Stenestads Hästklinik

2009-06-30 | 21:50:00


Precis utkommen ur transporten!

Där har vi varit och lämnat Preston idag! Imorgon är det som sagt dags för hans operation mot sina lösa benbitar.

Han var så snäll hela 2 timmars-resan dit. Dock lite spänd när vi lastade ur och lämnade honom i en box, bl.a. blev han skräckslagen för vattenkoppen... :P


En del av Stenestad Hästklinik

Usch, jag hoppas verkligen att operationen går perfekt, lika så läkningen och hela processen därefter! Jag har fått reda på att det är 3 veckors boxvila som gäller efter operationen. Efter det är det ca. 6 månaders konvalecent i hage.
Så efter det får han banne mig vara skadefri i 10 år framöver! :P



Detta får bli enda inlägget för dagen, är ganska trött efter dagens resa. Imorgon ska ni få reda på nyheten!

Sommarjobb all day long

2009-06-29 | 19:52:27


Att få rida hela dagarna hade inte varit fel!

Nästan nyss hemkommen från mitt sommarjobb. Har jobbat hela dagen, 10.30-18.30. Världens tråkigaste jobb dessutom, men jag får ganska bra betalt så det är väl enda anledningen till att jag är kvar där. Ca. 600 kronor för en dag/veckan, det tycker jag är tillräckligt bra!

Nästa år ska jag dock vara snabb till att leta sommarjobb inom hästbranschen, det hade ju varit perfekt att få jobba med något som man tycker om, och förmodligen får bra erfarenheter efter också!

Pengarna ska jag spara till tävlingar och träningar. Jag funderar på att skaffa några bra burkar att spara pengar i, typ som spargrisar med kategorier på, t.ex. "Tävlingar". Det hade varit perfekt, vi behöver få ordning på vår ekonomi dessutom!


Nyfikna?

2009-06-29 | 09:42:17



Jag har en väldigt kul nyhet att berätta för er läsare snart! Jag vill inte säga för mycket ännu...
Men ett hett tips så länge är att hålla utkik på bloggen!

Nu blev ni nyfikna, va? ;)

Hö-Hämtning

2009-06-28 | 16:18:29



Puh! Hela förmiddagen och eftermiddagen har vi varit och hämtat hö, så nu har jag nästan fått min dagliga styrketräning! Jag tror bara att vi hämtade en 200 balar, förra året började vi att "blanda" vanligt hö och hösilage, vilket fungerade toppen! Så det ska vi göra i år också. Hösilaget innehåller ju lite mer vitaminer, vilket bl.a. har hjälpt till att muskla och bygga upp Livas spink-kropp.

Jag höll igång ganska bra faktiskt, även om de sista lassen började tryta lite på energin... Att packa balarna var nog det roligaste arbetet, för då hade man inte tid att tänka på hur trött man var.

Nej, nu ska jag gå och träna lite innan vi åker ner och rider!

Förresten, jag hade inte tänkt börja skriva om min och hästarnas träning förrän imorgon! Måndag är alltid en bra dag att starta något nytt tycker jag...

Bli en bättre ryttare!

2009-06-28 | 11:45:24



Säg någon som inte vill utvecklas på hästryggen? Även om man är nybörjare, hobbyryttare, tävlingsryttare, westernryttare och allt vad man nu kan vara, så vill man hela tiden bli bättre!

Men är man inte fit for fight själv, så kan man inte bli bäst! Ryttarens träning är minst lika viktig som hästens för, har du inte tillräcklig kondition så orkar du inte bruka allvar ett helt ridpass igenom, och då hämmar du både hästens och din egen utveckling. Likadant om du inte har tillräckligt med styrka, balans, koordination etc.

Jag gillar "allt-i-1-paket", där man kan få ut så mycket som möjligt av ett och samma pass. Det är även perfekt tidsmässigt eftersom ryttare oftast har fullt upp hela dagarna!
Förut tränade jag till aerobicsvideos (Kondition, koordination, styrka) samt yogavideos (Styrka, stabilitet, balans, vighet), vilket var den perfekt kombinationen, men det tog för lång tid! Därför har jag hittat en ny och bättre kombination;



- KONDITIONSPASS i form av cykling eller jogging, hopprep när jag har lite mindre tid på mig (Vilket även är perfekt för koordinationen!). Även så mycket vardsmotion som möjligt.

