MOBILBLOGG: Gick omkull...

2010-02-28 | 16:54:20
56845792da69d891bb8533c34dd8d5f8.png

Kolla varifrån!

Fan, fan, fan! Jag och Tage gick omkull idag, min fot hamnade på fel håll under Tage så nu är fotknölen stor som en tennisboll och gör ont/knäpper när jag försöker gå på foten... Berättar mer senare...

Göteborg Horse Show was GREAT!

2010-02-28 | 13:00:14


 

GHS var SUPERKUL detta året!
Definitivt mycket roligare sällskap, Kajsa och Caroline Thuresson. Vi gick på mässan säkert 1000 varv, irrade bort oss och gick i cirklar... :p Till slut tror jag nog att vi hann titta in i alla affärer minst en gång?... Jag hittade ingenting speciellt. Ska jag köpa något så måste det antingen vara något som jag verkligen behöver, eller så ska det vara något som fångar mina ögon direkt och det börjar klia i fingrarna. Inget av detta hittade jag på mässan...
PLUS,
snacka om att de lurar en på pengar under mässan! Man tror att allt ska vara billigare, men icke. Jag hittade ett klinker-träns som jag länge spanat in, vanligtvis kostar det mellan 600-700, men nu var det höjt till 900?! Nej tack, då handlar jag det hellre i butik...

DAGENS BÄSTA RITT: Måste faktiskt säga att den utfördes av dressyrryttaren Patrik Kittel! Hans nummer var verkligen perfektion, jag som inte ens är intresserad av dressyr! Jag älskar när dem har "kall"/mystisk musik till sina kürnummer, det ger i alla fall mig en speciell känsla och inlevelse. Han blev placerad 2:a, men förtjänade 1:a platsen tyckte jag!

 
Abdullah Al Sharbatly

BÄSTA HOPPEKIPAGE: Hoppningen var såklart roligast att titta på. Det är extra roligt att se allt LIVE också, TV:n ger inte alls samma känsla eller inblick. Jag spanade in alla sitsar/handpositioner, eftersom det är det som jag är mest osäker på i min egen ridstil. Jag gjorde några för mig värdefulla reflektioner, ni kanske får ta del av dem så småningom.

Särskilt roligt var det att se Jos Lansink! Han är banne mig dubbelt så duktig i verkligheten än vad TV/videosar visar! Hans ritt var verkligen superfin, tyvärr råkade dem riva sista hindret i grundomgången. Jag fick en massa inspiration från att ha sett honom, men skulle behöva se hans ritt på video för att komma ihåg allt igen. Är det någon som filmade så säg till! För övrigt så verkar det som att vi har en ny "Rodrigo Pessoa" i form av Abdullah Al Sharbatly. Inte för att han är snygg, men han verkar vara en jäkel på att rida! Vann Göteborg Trophy Grand Prix!
PS. JAG tycker inte att Rodrigo någonsin varit snygg, men vissa andra gör... :p


Som sagt så shoppade JAG ingenting, men fick ändå med mig två saker hem!



SCHABRAK FRÅN LAMICELL/EQUALITYLINE: Alla som anmälde sig till Lamicell Cup inom en viss tid fick ett gratis "sponsorschabrak". Det var tur att Caroline stannade och kollade på dem, annars hade jag totalt glömt att hämta ut mitt!

Riktigt fint schabrak! Känns som att det är bra kvalitet, inte alls som t.ex. schabraken man får från Hippson/Folksam Riders Cup. Detta schabraket kan jag t.o.m. tänka mig att ha på tävlingar!



BOK: "Övningar och banor för hästhoppning", den fick jag av mamma. Jag tror att det skulle vara min födelsedagspresent? Riktigt roliga övningar, kommer definitivt att användas flitigt så fort vår ridbana är brukbar igen!

Har ni haft det kul på GHS? Köpte ni något spännande?
+ Någon som filmade Jos Lansinks runda och har lagt ut det på YouTube? LÄNKA!

