Min första dag på ridskola... ;p

2010-04-19 | 22:16:27


Idag har jag för första gången i hela mitt liv ridit på "ridskola"! Är ju tvungen till det på min specialidrott eftersom jag inte är med i landslaget och därmed inte räknas som kompetent till att kunna rida mina egna hästar... ;p

Ridskola kan man egentligen inte kalla det, jag fick en ridskolehäst som jag skulle träna inför ridläraren. Jag fick en polsk häst som hette Glana eller liknande, som tydligen inte fungerade i ridskoleverksamheten. Den var typ som en unghäst, var väldigt istadig och inte särskilt mycket "ordentligt" tränad verkade det som.

Den var faktiskt rätt rolig att rida! Kändes som att den började lyssna och slappna av ju längre in på passet vi kom. Den slängde väldigt mycket med huvudet och blev ibland lite stressad, så vad den behövde var en lugn och stadig hand och inte för mycket onödig press. Ridläraren tyckte i alla fall att jag red henne väldigt bra så jag ska få fortsätta träna henne några gånger framöver så att hon blir lite stadigare.

PLUS, jag fick beröm för att jag hade en väldigt fin sits och bra händer! :D



När jag kom hem red jag Tage, har inte ridit honom på två dagar (han blev dock longerad igår) så jag räknade med att han skulle vara lite pigg och stel. Därför var det lika bra att låta honom rasta av sig ute innan vi gick in på banan. Anledningen till att jag inte valde att rida ut hela passet är för att det verkligen är traktorer ÖVERALLT och jag tycker att det är så tråkigt att behöva övertala den fegisen att gå framåt exakt hela tiden, så då kan jag lika bra rida på banan istället... :p

TAGE GICK UNDERBART PÅ BANAN! Väldigt avslappnad och mjuk efter ett tag! Tränade mycket galopp i ett ganska friskt tempo, hittade på en skitbra övning: Stor volt på ena kortsidan där han bara skulle gå mjukt och ihop, därefter snett igenom där jag lät honom sträcka ut lite extra, sedan förvänd galopp på en stor volt på andra kortsidan också snett igenom igen, sen börjar allt om igen. Förvänd är ju väldigt bra för att stärka och lösgöra hästen, precis vad Tage behöver. Han tyckte att den förvända var väääldigt jobbig men oj så fin han blev sen!

Väldigt bra träningspass alltså! Tycker att det är roligt att jag börjar kunna rida hästarna avslappnade nu, det är verkligen en stor utveckling av mig.



Ursäkta för dålig uppdatering, tyvärr kommer det nog att bli så större delen av veckan eftersom vi har en massa nationella prov (muntliga dessutom, shit!) och andra tråkiga läxor.

Postat av: Josefine

Nu blev jag glad (utan att låta för självgod). Att de låter dig rida till en lite mer otränad häst ska man bara ta som en komplimang, det visar på att de tycker att du rider bra och moget. Jag hoppas att du kommer att få större självförtroende av att rida lite på ridskola. Vilket jag också tror att du kommer få, men det har jag redan skrivit.



Lycka till på nationella proven!

2010-04-20 @ 08:43:28
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: karin lindh

Bra övning :D

2010-04-20 @ 16:24:37
URL: http://lillakarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0