Mitt hästliv

2008-10-30 | 20:20:41

       

1993, den 5:e Februari föddes jag, Freja Lindskog. Lyckligt lottad med en egen shettis redan första dagen! Metti hette detta gamla sto, och var brun och världssnäll, som tur var (Värre var det för min lillasyster som fick en riktig rackare...). Såklart kunde jag ännu inte röra mig bland hästarna, men det räckte nog gott och väl med att få sitta och kolla på medans mamma slet i stallet (Jag önskar det kunde bli så igen!) eller att då och då få sitta på den "stooora" Metti!

   

Några år äldre, och mycket busigare. Nu spenderades dagarna genom att plåga min syster (I blå/svart klänning) samt andra i min närhet. T.ex. när jag och min kusin (Lika gammal som jag) dansade till dåvarande favoritprogram "Sikta mot stjärnorna". Precis när själva "huvudfrasen" ska sägas putar jag omkull kusinen, hoppar upp i luften och skriker "SIKTA MOT STJÄRNORNA!" (Som för övrigt blev videofilmat).

     

Jag red när mamma hade tid att leda mig, men det allra bästa med att ha häst var att få rida Lilla Hubert, för då fick man lotterivinster OCH blev filmad av hästprogrammet Hippo! Annars var det mycket maskeradtävlingar i hoppning, där jag alltid skulle vara antingen sjöjungfru eller prinsessa.

       

Vid ca. 8 års ålder börjar mitt hästliv på allvar kan man säga. C-ponnyn Silver Pontus köptes in. Han var lika snäll som Metti, men lite besvärligare i skötseln... Nu var man tvungen att tvätta både ögon och gump, samt smörja in med solskyddsfaktor eftersom han var albino.
Meningen var att han skulle användas utav både mig och Julia, men det det var mest Julia som tvunget skulle rida på honom vareviga gång, som ni kanske ser på bilderna...

       

Därför handlade vi, ett år senare, in Tartuffe. Ännu en supersnäll D-ponny, då 15 år. Vid denna tiden började jag bli flitigare i stallet. Jag gick ut till honom nästan varje dag, och det bästa var att borsta. Min dröm var att spara hans man lika lång som en enhörnings, vilket inte gick så bra, den stannade i växten när den var sådär halvlång vilket fick honom att se förjävlig ut! 



Jag läste ut nästan alla våra hästfaktaböcker, och började till och med så smått på en Western-bok! Ridningen gick sakta men säkert framåt, även om allt var läskigt till en början, Tuffe var ju så stor!

Jag minns de gångerna vi precis börjat fatta grejen med Hoppning. Mamma hade lärt oss att man skulle stå i fältsits över hinderna, men trots alla förklaringar förstod inte Julia riktigt, hon satt ner helt vanligt över hindret.
Så helt plötsligt en gång, stod hon i fältsits över hindret!
Mamma: Vad bra, vad duktig du är Julia! Ser du nu att det var mycket lättare att hoppa i fältsits! Vad var det som fick dig att ställa dig upp?
Julia: Jag var kissnödig...


Julia på Silver Pontus.



   

Någonstans i samma veva som det köptes Liva in från Danmark. Det var då Susannes och mammas häst, men det var Susanne som red henne. Hon tog sig snabbt in som flockens ledare, och jag hatade henne för det! Hon sparkade ju på min lilla Tuffe-bebis!



       

Efter ungefär 2 års klubbtävlingar, främst Hoppning, gav jag och Tuffe oss ut på Lokala tävlingar! Dock har det faktiskt aldrig gått bra i en vanlig placeringsklass på en Lokal Hopptävling. Nej, det krävs en Clear Round eller Lagtävling för att Tuffe ska kuta som en vipun!



Dressyrtävlingar ställde vi upp i då och då, men aldrig några placeringar mer än i Clear Round.

