Träning imorgonkväll

2010-08-31 | 21:47:43



Imorgonkväll ska jag träna dressyr för Kattiz, längtar verkligen! Det var 100 år sedan vi tränade sist. Har en väldigt bra känsla i kroppen från de senaste dagarna så jag hoppas innerligt att han är fin imorgon med! Kanske blir någon liten filmsnutt i så fall. Hade nog tänkt putsa både mig, Tage och utrustningen riktigt fina -Känns extra kul att träna då!

BästaBästaBästa Tage!

2010-08-31 | 10:32:22


Mitt skolschema är för tillfället underbart! Börjar 12.30 idag så jag har hunnit rida ett ordentligt dressyrpass på Tage redan. Det gick SÅÅÅÅÅ bra! Sedan jag börjat hålla lite bättre stöd i handen så känns det verkligen som om ytterligare en pusselbit har fallit på plats, Tage accepterar lättare att det är form som gäller och går därmed lite stadigare. Har hittat en uppvärmning som fungerar utmärkt också.
Idag riktade jag bara in mig på att få honom lösgjord eftersom det var ett tag sen vi red ordentliga träningspass. Tränade bl.a. att rida galopp på medellinjen (ett av våra problem på tävlingar är ju att jag tappar ut honom på raka spår), skänkelvikning i galopp och förvänd galopp. Ingenting gick perfekt, men jag red ju inte dem för att träna själva övningen utan mer för att det fungerar väldigt lösgörande på Tage ;) På slutet kunde jag rida honom i låg form i alla gångarter!

Nu måste jag duscha och fixa mig inför skolan!

Mina boktips:

2010-08-30 | 21:53:58


Jag har tre, ganska nyinköpta, böcker att tipsa er om! Alla är mer dressyrinriktade, men kan med fördel även läsas och utövas av hoppintresserade ekipage.



Info om boken hittar ni HÄR. Vad ska jag säga? JAG ÄLSKAR DEN! Jag har alltid älskat Kyra eftersom hon känns så äkta på något sätt, inga konstiga träningsmetoder utan bara ren och skär ridkunskap. Det tycker jag att hon lär ut i denna boken med! Hon är duktig på att förklara i termer som alla förstår, och därmed blir boken väldigt lättläst. Boken tar i princip upp allt som man vill veta, fakta blandat med Kyras egna erfarenheter. Boken känns väldigt personlig, man får verkligen ta del av Kyras tankar och system. Den var aldrig tråkig eller dryg att läsa, hela boken är väldigt inbjudande med väl läsbar text varvat med mycket bilder. Jag har lärt mig supermycket bara av att läsa i denna bok!

Info om boken hittar ni HÄR. Även Bo Tibblin är en person som jag upplever väldigt sund med hästarna. Boken är mer av en typisk "faktabok" med mycket text i lite tråkigt format, därav betyget. Jag har inte orkat/hunnit läsa ut hela, men det finns helt klart en del användbara tips i den!



Info om böckerna hittar ni HÄR. Ännu ett par böcker som jag ÄLSKAR! Grundat på sin ridövningsbas så har Hippson skapat en serie på 3 små böcker. Inte särskilt intressant kanske ni tänker (precis som jag gjorde i början), men jo! När ni väl har bläddrat i en så kommer ni aldrig att släppa taget igen! Böckerna är skapta efter utbildningsskalan (se de olika delarna i bilden ovan) och i varje bok finns det en massa ridövningar som tränar och förbättrar just de stegen på utbildningsskalan som ni befinner er på. T.ex. i Del 1 finns det ridövningar som lär er att hitta takten, lösgör din häst samt tränar upp din hästs balans. I varje bok finns det dessutom ett par sidor där Hippson har frågat olika kända ansikten om deras tips på hur man tränar upp just dessa steg, det finns även korta kommentarer/tips från toppryttarna på nästan varje sida. Kanonbra böcker!

Tages stora skräck...

2010-08-29 | 22:31:53


Idag red jag ut en kvällstur med Tage för att rida igenom lite lösgörande på något stubbfält. Jag har ju inte alls ridit seriöst på flera dagar eftersom jag inte haft någon motivation, därför hade jag inga större tankar om att Tage skulle vara särskilt fin alls. Men vad fel jag hade, han var svinfin! Mina hästar brukar alltid ha förmågan att vila sig i form... x) Jag tänkte mycket på hur jag höll i tygeln idag, jag brukar alltid glappa och hålla tyglarna mer på mitten av fingrarna. Men efter att ha läst i mina dressyrböcker så har jag lärt mig att det är mer korrekt att hålla tygeln vid fingerfästena med slutna händer. Det blir därmed lättare att ge eftergift, och Tage reagerade verkligen positivt på detta! Överlag så tycker jag att min sits har blivit ganska bra, i alla fall som passiv -Det tar lite längre tid att lära in allt samtidigt som man rider aktivt.

