Utmaningarnas Hus:

2009-02-28 | 18:08:01


En komisk film som de har gjort tillsammans med Hipp Hipp.

Många av er undrar vad Utmaningarnas Hus är, och vad vi gjorde där, så jag tänkte att jag lika gärna kunde göra ett inlägg om det!

Tänk er "Fångarna på fortet" så är ni nästan rätt, för vi var inte på ett fort utan i en byggnad i Malmö... Det går i alla fall ut på samma saker; Laget ska gå in i olika rum och antingen lösa olika slags gåtor eller andra tanke-saker, eller så var det mer fysiska saker, t.ex. Nätboll, där man spelade en blandning av volleyboll och basket, fast man var tvungen att sticka händerna genom ett nät, eller så fanns det en massa mörka tunnlar som man skulle krypa igenom för att hitta några knappar.

Klubben hade anordnat detta som Kick-Off för tävlingsryttarna, tanken var att alla skulle lära känna varandra bättre och sammarbeta, speciellt då för de som ska tävla i lag!
Jag måste säga att det var något av det roligaste jag har gjort! Mot slutet började jag och resten av laget komma underfund med de olika övningarna och det slutade med att vi vann!

Alla som har chansen att åka dit, eller på något liknande, måste göra det! Ni kommer inte ångra er!
Om ni vill se mer vad det fanns för olika rum så kolla in deras bildgalleri.

Supernöjd med Preston!

2009-02-28 | 17:13:09


Jag/Preston och Kajsa/Papparazzi

Jag är jättestolt över Prestons insats på klubbens träningstävling idag! Det känns redan som att vi har gjort några små framsteg med hoppningen, även om inte hinderna var höga så är det denna höjden vi får tracka på tills han är stadig och säker själv.

Vi hade tagit med Livas hoppsadel för att prova om den låg bra, den satt som ett smäck! Så nu är det bara att leta efter en ungefär likadan fast i någon brun färg!
Jag red även ut på honom för första gången idag också, tillsammans med ägar-Marias dotter Kajsa. Klubbens paddock har ju en tendens till att suga åt sig allt vatten så finns efter att det har regnat... Han kändes bra där också, kanske lite tittig innan vi vände hemåt samma väg igen, men det värsta han gjorde var att hoppa åt sidan för ett litet hål i marken (Superläskigt!...).

Galoppen börjar jag också lära mig mer och mer, det gäller att han har gumpen under sig för att få en ordentlig fattning! Nu är det bara att träna mig själv till att vara så ordentlig och börja träna på att han ska vara lite mer självgående i galoppen, men det kommer antagligen att förbättras betydligt av sig själv när man tränar lite mer muskelbygge.

Både jag och Kajsa hoppade 30 och 50-klasserna. Kajsa gick det jätebra för i båda starterna, men min 30-runda kändes inte så jättebra. Han är fortfarande lite tittig på hinderna, precis när det är dags för hoppet så stannar han till innan han hoppar direkt igen, så det var några hinder som jag inte riktigt hängde med på om man säger så... Men 50-klassen gick suveränt! Det var samma bana som innan så han kände igen hinderna lite, plus att jag visade dem för honom också. Bra flyt genom hela banan, vissa hinder ville han till och med galoppera mot (Banan bestod av ett halvt ridhus och väääldigt små ponnysvängar som man skulle trava mot...), det enda var näst sista hindret som han gjorde ett konstigt hopp mot igen men annars kan jag inte vara mindre än supernöjd och glad!

Tyvärr blev det inga fina bilder eftersom alla hade glömt sina kameror, men två videos kan ni få:


Jag och Preston i 50-klassen.


Kajsa och Papparazzi i 50-klassen.

Ännu fler hästlistor!

