Gott nytt år!

2010-12-31 | 10:41:49


Kommer inte att vara hemma ikväll så jag önskar er GOTT NYTT ÅR nu på morgonen istället! 2010 har varit ett bra år för mig, snabbt har det gått bara. Känns som att jag har utvecklats och mognat mycket, hittat tillbaks till mig själv. Särskilt nu på hösten/vintern har jag känt mig extra lycklig. Ridningen har jag också utvecklats mycket inom, en årsresumé kring detta får ni om några dagar! Känner på mig att 2011 kommer att fortsätta på samma positiva spår.

Hoppas att ni får det roligt ikväll!

I'm back!

2010-12-30 | 10:59:42


Många önskningar om att jag ska komma igång med blogginläggen! För att komma in i rutinen igen så tänkte jag följa listan nedan. Många har redan använt sig av den, bl.a. en av mina favoritbloggar (showjumper). Det ska faktiskt bli lite kul, i alla fall en del av ämnena! Det kommer att bli en del o-hästiga saker, men jag ska försöka att anpassa och omvända det till hästämnen så mycket det går -Annars får ni se det som att ni får lära känna mig bättre.

Dag 1. Om mig
Dag 2. Min första kärlek
Dag 3. Mina föräldrar
Dag 4. Det här åt jag idag
Dag 5. Vad är kärlek?
Dag 6. Min dag
Dag 7. Min bästa vän
Dag 8. Ett ögonblick
Dag 9. Min tro
Dag 10. Det här hade jag på mig idag
Dag 11. Mina syskon
Dag 12. I min handväska
Dag 13. Den här veckan
Dag 14. Mina drömmar
Dag 15. Min första kyss
Dag 16. Mitt favoritminne
Dag 17. Min favoritfödelsedag
Dag 18. Detta ångrar jag
Dag 19. Den här månaden
Dag 20. Ett annat ögonblick
Dag 21. Det här upprör mig
Dag 22. Det här får mig att må bättre
Dag 23. Det här får mig att gråta
Dag 24. En första…
Dag 25. Mina rädslor
Dag 26. Min favoritplats
Dag 27. Det här saknar jag
Dag 28. Mina ambitioner
Dag 29. Dessa människor dras jag till
Dag 30. En sak jag vill göra innan jag dör

God Jul!

2010-12-24 | 11:29:54




Hoppas att ni får en bra dag! Här nere på Österlen sitter alla insnöade i snöstorm med klass 2-varning, blir en jul med bara mamma och lillasyster detta året men det blir nog bra ändå.

JULLOV!

2010-12-21 | 15:19:14



Såhär vackert har vi det idag!

Vaknade precis upp till första jullovsdagen, så himla härligt och solen lyser -Perfekt dag! Dock får vi hålla tummarna för att det inte är "lugnet före stormen", det sägs nämligen att det ska bli snöstorm fr.o.m. imorgon och två dagar framåt (även på julafton alltså!...).

Hm, jag vet inte riktigt vad jag ska syssla med idag?... Att det är jullov innebär att bloggen kommer vakna till liv ordentligt igen, och att Tage ska sättas igång med träning. Han har fått lite av en vintervila trots att jag sagt att han inte skulle ha någon, som sagt svårt att hålla igång på vintern samtidigt som man har skolan. Han har tappat lite muskler, men är faktiskt inte alls så tanig i hullet som han var förra året! Tjock och fin. Funderar på om jag ska ta en exteriörbild på honom idag, och en till om några månader bara för och se skillnaden när han har hållts igång ett tag... :)

PS. Han fungerar utmärkt som barfota, nästan bättre tycker jag! Hovarna ser superfina ut och han ömmade inte ett dugg dagarna efter.

Kort bloggpaus

2010-12-17 | 21:20:51


Det var några dagar sedan! Hur har ni det bland snödrivorna? Vi har precis haft ännu en av alla våra snöstormar, börjar bli ganska drygt med denna vintern nu...

Jag tänkte bara säga att jag nog kommer att ta en kort bloggpaus fram tills onsdag ungefär. Skolan slutar på tisdag men innan dess har jag ganska mycket att stå i som känns viktigare än bloggen. Har även tänkt att komma igång ordentligt med ridningen under lovet så då kommer jag förhoppningsvis att ha lite mer att skriva om. Ha det bra så länge!

