Läsarfråga: Hur hittar man bra foderhästar?

2009-09-30 | 16:31:46



FREJA SVARAR: Först och främst, tack så jättemycket! Han är verkligen underbar!

Jag vet vad du menar, de flesta hästar som ligger ute på foder-annonser är inte precis det man söker efter i första hand; 30% är unghästar som är svåra att hantera, 60% är triangelmärkta/oanvändbara för ordentlig ridning eller så krävs det oerhört mycket träning för att få dem i form, och ca. 7% är 30-åriga hästar som inte har mycket livsgnista kvar.

Det gäller att hålla utkik efter guldkornen!

TIPS 1: Det första du måste ha är ett långt tålamod. Att hitta den perfekta hästen tar tid! Titta in på så många hästannonssidor som du hittar, varje dag. Någon gång i månaden kan det dyka upp ett guldkorn och då får du vara beredd med ditt mail!

TIPS 2: Ta inte första bästa häst! Ta reda på lite mer om den innan du slår till, om den har tävlat så kan du antagligen hitta resultaten någonstans på nätet. Då kan du se hur resultatstatistiken ser ut, kanske lämnas den på foder för att den är utbränd? Kanske den har varit skadad?

TIPS 3: Håll koll även på säljes-annonserna. Tage hittade vi faktiskt där! Hittar du någon häst som du är intresserad av, skicka iväg ditt fodervärdsmail i alla fall! Dock så behöver man kanske inte ens försöka på hästar som kostar 100 000 och över... De flesta kommer att tacka nej i första hand, men har du ett trevligt och välformulerat mail så är det inga sura svar från hästägarna i alla fall!

TIPS 4: Lär dig att formulera trevliga kontaktmail! Du kan ha en bra "grundtext" som du sedan ändrar om lite beroende på vad det är för häst du skriver på.

DÅLIGT FORMULERAT: "hej jag heter freja! jag vill ha din häst på foder när kan jag provrida honom?"

Vad är felet?
För mycket "pang på rödbetan". Av erfarenhet från mail som jag fått när Tuffe var ute på medryttarannons, så intar man en försvarsställning mot sådana här brev, man känner sig lite "påhoppad" och blir sur eftersom personen bara antar att vem som helst får komma och rida hästen. Det är även slarvigt skrivet (Och det spelar faktiskt stor roll, välskrivna och genomtänkta texter känns seriösare).

BRA FORMULERAT: "Hej! Jag heter Freja Lindskog och bor på en hästgård utanför Löderup. Jag har hållt på med hästar i hela mitt liv och har även en väldigt hästkunnig mamma. Just nu rider jag 5 olika hästar i olika åldrar och utbildningsnivåer, har tävlat upp till 110 med placeringar. Vi blev väldigt intresserade av din fina häst, du får gärna höra av dig och berätta mer om du är intresserad!"

Vad är bra? Mailet är välskrivet och innehåller mycket fakta om vem jag är och vad jag har gjort, detta är förstås ett mycket nedkortat exempel, annars hade det blivit ett alldeles för långt inlägg! Trevligt skrivet och inväntar mer fakta om hästen innan man går vidare till nästa steg; Provridningen.

Hoppas att du fick lite idéer och lycka till med hästletandet!

Kanske ni läsare har några bra tips på hur man hittar bra foderhästar och hur man vill bli bemött som hästägare?

Bloggproblem

2009-09-29 | 21:10:49


Det har uppstått lite problem med bloggen, jag hoppas att det går att åtgärda så snabbt som möjligt...

Är det någon av er läsare som har problem med bloggen? Syftar främst på om den hänger sig, är trög och går inte att öppna länkar?
Men finns det andra problem med t.ex. designen så passa på att berätta det nu!

Pepptalk -Kan alla lyckas?

2009-09-27 | 19:44:03




Dags att inviga kategorin "Pepptalk"! Under denna kategori kommer ni att kunna finna inspiration på ryttare som har lyckats ta sig fram till toppen utan att ha fått 1 miljonkronors-hästar av pappsen. Tanken är alltså att ni ska bli lite peppade på att det visst går, bara man inte ger upp!

Men vad vore ett första pepp-inlägg, utan min egna filosofi?

FILOSOFI 1: Jag själv föredrar faktiskt ryttare som har fått kämpa sig upp, lära sig rida ordentligt och lära känna sin häst och tillsammans arbeta sig upp i klasserna. De ryttarna har jag respekt för, dem kan man på något sätt bättre acceptera deras framgång, än dem ryttarna som får allt vad dem pekar på. Såklart förbannar man sig själv då och då varför man inte kunde ha fått tillhöra en av dem rika hästfamiljerna med lastbil och hela köret, men innerst inne skulle jag faktiskt inte vilja vara så bortskämd, man har ju inget att kämpa för!