2009-02-28 | 17:08:40

Hur många hästar har du ägt?
1 ( )
2 ( )
3 ( )
4 ( )
Fler (x)

Vilken färg har din häst?
Fux (x)
Skäck ( )
Skimmel (x)
Svart ( )
Brun ( )
Mörkbrun ( )
Stickelhårig ( )
Isabell ( )
Black ( )
Annan ( )

Hur många sadlar har du?
1 ( )
2 (x) Per häst!
3 ( )
Fler ( )

Hur många träns har du?
1 ( )
2 (x) Per häst!
3 ( )
4 ( )
Fler ( )

Hur många täcken har du?
1 ( )
2 ( )
3 ( )
4 ( )
5 ( )
6 ( )
Fler (x)

Hur många schabrak har du?
1 ( )
2 ( )
3 ( )
4 ( )
5 ( )
6 ( )
7 ( )
8 ( )
Fler (x)

Hur många benkydd/benlindor har du?
1 par ( )
2 par ( )
3 par ( )
4 par ( )
5 par ( )
6 par ( )
Fler (x)

Hur högt har du hoppat?
Lägre ( )
50 ( )
60 ( )
70 ( )
80 ( )
90 ( )
100 ( )
110 (x)
Högre ( )

Har du ridit barbacka?
Ja (x)
Nej ( )

Har du ridit ut?
Ja (x)
Nej ( )

Har du badat med din häst?
Ja (x) Halvt i alla fall...
Nej ( )

Snabbt inlägg

2009-02-28 | 10:50:22

Jag kan ge er ett tips; Ni alla måste besöka Utmaningarnas Hus minst 1 gång i ert liv! Det var nog något av det roligaste jag har varit med om!

Ni ska få bättre information senare ikväll, just nu ska jag äta frukost och göra mig i ordning för att åka på klubbens träningstävling med Preston!
Sålänge kan ni få kolla på lite fler bilder från gårdagen:








Smillabilder!

2009-02-27 | 09:36:02

Nu har jag redan varit ute en sväng med kameran imorse, så himla fint ljus! Självklart var Julias nya foderponny, Smilla, dagens huvudämne.

Jag måste säga att det var ett ovanligt lugnt välkomnande när de fick syn på den nya gästen i hagen, inget spring och inga sparkar, vissa av dem ville inte ens lämna morgonhöet! Amber var till och med villig att bli Smillas nya bästis!


Smilla.


Smilla och Amber.

Ny ponny!

2009-02-25 | 14:54:03

Två nya saker ska införas på veckans att-göra-lista:

1. Imorgon kommer min lillasysters nya foderponny! Smilla heter hästen, C-ponny och har varit nära SM i dressyr med ägarens dotter. Lite avundsjuk är jag allt, det är något speciellt med att rida ponny! Men, om jag är för lång för en D-ponny så ska vi nog inte ens tala om hur jag ser ut på en C...
Bilder får ni nog se, kanske inte imorgon, men snart!


Amber, jag vill inte ha en skadad unghäst!

Just det, jag är väldigt orolig för mina två damer i hagen. Det är ju dem som utnämnt sig som flockens ledare (Nåja, Liva är ledaren och Amber en wannabe...), lyder inte någon av deras "undersåtar" så kan det hända att de får smaka på en spark eller ett bett. Ett nytt sto i flocken kan ju vara hotande för deras rangposition, särskilt om det nya stoet redan är högt i rang. Jag hoppas verkligen att varken mina eller den nya åker på några skador!

2. På lördag ska jag "tävla" Preston! Det blir en blåbärstävling på klubben, endast för att se hur han beteer sig vid en "tävling" bland en hel hög med främmande hästar. Det kan vara bra att veta innan man ger sig ut på riktiga tävlingar och högre höjder.

Hästlista!

2009-02-25 | 13:56:32

Häst eller Ponny: Båda är underbara på sitt sätt!
Dressyr eller Hoppning: Här måste jag nog faktiskt välja hoppning ;)
Fux, Brun, Black, Svart, Skäck eller Skimmel: Jag gillar ovanliga färger men fux och brun kan också vara snygga, det beror på kroppstypen, tecken, lynne osv.
Briar eller Flippan: Briar är faktiskt snyggare.
Fullblod eller Kallblod: Hm, spelar ingen roll!
Varmblod eller Halvblod: Båda är ju lika söta.
Uteritt eller träningspass: Uteritt är alltid kul!

