Resumé av år 2009

2009-12-31 | 23:06:59


Jesus, vad detta året har gått snabbt! För exakt ett år sedan, skrev jag att 2009 skulle bli ett lyckligt år. Jag hade rätt! Detta året har varit det bästa på otroligt länge, även om det fortfarande finns problem så känns det i alla fall som att det finns ett litet ljus någonstans, och det är jag väldigt glad för. Under 2009 har jag utvecklats väldigt mycket, både mentalt och ridmässigt... Utveckling inom det mesta om jag ska vara ärlig! 2010 ska dock bli ännu bättre, då är det arbete med både "framtidsplanerna" och Projekt Österlen -Spikrakt uppåt!

JANUARI 2009:
 UTVECKLAR LIVA: Efter en sträckning i lårmuskeln på Liva, och några månaders vila, så gav jag mig tusan på att Liva skulle utvecklas från "den fula ankungen" till en svan! En lång skrittperiod sattes igång.


Såhär såg Liva ut i kroppen när jag påbörjade skrittperioden...

FEBRUARI 2009:
 FÖRTJÄNSTMEDALJ: En förtjänstmedalj på klubben fick jag!


Preston
 "NY HÄST": Jag provred Preston och bestämde mig för att fortsätta rida honom. Preston var/är en 7-åring som i princip bara blivit dressyrtränad, och var med andra ord en nybörjare på hoppning.
 BESÖKTE GÖTEBORG HORSE SHOW: Och som ni kan läsa i det här inlägget, så var jag inte särskilt nöjd med årets arrangemang. Mässan är ju nästan det som man ser mest fram emot, men jag blev väldigt besviken när jag såg att det i princip bara fanns vinterkläder att köpa...
 NY PONNY TILL JULIA: En ny ponny anländer åt lillasyster Julia. Smilla, som tidigare var ganska duktig i dressyr.


Julias nya ponny
 FÖRSTA "TÄVLINGEN" MED PRESTON: En blåbärstävling på 30 och 50 cm. Jag tror att vi gick felfritt i båda? Detta var nog en av de första "tävlingarna" som Preston var på också.
 UTMANINGARNAS HUS: Herregud vad roligt det var! Klubbens Kick-Off för tävlingsryttare bestod av att vi skulle få samarbeta på Utmaningarnas Hus i Malmö. Ni måste åka dit och prova!

MARS 2009:
 UPPDRAG ATT RIDA TILL EN HÄST: Jag och min lillasyster får i uppdrag att rida och vidareutbilda en travare som stod inackorderad hos oss.


Kattiz och Magnolia
MAGNOLIA: Jag började hoppa på Kattiz häst, Magnolia. En väldigt speciell dam, påminde lite om Liva med vissa saker. Jag ska inte säga att vi passade som hand i handske, jag var inte redo för en sådan typ av häst (Jag tror inte ens att jag är det nu heller?). Hoppa kunde hon, när man gjorde exakt rätt!
 HOPPTÄVLING PÅ MAGNOLIA: Haha, och det gick... Inte så bra... Ni kan kolla själv i det HÄR inlägget... :P

APRIL 2009:


Preston älskade att hoppa
 LOKAL HOPPTÄVLING MED PRESTON: Hans första riktiga hopptävling! Han var rätt duktig, 70 och 90 hoppade vi, det mesta i trav dock eftersom han fortfarande hade det ganska svårt med galoppen. Hehe, jag kommer ihåg att vi dessutom höll på att rida över ett annat ekipage på framridningen eftersom han nästan hoppade mig ur sadeln... Jag försökte leta upp henne och be om ursäkt men jag hittade henne inte... :P
 GALOPPERADE PÅ AMBER: Vi hade kommit så långt i utbildningen att jag till och med kunde galoppera själv på henne, dock blev jag avbockad men...!
 FIN LIVA OCH RODEO-AMBER: Amber brunstade för första gången blev heltokig, kastade av mig ordentligt. Efter det tog vi några steg tillbaks med utbildningen och jag måste erkänna att jag faktiskt blev lite unghäst-rädd efter det...

