Ryttare är idrottare, ät därefter!

2009-09-17 | 07:50:57



Linda Heed samarbetar med Axa för att bli en bättre ryttare!

Vi vet alla att välmående är en av grundstenarna till framgång, men hur mycket "hälsotänk" är egentligen hälsosamt? Kan man vara för mycket hälsofreak för sitt eget bästa?

Att äta energirik mat är viktigt för alla, men kanske lite extra viktigt för dem som sysslar med någon slags sport! Sportar man på tom mage kan man inte prestera till 100%, eftersom kroppen är tom på bränsle. Energirik mat innehåller mycket kolhydrater; Pasta, bröd, potatis m.m.

Proteiner får man i sig från bl.a. kött och bönor, vilket hjälper kroppen att bygga och bibehålla muskler. Vitaminer, från frukt och grönsaker, är såklart även viktigt! Det hjälper till att hålla kroppen frisk och välmående.
Vill du lära dig mer om vad kroppen behöver?


Jag tror inte att man behöver övertänka sig ang. det här ämnet, man kan inte bli världsstjärna enbart genom att äta nyttigt!

Min filosofi är balans, jag hade inte känt mig lycklig eller välmående av att ha strikta regler över vad jag får äta eller inte. Jag tycker att man först och främst ska fylla magen med nyttigare mat, i alla fall till "huvudmålen" (Frukost, lunch, middag), men däremellan/därefter tycker inte jag att man behöver känna sig besvärad över vad man äter!
Att hela tiden tänka på vad man får/får inte stoppa i munnen skapar bara dåliga tankar, tillslut hamnar man i en ond cirkel där man mår dåligt över den mesta maten...

JÄTTEBRA HEMSIDOR:
Uppladdningen.nu
Axa Sports Club - Ridning

Vad tycker ni, hur hälsosam "får" man vara? Hur hälsosamma är ni?

Postat av: Mathilda

BÄSTA F*CKING HÄSTBLOGGEN I HELA VÄRLDEN! Seriöst, love it! :)

2009-09-17 @ 08:00:31
URL: http://haringen
Postat av: sofi

Jag som jobbar med idrott, vet hur viktig kosten är. Och ändå är jag sååå dålig på det! Det som jag ofta tänker på är att jag är iväg och tränar med hästen. Kör ett pass på 60 minuter. Utan någon paus för vätska?! I vilken annan idrott gör man så? Sedan efteråt tar man hand om hästen och klockan går och vätskenivån och orken i kroppen sjunker. Nu försöker jag ialla fall ha med mig en flaska vatten till ridningen, så att jag kan dricka direkt efteråt.

2009-09-17 @ 10:06:54
URL: http://blogg.ystadsallehanda.se/hastbloggen
Postat av: Anna

Svar: Okej, jag har skickat en förfrågan till henne :) tack för tipset!

2009-09-17 @ 11:01:46
URL: http://annnaek.blogg.se/
Postat av: Grisans matte

Jag har en tendens att falla in på Estrelladieten när stalldagarna blir långa. Gott och behöver inte lagas till... :o

2009-09-17 @ 13:12:14
URL: http://minvackraste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0