Ny provridning + goda nyheter!

2010-05-31 | 22:24:53


Imorgon är det dags för Malmö IGEN, den här gången med klassen... Vi ska kolla på en Moské och lite annat sånt som tillhör religionskunskapen...

Imorgon kommer det även en annan familj och provrider Tuffsi! Ska som alltid bli spännande. Hade egentligen tänkt rida igenom honom idag så att han var lite fin och mjuk, men jag varken orkade efter all shopping och sen har det spöregnat här hela dagen. Han är ju snäll oavsett så för den sakens skull gjorde det inget att han fick stå idag, men det är alltid roligare att visa dem så bra som möjligt... :)

Sen har jag en rolig nyhet att berätta (eller ja, rolig för oss i alla fall!) men det är nog bäst att inte skriva något förrän allt är bommat och klart... :)


Allsvenskan förra året

Så gick det på dressyrtävlingen:

2010-05-31 | 22:15:07




Hm, vad kan man berätta om dressyrtävlingen igår? Dressyrtävlingar är så himla lugna, händer nästan aldrig något! Hoppningen är det ju lite mer fart och fläng, det trillas av, man måste tjoa och tjimma på framhoppningen och hålla koll så att man inte blir översprungen av andra ekipage, så helt ärligt var det skönt att koppla av med lite lugn dressyr igår -Blev lite som semester! :)

Vi red bara 1 klass, LB:1 och där fick vi bara 53%. Målet var 58% men jag är verkligen jättenöjd och stolt ändå! Superstor skillnad mellan gårdagens start och rundan som vi gjorde i höstas, han var inte alls lika spänd, springig och giraffaktig som han var förr -Även om han fortfarande är en helt annan häst ute på framridningen jämfört med när vi kommer in på banan. Han drog upp huvudet varje gång vi kom på medellinjen, antingen för att han såg sig själv i en stor spegel eller för att domaren reste sig upp... :p



Känns som att både jag och Tage behöver träna på att tävla, för nu funkar den vardagliga träningen bra men framridning och starterna på tävling går vi några steg tillbaks på och visar inte riktigt allt vi kan. Vi behöver liksom få en rutin och känna att det inte blir någon skillnad ridmässigt vare sig man tävlar eller tränar ensam hemma. Ni ska få höra lite mer om mina planer senare.

Vet ni vad som var bra också? Min nedsittning i traven såg inte helt förjävlig ut! :p Kattiz hårdtränade mig på framridningen, då gick det lite si och så men såfort jag kom in på banan så skärpte jag till mig och det såg/kändes faktiskt ganska bra! FÖRSÖKTE även att knoppa själv en halvtimme innan mamma skulle komma och hämta oss, det gick bra enda tills jag kom till själva "upprullningen" -Slutade med att jag ringde till mamma med gråten i halsen och hon fick rulla upp dem när hon kom. Ni skulle sett hur mina såg ut, då hade ni nog förstått varför jag nästan började gråta... ;S


Bild från när Kattiz "terrar" oss... ;)

Kommer definitivt att starta på fler dressyrtävlingar! Detta var vår första riktiga dressyrtävling. Nästa gång tror jag att vi bör starta 2 klasser, då kan han vara lite spänd och titta av sig i första klassen och förhoppningsvis vara lika underbar i andra klassen som han brukar vara annars :)

Shopping idag

2010-05-31 | 07:40:19


Idag har jag fått ta ledigt från skolan, ska nämligen in till Malmö för att shoppa avslutningskläder och annat somrigt! Vet ni vad jag också ska göra idag? Fixa håret hos friösen! Blir färgning och kanske lite klippning, vill ha lite brons/guld-färg. Är dock lite rädd för frisörer, den enda gången jag varit hos en sån förr var när jag skulle färga mitt hår blont -och då färgade dem det svart?! :o Så ni kan ju alltid få hålla tummarna på att denna frisören inte är färgblind... ;p

Hur som helst, blir ingen vidare uppdatering under dagen då! Ikväll ska jag berätta om dressyrtävlingen :)

Min fina Tage<3

2010-05-30 | 16:02:35




Hihi, var bara tvungen till att snabbt slänga in en bild från idag! Han ser så himla söt ut! :)♥

Red min klass för typ 1 timme sen, så nu s...