Jag hann dock inte mer än att trava lite, för sen såg Tage en skock med tamgäss och det var nog det värsta han sett i hela sitt liv! Shit vilken fart det blev på honom! Trodde nästan att han skulle explodera och slänga av mig... xp

Nästa vecka får jag nog sadeln

2010-08-29 | 08:39:29


WEY, jag är uppe! Har varit uppe sen 7 imorse och hjälpte till att morgonfixa hästarna. Strax ska jag ut och städa i foderlådan så att allt nytt foder får plats, därefter ska jag rida ut och dressyra lite på ett stubbfält med Tage! Vid 1-tiden ska vi åka och hjälpa till med ponnyridning. Jag tänkte fota en del idag som kan få komma upp på bloggen sen :)

Förresten, jag är så sur på banken! Dem hade klyddat med överföringen till Kentaur-sadeln och berättade inte att det var något fel förrän dem precis skulle sluta på fredagen, dem har ju stängt på helgerna så våra pengar kommer inte fram förrän tisdag eller senare. Det betyder att min sadel nog inte kommer hit förrän nästa vecka, jag vill ju ha den NU! Plus, använd aldrig Bussgods när ni ska skicka saker! Sämsta jag någonsin varit med om. Vår Crown-sadel ska ut på öppet köp till någon längre upp i landet som tyckte att det kändes säkrare att betala om vi skickade den med Bussgods. Maybe, men det känns långt ifrån säkrare för oss! Riktigt oseriösa, oprofessionella och klyddiga. Typiskt sånna som "råkar slarva bort" sakerna efter vägen. Plus att vi var tvungna att betala, utöver frakten, för att tjejen som ska ha sadeln ska få hämta ut den?... Dagens avreaktion, nu ska jag springa ut!

Sugen på ett Eggbett!...

2010-08-28 | 16:59:28


Det finns många olika varianter på Eggbett...

Jag är supersugen på att testa ett Eggbett på Tage! Jag tror inte att det gör någon större skillnad ridmässigt och han funkar jättebra på vanligt 3-delat. Men mer för skojs skull och det är kul att se vad han tycker om det, han kanske gillar fasta ringar mycket mer? Veterinärerna och tandläkarna rekommenderar det varmt just nu eftersom det ligger mer stilla i hästens mun och skonar tänderna. Så det är ett väldigt snällt bett, och det är tillåtet att tävla dressyr på!

Min systers dressyrponny Rosanne bytade från ett tredelat äppelbett till Eggbett, och gick från att vara ostadig i både munnen och formen till att gå jättefint, fokuserat och stabilt efter bytet! Tages ostadiga form beror nog inte på att han behöver byta bett precis, utan snarare på ryttaren som sitter ovanpå, men jag är i alla fall väldigt sugen på att testa... Om jag ska prova ett så vet jag inte riktigt vilken typ jag ska välja... Finns så många att välja på; 2-delat, 3-delat, smalt, brett, tungfrihet, blue bit (vilket jag antar är till för att dem ska suga mer på bettet?) och säkert många fler! Han är ju en stor häst att rida ihop och han fuskar gärna med att hänga i handen eller att spjärna emot och inte riktigt vilja jobba med handen/bettet.

Har ni provat Eggbett? Vad tyckte ni om det? Är det någon skillnad ridmässigt på 2-delat och 3-delat Eggbett?

Vill ni ha en bloggtävling?

2010-08-28 | 12:38:22


Jag är sugen på att köra igång en mini-bloggtävling! Typ i "veckans blogg"-stilen fast man tävlar med en speciell bild istället. Vinnaren kan få en intervju eller en gästblogging på min blogg samt ev. en bildruta på min meny för en veckas tid. Jag har redan en idé om vad första tävlingen ska gå ut på, men först vill jag ha många svar på dessa frågor:

1. Vill ni ha en bloggtävling?
2. Ska vinnaren få en intervju eller få gästblogga på min blogg?
3. Ska vinnaren, utöver intervjun/gästbloggningen, få en bildruta i min meny eller räcker det med ett eget inlägg?

Motivationsproblem!...

2010-08-28 | 12:25:03



T.o.m. de allra bästa måste ju få svackor ibland?!...

Jag tror att alla ryttare råkar ut för lite motivationsproblem några gånger om året, men det visar sig på olika sätt och vi hanterar det olika. Ofta tycker jag att det är vid samma tidpunkter på året som problemen dyker upp dessutom. För mig har det alltid varit de första veckorna då hästarna flyttats ner på betet, samt de första veckorna då skolan har börjat och vädret börjar förändras till typisk höst. Med det sagt så kanske ni förstår att jag just nu har lite problem med motivationen.

När jag tappar motivationen så handlar det ofta om att jag tappar min röda tråd i ridningen, jag känner mig förvirrad och vet inte riktigt hur jag ska rida eller vad jag ska göra. Min motivation påverkas ganska mycket av vädret, det är alltid vid väderomställningarna som jag känner mig lite orkeslös. Än har jag inte lyckats hitta någon bot på mina "stora" motivationssvackor. Däremot när det är lite mindre, t.ex. om det gått dåligt med ridningen några dagar, så brukar jag ALLTID kunna peppa upp mig själv igen genom att läsa någon bra ridbok och kolla på någon intressant ridfilm. Hämta lite inspiration helt enkelt! Jag gillar dessutom att känna mig fin och prydlig, så vid dessa tillfällen brukar jag vårda Tage extra mycket, hålla utrustningen ren och fin, matcha extra mycket och kanske rent av shoppa lite nya och fräscha saker!