Vilken är din favorithästras: Har ingen speciell, det beror ju på individen.
Favoritsyssla i stallet: En ordentlig borstning på varje häst!
Favoritkändis i hästvärlden: Tina Lund.
Favorithäst i hästvärlden: Mina egna ;)
Favoritridlärare: Ulrika Trädgårdh, Elin Jeppsson och Katarina Jönsson.
Favorit hästarna/ponnierna i ditt liv just nu: Liva, Amber, Tuffe och Preston!


Hur många gånger har du blivit avslängd: Har aldrig blivit avslängd ännu, men det lär väl bli några gånger under Ambers inridning...
Hur många gånger har du ramlat av: Inte särskilt ofta här heller, har bara haft snälla pållar :P
Har du ridit en hingst: Nope.
Har du ridit ett arabiskt fullblod/engelskt fullblod: Nej, inte vad jag vet i alla fall.
Har du någonsin blivit jagad av en häst: Haha ja, av en shettis!
Har du vart med om en ridolycka: Snarare "Voltigeolycka" xP


Vad har du för färg på dina ridbyxor: Oj, miljontals! Gröna, blåa, beiga, vinröda, rosa, rutiga, randiga...
Har du ridstövlar eller ridskor: Både och.
Vad är din favorithäst för ras: Alla mina hästar är favoriter!
Andvänder du chaps: Ibland.
Vad har du för storlek på din ridhjälm: Ingen som helst aning xP
Hur högt har du hoppat: 110 cm.
Hur många priser har du sammanlagt: Hur många som helst, i en stor låda, upphängda och lite slängda varstans.
Hur bra tycker du att ditt stall är från 1-10: 8, saknas spolspilta och större utrymme ;)
Är hästar ditt liv: Ja, och så ska det förbli!
Inne på ditt rum, syns det att du gillar hästar: Nej, är aldrig i mitt rum förutom när jag ska sova så jag lägger inte så mycket tid på att hänga upp/ha saker där.

Pix

2009-02-25 | 07:21:55

Här var det snabb leverans på bilder! Joakim (Ägarens man) var snäll och fotade under gårdagens dressyrträning, det är så himla kul att äntligen få lite bilder när jag rider!


En sak som jag är dålig på är att få hästarna i form!... Dock börjar jag ju få lite kläm på Liva, genom att få in hennes bakdel, jag kan se att jag måste vara nogrannare med det även på Preston.




Genomkörare -Dressyr

2009-02-24 | 22:08:38



Jag fick hoppa in för Maria idag med dressyrträningen för Hanna Helbig. Inte mig emot, dock känns det som att jag snor hennes häst... ;P

Han har börjat vänja sig lite mer vid transporten nu när han åker flera gånger i veckan, det blir mindre och mindre "dränkt i svett" för varje gång, idag var det knappt något alls! Han såg lite fler ridhusspöken nu än i vanliga fall, han blev väl lite mer uppstirrad av att det var så många hästar i manegen, folk på läktaren och täcken m.m. som hängde längs sargen men så fort vi började arbeta fick han annat att tänka på.

Jag börjar känna mig mer och mer hemmastadd på honom, nu känns han mer som att rida på Liva, fast med 10 meter längre galopp! Hanna är inte riktigt min stil på tränare, men hon gav i alla fall några bra tips idag:

- Jag måste få honom att hänga lite mer på sitt steg, så att han inte bara springer iväg på frambenen. Mot slutet tyckte jag att jag fick mycket bättre ordning på hans trav, den blev lite lugnare i alla fall. Galoppen har jag dock inte riktigt hittat knapparna i ännu, men det kommer väl så småningom.

Jag har lagt märke till att så fort det är någon form av arbete, t.ex. skänkelvikning, det är då han börjar springa snabbare. Han är alltså lite arbetslat ibland, då smiter han undan genom att höja tempot. Det är ju mindre jobbigt för hästen att bara springa på än att gå i ett samlat lugnt tempo. En sak att lägga på minnet alltså!