2010-05-30 | 14:17:18

dsc01856 (MMS)

Red min klass för typ 1 timme sen, så nu står Tage och vilar (äter) i ridskolestallet i väntan på att mamma ska bli klar Vi fick bara 53% men jag är superdupernöjd med allt ändå! :-D Berättar mer när jag kommer hem!

Online-resultat och provridning

2010-05-29 | 19:23:48


HÄR kan ni nog kolla på online-resultat från tävlingen imorgon, om ni är spända på att se vad för procent jag får... ;p



Red ut en sväng på Tage, tråkig runda med mycket hårda grusvägar och asfalt så det blev mest skritt och trav. Det blåste som in i idag och då är det inte lönt att ställa för höga krav under passet eftersom han blir så himla fjöntig och okontaktbar då, men sista halvan på rundan gick han i riktigt rund och djup form -Bra för honom som annars är så högställd.

Var några här och provred min lillasysters B-ponny Sundance. Gick så fruktansvärt bra och vi hoppas verkligen att dem tar honom! Dem verkade tycka om honom så håll tummarna... :) Jag passade på att rida Tuffe samtidigt, har ju inte ridit honom regelbundet på senaste tiden utan han har mest gått "ponnyridning" med dem små "medryttarna" som kommer hit 1 gång/vecka. Kan säga att det kändes! Fick ihop honom ganska snabbt men han var väldigt slingrig och fuskglad... :p Jaja, kul att bryta av med lite ponny då och då!



PS. Tack för alla råd och tips om nedsittningen, ska försöka tänka på dem imorgon så att det kanske blir lite bättre i alla fall!

Mycket att tänka på

2010-05-29 | 12:05:25


Känner bara för att skriva av mig lite om imorgon, känner mig ganska "bubblig" -Nervös inför traven men annars ganska förväntasfull.

 Tror att galoppen och skritten kan samla ihop ganska mycket poäng, när jag tränade på programmet igår så var han faktiskt riktigt fin i dessa gångarter! Gjorde precis vad han skulle och han ÄLSKADE alla delar där det var ökningar på, särskilt galoppen!... :p Jag tror att vi kan få ganska bra poäng för dem eftersom det var ganska markant skillnad på arbetsgaloppen och ökningen, men han var väldigt lätt att korta ner och sakta av precis när han skulle -Det gillar väl domarna?
 Det enda som jag är orolig för förutom min nedsittning i traven, är att han kan bli ganska spänd för dressyrstaketet och om folket på läktaren väsnas. Inte så att han bränner iväg, men han försöker trycka sig inåt och då måste jag försöka hålla honom kvar på spåret -Så blir det bara en "dragkamp" där vi inte koncentrerar oss på något annat. Men jag hoppas att han har "växt" ifrån det nu, han brukar bli väldigt positiv och avslappnad när han har fått arbeta ordentligt så vi beräknar att jag ska rida fram 1 timme innan start.
 Kajsa ska kanske fota oss på framridningen! Visserligen lovade jag att jag i så fall skulle fota henne på ponnydressyren idag men jag orkade verkligen inte åka till klubben halv 7 med mamma och Julia... Jag hoppas att Kajsa är snäll och fotar ändå, hon kan få en fotografering av mig i sommar istället... :p
 Jag ska ju använda min hoppsadel imorgon, och eftersom jag inte är van vid långa dressyrläder så har jag bara längt dem med 1 hål -Så det kommer nog inte att se så jättedressyrigt ut. Däremot EFTER tävlingen ska jag börja vänja mig att variera längden på stigläderna beroende på vad jag rider, HÄR finns ett inlägg om det!
 Jag ska även börja träna nedsittning, helst några minuter varje dag.
 Mitt mål med imorgon är att få 58%, vilket är godkänt. I höstas när vi tävlade dressyr första gången fick vi 54 eller 56% och då red jag honom verkligen urkasst -Slarviga vägar och han var jättespänd och gick som en giraff. Det har hänt mycket sedan dess så förhoppningsvis kan jag uppnå målet! Traven tror jag som sagt inte att vi får några strålande poäng för, men det jag tror att vi kan samla lite extra på är:
- Om jag sträcker på mig och ser glad ut
- Om Tage arbetar avslappnat i galoppen och skritten
- Om vi rider nogranna vägar
- Galoppökningarna

