Bates Innova Cair, vad tycker ni?

2010-08-21 | 21:02:25



Är det någon av er läsare som har provat eller äger en Bates Innova Cair-dressyrsadel?
Är nämligen på jakt efter en sådan nu. Har läst på lite om sadeln och vad andra tycker om den på sidor som Bukefalos. Verkar som att den ligger bra på rakare ryggar och ALL info som jag kan hitta om den är till fördel för Tage och mig! Här kommer lite info:

"
En väl genomtänkt utvecklad dressyrsadel. De speciella ”Contourblock” knästöden är anatomiskt utformade efter ryttarens ben och ger optimal kontakt och säkerhet. Djupt men dock öppet säte med sömlös övergång från sätet och ned längs låret. Y-gjordsystem vars första gjordstroppar är fastspända under ”Contourblock” knästöden. Vegetabiliskt garvat anilinläder i finaste kvalitet med ”Contourblock” i slipat råskinnsmaterial. Tunnare sadelputor i det revolutionerande ”CAIR” luftpanelsystemet som utesluter tryckpunkter och konstant anpassar sig efter hästens form och gör den mer fri och avslappnad. Utbytbart koppjärn. Livstids garanti på sadelbommen. 5 års garanti på luftsadelputorna. Levereras med medium koppjärn."

För det första så ska det tydligen vara lätt att byta ut bomjärnen, vilket är superbra eftersom Tage bara i sommar har ändrat sin rygg väldigt mycket (till det positivare) och kommer troligtvis att fortsätta på det spåret ett tag till. Sen ska den vara "känd" för att vara lite elastisk och formbar så att den kan följa hästens rygg i arbete bättre. Stora knästöd och djup sits är precis enligt mina krav, plus att det ska vara ett väldigt mjukt och skönt säte -Jag får sår på sittbenen av mina äldre och hårdare sadlar...

Jag tror och hoppas att detta är en sadel som kan passa oss båda! Efter 100 års letande känns det som... Det sega är att han behöver byta sin Stübben-hoppsadel nu också, han har "växt ur" den... Men om Bates är ett märke som passar honom så blir det ju genast mycket lättare att leta, då är det i princip bara att hitta en modell som passar mig också! Hur som helst, jag vill veta vad ni har att säga om Bates Innova Cair?

UPDATE 22/8: Tack till alla som varnade i rättan tid från att köpa denna sadeln, jag har nu googlat runt lite på ryggproblem i samband med Bates Innova och det verkar vara rätt vanligt... Tage är redan känslig i sin rygg så all onödig och dålig belastning undviker jag helst (såklart). Synd, för annars lät den helt perfekt för oss! Nu har jag i alla fall bestämt mig för att leta efter en KenTaur Elektra i alla fall, den vet vi att han gillade. Då kan jag lära mig att rida bra utan stöd också... Tror att det blir bra, nu ska vi bara hitta en till lagom pris!... ;p

Postat av: Sandra Jacobsson

Hej! Vore superkul om du röstade på min häst i hans tävlingsoutfit i Showjumper´s rosa outfit tävling :)Vi är bidrag 5.



http://showjumper.blogg.se/2010/august/rosa-outfit.html#comment

2010-08-21 @ 21:53:33
URL: http://sjacobsson.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg

Jag har hört mycket väldigt mycket gott. Vet flera som har den och nackdelen jag har fått höra är att dom får svårt att rida i andra sadlar med mindre stöd när de har ridit i Bates sadeln ett tag och det är ju förståligt med tanke på att det är väldigt mycket stöd i Innova sadeln. Men den är riktigt fin, hade inte tackat nej till en. Haha :)

2010-08-21 @ 22:12:52
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Emily

Verkar vara en trevlig sadel tycker jag men den ser ganska rolig ut frammifrån när den sitter på hästen eftersom stöden är så stora haha ^^ men det ska ju inte hindra en från att köpa den direkt :P

2010-08-21 @ 22:16:15
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Rosanna Zimdahl

sv njaae, det tvivlar jag på:) Hon heter Charente.

2010-08-21 @ 23:10:38
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Sandra tage

Tage jobbade med min innova :-) har den till börje älskar sadlen man kan välja på knä stöden . . .

2010-08-21 @ 23:13:39
Postat av: Maja (tidigare http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ!!!

Jag hade två hästar i mitt stall som fick hur mycket ryggproblem som helst av den!

'Luftstoppningen' har dem väl till och med tagit tillbaka/slutat tillverka med eftersom det ledde till så mycket problem för hästarnas ryggar?

OM du ändå vill ha en så måste du lova mig att ta ut en riktigt sadelutprovare, det gjorde inte en i mitt förra stall utan tog hjälp av 'kunniga bekanta' vilket resulterade ut att de fick ta ut luftkuddarna och stoppa om hela sadeln med ull istället (= flera tusen kronor betalda för luften för gäves), både bogarna låsta på hästen, tre kraftigt inflammerade ryggkotor, skevt kors och konvalescens på 3 månader.



Jag har aldrig ridit i sadeln, men men kan väl säga att jag blivit avskräckt...

2010-08-21 @ 23:15:01
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Tack så mycket :) Det är ett par pioneer, jättesköna och bra pris också!

2010-08-21 @ 23:36:12
URL: http://tavlingsryttaren.se
Postat av: jennifer

Har också sår på sittbenen, och en vän som fått det av andra sadlar; stora köttsår.



I mitt fall är det av min största hästs hoppsadel som är 18" till mitt 16"s-arsle. Den blir för bred och stor för mig så jag kan röra mig för mycket. Att leta sadel efter att inte få ridsår tror jag kan vara svårt..



Har iaf investerat i en sån där gelédyna som man spänner på sadeln precis som värmedynorna på vintern (400kr, HÖÖKS) och än så länge verkar det fungera finfint mot mina sår! Dem har läkt ihop relativt mycket och verkar inte komma några ny än iaf.



Kan ju vara något värt att prova? (; DOCK får man inte tävla dressyr i den. Men hoppning och träning går ju alltid bra, så tar man av den just den dagen man tävlar dressyr ska man väl inte hinna få så stora problem..

2010-08-22 @ 05:58:41
URL: http://loadofshit.blogg.se/
Postat av: Sara

Ser grymt skön ut!

2010-08-22 @ 10:50:46
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Lotta

Kan inte rekommendera den sadeln!

Vi har haft flera hästar som fått problem med ryggen..

Och mig som ryttare passar den inte för 5öre. Jag får sjukt ont i ryggen får en rusktigt dålig sists i den. Men det är väl olika. Röstar fortfarande för sadel utprovare.

2010-08-22 @ 11:00:29
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: Rosanna Zimdahl

sv hahah, då är det den! :D

2010-08-22 @ 16:29:10
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej :)

Jag har en jättekänslig arab, han trvis JÄTTEBRA med min Innova:)

Har fått superfin böjning och ställning i honom sen jag köpte denna sadel:)



MVH Sara

2012-08-13 @ 10:12:55
Postat av: Jenny

Jag har ridit i en Innova idag då jag funderar starkt på att köpa en sådan.

Jag blir fundersam på alla inlägg, varför skulle hästar få mer ont i ryggen relaterat till just en Innova? Det handlar väl mer om att alla är individer och olika sadlar ligger olika/mindre bra osv, eller?

Beträffande sitsen så "tvingar" den ju ryttaren till en korrekt sits för att kunna klara av att rida i den. Så där måste man ju skåda sig själv krasst och våga titta på hur man sitter och belastar annars både för sin egen och absolut för hästens skull.

Jag har kompetens inom området och är sjuksköterska.

2012-08-13 @ 20:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0