Det blir Talang Skåne!

2009-10-30 | 17:46:39




Talang Skåne, here I come again! Jag kommer att ansöka, satt nyss och fyllde i formuläret när det poppade upp några frågor i mitt huvud som kan vara rätt bra att veta om man vill ha en giltig ansökan!...

Tankar om "Fråga 1":
Jag tror att man vid förra ansökningen var tvungen att ha ett lok/reg resultat för att få ansöka, klubbtävlingar gills inte. Men om jag ansöker med Livas resultat, så känns det dels så klyddigt att behöva ringa runt och ändra till Prins Tage sedan, och vad ska jag fylla i på frågor som "Ekipagets mål 2010"? Jag har ju inga mål med henne eftersom hon inte ska tävlas längre... Med Tage däremot, har jag ju rätt stora mål att fylla i!

Tankar om "Fråga 2":
Det borde inte vara något problem för mig att ansöka på 16-åringarnas villkor, jag är ju fortfarande 16? Och själva ansökan/mönstringen är ju detta året?

Någon annan som hade samma problem vid förra ansökningen? Vad fick ni för svar då?

En riktigt bra clinic av MMB!

2009-10-30 | 11:37:34


 

Många är säkert otåliga på att få veta vad Meredith Michaels Beearbaum sa under clinicen, om ni inte redan läst det på andra hemsidor så ska ni få veta det nu!

Clinicen var uppdelad i två delar; Den första gruppen bestod av yngre hästar som hoppade upp till 120 ungefär, och den sista gruppen var "äldre" och rutinerade, och hoppade såklart högre! Det här var väl det enda dåliga med clinicen tycker jag, för den sista gruppen var i princip en upprepning av den första; Exakt samma påminnelser från Meredith, exakt samma uppvärmning, exakt samma bana. Mellan de olika grupperna så var det en 45 minuters paus så de kunde åtminstone ändrat bana...

Uppvärmningen gick ut på att ryttarna skulle rida sina hästar mycket framåt, samla några steg, och sedan fram igen, detta fick ryttarna jobba med i både trav och galopp. Meredith ville ha hästarna ganska höga i formen, en skimmel gick och såsade med huvudet alldeles för långt ned, vilket medförde att den knappt arbetade med bakdelen. Meredith tipsade ryttaren om att "styra upp" formen genom att lyfta lite på ytterhanden, så att hästen kunde återfå sin balans på alla fyra benen. Samtidigt poängterade hon att dagens ryttare var för fokuserade på var hästen hade sitt huvud.


Inte jag som filmar, hittade den på YouTube! Magnus Gällerdal som hoppar

Innan alla fick börja hoppa bana så skulle dem rida en "touring", det vill säga visa hästen hinderna i den ordning som man skulle hoppa dem. På det viset fick hästen vänja sig vid hinderna och ryttaren kunde gå igenom sina ridvägar. Hon var väldigt noga med att ryttaren inte skulle mana på hästen utan allt skulle gå lugnt och stilla till, ryttaren skulle bara sitta och invänta hindret.

Jag var faktiskt lite skeptisk till denna clinicen, dels för att andra clinics jag varit på har varit urusla och dels för att jag, som jag sagt tidigare, inte är något större fan av Merediths ridstil. Men, den var faktiskt ganska sevärd! Det var mycket grunder som repeterades, men väldigt intressant att höra på eftersom det är sånt som man lätt "lämnar bakom sig".


Ni kan läsa mer i denna artikel:
Hästmagazinet

Någon annan som var där? Vad tyckte ni om clinicen?

Frågor/Svar

2009-10-27 | 17:58:59



Inlägg om Meredith-clinicen kommer snart!

Åh, nu ligger jag typ 8 sidor efter med att svara på kommentarer?... Visst är det kul att få kommentarer, det är nog det roligaste med att blogga, men hamnar man efter med att svara så känns det rätt tungt... Jag har faktiskt haft lite "bloggpaus" utan att ni visste om det, det är därför som det har varit så dåligt med uppdatering. Skönt har det varit, att slippa tänka på nya inlägg och bara koppla av, det känns som att mycket i mitt liv händer nu och jag har väl insett att bloggen inte är min första prioritering. Därmed inte sagt att jag ska sluta eller trappa ner, så lätt blir ni inte av med mig!