PUH, där har ni allt som rör sig i mitt huvud just nu! Ganska mycket bara p.g.a. en dressyrtävling... :)

På att-köpa-listan:

2010-05-29 | 09:36:38




Den här jackan MÅSTE jag köpa inom det snaraste! Blir alltid så sugen på att införskaffa lite färgglada och "roliga" ridkläder när det börjar närma sig vår och sommar, men tycker inte att det finns så mycket sånt inom ridsportvärlden... Inte som ändå ser vuxet och sofistikerat ut i alla fall.

Jackan kommer från Mountain Horse, tror att den finns i beige och marinblå också.

Denna dagen ska jag...

2010-05-29 | 09:20:31




Idag är det packning och putsning som står på listan!
Ska försöka ta några bilder efterhand så att ni får se lite vad jag gör, har ju lovat det sedan tidigare men det är så svårt att komma ihåg när man väl är inne i arbetet... :p Jag ska även försöka knoppa Tage alldeles själv för typ 2:a gången i mitt liv!... Jag vet hur man ska göra men lyckas aldrig få till en fin knopp, antingen blir dem kanelbullar eller så är den misslyckad på annat vis. Har inte riktigt tålamodet för det heller, ska det göras så ska det bli bra direkt annars kan det vara... ;p

Det är väl vad som står på schemat för idag, nu blir det frukost!

Har ni några nedsittningstips?

2010-05-28 | 21:37:11


Det enda som jag tänker på för tillfället är hur tusan det ska gå på dressyrtävlingen för oss... :p Red honom på banan idag, med chambon-longering några minuter i början. Allting gick helt okej, varken giraff eller superrund -Ingen wow-upplevelse i alla fall men det kan man väl inte förvänta sig varje dag... ;)

På slutet red jag upp LB:1-programmet för mamma, det som jag ska starta på söndag. BLÄ! Skritten och galoppen är klart godkända, men TRAVEN... Jag bara skumpar! Tycker att det är otroligt pinsamt och dessutom så är ungefär 80% av detta programmet i nedsittning trav... Tage är väldigt svår att sitta ner på i traven, vet inte hur han går men det är i alla fall väldigt stötigt. Till råga på allt så tycker han (självklart) att det är obehagligt när jag skumpar så då drar han upp huvudet och sänker ryggen...

Vad är era bästa tips för nedsittning, brukar ni tänka på något speciellt? Har ni någon speciell teknik som är lättare/bättre? Jag provade att "gunga med" i rörelserna med sätet och då blev det i alla fall inte lika mycket skumpande, men jag tar gärna emot fler små mirakeltips... :p

Filmer från dressyrträningen!

2010-05-28 | 10:44:50


Här kommer filmerna från dressyrträningen igår! Jag är måttligt nöjd. Förr brukade han ju bara springa som en giraff och spänna sig, så för den sakens skull kan man se en stor förbättring med gårdagen. Men han var så jäkla fin, rund, mjuk och lugn i söndags när jag tränade själv på klubben så det är bara störigt att han inte kunde visa den sidan igår! Eller, det är ju jag som ska rida honom till den sidan men det gick banne mig inte -Bara skumpade rundor som en schimpans i den jäkla dressyrsadeln... xp Sen brukar jag alltid vilja för mycket inför tränare/åskådare och då koncentrerar jag mig på fel saker, då brukar allt bli sämre.

