Inte på humör idag...

2010-04-30 | 23:34:51


Så bra blev min uppdatering!... ;p Har inte alls varit på humör idag, ridningen gick sådär och sedan dess har jag inte orkat förbereda allt så mycket. Nu har jag dock fixat klart det mesta, ska putsa sadeln imorgonbitti och sätta på ett nytt schabrak och nummerlapp. Sen ska jag packa in allt i transporten/bilen.

Mamma har beräknat att jag inte startar förrän vid 3-tiden imorgon, så jag har ganska gott om tid med allt. Nu ska jag strax gå och lägga mig, håll tummarna för mig imorgon! Go'natt!

Vill ni veta mina förberedelser?

2010-04-30 | 12:13:26




Nu är jag hemma och ska strax börja med lite förberedelser inför tävlingen. Jag undrar bara, är ni intresserade av att veta mer ingående hur jag brukar förbereda allt eller nöjer ni er med ett litet, kort sammandrag som jag brukar göra?... ;p Tänkte mest med tanke på att det inte varit särskilt intressanta inlägg på bloggen den senaste tiden.

Dagens ridpass

2010-04-29 | 18:50:34


Änsålänge har jag lyckats hålla min ridplanering inför helgens tävling, måste vara första gången! ;) Det blev alltså uteritt som uppvärmning och därefter lite arbete på banan för Tage.

Han var så himla fin! Jag provade att rida med "unghästhänder", Tage är ju ingen enkel häst som gör vad man säger utan protester så i början stretade han bara emot och motarbetade handen/bettet. Efter ett tag började han dock förstå att han inte slapp undan idag och blev supermjuk i vänster, höger (den svaga sidan) tog lite längre tid men efter ytterligare ett tag så började han även lossna där. Arbetade mycket på volt och varvade med att låta honom galoppera på fyrkanten.

Jag är såå nöjd idag! Tage verkade också riktigt nöjd, öronen svajade fram och tillbaka som dem brukar göra när hästen är avslappnad. Detta var nog ett riktigt jobbigt pass för honom även om vi inte gjorde så mycket, får bara hoppas att han inte får för mycket träningsvärk så att han inte orkar hoppa på lördag... ;p

Tävlingen närmar sig med stormsteg!

2010-04-28 | 19:33:36


Tage fick en liten vila idag! Hade egentligen tänkt rida ut men sen somnade man såklart och nu är det insläppningsdags... :p Som tur är så har han inte fått överdrivet mycket vila den senaste tiden, så det gör nog inte så mycket!

Nu börjar det närma sig tävling med gräsdebut och 110-debut! Spääännande, lite nervöst tycker jag... :) Resten av veckans träningsschema kommer att se ut såhär:

TORSDAG: Rida ut som uppvärmning, finlir på banan efter
FREDAG: Rida ut, ev. kort pass på banan om han behöver det
LÖRDAG: TÄVLING PÅ RINGSJÖORTEN! 1-110
SÖNDAG: Vila eller skrittpass

Väl på tävlingen så SKA jag rida mer bestämt och ta kommando! Gör jag inte det så får ni hacka på mig i efterhand... :p Förra tävlingen red jag heller ingen ordentlig uppvärmning, så det ska jag göra den här gången. Få honom lite rund och mjuk och mellan hand/skänkel innan det är min tur att starta. Nu banne mig vill jag ha några bra rundor, gärna ett segertäcke också! ;p Jag vet ju nu att han är otroligt svängbar och går bra mot klockan, så det gäller bara för mig att ta fram min inre fighter! :)

Någon mer som ska till Ringsjön, tävla eller publik? :)

Andra gången på ridskolan...

2010-04-28 | 18:54:24


Specialidrott idag, vilket innebär att jag var och red på ridskolehästen Glana. Hon hade gått två ridlektioner igår så jag fick lite flashbacks av att rida Tuffe på en dressyrtävling (=trög x 100!)... :p Hon kändes även lite extra stökig i munnen, så tillslut hoppade ridläraren upp och visade hur jag skulle göra.

Metoden var "unghästhänder", dvs. bredda och leda. Fungerade superbra! Ridläraren pratar mycket om att hästen ska känna skillnad mellan rätt och fel form, att man är lite hårdare och tillrättavisar när hästen drar upp huvudet och såfort hästen tar ner huvudet mjuknar man och "finlirar". Typ som att hästen ska känna att det är skönare att jobba i form än att streta emot. Detta har jag länge undrat över -Hur man tillrättavisar formen, så det är kul att få lite idéer faktiskt.