If I was a rich girl?

Jag lever efter mottot "Livet består inte av att ha bra kort på hand, utan att spela dem man har väl". Genom att lära sig att spela sina kort rätt, istället för att fuska bort dem dåliga, tror jag att man i längden får större glädje och framgång, eftersom man har lärt sig göra det bästa av det man har. Man har lärt sig att ta motgång och man har blivit långa vägar mer rutinerad och erfaren!

FILOSOFI 2: Jag tror absolut att alla kan komma till toppen, men det krävs dubbelt så mycket kraft av en ryttare med normal ekonomi. Har man inte pengarna att köpa allt färdigt, packat och klart, så tror jag att man måste kompensera upp detta på andra sätt. Slita som ett djur för att skrapa ihop pengar till det man vill, spara till rätt saker, planera dina steg. Framgång kommer inte att flyga dig rätt upp i ansiktet, man måste jobba för att något ska hända.

Vill du något till 100%, kämpa för det då!

Vad är er filosofi? Tror ni att man kan bli världsbäst trots att man inte är rik?

Julias nya ponny, igen...

2009-09-27 | 13:06:39




Hur jäkla många ponnys ska ungen få?! Jag är smått avundsjuk, trots att jag har fina Tage...

Idag kom alltså Julias nya dressyrponny. Jag var inte med ute när hon släpptes, men tydligen har allt gått bra. Hon gick en stund i terränghagen tillsammans med Sunny och Tuffe innan hon fick träffa de andra, och nu har hon gjort Sunny till sin egna lilla fölunge som hon måste skydda från de andra! Tuffe ville inte ens hälsa, han hade fullt upp med att trycka i sig hö...



Rosanne är en D-ponny född 2003, som vi har fått chansen att ha på foder. Holländsk Ridponny och i princip född i form! Hon är inte mycket hoppad så hur pass duktig hon är inom den grenen går inte att säga ännu, men dressyren kommer hon helt klart att glänsa i!

 

BLOGGEN FIRAR 1 ÅR!

2009-09-25 | 20:07:38




Denna månad är det exakt 1 år sedan som bloggen startades!
Det tycker jag borde firas, men hur?


Har ni några bra förslag på hur vi kan fira det hela?

Tages Träningsöversikt:

2009-09-25 | 14:50:11




Igår blev Tage vaccinerad, vilket innebär att han ska ta det lugnt i några dagar. Detta tänkte jag utnyttja genom att köra en mini-igångsättning! Skritt och travpass ute, vi får chansen att lära känna varandra bättre och jag kan få igenom honom från början. Perfekt!

Jag har gjort upp en liten träningsöversikt för att veta vad som behöver "förbättras"!
TAGES TRÄNINGSÖVERSIKT:
 BYGGA UPP KONDITION: Det var ju bara 4 veckor sedan han kom hem från sommarbete! Jag måste säga att han har ett himla bra flås ändå, men det kan ju alltid bli bättre! Intervaller, galoppjobb. Ja, det mesta med lite fart och fläkt!

 BYGGA MUSKLER: Samma som ovan -Han ser välmusklad och fin ut i kroppen, men tänk då hur han kan se ut när han medvetet får träna upp styrkan?! Att klättra i backar är väldigt bra i detta syfte.

 "FRAM OCH BAK": Jag skulle vilja "vända" på honom lite mer, så att han får mer bakbensaktivitet och blir lite lättare i handen.

 LITE MER LÖSGJORD: Jag vill ha honom lite mer "smörig" i kroppen, välgymnastiserad. Denna punkt hör ihop med den ovan, när han börjar trampa på med baken så är det lättare att få honom mjuk och man behöver inte ta så mycket i tyglarna.

 REAKTION: Lite snabbare reaktioner vid framförallt skänkelhjälperna vill jag ha. Detta brukar gå att lösa ganska snabbt med hjälp av tempoväxlingar.

Jag har en klar bild i huvudet hur jag ska arbeta honom och hur slutprodukten kommer att se ut! Det ska bli kul att visa Sandra honom då :)

Mysteriet om Livas hälta

2009-09-24 | 11:31:18




Imorse hittade vi troligen orsaken till Livas hälta -hon var nämligen väldigt svullen på insidan av hasen! Vi kollade upp anatomiska bilder av hästens muskulatur, och enligt bilderna så sitter Livas svullnad på en sena.