FRÅGA FREJA

2010-12-15 | 13:18:58


"Hej Freja. Eftersom du har en stor (häst)blogg så undrar jag om du skulle kunna skriva ett inlägg angående några frågor jag har gällande min ridning/min häst. Jag tänkte, du har ju många som läser din blogg och då kan ju många kommentera och reflektera över mina "problem", så jag sedan kan läsa alla kommentarer. OM du nu skulle ta med mina tre frågor/punkter så vore det supersnällt om jag fick vara anonym.. Annars får du gärna svara mig i det här mejlet om du har något vettigt svar.

* När vi är ute och rider så kan hon börja studsa/hoppa och bocka. Så fort hon gör en sådan studs så studsar ju jag ur sadeln såklart (har väldigt svårt att lägga tyngden för att sitta tungt eftersom jag inte väger så mycket själv) och när jag väl är ur sadeln så är det ju ganska svårt för mig att säga till henne på skarpen när hon gör som hon gör eftersom att jag inte får någon balans och är mer ovanför än i sadeln. Och försöker jag ändå säga till henne så studsar hon bara mer, vilket såklart gör att jag har ännu svårare att få balans igen. Jag vet att det är för att hon är busig, men jag vill ju ändå inte att det beteendet ska sätta sig. Tips för vad jag ska göra för att motverka det här?"

OBS: Gör 3 olika inlägg om hennes frågor istället för allt i ett (blev så långt då), detta är första -Resten kommer dagarna framöver!

FREJA SVARAR: Denna frågan är ganska svår att svara på då hon (som du säger) bara är busig, jag har inget speciellt tips på hur man motverkar detta utan tror att du helt enkelt får testa dig fram med olika metoder och se vilken hon svarar bäst på.

Kanske det är så att din häst tycker att det är kul att busa med dig för att se dina reaktioner? Prova att inte göra eller säga någonting alls, bara ignorera, och se vad hon säger. Tillslut kanske hon tröttnar eftersom hon märker att du inte ger henne någon uppmärksamhet för det. Du säger att hon studsar mer när du säger åt henne (hon blir upprörd?), så oavsett tror jag att hon skulle lugna sig snabbare om ryttaren själv sitter lugnt. Det låter som om hon har ganska mycket energi, kanske går att kräva mer av henne under varje ridpass? Kanske ni kan rida lite längre rundor ibland där hon verkligen får sträcka ut och springa av sig, eller ett kortare men effektivt pass. Du kan ju även prova att försöka hålla henne sysselsatt med någonting om du vet att det är vid ett speciellt ställe eller gångart som hon brukar busa i, man kan t.ex. göra skänkelvikningar och liknande fastän man är på uteritt.

Hur skulle ni lösa problemet? Någon som har liknande erfarenheter, hur hanterar ni det då?

"Fråga Freja"?

2010-12-11 | 11:41:51


Jag hade tänkt starta en ny kategori som ska kallas "Fråga Freja". Den kommer att gå ut på att ni läsare som vill ha hjälp med något problem som ni har med er häst/ponny att göra, kan maila in till [email protected]. Problemet kommer då att läggas upp i ett inlägg och ni kommer att få både min OCH mina läsares åsikter/lösningar. Ni får såklart vara anonyma med era frågor om ni vill, skriv då det i mailet. Döp gärna mailet till "Fråga Freja" så att det blir lätt för mig att sortera bland mailen.

Vad tycker ni, är detta en kul idé eller? Har i så fall redan fått in några frågor att börja med...

Alla mina projekt...

2010-12-11 | 10:54:57




Kom på att jag nog har rätt många projekt igång för tillfället...

* Tages träning inför tävlingssäsongen 2011
- Går det lite si och så med just nu, svårt att motivera sig samtidigt som man håller på med skolan... Men till jullovet ska jag komma igång på riktigt, då brukar det hålla i sig när skolan sen börjar igen.

* Personligt projekt
- Har precis börjat med det, men tycker redan att jag gjort lite framsteg.

* Träningspakt med Kajsa
- Hehe, pakten går ut på att vi ska träna oss själva minst 3 gånger/vecka och låta bli godis/chips/läsk på veckodagarna. Vissa veckor går det superbra, vissa är man lite mer godissugen...

