @ 12:48:02
URL: http://hastskotare.zoomin.se
Postat av: my

Bra svarat!! Min kompis försöker få mig att börja rida deras voltigehästar men är så sjukt jobbigt att försöka rida ihop en jättehäst på 180cm när man själv bara är 168cm lång ;)

2010-12-07 @ 15:17:38
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: Natalja och Hillbilly

åh, voltige verkar så kul! :) har bara "skoj ridit" voltige på en jättesnäll och trygg fjording som vi har hemma på gården!



Jag har en snabb fråga: Hur gör du animationer av flera bilder? :) Tacksam för svar!



/ Natalja och Hillbilly :)<3

2010-12-07 @ 16:07:14
URL: http://nataljas.blogg.se/
Postat av: josse

hej jag undrar vad den sporten som du håller på med heter ?? vill lixom börja med det men venne vad det heter tacksam för svar !

2011-02-28 @ 16:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0