Liva gick som en klocka efter skrittperioden, den första dressyrträningen gick hon som en dröm! Folk hade tidigare sagt att det aldrig skulle gå att muskla och mjuka upp en så gammal och stel häst, men de fick till slut erkänna att de hade fel! Jag fick mycket beröm för arbetet och det är jag än idag stolt över.
 NYA REKORD PÅ OLIKA HÄSTAR: Jag och Preston hoppade 110 tillsammans för första gången. Liva och jag hoppade 120.


Gymnastikhoppar med Liva
 MÖNSTRADE TILL TALANG SKÅNE, PÅ PRESTON: Liva blev halt bara dagarna innan mönstringen, så vi fick välja på att åka med Preston eller att avstå. Vi valde Preston. Jag visste att vår prestation inte skulle räcka till att bli uttagna, men Preston skötte sig fint för att vara så pass orutinerad! Detta var nog den största "tillställningen" som han varit på, så han var lite extra spänd. Jag också för den delen, plus att hjälmen trillade ner på näsan flera gånger!...

MAJ 2009:
MYSIG STRANDRITT: På Preston, tillsammans med Kajsa, Julia och Molle. Första gången Preston var på stranden och i skogen skulle jag tro, han tyckte att det var jätteroligt!


Mysig strandritt!
 PROBLEM MED RYGGEN: När jag trillade av Magnolia på tävlingen så fick jag problem med ryggen. Kotorna hade pressats samman och jag hade flera låsningar. Inte förrän någon månad senare, och flera besök hos olika sorters ryggfixare, så gick det över tack vare en skicklig kiropraktor.
 FÖRSTA VIDEOINLÄGGET: Första videoinlägget i bloggen kan ni kika på HÄR!

JUNI 2009:
 HÄSTARNA SLÄPPS PÅ SOMMARBETE: HÄR finns bilder och video.


Julia och Sunny på casting
 CASTING FÖR "PONNYAKUTEN": Min lillasyster och hennes ponny Sundance gick på casting till Tobbe Larssons nya TV-serie "Ponnyakuten"! Tyvärr blev hon inte uttagen till programet men det var en rolig upplevelse.
 PRESTON OPERERAS FÖR LÖS BENBIT: Och får inte ens bli skrittad för hand på flera, flera veckor. Hoppning är det inte ens tal om förrän tidigast 2010 (Om ens det...).

JULI 2009:
 FÖRSTA TÄVLINGEN FÖR ÅRET MED LIVA: Vilket hon både börjar och avslutar med placering, efter denna tävling blev Liva pensionär.


Liva på första och sista tävlingen. Kolla skillnaden på hennes kropp!
 PRESTONS UTVECKLING: Jag gjorde ett väldigt "nyttigt" inlägg där man kan se hur mycket Preston utvecklades med hoppningen på bara någon månad. Kolla HÄR!

SEPTEMBER 2009:
 PROVRIDNINGAR: Jag började leta efter en häst på foder eftersom Liva uppenbarligen inte skulle hålla för de höjder som jag vill upp på. Jag provred Prins Tage och Marvelous, på vägen hem bestämde vi oss för att vi villa ha Tage!
 LITE FÖRNYELSE PÅ STALL LINDGÅRDEN: Bland hästarna. Dock har det ju inte gått så bra med att göra sig av med dem vi skulle...


Tage, första dagen på Lindgården
 TAGE ANLÄNDER: Min älsklings-Tage anländer till Lindgården och alla hästarna blir som förälskade.

OKTOBER 2009:
 FÖLTANKAR PÅ LIVA: Vi började fundera lite på om vi skulle betäcka Liva, eftersom hon ändå aldrig kommer ut på tävlingsbanorna igen.


 ÅKER PÅ VECKOREVYN BLOGAWARDS: Jag/bloggen hade äran att som första hästbloggare, bli bjuden till VeckoRevyn Blogawards på Café Opera, Stockholm! En rolig upplevelse, men jag trivs bäst på landet... ;P
 PRAKTISERADE HOS EN DUKTIG RYTTARE: Niklas Måneschiöld, som har tävlat Tage tidigare. Dock kunde jag inte vara mer än 1 dag eftersom jag sedan blev sjuk... Men det var helt klart lärofyllt ändå!