* Vara duktig i skolan och komma ikapp med alla läxor
- Jag var jäääätteduktig och stolt över mig själv hela terminen fram tills för någon vecka sedan då jag tappade motivationen igen. Men i helgen ska dem viktigaste läxorna göras, nästa vecka göra dem läxorna som jag behöver vara i skolan för och under jullovet plåga mig själv med resten!

* Bloggen
- Hade tänkt försöka vara duktig och blogga även dem dagarna som jag går i skolan, det gick inte så värst bra. För övrigt så vill jag komma igång med lite roliga och intressanta inlägg här igen, men vi får se när det blir.

Har ni några speciella projekt igång just nu?

WOO!

2010-12-08 | 14:20:07




Nyss inkommen från FÖRSTA UTERITTEN sedan all snö kom! Det har hunnit smälta undan en bit de senaste dagarna så jag vågade mig ner och rida längs ån. Tage tyckte att det var skitkul, men blev trött ganska snabbt av att gå i snön. Så jäkla skönt att ha lite andra alternativ än att bara rida runt-runt på ridbanan!

Försökte tänka på idag att skänkla med vaden (inte hälen) och att rida med korta tyglar (har en tendens att låta dem glida ut ett snäpp för mycket vilket gör att Tage blir lång), tyckte att det gick rätt bra -Särskilt i slutet då han blev lite mjukare, snön funkar ju suveränt som lösgörning. Imorgon funderar jag på att longera med chambonen, kommer hem sent från skolan så vi måste hålla oss på ridbanan och jag är säkerligen trött. Barbacka kan man ju köra annars, hm...

Hiss & Diss

2010-12-07 | 20:58:38



- Äntligen har vi fått lite saker sålda! Har nästan känts som om vi hade någon slags förbannelse över oss som gjorde att ingen ville köpa våra saker (det är ju ändå fina saker till bra pris), men nu började det visst lossna lite. Min KenTaur-hoppsadel åker bl.a. till Estland av alla ställen!

- Som jag skrev igår så är jag verkligen jättetacksam mot alla snälla och positiva läsare, har t.o.m. fått snälla mail den senaste tiden!

- Ingen skola idag! Vår enda lektion är inställd, så det blir en heldag med hästarna istället! Kanske får tid till lite extra blogging, hade även tänkt försöka få lite gamla skoluppgifter gjorda. Sen ska jag planera lite på ett "projekt" som jag hade tänkt dra igång för mig själv!


- Personer som säger att dem är bra på att rida många olika sorters hästar och stolt berättar om hur dem fick ner diverse svåra hästar i form (och gestikulerar om hur hårt man fick hålla i tyglarna då). Well hellooo, om man ska rida på det sättet så är det väl ganska lätt att kunna rida flera olika sorters hästar, frågan är hur förstörda hästarna lär bli efter ett tag. Sen när kunde man kalla sig duktig genom att rida på muskelstyrka? Det är när man har en fingertoppskänsla som man kan börja snacka om skicklighet. Blir irriterad när man kallar sig själv för duktig men inte ens vet att formen kommer bakifrån, inte genom att man drar i huvudet på hästen...

Vissa dagar...

2010-12-07 | 17:58:25




Det finns dagar då man vill klicka på "ta bort blogg"-knappen och bara skita i allt vad blogg och bloggläsare heter, likväl som det finns dagar då man verkligen blir glad av allt som bloggen ger en. Idag är en sådan dag, kolla bara på den fina kommentaren ovan som jag fick för några minuter sedan! Plötsligt flög bloggmotivationen upp från 0 till 100 på en gång, tog verkligen åt mig av varenda ord som stod skrivet. Tack för att det finns så fina läsare!

Bloggtävlingens VINNARE!

2010-12-05 | 20:45:01


Nu är rösterna räknade och vinnarna kontaktade via mail! Det blev en väldigt spännande omgång med mycket röster. Jag har suttit alldeles för mycket vid datorn idag känner jag, så jag ska försöka snabba på presentationen... Priserna känner ni nog alla till redan, men jag visar dem en gång till.



1:A PRIS
Bidrag nummer 5, Matilda Kihlbert


2:A PRIS
Bidrag nummer 2, Johanna Boklund Grant


3:E PRIS
Bidrag nummer 1, Josefin Andersson

Stort grattis till er som vann, jag mailar över era adresser till Libresse genast så att dem skicka era priser! Tack till alla er som deltagit och till er som röstat, det kommer fler tävlingar i framtiden och då hoppas jag på en lika spännande omgång! Även tack till min mami som har hjälpt mig att räkna alla hundratals röster. Men allra mest tack till Libresse Årets Häst som har ställt upp med fina priser!