Brukar ni hamna i motivationssvackor då och då? Vilka är era absolut BÄSTA tips för att känna er tipp-topp igen?

Hootch är hos sin nya ägare nu...

2010-08-26 | 16:58:55




Jahapp, nu är Hootch såld och stallet nästan slut på ponnyer (bara Rosanne kvar)! Vi var och besiktigade honom nästan precis och nu står han i transporten med sina nya ägare påväg upp till Kågeröd. Det var en jättebra familj så jag tror att dem kommer få mycket kul tillsammans! :)

Fick en fråga för några veckor sedan vilka hästar vi har kvar att sälja nu. Svaret är INGA! Nu har vi sålt alla som vi skulle, Amber var och är vi lite osäkra på om vi ska sälja eller inte. Men vi vill nog få henne grundriden innan vi funderar mer. Vi har alltså 4 hästar kvar i stallet nu, som kommer att få fortsätta bo här så länge dem och ägarna vill: Tage, Liva, Amber och Rosanne.

YadaYada...

2010-08-25 | 17:45:28


Första skoldagen avklarad... Trodde inte mina ögon när jag fick se vårt nya schema, sa dem inte att 3:an var ett rätt lugnt år?! Som det ser ut i dagsläget så börjar jag runt 8 och slutar 16.20 varenda dag, låter toppen att komma hem vid 18-tiden och försöka motivera sig att rida sen när det börjar bli mörkt och vintrigt... ;S Nej men, förhoppningsvis löser det sig. När man kollar lite närmare på schemat så ser man att jag KAN hinna rida på morgonen dem flesta dagarna, förutsatt att lärarna inte får för sig att flytta fram och lägga till lektioner -Vilket dem brukar ha en tendens till att vilja göra...

Detta året har vi i alla fall ett lite roligt ämne som kallas Projektarbete. Det går ut på att man får välja att arbeta med vad som helst, förutsatt att det ska kunna förknippas med något utav skolämnena. Det är alltså ganska smart att välja något som man är intresserad av eftersom det är en stor/lång kurs. Jag har redan bestämt att jag vill jobba med målet att tjäna pengar på mina intressen, och det kommer att involvera bloggen, foto och hästarna. Väldigt nöjd med mitt beslut!

Ni måste få dagens väderleksrapport -Det är ju tradition att alltid klaga på vädret över bloggen om det är dåligt... ;p IDAG BLÅSER MAN IVÄG! Hösten är definitivt på väg, isandes kallt. Tror inte att jag orkar rida idag, i så fall senare ikväll. Nu har jag inget mer vardagssnack att ge er.

JAG VANN SADELN, GLAAAAAD!

2010-08-24 | 21:20:56


JAG VANN SADELN! HAHA, ÖVERLYCKLIG! JAG ÄR NU ÄGARE TILL EN KENTAUR ELEKTRA DRESSYRSADEL! Jag vann den på en auktion via tyska Ebay, snacka om att man får en adrenalinkick när man sitter och ska lägga ett vinnande bud när det är mindre än 1 minut kvar och det visar sig att det är någon jävel som sitter och bjuder över hela tiden! MEN HAH, JAG FICK DEN! 6850 kr, plus frakten från Tyskland får vi betala. Men det är en fin sadel som kostar typ 10 000 begagnat här i Sverige, den jag vann är dessutom knappt använd.

YEYEYEYEYEYE! Jag kommer nog inte att kunna sova inatt.

Vår nya hund!

2010-08-24 | 20:39:11




Här är vår nya hund! Bell's Joy's DeAngela, eller Ina som hon kallas. Hon är 1 år, omplacerad då ägaren inte kunde ha kvar henne p.g.a. skiljsmässa. En Volpino Italiano, ska tydligen vara mycket bra agilityhundar så det ska bli kul att prova lite med henne! Jättegullig. Nu slipper vi förhoppningsvis att leta hundar på flera år framöver... :)


SÅ Freja & Tage-style!

2010-08-24 | 17:47:27




Haha, hittade den här bilden på en annan blogg och kom och tänka på att det här är skrämmande likt mig och Tage på dressyrtävlingar!... xD Verkligen ALLT! Undrar om personen som fick idén till att rita den här, kom på det efter att ha kollat på oss?

Veckans PLAN

2010-08-24 | 14:20:46

YESYESYESYES

2010-08-24 | 13:23:42


Vi har nyss varit och köpt en extern hårddisk till datorn, vet ni vad det betyder? ATT NI ÄNTLIGEN KAN FÅ SE LITE OVISADE BILDER OCH FILMER! Bl.a. filmen från när Kattiz red Tage! :D
Var så länge sen jag kunde ladda upp filmerna att jag har glömt vilka jag inte har visat er, finns det några tillfällen på senaste tiden som ni har velat se filmer från? Någon tävling eller träning? Säg till, kanske jag har något! :)

RSS 2.0