Medans jag samlar kraft för att svara på alla obesvarade kommentarer, så får ni lite "Frågor/Svar" att läsa!

Kommentarer om: "MOBILBLOGG: Meredith-clinicen..."
Var det intressant att lyssna på henne ? Hade hon mkt vettigt att säga? :D
Ja, faktiskt! Jag trodde att det skulle vara en ganska dålig clinic, särskilt med tanke på att jag inte alls gillar Meredith's ridstil, men hon försökte inte lära ut hur man rider som henne utan förklarade mer vad man bör tänka på för att utvecklas framåt. Ganska givande faktiskt!

För oss som inte var där, skulle någon snäll kunna berätta vad som hände/ vad hon sa?
Självklart! Tänkte strax skriva ett inlägg om det...

Hur är det med Preston föresten? :)
Det är bra tror jag! Men vi träffas inte så mycket längre.

  

Kommentar om: "Bana 110-debut på Tage idag!"
Snygga ni är :) Vart har du köpt jackan? Kanske bara jag som tycker den ger cravings haha..
Haha, tack! Jackan är min lillasysters som jag snodde, den är så skön... Vi köpte den på Grand-Prix, men tror att den finns/fanns på de flesta ridsportbutiker. Jacson Flanagan heter den.

Avslöjande! Proffsryttaren är...

2009-10-27 | 17:20:53




... Niklas Måneschiöld!
Han bor på en gård i Tomelilla, så det är nära och bra för att vara första gången som jag "praktiserar" i ett tävlingsinriktat stall. Niklas har även ägt och tävlat Prins Tage för några år sedan upp till 140, så egentligen hade jag hoppats på att få några små träningstips gällande honom, kanske rentav en träning? Vi får se.

Jag började "jobba" där idag, och ska fortsätta till fredag, 08.30-15.00, då hinner jag i alla fall njuta några lediga dagar på lovet!

Hehe, lite roligt när jag precis kom till Niklas stall... Hörde någon som var i foderkammaren så jag gick dit och skulle meddela att jag var där.
TJEJEN: Men det är ju du!
FREJA: Va?
TJEJEN: Jag är Born Late!
FREJA: Va?

Sen fattade jag att det var Tina! Så det var lite kul, och skönt att ha någon man "känner" där! Kändes lite taskigt att lämna henne när jag skulle åka hem, det var fortfarande ganska mycket jobb kvar... Tidigare idag har vi i alla fall mockat 3-4 boxar var, sopat 111 gånger (Bl.a. kullersten...), lett hästar till och från hagen, borstat hästar, krattat ridhus, skrittband och en massa sånna saker.

Det har varit rätt kul faktiskt, men nu är jag jäkligt trött...

MOBILBLOGG: Meredith-clinicen...

2009-10-26 | 14:04:51


5efc4d58904dac017c0649aa69d1bac1.png


Sitter just nu på Flyinge och väntar på att Meredith Michaels-clinicen ska börja! Inte lätt att hitta platser...

VILL NI VETA VILKEN PROFFSRYTTARE?!

2009-10-26 | 10:37:44




Vill ni verkligen veta vilken proffsryttare det är jag ska vara hos från och med imorgon?
Verkligen, verkligen, verkligen?
Tycker ni verkligen att jag ska avslöja det idag? ;)

Resultat klubbtävlingen

2009-10-25 | 00:14:00


1 meter
Utvägrade
(Omstart) 4 fel



Yes, vi vägrade ut oss på hinder nummer 2. Men jag är inte särskilt besviken, han gjorde en kanonrunda efter det! För det första så kändes inte banan skapt för en 170+ häst, kanske hade vi klarat det bättre om vi hade hunnit lära känna varandra bättre och vetat var våra gränser går. Men vi känner inte varandra så bra än, och jag tyckte att det var fler som hade problem med att hitta rytmen i banan.