NOVEMBER 2009:


 VANN KM-HOPPNING: Jag och Tage vann vår andra klubbtävling tillsammans ("Riktiga" tävlingar blir det inte förrän 2010!).

DECEMBER 2009:
 RIKTIGT BRA FLYT: Jag hade riktigt bra flyt med det mesta, bl.a. så fick jag reda på den HÄR saken!
 JAG HADE TÄNKT MÖNSTRA PÅ TALANG SKÅNE: Men Tage skadade sig själv i hagen 1 vecka innan mönstringen, så där rök den chansen. Han hade dock känts riktigt, riktigt fin att rida veckorna innan, och det kan jag i alla fall leva på länge!


 STARTAR PROJEKT ÖSTERLEN -SPIKRAKT UPPÅT!: Eftersom jag inte kunde mönstra till Talang Skåne 2010, så tog jag saken i egna händer och startade upp "Projekt Österlen -Spikrakt Uppåt!". Projektet kommer att pågå under 2010, och vara precis som Talang Skåne. Ni kommer att få veta om detta snart.

Hur har ert 2009 varit?

Den nya kavajen...

2009-12-31 | 20:45:13


 

Jag har fått ett önskemål om att visa upp min nya röda kavaj, och det är klart att ni ska få se den!

Den kommer från Jacson, ganska billig (Går att beställa HÄR). Väldigt mjuk och stretchig. Man kan inte precis kalla den figursydd (Det kan man ju dock fixa själv med symaskin om man nu vill det?) men eftersom det är en kort modell så ser den ändå inte särskilt "pösig" ut. Jag älskar den!

Förresten, på första bilden kan ni se mina nya stövlar! De passar perfekt överallt UTOM i längden... De är för långa! Vi ska prova lägga i extra tjocka sulor, annars så ska vi höra med en sadelmakare om det finns något som hon kan fixa till.
Bilden är lite mörk, färgerna på stöveln är inte så lika i vanliga fall, ni ska få en bättre bild så fort jag har hunnit fota dem!

POSITIVE or NEGATIVE?

2009-12-30 | 21:10:09



Är det nyår imorgon?
JAG LÄNGTAR TILLS TAGE ÄR IGÅNG! Jag har kortat ner Tages skrittperiod till endast 1 vecka, vilket innebär att vi endast har några få dagar kvar innan vi kör på i trav ytterligare några dagar, EFTER DET är det galopp och vanlig träning som gäller! Anledningen till att jag valde att korta ner det var för att 1 vecka är precis lagom igångsättning, han har inte stått länge under skadeperioden vilket innebär att han fortfarande har ganska mycket flås kvar. Det är bättre att vi hinner igång med ordentliga träningar så att vi verkligen har koll på varandra inför tävlingssäsongen.
NYTT SCHEMA... Jag längtar även tills Tage är igång så att vi kan börja följa det nya träningsschemat som jag har funderat ut till honom! Allt för att han ska förbli hållbar. Schemat tänkte jag visa er när hela igångssättningsproceduren är över!
TÄVLINGSSÄSONGEN 2010. Jag är tävlingssugen nu! I och med att Tage kommer igång snabbare nu så dök det genast upp lite nya möjligheter gällande tävlingsdebuten tillsammans. Inlägg om min tävlingsplanering kommer när den är något så när klar!



