Andra gången på ridskolan...

2010-04-28 | 18:54:24


Specialidrott idag, vilket innebär att jag var och red på ridskolehästen Glana. Hon hade gått två ridlektioner igår så jag fick lite flashbacks av att rida Tuffe på en dressyrtävling (=trög x 100!)... :p Hon kändes även lite extra stökig i munnen, så tillslut hoppade ridläraren upp och visade hur jag skulle göra.

Metoden var "unghästhänder", dvs. bredda och leda. Fungerade superbra! Ridläraren pratar mycket om att hästen ska känna skillnad mellan rätt och fel form, att man är lite hårdare och tillrättavisar när hästen drar upp huvudet och såfort hästen tar ner huvudet mjuknar man och "finlirar". Typ som att hästen ska känna att det är skönare att jobba i form än att streta emot. Detta har jag länge undrat över -Hur man tillrättavisar formen, så det är kul att få lite idéer faktiskt.

Att rida med unghästhänder var faktiskt ett riktigt bra sätt. Ridläraren och mamma tyckte att jag gott kunde prova det på Tage också just eftersom han är så högställd och lätt spänner upp sig. Så det ska jag faktiskt göra... Jag är dock bara så orolig för att testa något nytt, finns en "tränare" här i trakten som lär sina elever att rida med just unghästhänder hela tiden och kan säga att det inte är särskilt framgångsrika ekipage av flera olika anledningar... Jag tänkte dock inte rida sådär hela tiden OCH jag har så mycket egna idéer och ridstil att luta mig tillbaks mot så det finns väl ingen risk att jag skulle bli ett av skräckexemplena?...

Ridläraren tyckte att jag hade en väldigt "skolad" ridstil och att det nu var dags att ta steget ut och prova lite alternativa metoder vid sidan om. Men jag vet inte, jag kommer nog alltid att ha väldigt bestämda åsikter om vad som är rätt/fel vid ridning... :p Jag ska i alla fall prova, vem vet om det är precis vad Tage behöver? Han måste i alla fall lära sig att det är skönare att arbeta i form än att motarbeta handen.

Postat av: Emily

Jag fick lära mig rida med ganska låga, breda händer på ridskolan med en ridlärare jag hade när vi precis börjat tänka på formen med hästarna och det hjälpte mig väldigt mycket! Nu när man vet hur det ska kännas när hästen går i form så behöver man ju inte hålla på och traggla med det längre utan känslan finns ju där så man behöver ju oftast bara ta tyglarna :P Så jag tycker det är ett bra sätt att lära sig - man får bara inte fastna där haha

2010-04-28 @ 19:08:13
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: sabina

jag rider med ganska breda händer när jag försöker få hästen att gå i den formen jag vill att den ska gå i men när hästen går rätt så är mina händer rätt

2010-04-28 @ 22:04:06
URL: http://chahina.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0