- BALANSBOLL! Styrkeövningar på en balansboll/pilatesboll, skitkul! Där siktar jag in mig mycket på bålstabilitet (Som är superviktigt för att bli en duktig ryttare!), även balansövningar. Styrka, stabilitet, balans kan man alltså träna på en balansboll!

Det handlar om att hitta något som man tycker är roligt att göra! Jag har verkligen hittat min perfekta träningskombination nu, jag gillar att inte behöva vara "fast" vid TV:n, utan kan korta av/lägga på övningar och vila när jag vill. Nu är det kul att träna! Samtidigt blir jag peppad eftersom jag vet att min kropp behöver och mår bra av träning, och att jag kommer kunna rida så mycket bättre!

Så tjejer/killar, vill ni verkligen inte bli bättre ryttare? Man säger att de första gångerna är jobbigast, innan man kommer in i träningsrutinen. Men det stämmer inte, har du hittat din perfekta träningsstil så är det inte tråkigt! Ta er en funderare på vad för träningstyp du är och sätt igång!

Steg #1 för satsningen!

2009-06-27 | 18:20:55


Den här hästen hade inte varit så fel att få på foder!

För att kunna satsa, alltså komma upp i klasserna, har jag kommit fram till att vi nog behöver fylla på vårt hästföråd!

- Liva är ju inte tillräckligt fräsch för att debutera några nya höjder, tyvärr. Annars hade hon varit perfekt!
- Tuffe är en ponny, och jag känner att jag är på väg ur ponnystadiet nu.
- Amber är för ung och outbildad, i framtiden kan hon nog vara duktig, om hon nu är av hopp-material vill säga!
- Preston som jag hade planerat min satsning på ska ju nu endast stå fram till hösten, innan han är i tävlingskondition igen så har hela året gått. Så i fortaste laget tror jag inte att vi kan börja jaga resultat förrän till hösten 2010. Men efter det tror jag absolut på honom!

Så just nu är vi på så smått jakt efter en foderhäst! Vi har även några andra kort i bakfickorna men de tror jag inte blir aktuella på ett tag. En läromästare är vi ute efter.


Prästman, du får visa vad du går för hösten 2010 istället!

Vi får se hur allt blir i slutändan, och det tar ju ett tag att hitta en passande häst dessutom :) Så länge ska jag jobba på att förbättra mig själv och hästarna jag har, så att vi alla är fit for fight oavsätt vilka klasser eller utbildningsnivåer vi är på!

Premiär: SIKTAR MOT (HOPP)STJÄRNORNA!

2009-06-27 | 16:59:02


Man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden! ;)

Nu kunde jag inte hålla mig längre, den "nya" bloggen blir officiellt startad ikväll!

Läs här vad den kommer handla om!

Fritt fram på Moby!

2009-06-26 | 11:25:39

Catrine åker upp till Stockholm idag, och stannar i ca. 1 vecka. Under den tiden ska jag och Julia hålla igång Moby åt henne. 

  
Halvsovandes på betet

Det ska bli jättekul att se vad man kan åstadkomma med honom under veckan! Jag vet inte riktigt vad vi ska göra med honom idag, hoppa kanske? Hinderna ska ändå stå framme eftersom mina hästar ska hoppas idag istället, jag kände mig nämligen inte helt frisk igår så jag lät dem vila istället.

Tävlingsplanering

2009-06-25 | 12:49:10

LIVA: 2/7 Österlens RF
90 - 1 m

TUFFE: 3/7 Österlens RF
80 - 90 cm

Ska bli spännande! Livas första tävling år 2009, likaså Tuffes. Egentligen hade jag inte tänkt tävla Tuffe mer än på allsvenskan, men han är ändå igång och han hade tyckte det var roligt att få komma ut lite oftare!

Österlens RF brukar ha lite titthinder, ex. "vildsvinshindret" och "tåghindret", ingen av mina hästar är speciellt tittiga, men speciellt Tuffe tar chansen att stanna om man inte är 100% med hela tiden. Så jag ska försöka vara fokuserad genom hela banan och hålla om ordentligt.

