Hästens form -Hög eller låg?

2009-09-06 | 22:23:27



Förr prioriterades det en hög form med väl arbetande bakdel, varför inte längre?

Nu för tiden går det inte bara mode inom klädindustrin, utan även i hur hästen ska skötas och hanteras. Jag har funderat lite kring dagens trender gällande hästens form...


Då -Vikten på bakdelen, framdelen fri

DÅ: Hög form med fokus på att få in hästens bakdel.
NU: Så låg och rund form som möjligt, fokus på att "gymnastisera ryggen".


Nu -Bakdelen åker upp och framdelen belastas

Så vitt jag vet så kom begreppet "Deep and Round" i samband med att dressyrryttaren Anky van Grunsven bekände sin träningsmetod; Rollkür. Rollkür innebär att hästen ska vara så låg och rundad i formen att den kan bita sig själv i bogen, alltså extremt mycket bakom lodplan. Det finns många teorier hurvida Rollkür påverkar hästen positivt eller negativt, men själv tycker jag att det är en metod för de okunniga (Faktiskt, Anky må vara OS-medaljör men verkar inte ha någon ingående kunskap om hästens fysik eller anatomi).


Rollkür, "Deep and Round", är nu flitigt använt av de flesta toppryttarna, både inom hopp och dressyr! Hästen tappar bakdelen och tar istället all vikt på framdelen. Den hopknevlade halsen ser heller inte hälsosam ut...

De trogna användarna av rollkür påstår bl.a. att hästen gymnastiserar ryggen bättre, vilket det kanske ligger en liten sanning i, dock inte i den höga grads böjning som hästarna får utstå i rollkür. Det bryter mot alla andra koncept som ridningen en gång skapat! Vad hände med det gamla begreppet om att hästen måste ha bakdelen under sig för att bära sin ryttare korrekt?

VARFÖR INTE ROLLKÜR?


Att rida i en högre form däremot, ser jag inget negativt i, så länge hästen inte går och spänner sig. Hästen blir friare i rörelsemönstret och har chansen att arbeta med bakdelen. Framdelen belastas inte.


Bra "mellanform"

Men, för att kunna arbeta i högre form så krävs det att hästen har musklerna till det! Bilden på den tecknade figuren tycker jag visar en bra "mellanform" (Möjligtvis skulle hästen kunna ta under sig bakdelen lite mer), där hästen får chansen att bygga upp musklerna innan man kan börja ställa större krav på den. Den här sortens form kan även vara bra att variera sig med eller att värma upp hästen i, då ryggen mjukas upp och sätts igång och hästen blir allmänt avslappnad och genomarbetad. Att variera olika graders form är även bra för muskelbygget!


Jag har visat klippet förut, men enligt mig så är det här en hälsosam form!

Jag är kanske lite gammalmodig, men jag tycker att det mesta var bättre förr! Då såg man mer till kvaliteten, hästarna skulle hålla så länge som möjligt. Även om man fick arbeta tills svetten rann, slutprodukten blev ordentligt gjord i alla fall! Numera vill vi gärna ha allt serverat, folk har blivit bekväma. Man måste tänka utanför lådan, hästen kanske får en genomgymnastiserad rygg genom rollkür, men till priset av det så kommer inte hästen att hålla lika länge eftersom frambenen blir överbelastade. Personligen så föredrar jag att samarbeta med mina hästar för att genom korrekta övningar få en muk rygg ändå!

Vilken form föredrar ni? Bättre då eller nu? Åsikter?

Postat av: Sophie

Ååh vilken tur, så får jag se en massa fina bilder och filmer (a)



Tack! Jasså, då måste hon varit väääldigt fin, hehe skojja. Jaa du, hon är galen, räcker det? ;)

2009-09-06 @ 23:00:07
URL: http://snopans.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag måste säga att det du säger som är nu: att man ska gymnastisera hästen, menas ju inte att hästens huvud är överbjöts inåt. Det man vill är ju att hästen fortfarande har huvudet likadant (pannan är lodrät) men att den sträcker och länger ut halsen och på så sätt tänjer och gymnastiserar som du sa :)



Sedan vet jag inte vad du skrev längre ned, men jag hade inte tid att läsa allt! :)

2009-09-07 @ 00:25:54
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Tina

Jag tycker att det var bättre för.. Jag menar, kolla på vissa av dom "äldre" hästarna, dom höll länge och väl för dom jobbades i en bra form..