ÄR DET NYÅR IMORGON?! Oj, har jag missat något? Jag undrade just varför alla skrev "Gott Nytt År!" lite här och var, kollade dagens datum, och insåg att det är nyår imorgon?! Vi brukar aldrig fira speciellt mycket under nyår, det är väl därför som jag är lite "borttappad" gällande imorgon?... Vi äter middag och kollar på raketer vid 12-slaget, det är allt. Hur brukar ni fira nyår?
Förresten så har jag en massa roliga inlägg på G till imorgon!
GNÄLLSPIKAR SOM KOMMENTERAR... Jag tycker att det har varit en väldigt god ton på bloggen ett längre tag, nu börjar det dock droppa in några tråkiga kommentarer här och var igen. Jag bryr mig inte om vad ni gnällspikar säger, jag skrattar åt er. MEN jag tycker att det är synd att stämningen på bloggen får lida för det, och framförallt så tycker jag synd om er som inte verkar ha något eget liv utöver min blogg. Ska ni gnälla, ha då något VETTIGT att gnälla om. Jag blir riktigt irriterad på er. Som tur är så har jag ett överflöd av underbara och glada läsare, stort tack till er, ni är världsbäst! :)

VINTERTIPS: Varma kängor!

2009-12-30 | 09:06:01




Fryser du om fötterna -Fryser du sedan om hela kroppen! Håll fötterna varma i vinter med dessa kängor; Jacson Caliber Cob.

Jag har fått äran av
Grand-Prix att prova skorna, och jag kan faktiskt inte säga att jag är annat än nöjd! Vanligtvis så brukar jag alltid frysa om fötterna, men dessa skorna håller verkligen värmen! Vattentäta. Fungerar både i stallet och uppe på hästryggen. Problemet med liknande skor brukar oftast vara att dem är så klumpiga och stora att det blir svårt att rida i dem, men icke med dessa! Dem är väldigt nätta i modellen, vilket gör att dem inte alls påverkar ridningen.

Skorna finns att beställa HÄR!
Just nu är det dessutom REA-pris på dem, så skynda er in!

På tal om...

2009-12-29 | 18:44:03



Eric Lamaze har den rätta placeringen i stigbygeln och troligtvis väldigt uttöjbara hälsenor?

... John Whitakers stigbygeltramp, har ni någon gång tänkt på hur fotens placering i stigbygeln ska se ut? Det är ofta vi glömmer bort grunden, det som vi lärde oss för "miljontals" år sedan när vi var nybörjare på att rida.

Foten ska vara placerad med lilltån mot yttre delen av stigbygeln, samt ska den stora trampdynan (Under stortån, vad tusan heter den, någon som vet?) vila mot stigbygeln. MEN, stigbygeln får inte lov att vara vriden, utan ska vara rakt placerad under foten. Detta betyder att foten måste vridas lite utåt.

Visste ni också att hur mycket man kan trampa ner i stigbygeln beror helt och hållet på person, vissa har kortare senor än andra och kan då inte trampa ner lika mycket som en som har långa senor. Man ska heller inte trycka ner foten längre än vad det egentligen går, då försvinner "fjädringen" som är så viktig i bl.a. lätt sits och landningen efter hinder.


Ungefär såhär ska den rätta fotplaceringen se ut

MOBILBLOGG: Liva klar...

2009-12-29 | 13:44:43


0-6d10e2716817b249bd23851be4fd2e53.png


Liva klar, 3 hästar kvar att rida!

Mjuka händer, hur får man det?

2009-12-29 | 11:39:34


På begäran av läsare som önskade ett inlägg om mjukare händer, kommer det nu.
HÄR kan ni önska inlägg!

Mjuka händer har alltid funnits naturligt för mig, ibland kanske lite för mjuka, men ju mer kunskap jag får desto mer korrekta händer börjar det bli.
Att vara hård i handen skapar inte bara obehag i hästens mun, den kan även lägga sig till med ovanor eller rent av bli hård i munnen själv.

Att rida är som att dansa, det är en konst, "It takes two to tango". Ni ska alltså sammarbeta, du är föraren som ska visa vägen. I dans kan inte föraren kasta runt sin partner, det hade inte varit dans då och partnern hade troligtvis inte velat dansa med dig igen, likadant är det med ridning, förutom att hästen inte kan säga vad den tycker. Du ska lugnt och mjukt föra hästen dit du vill.

Jag gissar på att hälften av alla hårdhänta ryttare bara har dåligt tålamod, den andra hälften har svårt att göra handen oberoende från resten av kroppen. Då kan ett tips vara att börja träna balans, koordination och bålstabilitet.