IMORGON ÄR DET JU GHS?!

2010-02-26 | 17:35:44


 

Holy shit! Imorgon åker vi till Göteborg Horse Show!
Det har inte riktigt gått upp i mitt huvud än... Visst har jag längtat, men lovet har bara schwishat förbi -Känns som att det inte borde vara mer än tisdag idag?...

Vi kommer till att åka buss med klubben, avgång 10.00. Vilket innebär att vi är framme i Göteborg mellan 14.00-15.00. Klubben har endast bokat biljetter till kvällsprogrammet, så vi har några timmar att gå på mässan i lugn och ro innan det är dags för diverse showinslag. Jag hatar dock att behöva trängas med alla människor inne på mässan, kan inte koncentrera mig på sakerna utan blir bara irriterad på alla som putas/trängs och tvunget ska gå långsamt/stanna framför en...

Jag känner mig så oförberedd! Brukar alltid ha listor med saker jag vill köpa, haha! Har verkligen ingen som helst koll på vad mässan kan ha att erbjuda imorgon! Fina saker hoppas jag på, lite nya och fräscha saker. Förra året tyckte jag att det bara var gamla vintersaker som varit på REA sedan hösten?... Det känns dock skönt att vara "planlös", då kan man lättare ta allt som det kommer och behöver inte bli besviken.

PLUS, imorgon har jag lite roligt sällskap att vara med också!
Känner på mig att Göteborg Horse Show 2010 kommer till att bli way roligare än förra året!

Har ni något speciellt som ni ska spana extra på under mässan? Något speciellt shownummer som ni vill kolla på?

Hur tränar man sin avståndsbedömning?

2010-02-25 | 20:16:51




Väldigt bra fråga -Jag har länge tänkt skriva om just avståndsbedömning, nu fick jag ett bra tillfälle dessutom! Det sägs att vissa föds med känslan för avstånd, andra får träna sig till det så gott det går. Jag tror att det ligger någon sanning i detta. MEN, min teori är att personer med "medfödd känsla" snarare har varit snabbare på att utveckla och hitta tekniken än vi "avståndsblinda". Alltså, jag tror inte att personer med "medfödd känsla" skulle vara bättre på ridning generellt, det handlar snarare om att de står en nivå högre för tillfället på utbildningsskalan. Precis som att barn växer olika snabbt, eller att man förstår ett mattetal olika snabbt! Bara för att man i dagsläget är "avståndsblind" betyder det alltså inte att du har mindre talang för att rida, med lite träning så är det fullt möjligt att helt plötsligt vara snäppet högre på utbildningsskalan än personen med "medfödd känsla"! Allt handlar om viljan att förbättras och att rå om sina kunskaper.


John Whitaker brukade lägga ut papperslappar framför hinderna där han ville att hästen skulle hoppa av, och tränade sedan på att få hästen till att trampa av exakt på papperslappen

Om vi ändå ska vara ärliga -Jag har inget bra öga för avstånd. Hästarna jag fått har alltid varit läromästare och skötte all taxering själv, så den "hjärnhalvan" har jag aldrig fått utveckla. MEN, skam den som ger sig! Vill man bli bra på något så måste man träna. Perfect practise makes perfect performance. Jag SKA bli bra på avstånd!

THE ONE AND ONLY WAY FÖR BÄTTRE AVSTÅNDSBEDÖMNING:

Endast genom repetition kan man bli bättre. Man kan inte bli världsmästare genom att prova en gång, du måste göra det till en vana -Så att du till slut praktiskt taget kan sitta och kolla efter skit under naglarna och ändå komma perfekt på varenda hinder ni går an! Träningen tar inte slut där heller, när du kan göra detta så måste du bibehålla detta tillstånd genom att finslipa på era kunskaper flera dagar i veckan.

För att träna avstånd behöver man inte plocka fram en hel tävlingsbana, eller hoppa höga höjder. Avståndsträning gör man faktiskt som allra bäst över bommar och cavalettis. Släng ut några bommar här och var över ridbanan, låt dem ligga kvar och rid över dem varenda dag! Efter några veckor kommer du garanterat att vara säkrare i din avståndsbedömning!