2009-09-07 @ 01:27:35
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Tina

Sv: Haha kanske det kanske :)

2009-09-07 @ 01:28:56
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: ina

Jättebra inlägg!:)



Jag tycker det viktigaste är variation. Sträva efter att hålla hästen på lodplanet men att kunna variera hur hög och låg formen är. Jag värmer ju alltid upp och varvar ner i en något lägre form, beror på hur mycket hästen klarar av stretchar man den mer och mer dag för dag. Sedan plockar jag upp den när jag jobbar vissa dagar, höjden på den i arbetet beror lite på ålder/utbildningsståndpunkt/vad vi ska göra m.m. Jag tar inte upp hästen i tävlingsform varje dag det beror som sagt på litegrann.

Vill jag stretcha ut ryggen så bjuder jag hästen att sträcka nosen mot backen (fortfarande på tygeln).



Tycker inte heller rollkur verkar speciellt sunt. Man täpper ju till hästens luftrör, prova själv att springa med näsan i bröstet..



bra skrivet!!:)

2009-09-07 @ 06:46:10
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Linnea

Precis! :) Är det någon mer som ska komma & titta på den bruna eller har ni lite tid & tänka över det?!



Angående det här med form så tycker jag det är helsjukt att rida hästen ihopknycklad som ett paket :S Hästen ska ju aldrig gå bakom hand & jobba på bogarna & det gör den ju definitivt när den går med nacken sådär.. Jag tycker att folk överhuvudtaget idag har dålig koll på vad hästens form egentligen innebär.. Dom flesta är nöjda bara hästen kröker på nacken & sen spelar det ingen roll att arlset är på andra sidan ridhuset, för det ska ju se snyggt ut! :S Nej usch, jag fattar inte hur folk tänker! En häst kan faktiskt jobba på i riktigt fin form med rumpan & ryggen utan att ens böja på nacken. Men som sagt, jag tror okunskap är nyckeln till att hästen blir felriden & får fel både här&där!

2009-09-07 @ 08:49:48
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Molle

ja hon var lika gammal som tuffe. Men hon var så himla fräsch så ska man dömma ut en häst pga. ögat:(

2009-09-07 @ 09:01:22
URL: http://matildalancing.webblogg.se/
Postat av: Sophie

Hon är ett halvblod på 160, så stor men ändå liten :P Ohja, hon tycker att allt ska gå undan, jag brukar inte hålla med men hon är inte så hypad på att lyssna på mig, tyvärr :P

2009-09-07 @ 09:29:59
URL: http://snopans.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag håller fullständigt med dig! Har haft tränare som har envisast med att min häst ska gå djupt ner med huvuden, gärna bita sig i bogen som du säger. Vilket inte alls var rätt form för henne, hon fick ont i ryggen och ville inte ens gå framåt. Så en mjukare och mer naturlig böjning på halsen gjorde succé! =)

2009-09-07 @ 10:17:46
URL: http://justmeforyou.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kan inte riktigt hålla med dig om att man förr prioriterade en hög form med väl arbetande bakbel och att man inte gör det längre? För visst strävar ryttare efter denna typ av form nu också. Det är ju bara du kollar på dressyrtävling så ser du att hästarna går i denna typ av form. Dock så varierar man formen när man TRÄNAR nu för tiden. Vilket enligt min mening är bra. En låg form bygger muskler och stretchar ut ryggen bra. Självklart menar jag då inte hästen ska gå med huvudet i bogen. Utan bara det att formen ska varieras för att bygga muskler på olika ställen.

2009-09-07 @ 10:43:11
Postat av: Kerstin

Jag föredrar då och/eller mellanformen, men skulle helst se att hästens huvud inte kröker för mycket bakom lodlinjen.



jag tycker att du har väldigt bra och rätt tankar. Om man strävar efter att rida hästen framåt och framför skänkeln, och lösgörande, så får man sakta men säkert en fin form. Istället för att dumt stressa fram en böjd nacke där hästen inte trampar under sig.