Vi ska strax flytta ner hinder till sommarbetet så idag ska dem få hoppa lite! Om det går bra idag så kommer de inte att bli hoppade mer innan tävlingarna, för att hålla hindersuget uppe.


En väldigt gammal bild på mig och Tuffe, men det är på samma tävling!

Läsarfråga: Svårt med galoppfattningar

2009-06-24 | 23:53:57

"Hej, har du något bra tips på att få en 5-årig "travare" (har dock aldrig gått löp är bara tränad men inte mer) att galoppera utan att springa in i galoppen!? Tips mottages tacksamt."

 

FREJA SVARAR:
Okej, får väl börja med att konstatera att jag inte har särskilt stor erfarenhet av travhästars utbildning, men det borde vara precis som att utbilda en unghäst? Konstatering No. 2 är att jag inte är någon expert, jag kommer bara tala från mina egna erfarenheter och vad jag själv hade gjort i en sådan situation.

För det första, när blev din häst inriden? Alla unghästar får man i början tillåta att springa in i galoppen då de inte har lärt sig den exakta galoppskänkeln, och har inte heller balans/styrka till att göra en korrekt galoppfattning ännu.


Julia rider X:et

Jag har ridit en travare, X:et, som stod inackorderad här hos oss. Han var liknande din häst; Kring 5-års åldern, endast gått några få löp och sprang också in i galoppen. Även Preston, som är inriden sent, sprang in i galoppen för inte så länge sedan.


Vid det här tillfället var Prestons galopp 100 gånger värre än vad den är idag, och det är ändå bara 2 månader sedan!

Mitt tips är att låta dem springa in i galoppen! Alla dessa hästarna har minst en gemensam nämnare, och det är att alla är unga/under utbildning. Preston har på bara några månader lärt sig att fatta en ordentlig galoppfattning utan en massa spring innan, och det beror förmodligen på att han har fått mycket mer muskler att orka arbeta med, plus att han blir regelbundet tränad med ordentliga/seriösa vardags-träningar samt träning inför både hopp- och dressyrinstruktör, där kan man inte fuska och strunta i saker och ting bara för att man inte orkar "bråka" med hästen.

Gör många galoppfattningar, och var noga med att vara (över)tydlig i dina hjälper så att din häst lär sig känna igen "galoppsignalen". Förmodligen har din häst samma problem som Preston hade, d.vs. inte tillräckligt med muskler eller erfarenhet. Ut och klättra i backar och liknande så att din häst sätter lite muskler.

I början av hästens galopp-utbildning kan man försöka tänka på att fatta galoppen på mer inbjudande ställen, där hästen själv får ett sug av att den skulle vilja galoppera där! T.ex. kan det vara en stor härlig äng, eller efter ett hinder. Det gäller sen att berömma hästen direkt, så att den känner att den var duktig och gjorde rätt, samt att den inte avslutar galoppen förräns du säger att ni ska göra en avsaktning.


Det här ser väl ganska mycket mer inbjudande ut än en vanlig tråkig ridbana?
Bild: H&M

SÅ...
TIPS 1: Din häst måste få mer muskler att ta av. Regelbunden träning med mycket galoppfattningar där du berömmer och klappar, och mycket styrkeövningar! Klättring, rida på stranden/i havet (Om man har tillgång till det), man kan hitta på så mycket! Viktigt är även att rida varierat, hoppa inte över något specifikt ridpass bara för att det är tråkigt/jobbigt, din häst är under utbildning och behöver lära sig av varje "gren"!

 TIPS 2: Skaffa en bra tränare! Och med bra menar jag inte att personen måste ha ridit världscupen och tar 1000 kr betalt/pass, nej. Det finns många lika bra tränare där ute som tar betydligt mindre betalt men har kanske inte lika många tävlingsmeriter. Det viktiga med en perfekt tränare är att du ska känna att ni klaffar bra ihop, du förstår vad det är hon/han försöker instruera dig om, och att personen har något att tillföra dig och din häst!

Det som är så bra med att ha en tränare är att personen oftast är lite duktigare än en själv, och då kan hjälpa dig med problemen som uppstår.

