Debuttävling med Tage

2010-04-11 | 22:35:02




Dagen har faktiskt varit jättebra, även om inte det ena resultatet ser så lovande ut så tycker jag ändå att jag kan vara nöjd.
Debuten är avklarad, så nu slipper jag att vara nervös på fler tävlingar med Tage. Jag har även fått känna på hur han beter sig på tävlingsplatser och vad som funkar/inte funkar, nu kan jag arbeta utifrån det så att nästa tävling går ännu bättre! Vi förväntade oss dessutom att Tage skulle vara rena rama pesten att ha och göra med i tävlingssamanhang, men han var ju snäll som ett lamm -Nästan för lugn!

90 CM:
Felfria, rosett (Clear Round)



Jag är inte alls nöjd med min ridning, red inte alls så som jag har tränat på här hemma utan var snarare tillbaks på mesridarstadiet igen. Men vi gick felfria, och det var väl det som var meningen med denna start!

Tage kändes lite nonchalant mot mina hjälper, kändes lite som att han ville köra sitt eget race och blev lite lång stundtals. Jag tyckte att det kändes väldigt okontrollerat och snabbt, men på filmen ser det jättelångsamt ut. Vi red ändå på snabbast tid så det säger väl en del om att min känsla är mer rätt än vad filmen visar... ;p

Något som jag märkte var hur otroligt svängbar han blev på tävling! Hemma är han väldigt segsvängd och flyter ut, men idag var det precis som att han skärpte till sig och höll koll på sina ben och kunde i princip svänga på en femöring kändes det som! Tror att han kan bli en jäkel på omhoppningar, rätt ovanligt att så stora hästar är så snabbsvängda!



1 METER:
Uteslutna (2 vägringar, 1 volt)

Hela denna ritten var helt vrickad! Gick fel redan från början då Tage inte ville fatta galopp utan travade in i galoppen istället, därefter blev det fel väg mot första hindret och efter det fick jag en total blackout... Hela min ridning frös till is och jag bara satt och höll i tyglarna hela tiden och tänkte inte ett dugg på vad jag gjorde eller vad som hände. Kommer ni ihåg att jag analyserat mig själv innan med att jag fastnar och tänker på saker som gått fel, istället för att koncentrera mig på kommande sak? Precis så var det hela ritten.

Så denna rundan hade inte alls behövt gå så dåligt som den gjorde, jag tar fullkomligt på mig alla missar. Tage blev lite upprörd.

Ridningen var som sagt långt ifrån perfekt idag, men när man tänker på det här...
- Det är endast 1-2 veckor sedan som jag började rida ordentligt med foten igen.
- Tage har bara gått några gånger/vecka under tiden jag var skadad.
- Detta var vår första tävling.
... Så tycker jag ändå inte att dagen var fy skam!

Kan faktiskt lära mig en del utav dessa händelserna, vet på ett ungefär hur jag ska och inte ska rida under en tävling med honom nu. Gäller bara att utveckla det som var bra (och självklart det som inte fungerade). Kände mig väldigt säker på Tage, trodde att han skulle vara tittig på blommor och annorlunda hinder eftersom han är så kinkig hemma, men dem ägnade han inte ens en tanke åt. Han ÄR en väldigt svårriden häst, långifrån samma typ av häst som Liva är. På Tage måste man tänka mer, förbereda och hålla koll på allt. Även om han gillar att hoppa så gör han ingenting gratis. Klart att det tar ett tag för mig att sätta denna "nya" ridningen i rutin, nu har det äntligen börjat kännas bra på träning så nu återstår det bara att det ska kännas likadant på tävling!

Jag ska ta och analysera videosarna imorgon, kan vara bra att ha några saker att tänka på inför nästa tävling! Vill inte ha några dumma kommentarer gällande filmen, jag har redan ganska klart för mig vad som behöver förbättras! ;)

Postat av: Maja

Va kul att du är nöjd och glad i alla fall, låter som er 1m var som min och Kennys förra 1,10 = Snäll häst med en förvirrad ryttare som får hjärnsläpp X)



Men du, hur kommer det sig att Tageman inte byter galopp (jag har förutfattade meningar om att alla hästar utom min byter lätt som en plätt)?

2010-04-11 @ 22:43:54
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Sabina Borenius- Satsningen som juniorryttare- Vinn ett täcke från Haglunds och ett armband från Cocoo.se

Skitbra ju! Du ska vara supernöjd tycker jag :D Ni kommer bli farliga framöver ;) Men jag kan inte se videon, vilket jag vill göra haha :P

2010-04-11 @ 22:54:25
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Rosanna Zimdahl

kul med första rundan! grattis:D

2010-04-11 @ 22:54:32
URL: http://hastdiggaren.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Hehe jag såg det :P Ser ju faktiskt bra ut :D



Haha japp de e de, jag red på en som hette Freja xD xD

2010-04-12 @ 12:57:57
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Sofia

Grattis till clearrounden! :D

2010-04-12 @ 13:11:43
URL: http://kumpumaki.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv; Kolla mitt förra inlägg om galoppombyten - Malin-övningen var asbra!

2010-04-12 @ 13:33:43
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: karin lindh

vad kul :D

2010-04-12 @ 16:06:52
URL: http://lillakarin.blogg.se/
Postat av: Borås Ryttaren

det finns en sida på facebook om malin b och hon har en bra träning om du vill öva galopp ombyten :D

hon har lagt upp flera träning klipp :)

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/video/video.php?v=10150151669205321

2010-04-12 @ 19:56:53
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du är så himla söt Freja! Och du är en riktigt kämpe som inte har allt serverat och du känns väldigt seriös.

Det kommer att bli kanonbra med den hästen men TRO på dig själv för du är bra mycket bättre än vad du tror. Gå in på banan och KÖR bara, det göööör inget om inte allt blir perfekt, bara rid och ha kul! Ni är så fina.

2010-04-13 @ 22:11:25
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: jennifer

Det där gick ju bra! Kanske nervositet som gjorde det, men det var en bra debut som du ska vara nöjd med! :D

2010-04-13 @ 22:19:43
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Anonym

Kul att det gick så bra i första rundan :D När ska du tävla nästa gång? :))

2010-04-16 @ 09:29:19
URL: http://petraebbesson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0