Vi vet alla att varierad träning SKA man ge sin häst för bästa hållbarhet, d.v.s. inte alltid rida på banan. I det här fallet skulle jag dock ändå råda er att före/efter en uteritt -Galoppera några varv över bommarna på banan, bara för att checka av och skapa rutin. När du börjar bli säker på avstånd så kan du börja skippa "varje-dag-regeln", då räcker det med att träna över bommarna så ofta som du rider markarbete/hoppning/dressyr.

Rytmen i galoppen är det viktigaste, bibehåll en lugn galopp. Sitt kvar och vänta ut bommarna, jag vet att ett av mina största problem är att jag blir för ivrig och pushar på hästen -Precis som att det är ett 150-hinder vi rider an mot. Det ska varken märkas eller kännas att ni rider över något, allt ska bara flyta på precis som att ni galopperar på en ren dressyrträning.



Övningar jag rekommenderar är som sagt några bommar utspridda här och var på ridbanan -Både enstaka, relaterade och i följd. Den "övningen" är bra om du t.ex. planerat att rida ut eller att träna dressyr, då du bara kan skutta över några hinder i förbifarten. HÄR hittar ni en jättebra avståndstabell för både ponnys och hästar samt för alla tempon! För markarbete/hoppning kan man gott variera med lite andra övningar, HÄR hittar du en hel del roliga! 

Jag hoppas att du fått lite idéer av detta inlägg! Jag själv kommer till att följa detta slaviskt så fort snön smälter från ridbanan.

Har ni andra läsare några bra tips och erfarenheter att dela med er av gällande avståndsbedömning?

UPDATE:
Himla bra tips ni har kommit med redan! Fortsätt så! :)

Första PÖ-aktiviteten!

2010-02-24 | 20:17:16




Den första Projekt Österlen-aktiviteten är bokad!
Projekt Österlen har legat på is ett tag p.g.a. olika anledningar. Dels så är vädret problematiskt, alla sitter mest hemma och är inte sugna på att göra någonting alls. Dels så kändes det som att vissa fick ta mer ansvar än andra, och det blev alldeles för tungt.

Hur som helst, tillslut har vi hittat en aktivitet som passar alla slags ryttare och där alla var lediga. Det ligger inte på andra sidan Sverige, och bäst av allt -Det kostar inget!

Aktiviteten ääääär...
FÖRELÄSNING: "FRAMGÅNGSRIK TÄVLINGSRYTTARE"
Hålls i Skåne den 6/4, Höör



"Elisabeth Lundholm, Lars Roepstorff och Tomas Torgersen berättar vad som krävs för att bli framgångsrik inom ridsporten. Föreläsningen kommer att innehålla dopingsnack, hur man tränar för prestation och hållbarhet samt hur man lägger upp träning- och tävlingsplanering."

Föreläsningen är som sagt gratis, vilket betyder att biljetterna kommer att vara slut på nolltid! Vill du alltså vara garanterad en plats så rekommenderar jag dig att anmäla så snabbt du bara kan. Föreläsningen kommer att hållas i 6 olika distrikt, vid olika tillfällen.

LÄS MER OCH ANMÄL DIG HÄR!

Lamicell Cup startar imorgon...

2010-02-23 | 23:23:55


Jag skulle kunna ställa mig och skrika så tränings- och tävlingssugen jag är!
Fan alltså, kvaltiden för Lamicell Cup börjar imorgon har jag för mig, och närmsta tävlingstillfälle är inte förrän i början av mars, LOKALT. Det sägs dessutom att det ska bli storm den dagen, great...

Detta året har varit värst! Jag ligger typ 2-3 tävlingar efter i planeringen, och träningen har ju varit ganska enformig och intetsägande, fram och tillbaks på en lång och smal remsa... Känner mig inte redo för någonting... Viljan finns, men jag hade behövt få tävlingsdebutera med Tage när jag hade planerat det för att känna mig säker på att vi klarar allt.

