Inför höstsäsongen...

2009-08-27 | 14:59:00

 HÄSTARNA STÖDFODRAS, nu när gräset börjar ta slut. Hö ges till alla om kvällarna, Liva och Moby får även foder eftersom de har lätt för att magra.

 DJÄVULSKLO. Jag tänkte börja ge Liva djävulsklo i fodret! När hästfysioterapeuten var här och kände igenom Liva i våras så tipsade hon just om djävulsklo för äldre hästar, det skulle tydligen vara jättebra för knackiga leder etc.! Tidigare har vi gett henne bioglucomin, men tycker inte att det hjälper särskilt mycket. Det skadar inte att testa!

 JAG FUNDERAR på att börja täcka mina hästar om natten. Våra hästar går ju ute dygnet runt i åtminstone några veckor till. Dock så har dem under de senaste höst/vintersäsongerna dratt på sig långvariga förkylningar med riktigt tjockt slem i lungorna, inte vidare kul och hela tävlingssäsongen går åt skogen. Jag vet inte vad det kan bero på, de andra hästarna går ju också ute under samma förutsättningar, men blir aldrig sjuka?! Kanske beror det på att mina är så gamla? Plus att det kanske blir lite lättare för Liva att hålla sig fin i hullet...

Någon som har några bra tips på hur man botar häst-förkylningar? Vitlökspulver fungerar inte...
Postat av: Tina

Jag brukade ge min ena häst vitlökspellets och ibland till och med ren vitlök.. Det fungerade hur bra som helst :)

2009-08-27 @ 16:49:18
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Lisette

visa dom termometern och var den ska in ;) så höll sig gangster frisk xD hahahah

2009-08-27 @ 19:56:49
URL: http://zettes.blogg.se/
Postat av: sanne

vad jag har fått lära mig så behöver äldre hästar antingen täcke på sig nu när det börjar bli kyligt (här var det tex bara 10 grader inatt) eller så får man stödfodra så att de får energin till att hålla värmen.

2009-08-30 @ 10:13:44
URL: http://millie05.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0