Denna ryttare kan omöjligt ha snälla händer med tanke på att hon måste spjärna emot med benen för att kunna dra i hästens huvud så mycket som möjligt...

Handen bör inte vara ryttarens främsta hjälper, det är benen. Det är alltså benen, som ska ligga stadigt men mjukt längs hästens sidor, som ska göra det största arbetet. Dem visar vägen och ökar tempot. Minskar tempot gör man genom att sätta sig i en lodrät sits, tung i sadeln, samtidigt som man klämmer lätt i tyglarna. Det är främst när man lärt sig vikten av att låta de olika hjälperna samverka, som man på riktigt kan utveckla en mjuk hand.

ÖVNING FÖR ATT BLI MJUKARE I HANDEN:
Du behöver:
Bett med tyglar
En kompis

Sätt på tyglar på ett bett och låt kompisen hålla i bettet (Hon är hästen/hästens mun), medans du håller i tyglarna (Du är ryttaren). Du ska sen ta i tyglarna precis som när du rider, kompisen ska säga till så fort bettet rör sig. Denna övning är bra för att man får verkligen känna hur lite kraft det behövs för att hästen ska kunna känna det genom bettet, du ser även själv hur mycket bettet rör sig.
 
Har ni läsare några tips?

Alla rätt på denna bild!

2009-12-28 | 21:46:24




OBS: Jag säger inte att det är såhär den absolut perfekta ridningen ser ut! Av någon anledning gillar jag denna bilden och skrev därför ner lite punkter vad det var som "fångade min blick". Dessutom så är jag ju ett John Whitaker-fan, så det är möjligt att jag ser bilden på ett annat sätt än er... ;P

Jag är med och tävlar hos...

2009-12-28 | 21:27:17


Jag tänkte passa på och slänga in lite "smygreklam": Jag är med och tävlar i "Veckans Blogg" hos Warnmark.blogg.se, man kan vinna 1 veckas länkning på hennes blogg samt en kort intervju. Alla sorters bloggar får lov att anmäla sig, så det är bara för er att klicka er in och börja anmäla! ;)

Läsarfråga: Lära unghäst bakbensarbete

2009-12-28 | 19:04:18





FREJA SVARAR: Jag tycker absolut att du ska skaffa dig en (dressyr)tränare igen, dressyr är grunden för hoppning och det är speciellt viktigt för en unghäst att den lär sig att arbeta rätt från början. Dels så är det svårt och tidskrävande att lära om en häst, dels så sliter man mer på hästen om den arbetar fel.

Detta är en svår fråga att svara på tycker jag, det gäller ett så stort område och det finns många tillvägagångssätt. Plus att det är typiskt en sådan sak som man endast själv, uppe på sin häst, kan känna och på så sätt fundera ut vad det var man gjorde rätt.


Dressyrträning är A och O för alla hästar

Det finns "bakbensaktivitet", dvs. att hästen inte släpar efter med några ben=Bakbenen eftersom dem är jobbigare att arbeta med för hästen. Samt så finns det "trampa under sig". Bakbensaktivitet är grunden för att lära hästen att trampa under sig, vilket innebär att hästen lägger all vikt på bakdelen, vilket i sin tur innebär att framdelen lättar. Att lära hästen att trampa under sig är en avancerad procedur som inte ens jag själv har lärt mig än, men jag ska försöka att förklara det jag kan längs vägen.

Först och främst så måste vi tänka på att din häst är en unghäst. Den ska lära sig att arbete är kul och få trevliga upplevelser genom att arbeta korrekt, endast på det sättet får vi glada och harmoniska hästar som TYCKER OM att arbeta. Att lära en unghäst tar tid, väldigt mycket tid, och det måste det få göra.


Det första som en unghäst ska lära sig är FRAMÅTBJUDNING, den ska vilja röra sig framåt. Det är svårt och framförallt jobbigt, att försöka "hålla liv" i en häst som lärt sig att det inte är tillåtet att vilja gå framåt.

