Vad är Talang Skåne?

2009-12-02 | 23:00:53




Åh, jag har blivit så himla dålig på att svara på era kommentarer! Jag sparar dem alltid till senare, men då orkar jag inte, hinner inte eller så var det ungefär en månad sedan ni skickade den... Nu ska jag i alla fall passa på och svara på en fråga, innan den blir allt för gammal!

FREJA SVARAR: Först och främst, tack så mycket!

Jag har ju inte kommit längre än till själva uttagningsmomentet (Förhoppningsvis blir det ändring på det den här gången?) så vad som verkligen händer "invärtes" har jag ingen aning om, jag förlitar mig på texten som de skrivet.


Det här årets team bestod av lovande hopp-, dressyr- och fälttävlansryttare. 2010 ser dock lite annorlunda ut; Istället för fälttävlan så är det voltige. Att vara med i teamet innebär att du får träna för några riktigt duktiga tränare, t.ex. Royne Zetterman. Du får teorilektioner om allt från hästens foder till din egen mentala inställning. Du blir sponsrad med Talang Skåne-broderade saker. Du får träna och lära dig om din egen kropp, så att du blir en bättre ryttare. De olika teamen besöker också olika events tillsammans, bl.a. Falsterbo. Helt enkelt allt för att du och din häst ska utvecklas och bli ännu bättre!

När jag ändå är igång så kan jag passa på och berätta hur förra uttagningen gick till:

Några dagar innan mönstringen ägde rum dök det upp en tidtabellslista på hemsidan. Där stod tider för alla ryttare, när dem skulle intervjuas och när dem skulle rida. Även vilka fler som ingick i din grupp, som du skulle hoppa tillsammans med.



INTERVJU: Jag var ganska nervös inför detta momentet, jag är ju inte världens mest öppna person precis. Dock så var det ingenting att oroa sig för, dem som intervjuade var två tanter, roliga och glada. Det kändes som att man hade känt dem hela sitt liv! Det var inga jobbiga frågor som de ställde, ungefär sådana som man föreställt sig att dem skulle fråga. Nu i efterhand har jag kommit på en del missar i min intervju, så mitt tips är nog att verkligen ta tid på sig och fundera, så att svaret blir rätt. Svara ärligt och utveckla varför du tycker si eller så.


Alla dessa ekipage ingick i min grupp! Det var rätt trångt...

UPPRIDNING: Jag har nog aldrig varit så nervös! "Domare" var Royne Zetterman, detta året kommer det fortfarande vara han, tillsammans med Maria Gretzer. Jag red ju upp på Preston, som i princip var nybörjare på hoppning, de var otroligt snälla och sänkte alla hinderna åt oss. När man kom in i ridhuset blev det först lite självständig rundvandring med hästarna, det var inga vanliga träningshinder precis; Stora och finputsade tävlingshinder! Det hände även banderoller (Heter det så?) längs väggarna och liknande, så det fanns en del för hästarna att kolla på.
Framhoppning på ett litet hinder under uppsikt av Royne, och efter det så fick vi hoppa en bana på några hinder. Innan vi fick gå så gav Royne lite förbättringstips till var och en av ryttarna.

Här finns lite mer ingående info om Talang Skåne:
Vad innebär det?
Talang Skånes "mapp" på hemsidan

Postat av: nicole hartwig - hästblogg

Svar: hahah undrar jag också!

2009-12-02 @ 23:17:29
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: Lamia

Låter jävligt roligt och lärorikt!

2009-12-03 @ 00:12:14
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

har du redan mönstrat för iår? :S

2009-12-03 @ 11:18:42
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Ronda.blogg.se- Mode, Tips, Skötsel, Tankar och Funderingar, Träning/Tävling och Ridsport, allt för dig och din häst!

Sv: Det låter väldigt rimligt egentligen :) Så blir det nog för Saga också, fast också en massa härliga uteritter och bara luffsa runt. Hon är ju trots allt bara sex så hon måste få lite roligt också! :D Men som sagt, finputsning inför 2010 är definitvt med på schemat ;)



Han är himla fin Tage, måste bara säga det :P

2009-12-03 @ 23:33:05
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Maja

Yey, svar på min fråga :D



Det låter som om ni får göra mycket roligare saker än vad man får här i Halland i alla fall!? :O

Kanske ska flytta till Skåne istället..!

Jag var inte ens med på uttagningen här eftersom de knappt ställde några krav alls, och eftersom de inte krävde något förväntade de sig inget vilket ledde till att man inte skulle få göra något roligt alls :O



Tråkigt!

2009-12-04 @ 21:54:19
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Greta

Vad kul! Jag ska också mönstra i år, fast i dressyr och på en lånad häst. Eftersom du var där förra året så vet du kanske vad man ska ha på sig? Är det vita ridbyxor som gäller? :P

2009-12-05 @ 09:00:03
URL: http://tallgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0