Att rida med unghästhänder var faktiskt ett riktigt bra sätt. Ridläraren och mamma tyckte att jag gott kunde prova det på Tage också just eftersom han är så högställd och lätt spänner upp sig. Så det ska jag faktiskt göra... Jag är dock bara så orolig för att testa något nytt, finns en "tränare" här i trakten som lär sina elever att rida med just unghästhänder hela tiden och kan säga att det inte är särskilt framgångsrika ekipage av flera olika anledningar... Jag tänkte dock inte rida sådär hela tiden OCH jag har så mycket egna idéer och ridstil att luta mig tillbaks mot så det finns väl ingen risk att jag skulle bli ett av skräckexemplena?...

Ridläraren tyckte att jag hade en väldigt "skolad" ridstil och att det nu var dags att ta steget ut och prova lite alternativa metoder vid sidan om. Men jag vet inte, jag kommer nog alltid att ha väldigt bestämda åsikter om vad som är rätt/fel vid ridning... :p Jag ska i alla fall prova, vem vet om det är precis vad Tage behöver? Han måste i alla fall lära sig att det är skönare att arbeta i form än att motarbeta handen.

Superbra övning för rytmen

2010-04-27 | 18:31:11


Ännu en bra träningsdag! Eller bra och bra, i början var det verkligen slashasigt men sen fick jag hjälp av mamma (som för övrigt är riktigt bra som tränare :) och då gick plötsligt allt hundra gånger bättre! Jag blev mycket tuffare och krävande mot honom, precis vad som behövdes för att han skulle gå bra! Störigt, jag vet att jag behöver vara tuff mot honom men ändå så glömmer jag nästan alltid bort det när jag väl rider... Mamma tyckte att jag var nära på att rida honom ultimat nu, men att det fortfarande saknas den där lilla "snärten" innan allt föll på plats. Det är väl bara att fortsätta nöta, egentligen handlar det ju bara om att jag ska komma ihåg att vara mer bestämd och framåt, men det tar som sagt väldigt lång tid innan det fastnar i mitt huvud... :p

Jag körde den här övningen idag...


... Kan säga att den definitivt fyllde sitt syfte! Fick upp en riktigt bra och framåt galopp, det är ju vårt stora problem vid hoppningen -Att jag bromsar in honom för mycket. Ska försöka komma ihåg detta tempot och använda på tävlingsbanorna! :)

Har ni några tips på bra övningar som tränar rytmen/framåttänkandet i galoppen?

Bra början på veckan :)

2010-04-26 | 22:56:21


Bagis-Tagis var skitfin att rida idag! Red ut en riktig långtur där vi verkligen hann arbeta igenom alla gångarterna, bl.a. en lång gräsremsa längs en å som vi kunde galoppera på. Kändes som att det var precis vad han behövde, arbetas igenom ordentligt och få ut lite energi.

Jag provade att höja min hand och hålla den mer sluten (jag rider gärna med lite öppna och "lösa" händer) och VIPS så hade jag Tage perfekt mellan hand och skänkel och i form! Perfekt, känns bra inför tävlingen! :) Imorgon ska vi arbeta på banan, har hittat en perfekt övning, vilken det är får ni reda på imorgon! ;p

Sorry att min blogg är ganska långtråkig just nu, har så mycket att göra men inget som är tillräckligt intressant för bloggen. Mer vanliga vardagssaker liksom... Vi får väl se när den börjar få lite liv igen, på lördag får ni ju en tävlingsrapport i alla fall, dem är väl alltid lite spännande?! ;)

Ett skitpet från Strömsholm!

2010-04-26 | 16:49:36


Igår var jag på Fjälkestad hela dagen och kollade/fotade våra lag i Eliten och Div. I. Eliten var sjukt spännande -VET NI HUR NÄRA VI VAR PÅ ATT FÅ ÅKA TILL STRÖMSHOLM?!! :O Hade Malmö vunnit omhoppningen istället för Helsingborg så hade klubben blivit totalt 2:a och därmed fått vara med i lag-SM! Jäkla otur hade vi, Lisens bom trillade typ ned av en vindpust, så himla oturlig rivning... :p

Div. I-laget kom 2:a för dagen, 4:a totalt. Så våra lag har verkligen varit i fulltrimm genom hela allsvenskeserien, väldigt kul!

