Du är bäst! Självförtroendetips:

2009-07-19 | 11:57:59

Självförtroende är något man måste ha när man håller på med hästar, om man vill prestera så bra som möjligt vill säga (Och vem vill inte det?). Tyvärr är det inte så många som har ett äkta förtroende för sig själv, man kan nämligen ha en fasad som liknar självförtroende, men innerst inne mår man inte lika bra. Jag själv har inte alltid så bra självförtroende, det varierar väldigt mycket beroende på situation, på tävlingsbanan med Liva tänker jag alltid "Nu kör vi!", och det gör vi alltid. Medans jag väldigt ofta på Preston tänkte "Vad tusan har jag gett mig in på?!", och det är ingen bra tanke!

 TÄNK POSITIVT, i alla saker som händer finns det något positivt. Du kanske har lärt dig något nytt? Denna punkten har jag själv haft problem med, jag såg hellre på motgångarna än framgångarna. Fortfarande kan det hända men inte lika ofta, och det förbättras hela tiden. Det gäller att vid varje tillfälle det går dåligt tänka på vad som gick bra.

 DU ÄR BÄST! Det är tillåtet att tänka så! Såklart får det inte gå över din verklighetsuppfattning, men tänk på allt som du är skitbra på! Detta sporrar även en till att bli bättre på det som kanske inte är helt perfekt ännu. Och man kan vara bäst utan att köra över andra!

 ACCEPTERA DIG SJÄLV, du ska inte må dåligt över dig själv, hur du ser ut, hur du uppför dig eller hur pass duktig du är. Du är inte sämre än någon annan och ska inte bete dig därefter heller! Vissa saker går inte att göra åt och då tjänar det ingenting till att du sitter och deppar över det, du är en prinsessa oavsätt! Har du dåligt självförtroende p.g.a. att du tycker att du har en dålig sits, träna då på att förbättra din sits och var jäkligt stolt över dina framgångar!

 TÄNK INTE "INTE"! Som jag skrev uppe i inledningstexten, tänker man något i stil med "Nu rider vi hem vinsten!" så uppför man sig därefter, tänker man "Detta klarar vi aldrig..." så blir det så också! Undervärdera aldrig dig själv, du klarar allt!

 GE DIG SJÄLV KOMPLIMANGER. Jag har en jättebra övning som jag brukar göra varje kväll; Du skriver upp 3 bra saker du gjort/lärt dig/är stolt över som du har gjort under dagen. Även om du har fått någon komplimang av någon annan går det bra att skriva in det. Allt positivt som har hänt under dagen alltså!

För något år sedan hade jag väldigt dåligt självförtroende över mig själv, då började jag med denna övning och det har verkligen hjälpt! Jag har accepterat mig själv och att jag faktiskt är skitbra, den hjälpte mig att hitta tillbaks till "den gamla Freja" helt enkelt!

Har ni bra självförtroende? Vet ni fler bra tips på självförtroende-övningar?
Postat av: Jennifer

Bra tips ;D

2009-07-19 @ 12:27:54
URL: http://jennifersumar.blogg.se/
Postat av: Jenny [Fotoblogg]

sv: nä precis! vi hade åkt dit för huntingen men det var bara typ 20 startande s det tog dut på nolltid, lite tråkigt... men det var fint väder iaf, och superbra priser på massa grejor! :)

2009-07-19 @ 12:36:43
URL: http://fromtheinsideout.blogg.se/
Postat av: Lisan

skitbra är Skitbra! ;D

Tack för att du röstade! föresten vet du nåt sätt man kan få fler röster på :) vill såå gärna hamna i topp fem, även om det är riktigt svårt, men vill inte bara ge upp, tänk Om liksom :)

2009-07-19 @ 13:30:53
URL: http://griseknoe.blogg.se/
Postat av: sofia

ja rider en häst som heter Patricia, hon är en korsning mellan islandshäst/nordsvensk. 140 i manken. hon gillar mest att rida i skogen, på långa turer eller bara ha skojj och typ bli borstad. och hon gillar barn väääldigt mycket! :)



men ja gillar hoppning fart tävling och de, men ja accepterat henne för de hon tycker om och de hon gillar att bli riden på. hon är en häst som man verkligen kan ha roligt med!