Varför så höga hästar?

2010-12-05 | 19:53:52






Voltigeföreningar strävar alltid efter att använda så höga hästar som möjligt. Detta för att galoppen blir mycket lugnare/större vilket gör att man får en bättre takt som voltigör att göra övningarna till. Det är även lättare att hålla balansen i övningarna. Små hästar galopperar ofta lite mer ponnyaktigt och stötigt, vilket gör att man omedvetet stressar igenom övningarna. Man vill även ha en så stor häst som möjligt för att dem ofta har längre ryggar, vilket gör att det blir bättre plats för voltigörerna när man är uppe flera samtidigt. Som mest är man uppe 3 personer på samma gång.

 

Bättre självförtroende NU!

2010-12-05 | 19:30:00


Här kommer ett gäng tips för att få ett bättre självförtroende! Något som man behöver både inom ridningen och till vardags, och något som jag behöver just idag. Inte självskrivet dock, kopierade det från den HÄR hemsidan. Läs och ta till er!


Flumbild som jag och Julia tog för några dagar sedan...

1. Sluta jämföra dig själv med andra
Alla människor, till och med den som du tror är lyckligast har sina saker att brottas med (så är det att vara människa). Jämför dig bara med dig själv. Andras goda självförtroende kan vara en bild de visar upp.

2. Apa efter
Det finns någon i din omgivning som verkar ha ett fantastiskt självförtroende, eller hur? Om du börjar tänka på hur han/hon gör, för sig och pratar – varför inte göra likadant. Det är bevisat att man kan påverka sig själv att få ett bättre självförtroende genom att agera som om man hade det. Smart va.

3. Ändra dina tankar för att få bättre självförtroende
Börja tänka på saker du lyckats med snarare än att låta ditt huvud förmörkas av allt du tycker att du misslyckats med. Allvarligt talat. Det är ditt jobb att bli din egen bästa vän och inte trycka ner dig själv. När du märker att du börjar trycka ner dig själv, säg stopp och sluta göra det. Efter ett tag kommer du märka att den där tyrannen i ditt huvud tystnar mer och mer.

4. Jobba med att bli bättre på att slappna av så kommer självförtroendet
Det finns massor av sätt att lära sig att slappna av och vilket du väljer beror på vad du trivs med. En del gillar yoga, andra att promenera i skogen. Att kunna slappna av och hitta sätt att göra det på hjälper dig att känna dig positivt laddad och skapar förutsättningar för att få ett bättre självförtroende.

5. Börja belöna dig själv
När du klarar av saker som är svåra måste du lära dig att belöna dig själv för det. Det är du som är ansvarig för att bygga ditt självförtroende, ingen annan, så du måste börja ta hand om dig själv och peppa dig själv mer. Du är värd det och alla skäl till att belöna dig själv är bra för självförtroendet.

6. Särskilt för kvinnor
Sluta jämföra dig själv med modellerna i tidningarna. Och varför inte ta ett steg till – och sluta köpa de där tidningarna. De får dig ändå bara att må pyton. Att gå runt och känna sig sämre än de retuscherade modellerna är så otroligt onödigt. Hitta fem saker du gillar med ditt utseendet och känn dig stolt över dem.

7. Följ ditt eget hjärta istället för att försöka följa alla andras förväntningar
Det finns människor som tillbringar ett helt liv med att försöka tillfredsställa andras behov. Det bästa är att det aldrig är för sent att ändra på det. En del människor är experter på att tala om för andra hur de ska leva sina liv och ofta är det bara ett bevis på deras egna tillkortakommanden. Det är bara du som vet vad du är intresserad och inspirerad av. Det är ju för sjutton ditt liv!

8. Sätt dina egna mål
För en del passar det att skriva ner sina mål så att de kan se dem. Andra har sina mål i huvudet men det fina med mål är att du styrs emot dem om du vill nå dem tillräckligt mycket. Att nå mål, även små, är väldigt bra för självförtroendet. Börja sätta mindre mål och öka ut dem allteftersom.

