Min allvarligaste skada

2010-04-05 | 23:36:59


Anonym om Återblick > Utveckling 2010:
Hej, såg på voltige sidan på österlens ridklubbs hemsida att du blivit allvarligt skadad 2008, kan du inte berätta lite om det?

Det stämmer, jag har blivit allvarligt skadad vid en voltigeträning. Jag brukar inte prata om det och minns inte det som en hemsk händelse, ingenting som påverkat mig negativt.

Det var på en voltigeträning typ 1 vecka efter att vi precis fått sommarlov, mitt lag tränade inför SM som vi skulle vara med i till helgen. Vi brukar alltid lyckas dra ut på att bestämma kürprogrammet vilket vi även gjort den här gången, till SM liksom... :p Vi provade lite olika kürer och sen vet jag inte vad jag fick för mig, istället för att hoppa av på sidan som vi bestämt så gjorde jag en kullerbytta. Allting blev liksom fel, jag kom inte runt med kroppen och trillade ner på sidan istället med huvudet in bland hovarna. Vår supersnälla voltigehäst kunde inte komma undan med benen så jag fick en "spark" i bakhuvudet av hans hov.

Hela händelsen var så sjuk (liksom alla mina andra skador, totalt onödiga händelser... x). Jag fick en hjärnskakning, spricka i skallbenet samt luft som kom in i sprickan och tryckte på hjärnan. Luftfickan gjorde så att jag blev lite smått knäpp, minns att jag reste mig upp och tyckte att avtrillningen var jätterolig. På sjukhuset sparkade jag en läkare i magen och kastade alla saker dem kom med. Min syster bölade bara för att hon inte ville ha en CP-störd syster... xp Men ja, hade inte luften sipprat ut igen så hade det funnits en risk för att jag skulle blivit "psykiskt förändrad" och hade hoven träffat några cm fel hade jag kanske inte levt idag. Det är ingenting jag tänker på men jag är såklart glad för att jag fick fortsätta vara mitt normala jag, finns mycket kvar i livet som jag vill hinna uträtta!

Hela sommarlovet gick i alla fall åt att bara sitta och ha tråkigt, hade inte ens ont en endaste gång. Fick inte rida på flera månader och fick inte bada på flera veckor, kul... :p


Postat av: nicole - fragestund i bloggen!

usch fyy! jag fick bara knat ur led nar vi skulle lara oss voltige...dock sa skadade jag mig pa uppvarmningen..inte sa lyckat!

2010-04-06 @ 04:10:25
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: Matilda

Nej men usch vad hemskt! :( Tur att det gick bra ändå!

Men visst är det väl så, de flesta olyckor är "totalt onödiga".

2010-04-06 @ 08:31:24
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Sofia - Vinn ett schabrak från Glen Gordon!

Läskigt! Men tur att det gick så bra ändå :)

2010-04-06 @ 10:05:52
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: anna

tränar/tävlar du fortfarande voltige? :)

2010-04-06 @ 11:43:27
Postat av: fanny

usch, vad hemskt! låter inte som det var ett roligt sommarlov;/ förlåt, men jag tycker din systers komentar var rätt rolig!haha men verkligen en hemsk olyka!!!

2010-04-06 @ 16:32:32
Postat av: Hoppbloggen

Ursh vad obehagligt! Tur att det gick så bra som det ändå gjorde och att med lite lugn och ro gick allt tillbaka som det skulle. Tokfia som provar sådana saker! Du hade verkligen turen på din sida att det inte blev värre och att du fick vara precis bara du efteråt :) Ingen ny människa ;)

2010-04-07 @ 13:17:54
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anna: Både ja och nej, hinner inte med så mycket men jag tränar några gånger då och då :) Tävlar dock inte längre.



Fanny: Haha ja, hon är schysst den ungen... Sålänge jag inte blev handdikappad så var allt lungt för henne... x)

2010-04-08 @ 20:52:51
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0