Knäppa Hästars Dag

2009-04-11 | 18:03:14

Det var det igår! I alla fall för 2/4 av dem...

TUFFE:


Tuffe och Kajsa på dressyrtävling

Jag hade ganska lite med tid innan Livas lektion började, så jag tänkte att en kort uteritt på Tuffe skulle jag hinna med, och för att spara ännu mer tid beslutade jag mig för att rida utan sadel.

Det gick bra till en början, gjorde lite skänkelvikningar etc. för att mjuka upp honom och i traven var han relativt lugn, lagom för att jag inte skulle kunna studsa av i alla fall! Galoppen var också OK. Men, efter den galoppsträckan är man tvungen att vända, vilket betyder att man måste ta den andra galoppen på hemvägen. Detta tyckte Tuffs var extra roligt nu när jag inte hade sadel, han vägrade stanna... Så vi fortsatte en bra bit efter vägen vi svänger av på, in på en annan gård... Suck, han verkade i alla fall ganska nöjd med sig själv sen!

LIVA:



Liva var den enda av mina hästar som skötte sig. Jag red henne på dressyrlektion för Kattiz, mest för att se hur hon såg ut i benen dagen efter, plus att hon behövde en riktig genomkörare!

Hon var riktigt fin i formen! Jag vet inte vem som har bytt häst mot min gamla ragata för det här är väldigt ovanligt för att vara Liva?...
I slutet blev hon dock lite trött och försökte fuska med det mesta, men för det första så är det inte konstigt att hon blev trött och för det andra så var hon förlåten ändå eftersom hon arbetade på fint den första delen av träningen!

AMBER:
Värst av dem alla!


Morrhoppa!

Precis när jag skulle lyfta upp bakhoven för att kratsa, så kom Julia in i stallet med Sunny (Japp, det är en kille med ett tjejnamn... ;), då försöker Amber sparka mig samtidigt som hon piper som ett litet marsvin...

Senare när Julia gick ut ur stallet med Sunny blev hon helt förkrossad och stimmig. Sadlade och tränsade (Provade Livas sadel på henne eftersom Ambers nuvarande är 100 år gammal och ger 0% stöd någonstanns). Redan när jag skulle försöka hoppa upp så sprang hon undan, backade och allt vad hon nu kunde hitta på. Direkt när jag kommit upp så leker hon rodeohäst, bokstavligt talat! Jag hade inte ens hunnit få in fötterna i stigbyglarna så jag försökte hålla i framvalvet så gott jag kunde. Det enda jag tänkte på var när det var bäst att trilla av, hon hade ju ingen kontroll på sin kropp och studsade från höger till vänster och sparkade rakt ut, jag hade inte någon lust låta henne stampa på mig precis... "Till slut" (Det gick nog ganska snabbt) fick hon av mig, och jag klarade mig undan med endast ett blåmärke på baken efter att ha studsat på sadelns bakvalv.

Vi tänkte att sadeln kanske klämde någonstanns, och tog av den. Men icke, hon var nästan lika galen den här gången, dock så behövde jag inte trilla av den här gången.

Imorse så gjorde mamma ett "test" på henne; Hon lade handen på hennes rygg medans Amber åt frukost. Hon flög i taket med världens skri och bakåtslickade öron. BRUNSTIG.

Så det blir bara longering etc. någon vecka framöver...
Postat av: molle

Men freja, ramlade du av igen;)

Shiet va fina bilder du har på Liva när du hoppar man känner ju inte igen henne!

2009-04-11 @ 21:47:41
Postat av: FREJA LINDSKOG

Molle: Världens bästa westernnisse hade faktiskt också trillat av den här gången! xP



Tackar, hon har musklat på sig en del tycker jag och mamma i alla fall :)

2009-04-11 @ 22:13:49
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Jen

Jaa! Men den boken har jag läst. Jag skriver jätte mycket om just den boken typ. Super bra. :)

2009-04-12 @ 00:24:51
URL: http://jenkanz.blogg.se/
Postat av: FREJA KNUTSSON

Haha ;)min häst är också förjävlig rent ut sagt när hon brunstar! haha! :O

2009-04-12 @ 10:45:04
URL: http://guilibe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0