Här kommer lite bilder som jag tog på lagen:

Lovisa Kinneson/Ramlord -ELIT Junior


Olivia Kinneson/Lexiano -ELIT Young Rider


Lisen Bratt Fredricson/Matrix -ELIT Senior


Nils Roos/Vuroos -Div. I Senior (även senior i eliten på en annan häst)


Lina Persson/Cliffton -Div. I Senior

Jag studerade lite olika ridsätt som vanligt. Kom på typ 3 punkter som jag behövde tänka på, men nu har jag såklart glömt de flesta... xp Jag kommer i alla fall ihåg att det var något med att hålla väldigt stabila skänklar och få hästen mellan skänkel och hand. Även att rida mer i nu:et, typ inte gå händelserna i förväg och på så sätt få bättre "närvarande" och känna vad som behövs för att klara banan. Tyckte att banorna var rätt "enkla" faktiskt, inte så stor skillnad på elitens och Div. I. Banorna blir nog överlag svårare inomhus eftersom det blir trängre...

Bilder från hoppträningen!

2010-04-25 | 18:26:19


Nu har vi fått några bilder från gårdagens hoppträning av Chrissies mamma!

Såhär ser det ut när jag värmer upp Tage, har börjat med att alltid låta honom skritta/trava/galoppera några varv på helt långa tyglar som uppvärmning eftersom han bär sig bättre och är mjukare sen när man väl kortar tyglarna... :)





Under framhoppningen, på det superläskiga hindret... ;p





HAHAHAHHAH måste bara visa er några skitroliga bilder på Julia och Dante!! :p





Hur lyckas han ens hoppa sådär?! x) Ser på mina bilder att jag har börjat hålla händerna typ vid manken och in mot min mage, kan vara därför som jag upplever Tage lite stel och motvillig? Man blir ju låst om man rider sådär. Ska försöka tänka på det när jag rider och se om det känns bättre när jag höjer handen.

Inne från hoppträningen!

2010-04-24 | 18:00:55


Nu är jag inne från hoppträningen! Det har gått både bra och dåligt, men överlag så är jag nöjd -Våra problem kom verkligen fram och jag fick massor av tips för att motverka dem, och träning är väl till för att kunna jobba på det som är dåligt? ;)

Känner fortfarande att han är lite motvillig till arbete och känns inte alls så mjuk som han varit innan, vi fick hoppa fram på volt över ett litet räcke som successivt höjdes. När det låg på 1 meter blev det helt plötsligt väldigt farligt tydligen, både Tage och Dante vägrade några gånger. Vet inte riktigt om dem blev osäkra på att hoppa in i staketet (hindret stod typ precis vid första bokstaven på långsidan)? Vi fick då tipset om att rida ut volten lite så att vägen mot hindret blev rak, inte böjd och det fungerade mycket bättre.

 
Uppvärmningsbanan till vänster, träningsbanan till vänster -Ganska knevlig!

Själva träningsbanan var väldigt knepig (vilket tyvärr inte framkommer på min bild... :p)! 1:an var ganska lätt, därefter var det det "läääskiga" hindret som man skulle rida an mot på en båge. 3:an stod väldigt mycket vinklad och nära staketet, var lite svårt att komma rätt på den. Därefter kom det svåraste, kombinationen kom väldigt, väldigt snabbt så det var i princip 1 galoppsprång efter 3:ans landning innan man var tvungen att vända upp mot kombinationen som kom ca. 2 galoppsprång senare. Sista hindret var nog lättast att rida an mot.

De 2-3 första gångerna kom jag inte förbi 2:an, först så slarvade jag med vägen. Dem andra gångerna glömde jag att hålla om honom och då passade han på att stanna. Jag är förvånad när jag säger att det lättaste på banan med Tage var det allra klurigaste -Mellan 3:an och kombinationen! DÄR trodde jag att han skulle passa på och smita vid sidan, men icke... :p Resten av gångerna som vi hoppade banan så gick det mycket bättre, inga stopp eller större missar. Sista rundan låg på 110, så nu är vi i alla fall redo för tävlingen. Det är ju inte själva höjden eller bansvårigheterna som är svåra för Tage, det är mer att han inte gör något gratis så jag måste verkligen komma ihåg att rida hela tiden.