Det andra som en unghäst behöver är STYRKA, en häst föds inte med muskler att bära en ryttare, likaså föds den inte med muskler att piaffera med.


Att rida på stranden är också bra träning!

Eftersom det är en unghäst, du vill lära honom att använda bakbenen, vilket kräver en hel del muskler men arbetet måste vara roligt och positivt, så är mitt förslag: Rid ut i backar! Lura hästen att bygga de viktiga musklerna, samtidigt som den måste trampa under sig på ett naturligt sätt, plus att den kommer få göra detta under roliga omständigheter!
Nedförsbacke är det optimala för att lära hästen att trampa med bakdelen. Tänk på att endast göra det i skritt tills det att din häst är ordentligt utbildad, det är bara riktigt avancerat tränade hästar som klarar av att trava/galoppera nedförs i ett så samlat tempo som krävs. 

Något annat att tänka på om man vill lära hästen att arbeta korrekt med bakdelen är att aldrig låta den gå i ett flängtempo, såvida inte du själv ber den om det. Dock betyder det inte att man ska döda framåtbjudningen, hästen ska fortfarande vara energisk, det är en svår balansgång.


Äntligen hittade jag den perfekta bilden! Hästen går i korrekt form och trampar under sig riktigt bra, den här unga ryttaren var riktigt duktig!

Slutmålet är att hästen balanserar vikten på bakdelen, med framdelen fri, något som brukar kallas för "att rida i uppförsbacke". Detta innebär inte att man rider i en uppförsbacke, utan att man ska få samma känsla. Hästen ska alltså vara så lätt i framdelen att man nästan skulle kunna tro att man rider i en backe, fastän man befinner sig på ridbanan.
Detta tar dock tid, både att utbilda hästarna, men också ryttaren! Det krävs otroligt många år av kunskap, knep och skicklighet innan man som ryttare kan få sina hästar att arbeta på detta sätt.

Sammanfattningsvis: Räkna med att det tar tid innan din häst har kraft att använda bakdelen på ett optimalt sätt, tills den dagen kommer så ge inte upp; Skaffa dig en tränare som kan se från marken hur det ser ut och när/vad/hur du gör rätt, träna mycket styrka, låt aldrig hästen komma undan från arbete genom att rusa iväg och se till att bakdelen alltid är aktiv!

Har ni läsare några bra tips att dela med er av?

Visste ni att...

2009-12-28 | 11:58:04



Överdrivet knäslut ger ofta underskänklar på vift

... Förr brukade man ofta rida med papperslappar under knäna för att få ett bättre knäslut. Nuförtiden är det delade meningar om det är knäslut eller stadiga underskänklar som är viktigast. Personligen fokuserar jag hellre på ett stadigt underskänkelsläge men håller ändå om precis lagom med knäna, en blandning helt enkelt.

Det är viktigt att sitsen inte blir låst och spänd, vilket jag tycker att den blir om man sitter och klämmer för mycket med knäna.

Vad är er åsikt, och vad rider ni med; Knäslut eller underskänkel?

AgriaHoppet 2010?

2009-12-27 | 11:54:24



2009 vann Felicia Hultberg, 2010 är kanske vårt år? ;)

Ju mer jag läser om AgriaHoppet, desto mer sugen blir jag på att anmäla mig! Tänk er att få tävla om att åka till Stockholm Horse Show, för att få tävla där också! Ett hästsläp vore ju inte fel att vinna heller.

Som jag har förstått det så kan man alltså kvala på alla regionala 120 inom en viss tid, och sedan plockas de 30 bästa från varje zon ut till en kvartsfinal. Där plockas de 12 bästa ut som får åka och tävla i Ericson Globe.


Detta släpet kan man vinna!