- Jag ska öva mycket på galoppfattningar, just nu springer han in i galoppen för mig! Jag vet inte om det beror på att jag inte gör på samma sätt som Maria, eller om han brukar göra så för henne också, jag får kolla på nästa träning så att jag vet av vilken anledning det blir så och ev. hur Maria gör.

- Halvhalter! Detta är något jag aldrig har behövt göra på någon utav mina andra hästar. Jag vet att man ska göra så men det blir ingen skillnad på mina vare sig jag gör det eller inte... Preston dock kändes det stor skillnad på, så nu är det bara att pressa in i minnet tills det sitter där!

Också får jag ju avsluta inlägget med träningens bästa! Två gånger fick jag Preston att fatta galopp direkt från skritt, utan en massa spring! Dock har jag absolut ingen som helst aning om hur jag gjorde för att få till det?...

Jag längtar till...

2009-02-23 | 17:56:07


Marss

 
... Våren! När våren kommer så vet man att det bara kommer bli bättre och bättre en lång tid framöver; Oftast skönt väder att rida i och ingen halka eller liknande som hindrar ridningen, utetävlingar, sommarbetet, stugan, havet, jag kan rabbla upp miljontals saker till som gör våren och sommaren så efterlängtad!

 ... Min motivation kommer tillbaks igen. Det är bara att bita i det sura äpplet och ge sig ut till hästarna i kylan, konstigt att det ska vara så himla svårt att ta tag i sig själv?!

 ... Nästa gång jag får rida Preston! Särskilt tills jag får rida ut på honom.
Hm, det är jobbigt att gå ut till mina egna hästar som står 30 meter utanför dörren, men jag är hur taggad som helst på att åka iväg till någon annan och rida?...

 ... Tävlingsdebuten på både Liva och Preston! Vår första tävling brukar alltid vara i mars på Bollerup, men nu har dem ju ställt in dem tävlingen... Så jag har ingen aning om när eller var vi ska åka för att inleda tävlingsåret.

 ... Jag har hittat några roliga ridkläder/hästsaker att beställa hem! Färgglada och somriga, alltså inga nya vintersaker á la Göteborgs mässa...

Vad längtar ni till?

Veckans to-do-list:

2009-02-23 | 17:24:57



MÅNDAG:
Idag alltså. Jag bestämde mig för att Liva & Co. fick vila idag igen, det är fint väder men jag fryser lika mycket som om jag nyss tagit ett dopp i havet... Dessutom är jag sur på skolan igen för den här veckan ska vi följa ett annat schema, eftersom vi har en s.k. "estetvecka"... 09.00 - 16.00 hela veckan.

TISDAG: Troligtvis ska jag få dressyrträna Preston för Hanna Helbig. Stackars Maria (Ägaren) har blivit sjuk och är som vanligt snäll och frågar om jag vill rida honom istället!
Men vi får se, känner hon sig bättre så är det självklart hon som ska träna honom, vi hade i alla fall tänkt att åka och kolla på.



TORSDAG: Inget annat än US-möte är inplanerat.

FREDAG: Klubbens alla Div. 1:or och några andra tävlingsryttare åker buss in till Malmö för att starta året med en Kick-Off, nämligen Utmaningarnas Hus! Det går ut på i princip samma sak som Fångarna på fortet, alltså olika banor, gåtor etc. som man ska lösa. Så det ska nog bli riktigt kul!

Det tillkommer nog en hel del fler saker innan veckans slut, mamma är inte så jätteduktig på att berätta allting...

Antarès

2009-02-22 | 13:20:44



Mitt hjärta slog en extra volt för denna hjälmen! Detta var nog det enda som väckte mina ha-begär medans vi strosade runt inne på mässan, dock satt det ingen prislapp på och vi kunde gissa att mina pengar ändå inte skulle räcka till...

Den låg där på sin låda, i marinblå färg med lite vinröda detaljer om jag inte minns fel, och såg oskyldig ut. Jag måste ha den!
Tyvärr kommer väl varenda liten svensk flicka ha en på sitt huvud inom loppet av en vecka, och det är ju tråkigt att se ut som alla andra...