Det mindre lustiga är att det kan höra ihop med hennes muskelsträckning i låret som hon fick förra sommaren, som då har orsakat en inflammation i den här senan. Jag kan inte se något samband på den här bilden, men mamma kan, och hon brukar ha rätt.
Ett annat alternativ är också att hon har vrickat/sparkat sig själv om de har busat i hagen.

Jaja, hon får ta det lugnt igen då...


Klantis! Du var så fräsch och fin i början av året!

2 Negatives, 1 Positive

2009-09-23 | 17:37:55


You're the one that I love
LIVA SER INTE BRA UT... Hon är riktigt, riktigt halt! Hon har aldrig varit såhär halt, förut har hon endast visat lite orenhet... Problemet är att hon inte har gjort någonting som kan ha orsakat det, jag har bara låtit henne vila i någon vecka eftersom hon var lite oren. Antingen så har hon sparkat/blivit sparkad nu när de nya hästarna har kommit, eller så har hon en hovböld på G, eller så är det så hon kommer sluta...

En sak är säker i alla fall, Tage kom i rättan tid...

FÖRKYLD igen! Jag som precis hade blivit frisk från förra förkylningen... Har lyckats komma ut i stallet de andra dagarna i alla fall, men idag är jag portad.

DET ENDA POSITIVA med att vara förkyld och stanna hemma från (framförallt) skolan och ev. stallet är att man kan mysa till det ordentligt i soffan framför en massa bra hästfilmer, planera lite inför framtiden och fundera ut nya bloggidéer. Jag ska även skriva ner vad jag ska jobba extra på Tage med, det känns bra att ha lite översikt! Det är alltså vad jag ska göra alldeles strax...

Julias nya ponny

2009-09-22 | 21:11:43




... Kom igårkväll, men visade sig inte ute i hagen bland de andra förrän imorse! Andante, "Dante", ska Julia ha på foder och rida för försäljning så småningom. Lite mer om honom kan ni läsa här.

FILMER FRÅN IMORSE:








Allting gick som vanligt jättebra, väldigt lugnt och stilla. Det känns som att han blev fort accepterad i flocken, han har redan busrejsat en del i hagen med de andra ponnyerna...













Världens bästa muggmedel!

2009-09-22 | 10:57:35




Tro det eller ej, detta är faktiskt det bästa muggmedlet som jag någonsin provat; Hovolja från Överskottsbolaget! Tages ägare, Sandra, tipsade oss om det första gången jag var och provred honom. Några dagar efter provade jag att pensla på oljan på Tuffes mugg, glömde sedan bort det i 1 vecka, kollade, ingen mugg kvar!

Efter alla medel som det tipsas om; Helosan, receptbelagda salvor och andra huskurer. Ingen av dem fungerar!... Rekomenderar er verkligen att i alla fall prova med ÖB's hovolja, den är inte speciellt dyr heller.

Veckans ridschema

2009-09-21 | 07:55:58



Nu får jag ju försöka pillra in Tage i bilden också!

MÅNDAG:
Liva - Skritt, igångsättning
Amber - Longering
Tuffe - Promenad och borstning som belöning efter tävlingen
Tage - Markarbete

TISDAG:
Liva - Skritt
Amber - Tömkörning?
Tuffe - Lättare pass, förmodligen uteritt
Tage - Rida ut*

ONSDAG:
Alla hästarna vilar, bråttom till voltigen...

TORSDAG:
Liva - Skritt
Amber - Longering, kanske ryttare på ryggen sista varven?
Tuffe - Markarbete
Tage - Dressyrpass

FREDAG:
Liva - Skritt, mer krav
Amber - Vila
Tuffe - Uteritt
Tage - Rida ut*

LÖRDAG:
Liva - Skritt
Amber - Tömkörning
Tuffe - Uteritt
Tage - Markarbete

SÖNDAG:
Liva - Skritt, trava lite?
Amber - Vila
Tuffe - Dressyrpass
Tage - ?

*=De första gångerna jag rider ut på Tage vill jag gärna ha med någon, därför måste hans uteritter anpassas efter andras scheman.

Nu ska vi se hur länge jag kan hålla detta schemat! Jag är egentligen en spontan ryttare som rider vad jag känner för under just den dagen, men just nu är schemat ganska lätt att hålla eftersom Liva ska skrittas oavsett, då har jag i alla fall hållt en punkt...

