Läsarfråga: Hur hittar man bra foderhästar?

2009-09-30 | 16:31:46



FREJA SVARAR: Först och främst, tack så jättemycket! Han är verkligen underbar!

Jag vet vad du menar, de flesta hästar som ligger ute på foder-annonser är inte precis det man söker efter i första hand; 30% är unghästar som är svåra att hantera, 60% är triangelmärkta/oanvändbara för ordentlig ridning eller så krävs det oerhört mycket träning för att få dem i form, och ca. 7% är 30-åriga hästar som inte har mycket livsgnista kvar.

Det gäller att hålla utkik efter guldkornen!

TIPS 1: Det första du måste ha är ett långt tålamod. Att hitta den perfekta hästen tar tid! Titta in på så många hästannonssidor som du hittar, varje dag. Någon gång i månaden kan det dyka upp ett guldkorn och då får du vara beredd med ditt mail!

TIPS 2: Ta inte första bästa häst! Ta reda på lite mer om den innan du slår till, om den har tävlat så kan du antagligen hitta resultaten någonstans på nätet. Då kan du se hur resultatstatistiken ser ut, kanske lämnas den på foder för att den är utbränd? Kanske den har varit skadad?

TIPS 3: Håll koll även på säljes-annonserna. Tage hittade vi faktiskt där! Hittar du någon häst som du är intresserad av, skicka iväg ditt fodervärdsmail i alla fall! Dock så behöver man kanske inte ens försöka på hästar som kostar 100 000 och över... De flesta kommer att tacka nej i första hand, men har du ett trevligt och välformulerat mail så är det inga sura svar från hästägarna i alla fall!

TIPS 4: Lär dig att formulera trevliga kontaktmail! Du kan ha en bra "grundtext" som du sedan ändrar om lite beroende på vad det är för häst du skriver på.

DÅLIGT FORMULERAT: "hej jag heter freja! jag vill ha din häst på foder när kan jag provrida honom?"

Vad är felet?
För mycket "pang på rödbetan". Av erfarenhet från mail som jag fått när Tuffe var ute på medryttarannons, så intar man en försvarsställning mot sådana här brev, man känner sig lite "påhoppad" och blir sur eftersom personen bara antar att vem som helst får komma och rida hästen. Det är även slarvigt skrivet (Och det spelar faktiskt stor roll, välskrivna och genomtänkta texter känns seriösare).

BRA FORMULERAT: "Hej! Jag heter Freja Lindskog och bor på en hästgård utanför Löderup. Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och har även en väldigt hästkunnig mamma. Just nu rider jag 5 olika hästar i olika åldrar och utbildningsnivåer, har tävlat upp till 110 med placeringar. Vi blev väldigt intresserade av din fina häst, du får gärna höra av dig och berätta mer om du är intresserad!"

Vad är bra? Mailet är välskrivet och innehåller mycket fakta om vem jag är och vad jag har gjort, detta är förstås ett mycket nedkortat exempel, annars hade det blivit ett alldeles för långt inlägg! Trevligt skrivet och inväntar mer fakta om hästen innan man går vidare till nästa steg; Provridningen.

Hoppas att du fick lite idéer och lycka till med hästletandet!

Kanske ni läsare har några bra tips på hur man hittar bra foderhästar och hur man vill bli bemött som hästägare?

Postat av: STOCKHOLMSJENNA

väldigt bra tips!

2009-09-30 @ 19:34:58
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Henny

Svar: jaa, precis! Det är i stort sett allt det handlar om :)

2009-09-30 @ 20:13:15
URL: http://hennyvinlof.blogg.se/
Postat av: hanna

Ja, mitt bästa tips är att bara vänta och vänta och vänta. Helt plötsligt kommer annonsen med stort A upp. Maila inte personen! Ring DIREKT! Då är chansen större att du är först. Berätta mkt om dig själv och vad du söker.



En av mina hästar är en foderhäst och jag hade enorm tur som fick låna en sån fin häst. Hon är tävlad 1,20 med placering i Tyskland och tränad medelsvår dressyr. och hon fanns bara 10 minuter (!!) från gården där jag bor.



Jag hade också jätteproblem att hitta någon vettig häst som inte var triangelmärkt, travare, shettis, halvgalen eller 30 år gammal. De fina tävlings-foderhästarna finns, men dom är FÅ!



Bara vänta och vänta och va jättesnabb med att ringa!

2009-09-30 @ 20:29:52
URL: http://emeralds.blogg.se/
Postat av: Hanna T

Jättebra tips :)

2009-09-30 @ 20:44:51
URL: http://tormala.devote.se
Postat av: Martina

Kalasbra tips =)

2009-09-30 @ 21:32:00
URL: http://martinaelize.blogg.se/
Postat av: Helena

Bra skrivet!

SV: Tråkigt att höra om Liva! men hoppas det vänder.

Men roligt att du gillar armbandet, ny tävling ute nu. du kan vinna ett halsband med valfri text på, kanske ditt namn eller varför inte Tage... hihi... kom in gissa på rätt svar :)



Kram

2009-10-01 @ 09:28:42
URL: http://susans.bloggsida.se
Postat av: Caroline

Vilket bra tips =)

Går det bra med Tage?

2009-10-01 @ 09:51:19
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Maria

Jätte bra tips! vet precis hur det är att leta efter foderhäst. dock hade jag turen att guldklimpen dök upp helt plötsligt genom andra kontakter:) iband har man tur!

2009-10-01 @ 18:47:25
URL: http://marialtgranberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0