TIPS 3: Stressa inte! Galoppfattningarna kommer när dem kommer, med rätt träning så är det garanterat! Man kan inte få allt på samma gång, man får börja från grunden och jobba sig uppåt på stegen.

TIPS 4: Ha ett mål i din ridning! Om du nu har problem med galoppfattningarna så får det bli ditt mål att klara av! Och släpp det inte för att gå vidare förräns ni har klarat av det.

Jag har även sett att det finns en bok, "Från tävlingstravare till ridhäst", kanske det hade varit något för dig? Jag har själv inte läst den, så jag vet inte om den är bra, men man kan ju alltid ge den ett försök?
Här finns den att köpa online på Bokus.com

Ni läsare får gärna hjälpa till, någon som har större erfarenhet av just detta ämnet? Och kanske någon som har läst boken?

"Freja svarar på dina frågor om hästsport!"

2009-06-24 | 22:47:33



Många nya besökare har hittat hit tack vare den lilla notisen på Blogg.se's framsida, jag hoppas verkligen att åtminstone hälften av er stannar kvar?! :D

Så nu får jag allt skynda mig att komma ur bloggtorkan och börja skriva om det som jag har lovat er... Ni nya läsare kan läsa det här inlägget för att förstå lite mer om mig och vad bloggen handlar om!

Preston på röntgen

2009-06-24 | 16:49:50



Idag åkte alla vi anhöriga och röntgade Prestons ben. Han är ju som sagt halt igen, och har varit det från och till ett tag nu.

Så idag åkte vi alltså iväg med honom för att kolla så att allt stod rätt till. Han blev longerad, där han visade lite hälta på ena frambenet. Böjprov, jag såg ingen tendens men vetrinären såg en liten. Kort och gott så kom han fram till att Preston har en liten inflammation i frambenet (Kotledsinflammation), som han direkt fick behandling mot. Samt 2 lösa benbitar i motsvarande bakben, ganska kantiga, dock bara den ena som satt i vägen. Så plötsligt började allting hänga ihop; Benbiten gjorde ont, vilket gjorde att han försökte avlasta sig med ena frambenet (Därav överansträngningen -kotledsinflammationen), vilket förmodligen har lett till hans låsning i korset.

Så nu ska han in på benbits-operation under onsdagen den 1/7, nästa vecka alltså! Jag är faktiskt inte alls orolig, men jag tror heller inte att jag riktigt förstått allvaret ännu, operationen kan gå fel. Men det vill jag se mellan fingrarna för, han kommer bli helt återställd!

Så nu är hans tävlingskarriär för tillfälligt över, men förhoppningsvis kommer han tillbaks år 2010, bättre än någonsin! Och han är definitivt värd att vänta på, han har en otrolig kapacitet!


-

2009-06-22 | 00:36:01

Namn: Liva
Smeknamn: Lila, Diva, Livis m.fl.
Född: 1989 (Tror jag?)
Kön: Sto
Mankhöjd: 163 cm
Färg: Flugskimmel
Tecken: -
Mål i år: Hålla henne frisk och välmusklad, tävla så länge hon tycker det är kul
Ägare: Gitte Lindskog och Susanne Hallgren
Hur länge har du ägt hästen: Hon har stått här några år
Hur är den att rida ut på: Oftast pigg, lite bråkig nu när hon har lite krav att uppfylla
Hur är den i stallet: Snäll för det mesta, men kan bli stissig om det händer något där ute
Vart köpte du den: Från Göteborg tror jag?
Vilka klasser tävlar du i hoppning: Skulle debutera LA men läget ser inte ut så längre, istället blir det LD och LC
Vilka klasser tävlar du i Dressyr: Inga, hon brukar inte allvar på dressyrtävlingar!
Har du någon medryttare? Nja, Susanne rider då och då

Namn: Preston
Smeknamn: Prästen, Prellen
Född: 2002?
Kön: Valack
Mankhöjd: 168 cm
Färg: Fux
Tecken: Bläs och några strumpor
Mål i år: Först och främst få han frisk! Sen fortsätta på jakt efter rutin i 90 och 1 m
Ägare: Maria Eldh Kjellson
Hur länge har du ägt hästen: Maria har nog ägt honom i ca. 2 år?
Hur är den att rida ut på: Lite pigg men snäll som en nötkärna
Hur är den i stallet: Snäller
Vart köpte du den: Ingen aning
Vilka klasser tävlar du i hoppning: Fortsätter på LD och LC-nivå
Vilka klasser tävlar du i Dressyr: Maria ska debutera LC/LB senare i höst
Har du någon medryttare? Maria har mig ;)