UPPTÄCKTER:
* Jag är fortfarande för mesig i ridstilen när det kommer upp lite hinder. Jag måste kommendera mer över Tage, sitta till, hålla om, styra och därmed få ett bättre tempo. Se till att han inte får någon chans att stanna, hålla honom sysselsatt och "på mattan".
* Tage hoppar bättre desto mer klurigheter och uppgifter där är, det märkte man tydligt idag mellan 3:an och kombinationen! Han blir mer fokuserad på sin uppgift om det händer saker hela tiden, då hinner han inte tänka på några dumheter.
* Tage lyssnar mycket på rösten, han var lite osäker på om han skulle hoppa någon gång på 2:an men såfort jag smackade så kom han på bättre tankar. Han känns lite som Tuffe, även om dem är helt olika att rida, men båda måste man vara väldigt "närvarande" på när man hoppar, rida i nu:et och vara aktiv med både kropp och röst.
* Välja vägar så att Tage hinner bli rakriktad innan avsprånget. Märktes tydligt till 2:an, gick han inte rakställd där så vägrade han. En gång rev han även 3:an, och det var för att han fortfarande gick böjd från svängen. När vi tog om det, och var extra noggranna med att komma rakt mot, så fungerade allt super.
* Jag är lite orolig för Tages bula på ryggen, har nu upptäckt fler saker som kan vara begrundade på den. För det första så kan han ju inte göra galoppombyte till höger (till andra galoppen går utan problem) och han sätter ju inga gumpmuskler. Men idag märkte Christer att han gärna byter galopp precis innan avsprånget, det som jag har trott/kännt som att han bara inte kunde hitta rätt avstånd. Han vill alltså inte hoppa av från höger galopp?! Måste verkligen checka upp detta hos en equiterapeut, men mamma ringer aldrig...

Den sista rundan kändes faktiskt ganska bra! Han fick till några riktigt bra språng, särskilt på kombinationen där han verkligen fick anstränga sig. Som Christer sa, han ska ju kunna det här men passar på att stanna när han kan, därför måste jag verkligen rida mer och ställa lite krav. Dem tyckte i alla fall att han hoppade fint när han fick det stöd han behövde... :)

Så, även om det inte gick helt strålande så känner jag verkligen att jag fått ut något nyttigt av dagen! Det jag ska tänka på till tävlingen är alltså att vara mer "på" i ridningen samt hålla honom rakställd de sista sprången innan hindret :) Känns bra i alla fall, jag är glad att vi gjorde denna träningen!

Chrissies (tjejen som rider Hootch nu) mamma fotade lite, om hon skickar bilderna så får ni definitivt se dem :)

NYHETER:

2010-04-23 | 20:01:29


» IMORGON ÄR DET HOPPTRÄNING FÖR CHRISTER EWESON!

Hoppas på att jag får hoppa en lite mer tävlingsliknande bana på typ 110-höjder, och om det inte blir för slitsamt för Tage så hade jag gärna velat träna lite omhoppningssvängar (annars kan jag göra det själv nästa vecka på cavalettihöjd). Vill känna mig förberedd inför tävlingen nästa lördag, detta blir sista hoppningen innan dess!

+ Hoppas att jag får tillbaks den härliga känslan
+ Påminnelse till mig själv: Mycket framåtbjudning i galoppen!!

» PÅ SÖNDAG...

... Blir det lite lugnare träning, vet inte om jag är töntig men jag tänker att en så gammal häst som Tage måste få vila upp sina ben några dagar efter att ha hoppat "ordentligare" höjder. Därför brukar (och ska) jag alltid köra lite av ett avslappningspass dagens efter, uteritt med mycket skritt och lite trav. Tage verkar må bra av det i alla fall!

» FOTA ELIT/DIV. I

Under söndagen kommer jag även att befinna mig på Fjälkestad för att fota klubbens lag i Eliten och Div. I, om det inte spöregnar vill säga (det sägs dock att det ska göra det). Kommer som vanligt att studera olika ridstilar och bansvårigheter... :p

» VI KOM PÅ VARFÖR DET KANSKE GÅTT SÅ DÅLIGT DESSA DAGARNA!