2009-09-07 @ 11:25:58
URL: http://kerstin.bjorkengren.se
Postat av: Johanna

Jag tror att det är bra att variera mycket.. Rida mycket lång och låg så de stretchar ut ryggmuskulaturen ordentligt, men en högre form när man rider dressyr är aldrig fel. Så länge de är avslappnade :)

2009-09-07 @ 12:15:51
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag rider mina hästar "frammåt-nedåt" gärna väldigt lågt men aldrig med nosryggen under lodplan :)

2009-09-07 @ 12:36:35
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: hahaha så fel man kan ha?! xD



tacktack :)

2009-09-07 @ 12:45:22
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/
Postat av: Marika

Att rida innebär att "arbeta MED hästen" och få den att bära upp sig naturligt. Tycker att det är bra att du tar upp sånt här! Att variera formen är dock en annan sak, eftersom det faktiskt är gymnastik för hästen, men rollkür är en form "av människan" och jag anser att det är helt fel att använda sig av den.

2009-09-07 @ 12:47:27
URL: http://agnesjanina.blogg.se/
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

Jag tycker att man ska rida i en ställning som är "naturlig" för hästen men ändå inte så att de går helt "fri"..sen när man ska jogga av dom så kan man ta ner dom i lite lägre form så dom får sträcka ut på nacken.



Tycker att de är viktigt att ha sunt förnuft va de gäller hästar och inte överarbeta dom innan dom är redo.

Den där rollküren tycker jag inte alls se bra ut!? Hästen nacke är som ihopknycklad boll och hästen ser inte ut till att tycka de är "bekvämt"!



Säger samma som "Marika", "och få den att bära upp sig naturligt."

2009-09-07 @ 14:54:25
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: Kellersson

Jag håller med dig. Det var bättre förr.

Jag försöker i görligaste mån själv eftersträva det. För att rida med kraften bakifrån gör det tusen gånger lättare, för både häst och ryttare. Punkttrycket på hästarnas framben är så pass stor normalt sett (60% av kroppsvikten eller ngt sånt tror jag det var) att de inte bör utsättas för en ryttares felbelastning också.

Elin

2009-09-07 @ 15:15:34
URL: http://dreamsaver.blogg.se/
Postat av: Jacqueline Dinewald

Jag har alltid och kommer alltid jobba mina hästar med att få en så hög och självbärande form som möjligt.

Hästen blir inte lika stark och det blir naturligare för hästen när den ska hoppa.

Så jag håller helt klart med dig, det minskar ju som du sa belastning och skador på framdelen! :)

2009-09-07 @ 17:28:35
URL: http://charente.blogg.se/
Postat av: Lisan

Jag tycker mellan ser mest behagligast och hälsosammast ut, det ser bara konstigt ut om hästen går överdrivet högt eller lågt.

Undrar vem som kom på att böja nacken på hästen ?

Bra bilder och exempel du visade!

2009-09-07 @ 17:41:39
URL: http://griseknoe.blogg.se/
Postat av: Jennifer

svar: Nej precis. Min ponny är väldigt högrest och het, så hon blir så spänd när hon går i en hög form så det passar henne bäst att jobba sig neråt :)

Min storhäst går helst lite högre för han blir så hängig i handen, men det är fortfarande mer åt neråt hållet ;)

2009-09-07 @ 17:53:41
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/
Postat av: Elvira

Jag har en känsla av att mycket av det ligger i okunnighet och "ridskole-elev-tänk". På många klubbar är den häst som går snyggast med nacken riden av den "bästa" eleven. Detta medför att redan under de första åren, där all din ridgrund läggs, har du med dig att en bra form är en låg form. Hur bakbenen hänger med är det kanske lite si och så med, men så länge du har en snygg hals (hals är nog det rätta ordet här, inte nacke) på hästen så tittar dina vänner på framdelen, inte där bak vid motorn.

Förstår du lite vart jag vill komma än så länge?



Hur som helst fortsätter denna elev upp till egen häst efter ett par år. Där tar han/hon med sina böja-på-halsen-kunskaper sedan ridskoleåren, eftersom denna

1) tror det är så man ska göra

2) inte fått lära sig ett vettigare vis att rida hästen på.



När den före detta eleven rider sina dressyrpass märker han/hon (vi säger Lisa i fortsättningen) att om du håller hästen mer i händerna än vad du låter skänklarna arbeta - då böjer hästen ännu mer på sin fina hals!



Lisas stallkompisar tittar på under hennes ridpass och tänker att "åh vad bra hennes häst går!". De tar efter principen - voila, där har du ett helt stall som åker ut på tävlingsbanorna med sin krullahalsenprincip.