Namn: Tartuffe
Smeknamn: Tuffe, Puff, Muff m.fl.
Född: 1987
Kön: Valack
Mankhöjd: 146,5 cm
Färg: Fux
Tecken: Bläs, 2½ strumpor
Mål i år: Inga särskilda, allsvenskan kanske?
Ägare: Jag
Hur länge har du ägt hästen: Väldigt många år!
Hur är den att rida ut på: Pigg som en gnu
Hur är den i stallet: Lugn och snäll
Vart köpte du den: Ystad
Vilka klasser tävlar du i hoppning: Tävlar inte honom så mycket längre, det blir LD och LC när det väl blir
Vilka klasser tävlar du i Dressyr: LC och LB, dock inga poäng att skryta över... :S
Har du någon medryttare? Nej, men funderar på det

Namn: Lindgårdens Amber
Smeknamn: Ambi, Lalla, Pooki m.fl.
Född: 2005
Kön: Sto
Mankhöjd: Ca. 159 cm
Färg: Mörkfux
Tecken: Stjärn och en liten vit kotrand
Mål i år: Kunna rida på som en "vanlig" häst
Ägare: Jag
Hur länge har du ägt hästen: Sedan hon föddes
Hur är den att rida ut på: Har bara lett henne ute, där är hon ganska duktig, han stissa upp sig och bli bufflig
Hur är den i stallet: Ganska snäll, men lite respektlös p.g.a. överbeskyddande ägare
Vart köpte du den: -
Vilka klasser tävlar du i hoppning: Bom ;)
Vilka klasser tävlar du i Dressyr: Piaff ibland ;)
Har du någon medryttare? Nej, men ska ha hit några duktigare ryttare att rida henne

GLAD MIDSOMMAR!

2009-06-19 | 09:36:57



Eller hur man nu säger! Jag tror inte att jag hinner skriva några fler inlägg idag, jag ska göra mig i ordning, sen ska vi köra ner till stugan och fira med släktingar och vänner hela dagen.

Under tiden kan ni kolla på några bilder jag fotade den 31/5!

Hoppas ni alla får en bra midsommar!

News:

2009-06-18 | 12:20:04


Bild från 2008. Detta var hennes bästa form då...

BRA: Igår travade och galopperade jag Liva på ridbanan för första gången på väldigt länge! Förutom att hon var lite knackig i galoppen, vilket inte är så konstigt, gick det super! Vi siktar in oss på Österlens Ryttarförenings sommarhoppning den 2/7, men vad som händer fram tills dess får vi såklart se. Roligt i alla fall!


Julia och Sundance filmas tillsammans med Tobbe Larsson

HÄLFTEN/HÄLFTEN: Julia har nu fått besked från Ponnyakuten att hon inte kom med. Jag tror de tyckte att hennes "problem" var för lätt? Men här finns något positivt också; Jag tror att det första avsnittet i Ponnyakuten kommer vara från de olika uttagningarna, så kanske hon kommer med på en hörna ändå?


Maria och Preston skulle ha startat deras första dressyrtävling igår...

VERY BAD: Preston är halt! Vilket han har varit väldigt ofta på sista tiden, det är precis som att hans ena ben inte orkar lyfta upp kroppen helt plötsligt, så han knäar och sedan är han halt. Maria ringde till kiropraktorn igår, som sa att han nu endast får skrittas fram till 29/7(!), då det var den enda tid hon kunde ge oss! Så alla sommartävlingar får vi stryka för Preston, så just nu får jag förlita mig till 100% på Liva igen... Och stackars Maria som skulle starta sin första dressyrtävling på honom igår! Men, det är inget att göra åt, och jag börjar ju bli speciallist på lugna skritt-turer så det blir väl inget nytt i min vardag... ;) Kanske han blir en ännu mer superhäst än vad han redan är, när behandlingen är över?!
RSS 2.0