Jaja, vägringarna berodde nog mest på att jag var lite passiv, då passade Tage på att slippa arbetet. Som tur var så fick vi lov att starta om, och då gick allt mycket bättre! Jag svängde självmant bort från hinder nummer 5, dels för att jag kände att vi inte kom bra på och dels för att jag inte tycker att vi är redo för sådana svängar än. Så det kändes bra trots allt!



1,10 meter
Clear Round



Jag var ensam i denna klassen, och funktionärerna märkte väl att banan inte var så bra för en stor häst, så vi hittade faktiskt på en ny bana enbart för att vi skulle få ett bra flyt genom hela rundan! Vi gick 0:a och fick vår första rosett tillsammans! Några smärre "ryttarfel", som dock inte störde Tage, uppstod. Men det är sånt som händer och sånt som man får jobba bort!



Överlag kändes alla ritter riktigt bra, det kändes verkligen som att jag var där på hoppträning och inte för att tävla. Jag har upptäckt att Tage nog är schizofren?

PERSONLIGHET 1 UPPSTÅR: Dressyr hemma. Ganska "lat", känns mer som att rida Tuffe eller Liva.
PERSONLIGHET 2 UPPSTÅR: Dressyr borta. Mycket mer explosiv, springer på som in i.
PERSONLIGHET 3 UPPSTÅR: Hoppning hemma. Galning! Jättetaggad och går knappt att hålla in.
PERSONLIGHET 4 UPPSTÅR: Hoppning borta. Mycket mer kall i temperamentet och mer fokuserad på att använda energin till rätt saker.

Idag var det alltså mycket enklare att rida honom eftersom han lyssnade bättre och kröp inte ur skinnet för att han såg ett hinder. Jag är inte helt nöjd med min egen ridstil, funderar bl.a. på om mina stigläder är lite för långa? Tycker det ser ut som att jag måste stå på tå ibland? Men målet med dagens tävling var ju att få träna och se vad som behöver förbättras inför de riktiga tävlingarna. Att få en bra känsla och ha kul, och det fick jag idag!

Blogawards på TV!

2009-10-24 | 16:26:54




Ikväll sänds Blogawards på TV! Kanske ni får en skymt av mig? ;)

TV400 - 19.30

Tävlingen gick jättebra, håller på att ladda upp alla filmer men dem får ni se senare ikväll, nu ska jag iväg till en kompis!

Strax är det klubbtävling

2009-10-24 | 11:37:56



Återanvänd x 10, men det är verkligen min favoritbild på oss!

Strax ska jag gå ut och snygga till Tage, idag är det klubbtävling! Vi ska hoppa 1-110, och har inte direkt något stort motstånd -Sammanlagt 3 startande i första klassen och bara jag själv i sista!... Om det blir någon vinst däremot, får vi se. Beror helt och hållet på om jag tänker lita på mina egna goda råd och magkänsla eller inte?

Hur som helst så åker jag inte för att tävla, utan mer för att rida in mig på honom. Det är lättare att se vad som behövs tränas på och vad som redan är OK, när man är på bortaplan.

Tävlingen börjar vid 1-tiden, och tar nog max 2 timmar. Jag tror att mamma ska filma lite, så om det inte ser helt katastrofalt kommer den att läggas upp på bloggen! Håll tummar och tår för att vi får bra rundor idag, det behöver jag!

PS. Tack för alla snälla pepp-kommentarer! Uppskattar dem verkligen, och blir verkligen glad när jag tänker på att jag har så underbara läsare! :')

När botten is nådd...

2009-10-23 | 19:17:34



Vägen dit känns banne mig dubbelt så lång för tillfälligt!...

AHHHH! Just nu känner jag bara för att böla, skrika och slå på något -Som en riktig barnunge! Jag känner mig så jäkla dålig på att rida. Varför sitter jag och säger att jag vill bli toppryttare när jag inte ens klarar av att göra en bra runda på något annat än lunkehästar? Extra jobbigt är det dessutom när man behöver berätta det för 200 bloggläsare också...