Jag ska i alla fall fundera på den, den var för snygg för att bara strunta i.

Tråkig Göteborg Horse Show

2009-02-22 | 12:42:32

Jag måste faktiskt påstå att det här årets Göteborg Horse Show var en stor besvikelse! Jag hade det näst intill skittråkigt.
Nu har inte jag varit där sedan två år tillbaks, men vad jag kommer ihåg från sist jag var där så fanns det en massa vårnyheter på en stor mässa och roliga shower/tävlingar som man knappt kunde slita sig ifrån, det enda som fanns på en liten mässa iår var gamla vinterkläder som de "reade" ut, och det var knappt så att man ens orkade kolla igenom hopptävlingarna! Men jag vet inte, vi kanske åkte på fel dag?

Sen var det en massa klydd med platserna, alla ÖSRK:are satt på en rad, utom jag enligt min biljett, jag skulle tydligen sitta på någon annan rad? Men det löste sig som tur var. Dock satt inte mamma och Kattiz ens på vår sektion, de hade fått andra "VIP"-platser av arrangörerna, eftersom de skulle gå ner och få stipendiet, så dem såg man inte mycket av. Oturligt nog så låg min kamera i mammas väska, så några bilder får ni inte...


Alla dem som fick stipendium.

I slutet fick jag lite panik över att jag inte hade köpt något så jag snabb-köpte en sadelgjord och en fårskinnspad, tråkiga saker men Liva är i desperat behov av dem. Dock vet jag inte ens om sadelgjorden är i rätt längd för henne, det återstår att se...

Men, jag träffade i alla fall Katja! Vi, eller rättare sagt hon, sprang runt och letade efter mig i säkert 20 minuter medans jag försökte guida henne via SMS vilken affär vi passerade just då, jag vågade inte gå ifrån min grupp med rädsla för att inte hitta tillbaka till min plats. Men allt gick bra, även om det hände en liten pinsam sak;

Jag hittade ju min sektion, men råkade nog gå en rad för högt upp för jag såg inte resten av ÖSRK-gänget, så jag gick ner två rader och satte mig på platsen längst ut. Sen märkte jag att min plats, och resten av gruppen, satt på raden ovanför mig... Jag hade alltså gått förbi dem, och sedan satt mig nedanför dem... Men jag låtsades att det var meningen att jag hade tänkt sitta på raden nedanför, och det gick bra tills personerna som skulle sitta där kom (De platserna hade varit lediga enda sedan showen började klockan 10 så det var ganska lustigt att de skulle komma just när jag satte mig där två timmar senare...) och jag fick snubbla mig över de personerna som tvingade mig att flytta från första början, de verkade ganska irriterade på mig för de vägrade att göra plats så att jag kom in.

Jag fick i alla fall Rolf-Göran Bengtssons autograf, mamma tvingade mig att ställa mig i kön med 10-åringar. Men han verkade trevlig!

03:28

2009-02-21 | 03:28:36

Ser ni vad klockan är nu? 03.28 ja! Jag har sovit lite mindre än 3 timmar och nu ska man börja göra sig redo inför bussresan mot Göteborg Horse Show! Som tur är så kan man ju sova på bussen.

Som ni kanske förstår så blir detta sista inlägget för idag, ni får hålla er enda tills imorgon för uppdatering!
Ha det så bra under tiden, fortsätt sova ett tag till ;)
Vi hörs!

Uno Prestonbild

2009-02-20 | 20:26:40



Här får ni en bild! Resten tänker jag inte visa då min rygg liknar en skalbagges p.g.a. dressyrsadeln... Piiinsamt! Och det är ägarna som tog bilderna, vilket betyder att de har kollat på dem innan de skickade dem till oss, vilket betyder att de tror att jag har en sådan dålig sits i vanliga fall! Åååh.



Äsch, ni kan få se en beskärd bild på hans söta ansikte!
RSS 2.0