Hm, antar att det inte hjälper att tjata om detta på bloggen. Behöver dock få ur mig lite tankar, besvikelser och samla nya krafter... :p Känns inte som att det någonsin kommer att bli vår igen!...

Dagens Pass-Planering

2010-02-23 | 11:19:29


DET ÄR SOL! Fantastiskt, känns lite ovant nuförtiden... ;s Jag tänkte passa på att vara ute så mycket som möjligt och hinna med lite saker som jag inte gjort på väldigt länge... Men först och främst är det Tage-ridning som gäller!

DAGENS PASS-PLANERING
:
Jag ska öva på att sitta ned utan stigbyglar så mycket som möjligt. Tage har inte gått ordentliga arbetspass på två dagar så han behöver uppmjukning. Sedan tänkte jag att vi skulle öva lite på korta/länga, främst i galopp men även i traven. Just nu springer han gärna som om han var med i ett trav-lopp, och hänger sig i handen i galoppen för att han inte vill samla sig. Just det! Jag ska även tänka på att ha en stabil hand, just nu vill jag lite för mycket på samma gång så det blir förhållning ena sekunden, klapp nästa, sedan är det drag åt sidan osv. Det blir förvirrande för hästen.

RÖD TRÅD FÖR PASSET: Träna Tages bak/rygg/buk. Träna min sits och mina händer.

Jag hoppas på att det har dragit in några centimeters snö vid ån, där vi brukar rida nu. Det hade varit pricken över i:et på detta pass!

Frågor/Svar om ÖRTMIXEN!

2010-02-23 | 00:14:23



SVAR: Än har jag inte hunnit se ordentligt om örtmixen fungerar -Först och främst så var det bara någon dag sedan som vi började med tillskottet, jag får vänta några dagar till innan jag kanske kan börja se effekter. Dessutom så hade Tage vila igår, och idag var han SUPERSEG! Det kändes som när man tävlade Tuffe i dressyr -Seg som tuggummi! Förhoppningsvis så var det INTE en effekt av örtmixen... x)

Alla hästarna äter på som vanligt nu -Inklusive Liva! Dem har nog vant sig vid smaken, plus att jag fodrar som jag beskrev i det HÄR inlägget. Skönt!



SVAR: Var tvungen till att fråga mamma, 1500 kronor för alla örter inklusive frakt. Vi beställde HÄR!

Blir det Lisen & Peder-träning för mig?

2010-02-22 | 23:41:19


 
BILDKÄLLA

Kan man bli annat än peppad när man ser det HÄR avsnittet av Ponnyakuten? Sommar, hoppträning för Lisen & Peder Fredricson. VILL HA! Ponnyakuten är ganska rolig att kolla på. Lite barnslig i sig men man får otroligt bra tips från deras gäst-tränare! Jan Brink, Maria Gretzer och nu Lisen & Peder. Förutom att man kanske lär sig något nytt, så är det spännande att få höra toppryttarnas filosofier och träningsmetoder!

Det HÄR avsnittet är också lärorikt, när dem tränar för Maria Gretzer.

För övrigt så ska alla klubbens Elit/Div. I-ryttare få träna för Lisen & Peder! Hoppning och mentalt tävlingstänkande. Dem erbjöd det eftersom dem förmodligen ska hoppa i Elitlaget och vill såklart att alla ska prestera på topp. Roligt!

Dock är jag lite orolig för att jag kommer till att bli utputtad från Div. I-laget...
Det är nämligen en hel del från Elit-laget som vill komma med sina yngre hästar till Div. I:an, samt några andra duktiga som hellre satsar på Div. I än Elit. Det är såklart kul för klubben -Vi har verkligen topplag! Det är mest det att jag har planerat att vara med i Div. I sedan i höstas. Plus att jag har varit självklar i laget enda tills nu. Så jag hade bokstavligt talat tvingats se mina chanser sippra mellan fingrarna i sista sekund! Det hade känts lite tomt på planeringen -Flera månaders förberedelser till ingen nytta. Jag hade såklart blivit väldigt besviken, men samtidigt så är jag en sann ÖSRK-människa -Vilket innebär att vi är glada och hejar på dem andra oavsett om vi kommer med eller inte.