VARFÖR KAN JAG INTE RIDA?
Så himla besviken på mig själv...

Plus att jag har tagit ett annat tråkigt beslut, men jag tänker inte berätta det för er eftersom andra personer är involverade som jag inte vill ska veta, det tar emot riktigt men det finns inget annat sätt än att låta allt rinna ut i sanden... Det är bäst för alla så...

Bana 110-debut på Tage idag!

2009-10-21 | 22:47:02


Vi kom på att jag nog aldrig hoppat en hel bana på 110 med Tage, vilket kanske hade varit bra att göra innan klubbtävlingen på lördag?...

Senaste/första gången vi hoppade bana var för Christer Ewesson förra veckan, då var han i princip lika lugn som Liva brukar vara. Idag däremot, var han mer sig själv, och jäklar vilken fart han hade! Jag är inte van vid att hoppa heta hästar, snarare lata där man bara behöver lägga fokus på skänklarna, så jag har definitivt mycket att lära mig av Tage!


"Lottas evighetsbana"

Jag använde mig av den här övningen i början, och i slutet gick vi över till att bara hoppa de rättuppstående och oxrarna, inga bommar alltså.

Jag har som sagt aldrig ridet en het häst i hoppningen, så även om jag i bakhuvudet vet vad som behövs så fungerar det inte till 100% fysiskt än, men det kan endast bli bättre och bättre! Så fort jag får odning på framför allt mig själv så tror jag att det här kommer blir ett riktigt bra samarbete!

UPPTÄCKTER:
Jag måste ta tag i min egna träning igen, jag orkade inte hålla honom så länge som det behövs fram till hinderna. I början går det bra, men det blir mer och mer okontrollerat efter var hinder.
Jag är för "lätt i baken", för att orka hålla honom så länge som det behövs så är det till stor fördel att kunna sitta ner ordentligt i sadeln, så att man verkligen får styrka.
Tage behöver bli lite mer känslig i munnen/lydig, det ska gå på bråkdelen av en sekund att samla ihop honom och vara redo för nästa hinder.

Filmen var inte på en av våra bästa rundor tyvärr, denna rundan var inget vidare, det kändes bättre än vad det såg ut på filmen faktiskt. Jag kom efter i kombinationen och orkade inte hålla honom till sista hindret, vilket resulterade i för hög fart och fel avståndsbedömning. Rundan innan däremot, kändes riktigt bra! Då fick jag honom perfekt samlad och släppte iväg honom i precis rätt tid innan hindret, vilket medförde fina språng. Det är en fantastisk häst, och jag kommer att utvecklas mycket av att rida honom!

Jag tror att tävlingen kommer att gå bra, höjden och hinderna är inget problem, det enda jag oroar mig för är att jag inte ska orka hålla honom.

Inte kul att visa videoklipp när det går halvkasst, men Tage tyckte att det var kul i alla fall! Ni får gärna ge tips, men som jag skrev innan så är jag redan ganska medveten om vad som behöver förbättras. Man kan i alla fall inte tro att Tage är 17!...

TÄVLING! 1:a pris biljetter till GBG Horse Show!

2009-10-20 | 23:20:44


Första bloggtävlingen, så nu hoppas jag att ni alla vill vara med och tävla! Jag har länge försökt ordna med sponsorer till en tävling, men så hade jag turen att Libresse Årets Häst kontaktade mig, och det är alltså dem som sponsrar med alla dessa fina priser!

1:A PRIS (2 personer vinner): Vars 2 stycken biljetter till Göteborg Horse Show

2:A PRIS: Schabrak

3:A PRIS: Sadelöverdrag

4:A PRIS: 4-pack stallpaddar


Tävlingen går ut på att ni ska visa ert bästa hästvideoklipp, plus motivering! Kanske var det er första hopptävling? Eller kändes det som att du och din häst var en och samma förra dressyrpasset? Alla sorters hästvideos går bra! När tävlingen lider mot sitt slut så kommer jag att välja ut, publicera och kontakta de lyckliga vinnarna.