       

Appolonia ska betäckas eftersom mamma inte kan rida längre. Fölet skulle Susanne rida in och sedan skulle vi antingen sälja det eller så skulle jag få det. Hingsten i mitten, Hamlet, skulle vi seminera henne med eftersom han stod i Danmark. Vi hoppades på att få ett palominoföl. Tyvärr tog det aldrig på henne så istället betäckte vi henne med Bollerups hingst Udd.

             

2005 föddes min unghäst Lindgårdens Amber. Redan då var hon väldigt klok och nyfiken, hon gillade att få fart på sin mamma och ta ett litet hinder i farten.

Sedan dess har det inte hänt så mycket. Tuffe har blivit gammal, men älskar fortfarande tävlingslivet. Amber har vuxet upp sina 3 år, och jag hoppas fortfarande på att hon ska få någon speciell färg... Jag har tagit över Liva och fått flera placeringar ute på Lokala Hopptävlingar!

         

Undrar vad som kommer hända i framtiden då?...
Postat av: Dressyrtanten

Vilka söta bilder!! Man ser tydligt att det är ni fastän ni är så små:-) Ska ta med en bild på mig som bäbis i afrofrilla; det blir nog en höjdare.

I morgon får du ut och rasta gammeltanten så lunkar gammelfarfar gärna med. Och vill du spara tid kan du ju ha Tuffe och Amber springandes lösa efter:-) Ses!

2008-10-30 @ 21:54:53
Postat av: FREJA LINDSKOG

Catrine: Haha ja, Julia ser fortfarande lika barnslig ut ;) Jag kan se mig dig i en stor afroperuk xD Ha Ha, visst... Inte så gärna... xP

2008-10-30 @ 22:06:40
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Cicci

Haha, njaä gatuprästen hade troligen varit på maskerad... ;) Men det var roligt, och han var en duktig lyssnare och svarade i guds namn. Eller i den rekorderliga ciderns namn... Snygg blogg!

2008-10-30 @ 22:26:59
URL: http://ciccieurenius.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker du att det är fel och spå sig?

2008-10-30 @ 22:58:27
URL: http://mellci.blogg.se/
Postat av: Anonym

nja jag vet inte tänk om man får reda på nått som man inte vill:/ ha de bra

2008-10-30 @ 23:06:24
URL: http://mellci.blogg.se/
Postat av: Amanda

Åh, hästar är underbara! :)

2008-10-30 @ 23:11:18
URL: http://wordsandpictures.blogg.se/
Postat av: circus em

galet söt bild på dig som liten!

2008-10-30 @ 23:21:24
URL: http://obstinate.blogg.se/
Postat av: Rebecca & Emelie

Har du något bra tips på vad/hur vi ska fota våra halloweenbilder? :D

Ha en bra dag! Kramar overallt-foto.

2008-10-30 @ 23:33:46
URL: http://overallt.blogg.se/
Postat av: Frida

Gud vad härligt att höra!

Livet i stallet är verkligen skönt, där kan man alltid vara sig själv och slappna av med hästarna. Tyvärr slutade jag rida för ett år sedan, skola och gymnastik tog över :(

2008-10-31 @ 17:49:41
URL: http://hundra55.blogg.se/
Postat av: Henrik Olsson

Väldigt fina bilder :) Hästar är vackra och ståtliga djur :)

2008-10-31 @ 20:41:42
URL: http://dagboken.henrikolsson.eu
Postat av: Becca

Red också när jag var liten...fan vad kul det var....

2008-11-08 @ 01:33:36
URL: http://pinkbecky.blogg.se/
Postat av: Emily

Vad härligt med en familj som är intresserade också. Min mamma var livrädd för hästar och pappa var lite smått allergisk, så jag fick inte börja rida förrän jag var 5. Sen var det ju inte direkt någon peppning hemifrån.



Men min dotter ska då få en ponny så snart hon kan börja sitta på den, det har jag lovat henne.

2008-11-13 @ 14:08:31
URL: http://duagava.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0