Som tur är så är inget bestämt än, och lagledarna vet hur mycket jag önskar att få vara med! I alla fall ett tag till kan jag räkna mig som en Div. I:a och längta efter Lisen & Peder-träningen! Håll tummarna för mig och Tage i Div. I:an! (;

Headern är i alla fall klar!

2010-02-22 | 20:27:02




PUH, snacka om att det är jobbigt att göra designer!2 dagar har jag precis hunnit klart med headern. Jag är ganska nöjd, den kommer förhoppningsvis att bli ganska kul när alla "specialeffekter" är klara! Ni får nog dock räkna med 1-2 dagar till innan ni kan få se den.

Någon som har någon gissning på hur den kommer att se ut? ;)

"Du kommer nog att bli riktigt bra!"

2010-02-21 | 14:28:15




Jag blev så himla glad när jag fick denna kommentaren att jag var tvungen att lägga upp den i ett inlägg! Kommentarer som denna är nog anledningen till att man orkar fortsätta blogga vareviga dag -Även att våga fortsätta med sina drömmar!

För att orka fortsätta kämpa så måste man ha en klar målbild -För mig är den bilden att få tävla bland de bästa, bli omtyckt. Den svåra balansgången är att samtidigt försöka vara realistisk -Inte låta drömmarna gå för långt, "såhär pass bra är jag just nu och detta är pengarna jag har att röra mig med". Detta är det som jag har svårast med, att inse att JAG inte kan bli bäst över bara några år eftersom det finns vissa begränsningar. Det är såklart jättetråkigt, vem drömmer inte om att kunna ha fem fina tävlingshästar som startat 160 med ett gäng toppryttare? Eller en hästlastbil? Eller att tävla utomlands?

Jag försöker dock intala mig själv att med hårt slit kan man lyckas med det mesta, att det lönar sig i längden. Man FÅR en kämpaglöd genom att få kämpa mot saker! Man blir dessutom en mer rutinerad ryttare om man utbildar/rider upp sina hästar själv. Dock kan detta bli lite enformigt och tråkigt i längden, särskilt om man haft en svacka -Då finns det inget bättre än att få positiva kommentarer som den ovan! TACK, min kämpaglöd fick sig en ny låga!

Detta var samma person som upplyste mig om min stolsits i det HÄR inlägget. Sarah tränar för diverse duktiga tränare och tävlar själv på högre höjder, med andra ord så borde hon veta vad hon talar om (Hänvisar till stolsits-inlägget). Känns såklart extra roligt att personen följer upp ens utveckling och är positiv till den!

Ny bloggdesign på G?

2010-02-21 | 13:27:42


Det blir ingen ridning idag!... Det snöade som in i bonken igår, och idag är det -4 med vind på 80 m/s känns det som... Tage har ändå inte fått någon ryttarfri dag den här veckan, så jag behöver inte känna någon skuld för att låta honom vila i alla fall.

Vet ni vad dagens bästa är? Vi har 14 grader inomhus... Oljan till huset tog slut igårmorse, så vi har varken värme eller varmvatten. Great! Det är delvis därför jag inte orkar pallra mig ut idag, är liksom redan stenfrusen här inne...

Hur ska jag spendera min lediga dag då?
Först och främst...
... Ta på mig flera lager kläder och linda in mig i ett varmt täcke!
Sedan ska jag...
... Kolla på ridvideos, planera och äta massor av godis. Jag har några få saker kvar att planera innan "grovjobbet" är klart, bl.a. framridningsplan och mitt eget träningsschema.
Det jag tänkte göra större delen av dagen däremot, är...
... NY BLOGGDESIGN och allmänt bloggfix!