Fler och fler tar efter och tillsist har vi då nått "målet". Rollkür. - Som enligt mig absolut inte är hur ridning bör gå till.



En häst som jobbar bra går, som du säger, med baken under sig - fast fortfarande med en väl arbetande rygg.

Grundstenen är ju egentligen att hitta bakbenen, sedan får du ryggen och nacken Också. Men bakbenen är ju, som de flesta redan vet, var allt bör starta.

Så bara tänket att fokusera på att muskla upp rygg/böja lite extra på halsen, är fel. Redan där bygger man upp för en misslyckad ridning.

Om man istället tänker sig, redan när man sitter upp på hästen, hur man vill att bakdelen ska arbeta under sig, då kommer man också få ett helt annat - bättre - resultat. Och inte att glömma, en mycket trevligare häst!



Jag tror att ridningen möjligtvis var bättre förut - I vissa fall.

De som verkligen kan rida i vår tid är verkligen extremt bra.

Förr i tiden missade de ju en hel del som vi nu mer vet ganska mycket om. Därför tror jag att det både finns för och nackdelar, med både nu och dåtidens ridning.



Detta blev en väldigt lång kommentar, men där har du mina takar och åsikter i alla fall!

2009-09-07 @ 19:33:28
URL: http://baraelvira.devote.se
Postat av: Jag

Man strävar ju inte efter att hästen ska gå i en låg och lång form genom ett ridpass. Man rider fram och varvar ner hästen så. Sen rider man i den arbetsform som är ändamålsenlig, vilket beror på hästens utbildningsnivå, ålder och vad man gör. Sen är det många som tror att det är det ultimata att rida hästen i en låg form alltid, men det beror ju på brist på rutin hos ryttaren. I de högra klasserna i dressyr rids aldrig hästar i så låg form, där krävs en högre form. Sen innebär inte lång och låg att hästen går bakom lodplan. Det är inte huvudets placering heller som är det väsentliga. Så inget fel med att rida hästen lång och låg - så länge det är en unghäst, eller man har det i uppvärmande/nedvarvnings syfte. Därimot strävar många efter att få hästen att kröka på nacken och inte tänker efter att det är bakifrån som allting ska komma . strunt i huvudet och sparka på med benen :)

2009-09-07 @ 21:16:09
Postat av: Hannah

Ojojoj... Vet inte så mycket om bra eller dålig form på hästen, men det där med rollkür kan väl inte vara så fruktansvärt smart? Tycker inte hästen på den bilden verkar trivas så mycket i alla fall...

2009-09-07 @ 22:38:59
URL: http://hannahnyberg.blogg.se/
Postat av: Melinda

Jag håller med dig! Hellre arbeta än rollkür.

2009-09-08 @ 08:07:28
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Carolin Rosman

Alltså jag håller med dig helt! Å sedan så krävs de nog en enorm skicklighet och så mycket kunskap.. men de känns helt fel att låta en häst gå ihopkurad lååångt bakomhanden!

Bra blogg :)

2009-09-08 @ 16:56:42
URL: http://fotografrosman.webs.com
Postat av: Liza

Måste erkänna att jag inte orkade läsa igenom allas kommentarer så vet inte om någon har påpekat det innan. Men den bilden du har på den svarta hästen som typ "äter sig i bogen" är kanske inte den ultimata att peka ut att hästen belastar frambenen och inte bak. Självklart är bakdelen högre och tyngden mer där fram när hästen lyft bakdelen från marken i ett galopp språng.

Annars är jag extremt emot "rollkür" (visste inte att det hade ett namn.. trodde inte de red så offentligt).

Väldigt bra blogg och jag älskar att läsa den! :)

2009-09-08 @ 20:18:07
URL: http://lizamedzeta.blogspot.com
Postat av: thesshanning - ur en hästnörds synvinkel

Men gud, bilden på hästen & killen där.. helt sjukt! ;S usch! hur är det med dig annars frejsi? <3

2009-09-09 @ 20:08:18
URL: http://thesshanning.blogg.se/
Postat av: JULIA AMANDA

Bättre förr. Men positivt att fler och fler förstår vikten av akademisk/klassisk ridning. Den försvann ju främst under adelstiden då adelsmän och kvinnor bara tänkte på att det skulle se "snyggt ut" och då tryckte ihop hästarna och använde onödigt mycket hjälper för att det skulle SE svårt ut. När det egetnligen är svårare att rida balanserat utan att det syns.. Tyvärr är det det är "nya" ridskolor använder och därför anser jag att ridskolor gör mer skada än nytta för nya ryttare.