Men som sagt, VI har gjort bättre men jag antar att detta är bra för tillfället. Som jag skrev i tidigare inlägg så hade Tage musklat på sig en del så att dressyrsadeln låg inte riktigt 100%-igt, så jag har bestämt mig för att tävla i hoppsadeln på söndag. Med längre stigläder såklart. Men jag fasar ändå för hur det ska gå, för tillfället känns det som att vi gått ett steg tillbaka... Får hoppas att det hinner ändra på sig de närmsta dagarna, roligare om man går in med en bra känsla ju!


YEY, efter typ sammanlagt 12 timmar har YouTube laddat upp min video, otroligt snabbt gjort... ;)

Tips från dressyrproffsen!

2010-05-27 | 16:34:06




Värst vad min blogg blev dressyrig nu?
Här kommer i alla fall ett tips till alla oss som ska tävla dressyr, eller helt enkelt vill lära sig lite mer till vardags:

SvRf och KRAFFT har i samarbete med Elisabeth Lundholm och en massa proffsryttare (Jan Brink, Tinne Vilhelmson, Minna Telde m.fl) spelat in en s.k. "programridning" på film! Det bästa är att den finns tillgänglig gratis som webb-TV också! Ryttarna visar upp olika dressyrprogram medans Elisabeth ger kommentarer om vad man bör tänka på när man ska visa upp sig på tävlingsbanorna. Perfekt att kolla på innan man ska tävla!

KOLLA PÅ FILMEN HÄR!

Sadeln var för liten!

2010-05-27 | 07:41:30


Träningen igår gick väl bra, kan berätta mer ikväll om någon film hinner bli nedladdad tills dess. Men en sak; Dressyrsadeln har blivit för liten för Tage!! :(

Det är visserligen bra eftersom det betyder att han har musklat på sig, den passade ju i höstas. Men på söndag är det ju dressyrtävling så jag behöver ju en passande sadel tills dess... Vi har några dressyrsadlar hängandes som jag ska prova, annars får det banne mig bli hoppsadeln!... Fast i så fall blir jag bara glad, haha! :)

Ursäkta för bildlösa inlägg, hinner inte leta bilder -Måste strax till skolan!

Dagens avtrillning!

2010-05-26 | 16:24:52


Skrittade ut barbacka på Tage tillsammans med Julia och Dante. Tänkte ju mjuka upp Tage lite inför kvällens träning, men tji fick jag... Julia trillade av när Dante blev rädd för en flaggstång så det var bara till att leda hästarna hem igen... Vi blev nog mer möra än vad hästarna hann bli... ;) Är faktiskt förvånad att Tage höll sig i skinnet när detta hände, han är för söt!

Idag är jag en dressyrnörd!

2010-05-26 | 10:35:32


OHOHOH, ledig från skolan idag! Underbart väder också! Är det min turdag idag? :p

Funderar på om jag ska gå ut och mysa lite med Tage, kanske skritta ut en runda eller något? Vi ska nämligen på dressyrträning på klubben ikväll och då vill jag att han ska vara mjuk och visa sig så fin som han varit de senaste gångerna.
Haha, det roligaste med att träna för t.ex. Kattiz, som vi tränat för hela livet, är att visa upp vilket bra jobb man gjort hemma utan dem... x) Jag har alltid varit en sån som gillar att göra saker själv i hemlighet bara för att kunna ta åt mig hela äran när man ser får beröm för det man gjort... Det är det som är charmen tycker jag!... :p Fast självklart är det kul att man kan bolla idéer och få råd av någon annan när man kört fast helt, särskilt om råden uträttar underverk! Kattiz har hjälpt mig mycket med ridningen på Tage.

SHIT, kom precis på att jag ska ha dressyrsadeln idag! Har en känsla av att jag kommer ha 0 balans och studsa rundor som en boll... xp Min dressyrsadel är av en ganska gammal modell så där finns inga som helst stöd för skänklarna och sittytan är ganska flat. Visserligen bra i längden eftersom man verkligen lär sig att sitta själv, men om man inte rider regelbundet i den så är det skitsvårt! Får göra det bästa av situationen, sadelklister kanske?... ;)

RSS 2.0