Jag är så jäkla trött på den här designen och alla som frågar efter koder och försöker efterlikna. Nu ska jag göra något riktigt svårt och pillrigt, som är OMÖJLIGT att härma! Frågan är bara hur lång tid det kommer ta? Hur som helst så kommer jag att göra designen på en testblogg först, så att allt stämmer och fungerar innan ni får se den.
Jag har i alla fall redan lite idéer...

Jag längtar efter detta...

2010-02-20 | 21:08:36



Liva i sin bästa period! Vår-väder! Träning på ridbana! Vår-bild!

 TRÄNINGAR! Det kryper i kroppen när jag tänker på vilka hopp- och dressyrtränare jag skulle vilja prova på! Komma igång med Tage "på riktigt", öva gymnastikhoppning/min avståndskänsla, få honom riktigt fin och rund i galoppen. Träna omhoppningsbanor och vara riktigt taggade inför kommande tävlingsstarter!
 TÄVLINGAR! Jag kan inte sluta tänka på vilken placering jag och Tage skulle få om vi skulle startat t.ex. 110 nu i helgen. TÄVLINGSSUGEN!


Nyklippt Tage förra året! Han ville inte ställa upp på foto. Ignorera mina fina klipp-kläder...

 KLIPPA! Jag längtar tills vi kan klippa Tage och jag kan "styla" honom riktigt snygg! Nu är det lite för kallt för att man skulle vilja pyssla extra med hästarna/stallet... Detta suget har t.o.m. gått så långt att jag börjat rita bilder och dra streck till var/hur han ska klippas!... xp
 EQUITERAPEUT! Detta längtar jag nog allra mest efter -Att få se hur det står till med Tages kropp och höra lite allmäna råd om vad som kan få honom på bättringsvägar. Jag tror inte att han kommer vara lika fläckfri som Liva, han är ju högrest och spänner sig lätt. Men genom att få höra vad som kan göras för att få honom lite mer avslappnad, så är det ju lättare att fixa till!


PERFEKT vårbild på Catrine och Moby!

 VÅR-BILDER! Jag längtar tills det är sådär mitt i våren, med sol och allt börjar bli grönt igen -Då blir bilderna som allra finast! Jag skulle vilja ha några ridbilder på mig och Tage; I paddocken, när vi rider ut och några mys-bilder!

Tage -The fullblodsman?

2010-02-20 | 20:36:02




Astrid var snäll och lade in Tage i Paardenfokken -Någon "stamtavle-hemsida". Haha, jag har som sagt inte världens största koll på avel/stamtavlor och allt vad som hör därtill...

TAGE ÄR 42,78% FULLBLOD?! Nästan hälften?! Tage, min lilla fullblodsman! Jag som alltid sagt att jag ogillar fullblod väldigt, väääldigt mycket. Nu har jag ett halv-fullblod! Hm, det märks ibland när man rider kan jag säga... Att han har mycket fullblod i sig alltså, inte att jag ogillar honom! :p

 
Min Marsvinsnäsa♥ Stamtavlan kan ni hitta HÄR!

ÖRTMIXEN ÄR KLAR!

2010-02-20 | 19:49:16




NU ÄR ÖRTMIXEN FÄRDIGFIXAD! Måste säga att företaget vi beställde från har varit väldigt snabba med att skicka iväg paketet och allting såg så fräscht och prydligt ut när vi öppnade det! Örterna vi beställde var...