9. Utmana det du trodde att du trodde
Många människor har blivit påverkade att tro på något som de egentligen inte tror på. Det kan vara en väg man tagit för att andra förväntat sig det eller att andra fått dig att tro att du är mindre värd än dem. Utmana det här och släng bort allt gammalt skräp som du egentligen inte tror på. Det här är såklart en process som kan ta tid beroende på hur djupt det sitter men om du verkligen vill – och kanske tar hjälp av någon – så kan du bli friare och få större självförtroende.

10. Gör en bra övning för självförtroendet
Ta ett papper och penna och skriv ner alla egenskaper du beundrar hos andra. Det kan vara sinne för humor, integritet, ärlighet eller förmåga att tala inför folk. Gör listan så lång du kan. Vet du vad du har fått fram nu: Jo, en lista över vem du själv vill vara. Ta en av egenskaperna varje dag och använd på något sätt. När du har betat av hela listan lovar jag att du kommer att känna dig starkare. Du har övat på att bli mer som du vill vara. Sedan är det bara att fortsätta med det varje dag.

11. Gör mer av det som ger dig energi
Det gör du genom att lägga så mycket tid du kan på saker som du gillar att göra. Det spelar ingen roll om det handlar om att lägga mer tid på en särskild hobby eller att skapa tid för att umgås med en särskild vän – att göra det du gillar mycket mer kommer att lyfta ditt självförtroende. Du mår bra och att må bra både ger självförtroende och skapar en grund för att göra det ännu bättre. Och samma sak tvärtom. Lägg mindre tid på sånt som du inte gillar att göra. Försök att skala bort saker du inte gillar så mycket du kan.

12.Träna för att få bättre självförtroende
Faktum är att fysisk träning påverkar kroppens belöningssystem så mycket att träningen i sig ger dig självförtroende. Det är bevisat. Om du får igång din kropp mer så får du mer självförtroende – och skapar en grund för att bygga ett ännu bättre. Det viktiga här är att du ska ha ett mål som ligger minst ett år framåt. Sluta lura dig själv att tro att du kan gå ner i vikt/bygga muskler på tre veckor. Ingen kan det. Alla vill det. Kvällstidningarna lever på att få folk att tro det. Gå inte på det.

13. Mät och möt dina rädslor
Alla är rädda för olika saker. Om du skriver ner vad du är rädd för kan du också gradera rädslorna. Gör det från 1-5 där 1 är lite rädd och 5 är mycket rädd. När du skrivit ner dina rädslor är det dags att börja jobba med dem. Börja med att möta dina rädslor på nivå 1 och gör det till ditt jobb att klara av dem minst fem gångar innan du går vidare uppåt. Det här är ett bra sätt att se att du klarar mycket mer än du tror. Skriv ner hur det kändes när du klarade en uppgift. Det är bra eftersom du glömmer bort det annars. Och självförtroendet kommer på köpet.

14. Sätt allt som händer i rätt perspektiv
Om något händer som påverkar ditt självförtroende negativt är det lätt att bli för fixerad eftersom man har fel perspektiv. Istället för att bli nedslagen – tänk: Kommer det här att vara en stor sak om fem år? Oftast så kommer du att säga ett klart nej. Oftast kommer du att känna att du inte ens kommer att komma ihåg dagens händelse om fem år. Så slappna av.

15. Öva på att fokusera utåt istället för inåt
När man har dåligt självförtroende är det så lätt att bli självmedveten i till exempel ett sällskap med människor man inte känner. Du kanske tänker på hur du ser ut, vad du just sa och vad de andra sitter och tänker om dig. Om du istället börjar intressera dig för de andra vid bordet och uppmärksammar dem så lär du dig snart att sluta vara så fokuserad på ditt eget beteende och hur det uppfattas av andra.

16. Byt umgänge
Allvarligt talat – de personer du omger dig med kan lyfta eller sänka ditt självförtroende. Dina vänner – är de verkligen dina vänner? Vilka är peppande och goda och vilka ger dig dåligt självförtroende? De goda kan vara andra än du tänkte först och samma sak tvärtom. Studera och tänk på vad din omgivning ger dig och försök att få mer tid med de goda och mindre tid med de dåliga.

TÄVLINGEN AVSLUTAD! Inga fler röster.

2010-12-05 | 18:00:00




NU ÄR OMRÖSTNINGEN AVSLUTAD! Inga fler röster, tack! Rösterna ska räknas, vinnare kontaktas och priser skickas. Lite senare ikväll berättar jag här på bloggen hur resultatet blev!

RSS 2.0