Alla våra ston är nämligen högbrustiga, så det kan vara därför som Tage känns lite ofokuserad och motvillig. Dock säger jag inte att jag red bra, för jag är/var lika ofokuserad, men det blir kanske mer fifty/fifty... :) Vi har ju kommit på Tage 2 gånger med att försöka betäcka någon av tjejerna, så mån tro att han håller dem under ständig uppsikt nu... ;p

Dagens ridpass: Ur spår...

2010-04-23 | 18:45:22


Dagens ridpass gick åt skogen IGEN!... Tror jag är lite ur spår för tillfället, inget tålamod och okänslig. Jag skojar inte när jag säger att det idag blåste så hårt att man trillade hit och dit mellan vindpustarna, gick knappt att rida lätt! ;S Jag har svårt att koncentrera mig när det är "problemväder" som det är väl lite därför också som det känts så dåligt dessa två dagarna. Tage blir ju också på helspänn när det är sånt här väder, fast jag måste medge att han blivit väldigt mycket modigare på senaste tiden! :)

Tror hur som helst att det kommer gå bra igen vilken dag som helst, det är bara att vänta och vara tålmodig! Imorgon verkar det i alla fall som att det ska bli lite lugnare på blås-fronten, thank god...

1 häst såld...

2010-04-23 | 18:33:52


Idag åkte mammas häst Appolonia, hon bor numer på en jättefin gård med avelsverksamhet. Tror det kommer passa henne jättebra! Tydligen skulle hon bli betäckt redan ikväll eftersom hon blev högbrunstig såfort hon lastades ut och fick träffa hingstarna i stallet, så ni kan ju alltid hålla tummarna på att hon får ett fint litet isabellföl snart! :}

Malin Baryards träningsvideo

2010-04-23 | 11:36:06


 

H&M We love horses, som finns på Facebook, har nu börjat göra olika små klipp med tips från Malin Baryard (kommer nog även från Peder Fredricson så småningom).
Tycker att det är suveränt, älskar den här videon:

KLICKA HÄR FÖR ATT SE!

Ska nog köra den övningen med Tage idag! Förresten så har jag precis lagt till Malin på min förebildslista, för att hon har en riktigt bra 3-punktssits och är så lätt/följsam i sadeln. Blir väldigt inspirerad av att se det. Finns en kul video på YouTube dessutom, där man får se när hon tränar några hästar hemma. Väldigt inspirerande även den:



Hur stor plats ska bloggen få ta?

2010-04-22 | 18:46:33


Satt nyss och funderade lite hur otroligt lätt det är att få "storhetsvansinne" när man är bloggägare, går det bra en period med många läsare etc. så vill man ofta göra allt för att inte mista dem -Fler och intressantare inlägg, nya bilder/filmer varje dag, bloggtävlingar, fixa snyggare design, redigera bilder för att dem ska passa in i inläggen. Så mycket tid man kan lägga ner, men frågan är -Vad vill man mest? Ha många bloggläsare eller spendera extra tid hos hästarna, som faktiskt kan leda till bättre resultat på tävlingar?

Egentligen är det ju ganska sjukt att bloggen kan ta så stor plats i ens liv, jag vet själv att man t.ex. gör sig extra besvär bara för att få några bilder/filmer som man kan lägga in på bloggen. När man egentligen borde lägga den där tiden på sin häst, koncentrera sig på hoppbanan eller allt vad det nu kan vara. När det går dåligt på en träning/tävling så tänker man direkt på vad man ska skriva på bloggen!

En hästbloggare som jag faktiskt har lite som "hemlig förebild" ääääär... *trumvirvel*
Jacqueline!
Delvis för att hennes häst är lika gammal som Tage och vinner typ ALLT, det ger mig mycket inspiration, hopp och idéer om att Tage kan vara lika bra -Åldern är bara en siffra. Sen tycker jag att Jacqueline verkar ha ett "sunt tänkande", hon satsar på att bli bra i hästvärlden och bloggar bara när hon har tid/känner för det. Dessutom så får jag erkänna att hon och hennes Samantha finns med på min förebildslista eftersom hon galopperar väldigt mycket framåt men kan ändå svänga snävt, precis vad jag behöver lära mig... ;p

Hur mycket tid brukar ni lägga på er egen blogg/dag? Känner ni aldrig att bloggen har lite negativ effekt på själva hästlivet?...

RSS 2.0