... INGEFÄRA, 2 förpackningar=½ kg: Stimulerar aptiten och magsäcken. Ingefära har positiv inverkan på rörligheten. Ingefära kan dessutom hjälpa till att förbättra blodcirkulationen och därmed understödja hjärtfunktionen.
... KAMOMILL, 1 förpackning=1 kg: Anti-inflammatorisk, avslappnande, kärlvidgande, kramplösande.
... GURKMEJA, 2 förpackningar=2 kg: Anses hjälpa vid inflammationer i leder, muskler och andra organ.
... KARDBORREROT, 1 förpackning=1 kg: Anses hjälpa vid artrit, eksem och reumatism. Sägs vara utmärkt vid alla typer av blodproblem, samt stödja leverna och njurarnas funktion.
... MOROTSFLAKES, 1 förpackning=1 kg: Innehåller mycket fibrer och är såklart supergott för hästarna!
... NYPON, 1 förpackning=1 kg: Anses innehålla höga halter av vitamin C och antioxidanterna betakaroten och flavonoider. Sägs höja immunförsvaret och förebygga förslitningsskador.
... PEPPARMYNTA, 1 förpackning=1 kg: Anses vara stimulerande, kramplindrande, anti-inflammatorisk samt lindra vid väderspänning.
... ROSMARIN, 1 förpackning=1 kg: Anses vara anti-inflammatorisk, stärkande, blodrenande, stimulera samt öka genomblödningen.
... RÖLLEKA, 1 förpackning=1 kg: Anses vara anti-inflammatorisk, sammandragande, kramplindrande, blodstillande, kärlvidgande samt stimulera matsmältningen.

  

Som jag berättade i det HÄR inlägget så var det flera kunniga personer som inte trodde att dessa örter skulle vara något problem vid dopingtester, vi hade dock ändå tänkt hålla upp med tillskotten mellan 4-7 dagar innan tävling, för att vara på den säkra sidan. Jag tror inte att det kommer bli så himla jobbigt att hålla koll på dagarna som det kan låta, man håller ju ändå koll oavsett när det börjar närma sig tävling.

Vissa förpackningar var extremt stora, medans andra var mindre (De stora var dem lättare, som endast innehöll blad etc. De små var pulver som väger tyngre, ingefäran var minst). Detta medförde att vissa örter behövde vi bara ta t.ex. en halv förpackning av och sparade resten, andra fick vi tömma allt på en gång.

Till en stor låda med återförslutningsbart lock, som rymmer ca. 30 liter, använde vi: 1 förpackning ingefära, ½ förpackning kamomill, 1 förpackning gurkmeja, 3 nävar kardborrerot*, 1 förpackning morotsflakes, 1 förpackning nypon, 1/3 förpackning pepparmynta, ½ förpackning rosmarin, ½ förpackning rölleka.
* Kardborreroten var hackad i ganska stora bitar, så för att minska risken att de skulle t.ex. sätta i halsen tog vi bara lite. Här blev det nog något fel, för mamma har för sig att hon beställde malen?...

När alla kryddor var nedhällda i lådan så var det bara att börja röra runt tills allt såg blandat ut. TADA! En örtmix!

 
Ser ganska gott ut, va? Lådan blev dessutom full!

För att vänja hästarna vid smaken och se så att de äter och mår bra, så måste man börja med små doser, och sedan ev. trappa upp till önskad dos om man nu tycker att det behövs. Vi började med att fodra hästarna med mixen idag, ½ dl till alla äldre hästar som ska arbeta mer eller mindre -Tage, Liva och Tuffe. Dem kommer att få tillskottet vid varje kvällsfodring.

Tage slaffsade i sig allt som vanligt, Tuffe hade lämnat lite småkraffs kvar i hörnorna på foderhinken. SÅKLART foderstrejkade Liva efter att ha ätit hälften... Detta är nog enda minuset med örter som kan lukta/smaka en del -Kräsna hästar tycker att det är lite "läskigt".

DOCK hade mamma läst att det var viktigt att fodra på ett speciellt sätt när man gav örter, särskilt om det var i "invänjningsfasen"; Man skulle tydligen lägga i betfor allra först, sedan örterna, skaka runt/blanda lite grann. Sedan kunde man lägga i resten av fodret, skaka. Betforen skulle dölja smaken eller något. Detta gjorde inte jag idag, jag tog örterna allra sist. Vi får prova några dagar med denna metoden -Ni lär få uppdatering om hur det går samt om det känns någon skillnad ridmässigt på hästarna!

RSS 2.0