Det verkar vara rättvisa och bra regler också, ekipage som startat 135 och högre får inte vara med. Man kan inte heller komma med hela sitt tävlingshästsförråd och på så vis lägga sig i toppen, utan poängen får man som ett EKIPAGE.
Här är deras hemsida

Jag tror inte att vi har någon större chans att bli en av de 12 bästa, och skulle vi bli det så tror jag inte att vi skulle ha råd att åka med hästsläp enda upp till Stockholm... Men det skulle vara superkul att bara få se hur långt vi kan komma! Tage är ju en superhäst! Höjden kommer inte att bli något problem. Dem "problem" vi har ska dessutom övas bort och putsas på nu när han ska "byggas om från grunden". Gud, nu blev jag jättepeppad för tävling!

Ska ni vara med i någon cup 2010? Ska eller har ni varit med i AgriaHoppet?

Återkommer imorgon!

2009-12-26 | 19:13:03


Jag är inte riktigt på skrivarhumör idag, jag är himla trött faktiskt... Jag ska vila upp mig och komma ifatt lite med hästplaneringen ikväll, så att jag kan återkomma imorgon med flera roliga inlägg, det lovar jag!


Moby är så söt på denna bilden!

Det bästa inköpet blev en kavaj...

2009-12-26 | 19:04:00



JACSON KAVAJ: Jättehäftig och mjuk/bekväm! Provade först den marinblåa med röd krage, men den fanns tyvärr inte i min storlek så det fick bli den röda istället, som är minst lika snygg. Jag hade tänkt ha den till schabraket som jag fick i julklapp!

JACSON VINTERTÄCKE: Tjockt och mysigt som jag tänkte att Tage skulle få ha, tyvärr så blev det inte riktigt så...

VINTERTÄCKE "OKÄNT": Julias ponnys, som har lånat flera vintertäcken av Tuffe, har tagit sönder det sista han hade så jag tänkte vara snäll och köpa ett nytt till honom. Dock blev inte planerna här riktigt bra...

GRIMMA THREEHORSES: Denna grimma har jag tänkt köpa hur länge som helst till Tage, särskilt eftersom hans nuvarande grimma nyss gick sönder i spännet. Litet missöde här också kan man säga...

Hm, shoppingen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig... För det första så var 2/4 hästbutiker stängda?! Sakerna jag egentligen hade tänkt köpa fanns det antingen inte tillgång till eller så var dem slut... Hur som helst, när jag kom hem och satte på den nya grimman på Tage så var den snäppet på förliten! Jag spände ut den till det yttersta hålet men den satt ändå lite tight om nosen...

Tages nya täcke, som jag köpte i 155 eller 165, passade honom inte alls... Bogdelen var alldeles för liten och spände åt jättemycket, magen stack ut (Han är inte ens tjock...) och det kasade bak när han gick, vilket gjorde att bogen spände ännu mer... Lyckat!

Tuffes nya vintertäcke räckte ärligt enda ner till knäna på honom! Så det hela slutade med att Tage fick ta på sig det lånade täcket av Amber igen, Liva fick Tages nya, Tuffe fick låna Livas och Amber fick Tuffes nya täcke. Just nu är det alltså väldigt rörigt på täckesfronten...

Det som återstår att köpa är dessutom:
SWAROVSKIPANNBAND: Med röda "diamanter", som jag kan matcha till kavajen och schabraket.
SVETTÄCKE: Till Tage som jag har spanat på jättelänge! Det är riktigt snyggt, i s.k. "höstfärger" och rutigt.
NYTT TÄCKE? Funderar på om jag ska åka till Hööks och köpa det superperfekta vintertäcket till Tage. Känns inte bra att han har ett täcke som inte passar till 100%, men samtidigt så har jag i så fall köpt upp alla mina pengar på en massa täcken...

Storm, storm, storm...

2009-12-26 | 09:54:20


... Vädret verkar ha hakat upp sig just nu för det är ständigt någon slags storm?! För några dagar sedan så var det snöstorm, igår var det "regnstorm" och idag är det vanlig storm utan tillbehör. Tråkigt!

Inte ens hästarna verkar trivas i vädret, dem blir ytterst glada när dem får gå in någon timme tidigare, så pass att t.o.m. ponnyerna springer in i sina rätta boxar på direkten!

Bilderna är från en av snöstormsdagarna






Nu ska vi iväg och shoppa hästsaker!

RSS 2.0