2009-09-11 @ 21:12:11
URL: http://juliaamanda.blogg.se/
Postat av: Henny

Mycket bra skrivet! Angående hästens form håller jag med dig till tusen! Jag själv har alltid ridit alla mina hästar i den formen, och det kan ju vara en av anledningarna till att jag aldrig haft en förslitningsskada på någon av mina hästar. :)

2009-09-13 @ 21:49:39
URL: http://hennyvinlof.blogg.se/
Postat av: Madde

Hejsan!

Jag tycker att rollkür är hemskt, både att se på och att höra om. Jag tycker hästen ska gå i en form som är så naturlig som möjligt för den. Och sen tycker jag det ser "maffigare" och snyggare ut när hästen går i en hög form, men bakbenen mycket under sig och framdelen helt fri.

2009-12-27 @ 19:32:59
URL: http://maddebonni.blogg.se/
Postat av: Madde

Ja, precis!

Man kan bara hoppas att dom inser det en dag. Men jag vet en på bilddagboken som fått minuspoäng (eller inte minuspoäng, men en anmärkning som sa: För hög form) för att hennes häst har en hög form. Och det hästen trampar under sig riktigt ordentligt, även om den kanske inte ser ut som att den nästan sitter. Men den hästen kommer hålla länge tror jag. :)

2009-12-28 @ 10:49:35
URL: http://maddebonni.blogg.se/
Postat av: adina

Bra skrivet! Jag tycker det ska vara en variering av den gamla och låg och lösgjord. Man ska inte jäkta utan när man driver på hästen och böjer i volter och serpentiner så kommer formen. När hästen arbetar med bakbenen så kommer den. Ingen idé att jäkta fram den som vissa gör nu för tiden.

Men man får väl variera i träningen, ibland lång och låg och ibland hög och samlad.

2010-07-26 @ 23:06:02
URL: http://adinis.blogg.se/
Postat av: Madeleine MÖ

Jag är 12 o rider på ett dressyrstall. Form bjudning är mycket viktig. Men ja brukar oftast ha en mellan form. Ja tycker det är bekvämt o hästen också. Ja har även provat högform då känner man sig mer "ståtlig" o ja har provat låg form o tycker att det suger. *Ja har hört att man kan göra det efter ett ridpass lite o man ska variera mycket så hästen inte fastnar i en form. Men man ska absolut inte rida bakom hand mitt i tränningen. I hoppning är det licksom ok att köra framför hand men det är inte heller något ja tycker om. Ja har kört form så mycket att det känns naturligt.Ja gillar inte att inte rida i form känns inte som ekipaget är i balans. Man ska även träna MYCKET innan man börjar i en svårare form för man ska kunna precis vad man och hästen gör på min ridskola det är bra o ja tycker fler borde göra så. I tävlingar känns det som om det är förbjduet att vara bakom hand. Ja har hört att procenten minskar. Nos o ögon i samma linje o man ska sitta på muslker inte ryggrad o bakbenen trampa under sig. I bakom hand är det nog lite överdrivet o framför hand inget alls. Det slits så himla mycket i fel form så hästen får sämre kroppsbyggnad o ryttaren också! Vår personal blir galen om man gör fel o man ska göra om och om och om och om tills rätt då uppfattar hästen en bättre. Bra balans så hästen fattar vad man gör gör så att hästen faktist får en bättre form. Självklart har ja inget emot fraqmför o bakom hand men ja tycker att man ska variera så hästen blir smidigare det är inte en form som enligt vissa ska få hästen smidigare i ryggen utan variering av form o gångart som gör hästen smidigare i hela kroppen. Tja tack för mig leverpastej :) nu ska ja sticka o rida :D

2011-10-15 @ 09:28:19
Postat av: mimmi

bra blogg ! och intressanta inlägg! :)

2012-04-25 @ 14:00:15
URL: http://mimmipiggthebest.blogg.se/
Postat av: Jenni

Sluta tänk på huvudet!! om hästen bär vikten på bakbenen så far huvudet i "form". Det dom flesta kallar form är ett enkelt sätt att ge hästarna ryggskador! Högre utbildning, och längre tyglar!

2012-11-14 @ 04:49:08
URL: http://jennigay.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0