MITT beslut när/var/hur/om vi ska tävla, inte ert!

2010-06-01 | 20:25:26


Många av er verkar ha reagerat över att jag strukit mig från så många tävlingar på sistone, så jag tänkte att jag lika gärna kunde berätta mina "värderingar" för tillfället så kanske ni blir lite mer förstående.

I början av året satte jag upp en hel del mål som jag trodde skulle gå att uppfylla utan problem, men det har visat sig vara SÅ mycket svårare än vad jag trodde! Jag har insett att det är mycket jobb kvar på Tage innan vi kommer kunna starta 120, eller ens vara i närheten av att uppfylla största delen av mina mål för året. Eller, visst skulle vi kunna starta 120 men det hade inte gått att göra på det sättet som jag vill att det ska göras på.

Även om jag gillar att tävla, så finns det inget så upplyftande som när man har gjort ett gott arbete under träning. För mig har resultatet på träning alltid varit viktigare än resultatet på tävling, för dem hör ju ihop -Kan man inte träna sin häst rätt så kan det inte gå bra på tävling. Går det dåligt på tävling så är det något man har missat eller slarvat med på träning. Elisabeth Lundholm sa på föreläsningen Framgångsrik Tävlingsryttare "Man ska endast tävla som en avcheckning för att träningen fungerar, inte för att jaga rosetter". Jag har nog alltid haft liknande teorier i bakhuvudet, även om jag inte fick höra dem i ord förrän vid föreläsningen.

Visst är det roligare att t.ex. träna upp din hästs kondition med galoppintervaller så pass mycket att du är säker på att vinna när du åker ut på nästa tävling, än att fortsätta med ett dåligt och oinspirerande träningsupplägg där din häst varken blivit bättre eller sämre på något och där du bara kan hoppas på att vinna nästa tävling (fast du gör det förmodligen inte)? Så har i alla fall jag alltid tänkt, det finns alltid en baktanke och ett mål med mina träningar. Bäst på träning är bäst på tävling. Vill man vinna så måste man börja med att lägga upp en bra och givande träning.

Eftersom jag tänker på det sättet så blir ofta tävlingarna oviktiga för mig under den tiden som jag arbetar med något på min häst. För jag vet att vi kommer komma tillbaks ännu bättre än förut tack vare träningen. Så är det med Tage just nu, hurvida jag tävlar ofta eller inte, på vilka höjder och om vi sen stryker oss -Det bryr jag mig inte om (och ni har inte rätt att göra det heller). Det enda jag bryr mig om JUST NU är att vi ska ha bästa förutsättningarna för att gå runt en fin 0:a, så att vi får en positiv upplevelse med oss hem och att jag kan se en utveckling på det vi gör. Ett självförtroende är lättare att bryta ned än att bygga upp, känns något inte bra så stryker jag mig hellre. 

Anonym om Min fina Tage<3:
HUR GICK PAY AND JUMP?!?!

Dying to know?
Jag åkte aldrig till P&J'n eftersom det hällde ner regn och blåste, och jag kände helt enkelt inte för att tävla i det vädret. Jag vågade inte skriva det på bloggen eftersom jag visste att en massa anonyma skulle vara snabba till att skicka in sina klagomål i så fall. Tycker inte ni att det gått lite väl långt då -När man inte vill/kan skriva sanningen i sin egen blogg?

Har två uppföljar-inlägg på G som kan relateras till detta, det kommer att bli några förändringar framöver. Ni får snart ta del av dem!

Relaterat inlägg: HÄR

Postat av: sabina

Det är typsikt folk att lägga sig i. Dock så kan jag tycka att det inte är snällt mot arrangörerna att hålla på att stryka sig samt att det måste vara tråkigt att lägga pengar på tävlar som man inte åker på. Men det är din ensak. Hade jag varit du så hade jag hoppat enklare klasser (90, 1 m) så ni får lite rutin. Du är duktig och såsmåning om kommer ni kunna debuta 120 :)

2010-06-01 @ 20:44:01
Postat av: Sara

Folk ska då alltid lägga sig i allt, du gör som du vill du vet det bästa för dig och din häst!

2010-06-01 @ 21:06:15
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Sabina: Dem får ju pengarna oavsett om jag är med eller stryker mig, så ca. 200 kr mot att stryka ett namn från en lista är nog inte så stort besvär... ;) Det är tråkigt att mista en massa pengar för ingenting, men i stort sett den enda anledningen till att jag stryker mig är när det är dåligt väder -Förhoppningsvis får vi lite sol och värme nu så jag kan få valuta för pengarna! :)



Nu tog du orden ur munnen på mig, kommer ett inlägg snart om just vårt upplägg över sommaren! ;P

2010-06-01 @ 21:21:08
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Felicia

Du har alltid så bra tankar och upplägg för din ridning, utveckling:-)

2010-06-01 @ 21:42:21
Postat av: josefine

Bra och moget beslut tycker jag! Man ska inte tävla innan man är redo och det kan bli riktigt dåligt om man kliver upp i klasserna för snabbt! Man ska gå flera klockrena tävlingar innan man kliver upp på ny höjd. De som skriver att du borde ha tävlat (eller liknande) Har uppenbarligen ingen koll.

2010-06-01 @ 22:00:16
URL: http://cookiescloset.blogg.se/
Postat av: s

gillar hur du tänker, jag har också börjat fundera på att satsa mer på träningar istället för att tävla typ varannan helg. Skulle va så kul att riktigt träna upp sig så det sitter klockrent på träningen och sen tävla och riktigt känna skillnaden. just nu känns det liksom som om alla tävlingar går likadant för mig, typ halvbra

2010-06-01 @ 23:33:00
Postat av: anna

brukar inte kommentera din blogg, jag vet, ganska synd när jag totalt älskar dina inlägg, din syn på ridningen och du är en förebild för mig. en anledning till det är att du hela tiden försöker, och har 'öppna ögon' som jag kallar det. och ja, vet inte riktigt hur jag ska beskriva, men du passar helt enkelt för mig! så därför är din blogg, min favoritblogg freja! you go girl! :)

2010-06-02 @ 12:39:52
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Läste lite sent men tycker att du tänker helt rätt! Fortsätt så och skit i alla som försöker stressa på, du känner Tage bäst och det är så mycket roligare att åka ut och tävla när allt sitter perfekt! Lycka till :)

2010-06-05 @ 16:43:20
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Jacqueline Dinewald

Nu har jag börjat blogga igen!!! :) hoppas allt är bra med dig och tage och att ni fortsätter kämpa lika mycket som tidigare.

2010-06-09 @ 14:13:47
URL: http://jdinewald.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0