tex vissa hästar som inte gillar att hoppa, ryttaren kan ju endå börja tävla den i hoppning men rider på med spö och sporrar mm. ja tycker att de är lite taskigt av ryttaren då.



ja vill verkligen att du ska svara på det hära! :)



du rider sjuukt bra! :)

2009-07-19 @ 15:35:05
URL: http://sofiaopatricia.blogg.se/
Postat av: Jenny [Fotoblogg]

sv: jaha själv hittade jag ett schabrak för ynka 50 kronor och ett träns (som jag jag dock inte köpte) med tillbakagående nosgrimma som var svinsnyggt för bara 100 kronor och lite annat. Fast rean kanske var slut när du kom dit? ;D

2009-07-19 @ 21:57:22
URL: http://fromtheinsideout.blogg.se/
Postat av: JULIA

sv: joo, det är stor skillnad O.o

2009-07-19 @ 23:38:47
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/
Postat av: sofia

SVAR;



de händer ju också att vi hoppar och rider dressyr, men tävlar gör vi inte. ja är dessutom höjdrädd när de gäller hoppning men kul är de såklart och hon bjuder fint på hindren, hon gillar småa hinder när man hoppar. för att då får hon liksom hoppa de hon tycker känns bäst! :)

ja ska vaccinera henne så ja kan träna lite på klubben men de kommer ju snart bli klar me paddoken i byn så då tränar ja där också! :)

hon är verkligen en toppenhäst!



idag for vi och träffade min kompis och hennes häst och när dom träffades för första gången så var hon lung och hälsade och sen var de lungt, fiary fick gå vid bakbenen på henne och patricia var snäll och de.



även fast hon inte är så musklad just nu, hon är ganska rund så jobbar hon på som vanligt och gör sitt bästa! :)

ja tvingar aldrig en häst över hindrer. min kompis har en ponny som verkligen hatade att hoppa. ja red henne och sen efter ett tag var de som en häst som hoppar LC :)

vi började på ca 30 cm och nötte in det sen höjde vi och höjde tillslut blev de kanske 80 sen har ägaren hoppat också :)



nu orkar ja inte skriva mer på den här kommenteren, känns som att de blev rätt så mke (A)

2009-07-20 @ 01:58:13
URL: http://sofiaopatricia.blogg.se/
Postat av: Tove

Svar; Ja, visst är han häftig :D

Han är en korsning mellan fjording och nordsvensk :)

2009-07-20 @ 13:02:13
URL: http://tovehs.blogg.se/
Postat av: Hanna

vilka bra tips! har ju hört dem flera gånger tidigare, men man behöver höra dem om och om igen...



jag har inget bra självförtroende/självkänsla... men det är bara till att öva. fick en liten kick när jag klarade körkortet och sen när jag blev ombedd att hjälpa till med den unga travaren i stallet. när jag red henne första gången (och alla tittade på) sa de att det såg jätte bra ut (trots att hon var värsta rodeohästen med noll balans). det gav med självförtroendet/självkänslan en boost...

så att utmana sig själv och göra sådant man inte tror man klarar av är också ett bra tips för att öka självförtroendet/självkänslan...

2009-07-21 @ 13:22:15
URL: http://hpsdagbok.blogg.se/
Postat av: Melinda

Bra tips! Jag har visserligen inte behövt använda mig av något av dem innan/än, men en vacker dag kanske jag behöver boosta mitt självförtroende och då ska jag ha dina tips i åtanke :)

2009-07-21 @ 20:00:25
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vill gärna ha fer tips för jag har ganska dåligt självförtroende.Jag hoppas att du lägger in mer tips.

2009-12-23 @ 13:01:53
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Anonym: Ska se vad jag kan skrapa fram! :D

2009-12-23 @ 16:43:16
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0