Nu var det länge sedan som jag fick hälsa på Preston! Förhoppningsvis får jag göra det i veckan, om jag har varit snäll kanske jag till och med får lov att rida honom lite? ;)

Ponnyallsvenskan Omgång 1

2009-09-20 | 21:55:02




Första omgången avklarad!
Det var en lång dag, mycket väntan och mycket starter. Tävlingen hölls av Kristianstad Ridklubb, som brukar ha väldigt maxade hinder, så även idag tyckte jag... Alla i laget var jätteduktiga, tyvärr hade de flesta otur i omhoppningen så totalt slutade vi på 7:e plats för den här gången!


Deffilering! Man hörde knappt vad de sa i högtalarna så jag hälsade visst på någon annans namn... x)

I laget ingick:
Julia Persson - Lagledare
Freja Lindskog D-ponny
Lina Persson C-ponny
Ebba Granbom D-ponny
Felicia Viberg C-ponny
Helma Johnsson A-ponny
Mathilda Olsson C-ponny
Sara Andersson C-ponny
Moa Ekblom A-ponny

TUFFE UPPVÄRMNINGSKLASS (90 CM): Två vägringar på två olika hinder, men jag märkte själv att jag bara "åkte häst" de gångerna, vilket man inte kan göra på Tuffe. Oftast behöver både Tuffe och jag en förklass för att bli lite varma i kläderna och ge järnet i nästa klass.

TUFFE LAGKLASS GRUND (90 CM): Laget var redan vidare till omhoppning så därför kom vi överens om att jag skulle utgå med Tuffe och spara honom inför omhoppningen. Han hoppade dock jättefint!



TUFFE LAGKLASS OMHOPPNING (90 CM): En omhoppning som gjord för Tuffe, en massa svängar! Jag vågade ändå inte satsa fullt ut idag, ville säkra en 0:a istället, tyvärr så rullade en bom ner på näst sista hindret! En bred oxer, det kändes som att Tuffe inte riktigt orkade sträcka ut över.



Jag är verkligen jättenöjd med Tuffe idag! Vi gick inte 0:a i någon klass, men idag var han verkligen på min sida och ville kämpa, det kändes skönt! Jag har fått mycket roliga kommentarer om honom också; "Vilken underbar ponny!", "Kolla in den där ponnyn, den är jättegammal!", "Han hoppar skitbra", så mycket bra kommentarer har jag nog aldrig fått om honom!

Nyfikna?

2009-09-20 | 18:11:46


Ni får snart veta hur det gick på ponnyallsvenskan! Filmerna ska bara laddas upp på nätet först. Tyvärr var det ingen fotade något med min kamera, men jag ska tigga lite på dem andra som jag såg fotade!


Bild tagen från en av filmerna

Tuffe Tävlingsfin

2009-09-19 | 17:57:10


Nu är det mesta fixat och klart inför morgondagens ponnyallsvenska! Tuffe har blivit lite stylad:

♥ Duschad med glansschampo
♥ Klippt man och svans
♥ Klippt "luddet" som hängde ut ur öronen
♥ Klippt hovskägg, annars ser han ut som en tinker...
♥ Extra mycket borstad

Han var glansig och fin när jag gick ut i hagen med honom, frågan är hur länge det tog innan han rullade sig i sanden?

DÅ:


NU:

Inte världens bästa foto, det blev mycket större skillnad!

Jag vet inte om det kommer bli några bilder eller filmer från tävlingen imorgon, min hästskötare/fotograf avbokade i sista sekunden... Vi får se hur det går att lösa!

Välkommen till Lindgården, Tage!

2009-09-18 | 22:30:24




Äntligen så står Prins Tage på Lindgården! Allting har gått jättebra, han anlände vid 2-tiden idag, gick ut ur transporten och var kolugn! Jag red honom en liten stund innan han fick gå ut i hagen med de andra, inget krävande pass, kände mest igenom honom i alla gångarterna.



Ihopsläppet med de andra hästarna var nog det lugnaste jag någonsin sett! Vi lade ut hö i hagen innan Tage blev släppt, de flesta märkte inte ens att där var en ny häst!







 

Tjejerna blev verkligen förälskade i honom! Liva blev brunstig på stört och Amber blev avundsjuk för att Tage är Livas nya pojkvän... Appolonia hängde mest bara efter de andra.


"We love you!", flickidol...

Hootch var den enda som visade lite "agg" mot honom, men det var inget allvarligt. Hootch är ganska ranghög (Livas andrahandspojkvän!) så det var antagligen det som han ville visa Tage. Under kvällsmaten så stod de dock och snusade lugnt på varandra!



BILDBOMB:

 



 






Tage & The Dua-Girls





FÖLJ MIN RESA MED TAGE:
1:a Provridning
2:a Provridning

Filmer

RSS 2.0