Det händer i helgen:

2008-10-17 | 22:47:41

LÖRDAG: Går upp typ 05.30 eftersom jag, mamma och Julia ska åka till klubben (Österlens Ridklubb) och fixa i ordning inför Knockoutdressyren Häst, Final, som börjar lite senare på morgonen. Under förmiddagen ska jag sitta som protokollskrivare åt en utav de tre domarna. Det ska bli kul, och framförallt lärorikt! Ska se till att snappa åt mig lite tips (Kanske hamnar något på bloggen?) som jag kan ha användning för senare.

Efter mitt pass ska jag sitta och kolla på när ekipagen i LB rider fram. Där finns några som jag verkligen vill se, det finns det i LC också men de rider ju när jag sitter hos domaren, så jag får kolla på dem på banan istället... Jag tycker det är intressant att kolla hur olika dressyrryttare rider fram, särskilt de duktigare som kan sin grej. Framridningen är ju detsamma som när man tränar på banan där hemma, det avslöjar ens träningsmetoder, dressyrprogrammen visar ju ingenting om ens ridstil eftersom det är samma sak för alla.

SÖNDAG: Samma visa som föregående dag, fast idag är det Ponnys som går istället. Även här sitter jag som protokollskrivare åt en domare under förmiddagen, och ledig under eftermiddagen.
 

Elin Jeppsson - Charmidor
(Fotograf: Jag)
Postat av: Simone

Svar på svar ;) : För det första, tycker du att allt känns bra med hästen och att det går bra. DÅ GÅR DET BRA OCKSÅ! För er. Det är det viktigaste. Inte hur det går för er jämfört med alla andra. Det finns alltid någon som är bättre än en själv (tillochmed någon som är bättre än Anky, för hennes sätt att rida är inte okej, enligt mig) man får helt enkelt lära sig att inse att det är de personliga segrarna som är de viktiga. Inte de segrar man gör över andra. Visst känns det jätteskönt att vinna, men känns det inte minst lika skönt att sätta den där rörelsen ni övat länge? (:



För det andra, ha så kul du bara kan på dressyren! Jag är faktiskt avundsjuk, tror helt och fullt på att man kan lära sig jättemycket av att titta, lyssna och vara uppmärksam. Ta vara på tillfället, inte alla som får sitta med dommarna, första parkett ju! ;)

2008-10-17 @ 23:06:10
URL: http://knoppcorn.blogg.se/
Postat av: Simone

Svar igen : Hur menar du för en gångs skull? Alla domare är olika. Vissa gillar den lägre formen, andra den högre, vissa prioriterar att hästen är välvårdad och välriden, andra att den har bra stam (samt rätt ryttare..) vissa domare gillar de "gamla" ponnierna som ser ut som ponnier ska, andra gillar "fullblods"ponnierna. Det är SÅ olika. Men jag tycker absolut att du ska fråga domarna (allihopa, gärna var för sig) vad de prioriterar då de dömer. Svarar de helhetsintrycket så be dem utveckla det. Men tänk på att du rider för din och hästens skull, inte för domarens! Jag tror helt och fullt på att om du och hästen verkligen trivs tillsamasn och lyckas utstråla den glädjen så kommer det automatiskt innebära bättre procent. :) Kämpa på! Alla har vi dalar.



Ett tips, ta reda på när "topptränaren" har träningar och åk och kika/lyssna. Om det är en snäll tränare och du har tur kan de oftast svara på frågor samt förklara saker efter träningen. :) Det är otroligt givande. Jag brukar titta på ridlektioner på ridskolan också...kan tyckas konstigt och ointressant men det är förvånande hur mycket "småsaker" man glömmer. :) Ta det bara lugnt, er tid kommer!

2008-10-17 @ 23:51:59
URL: http://knoppcorn.blogg.se/
Postat av: overallt

NY FOTOBLOGG! LÄS, TYCK TILL OCH BEVAKA PÅ WWW.OVERALLT.BLOGG.SE!

2008-10-18 @ 13:43:32
URL: http://overallt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0