VAD? "Mitt bästa hästvideoklipp!" + Motivering
HUR? Skicka länk och motivering antingen i kommentarsfältet, eller till min mail [email protected]
BÖRJAR? NU! 20/10
SLUTAR? 7/11

SÅHÄR TÄVLAR DU:
 Kommentera i detta inlägget eller maila till [email protected] ditt bidrag bestående av "Mitt bästa hästvideoklipp"! Videoklippet måste vara på dig och/eller din häst. Kommentaren/mailet ska innehålla:
- Länk till videon
- Motivering. Varför valde du det klippet och varför borde du vinna?

 Kopiera den här bilden och lägg in på din blogg/bilddagbok eller andra hemsidor. Så många som möjligt får vara med i tävlingen, var inte blygsamma med att tipsa andra! Om ni skulle vilja så får ni självklart göra ett inlägg av ert bidrag.

EXEMPEL PÅ HUR ETT BIDRAG KAN SE UT:
"Mitt bästa hästvideoklipp!



Det här var min och Livas första tävling efter en lång periods skada. Allting kändes perfekt! Liva tyckte verkligen att det var roligt att komma ut på banorna igen och allting kändes så samspelt, vilket slutade i en 4:e placering!"

Kom igen gottfolk, nu vill jag se en hel hop med filmer och kommentarer! Ta chansen när ni väl får den, det är inte ofta som man blir bjuden gratis till Göteborg Horse Show... ;)
LYCKA TILL!

Dagens Tage-pass

2009-10-20 | 22:17:14


Tage hade eld i baken idag! Jag har satt igång honom långsamt efter Stockholmsresan, igår var det skrittpass och idag skritt/trav. Imorgon återgår vi till "normala" pass tänkte jag, och laddar inför klubbtävlingen på lördag!

Hur som helst, sedan Tage anlände till Lindgården har han varit lugn som en filbunke, lite för lugn. Därför exprimenterade vi lite med hans foder igårkväll; Vi lade i lite havre, vilket märktes mer än väl vid ridpasset idag... Det var inte så att han var dum, men hade bara väldigt mycket energi och hallucinationer om farliga kråkor och elaka stenar. Men jag har faktiskt hellre en pigg häst än en seg! Sen är det inte säkert att vi behöver fortsätta med havren, hans "trötthet" kan bero på t.ex. pälsbyte, men för tillfälligt så får han ha en liten energikick på vägen!

Men det är kul att få se en sådan sida av honom också, förutom kråkorna och stenarna så skötte han sig fint! Lite spänd i nacken var han fortfarande, tror att han behöver ett nytt hårt dressyrpass, men mot slutet fick jag i alla fall ett mjukt stöd på bettet och lite mer avslappnad hals.



Förresten, vi håller på att klippa Tage! Han hade lika mycket hår som en hel björn... Vi har bara "grovklippt", lite mer noggrann klippning blir det förhoppningsvis imorgon och sedan är det bara finliret kvar med den lilla sladdlösa klippen! Före och efter-bilder ska ni få såklart.

Hur var det på Blogawards 2009?

2009-10-20 | 01:25:15




Ja, äntligen får ni ert Blogawards-inlägg!
Videoinspelningarna som jag gjorde i lördags blev ju urkassa, jag hade inte med mig någon kamera till galan heller och på alla de andras bilder som jag fastnade på ser jag verkligen ut som ett mongo på! Varför får man inte vara fotogenisk när man behöver det?
Därför har jag gjort en ny video här hemma, samt fotat mina outfits. De är alltså inte från själva galan/Stockholm...

Blogawards var indelat i 3 delar:
FÖRSTA DELEN: 13.00-16.00 Afternoon Tea Party. Mingel, tävla, fika, fixa naglarna, bli sminkad, få stylat hår.
ANDRA DELEN: 18.30-21.30 Galan. Prisutdelning och mingel.
TREDJE DELEN: 21.30 Efterfest. Endast för 18+, så där var jag inte med.

 
Tea Party-kläderna

Första delen var SKITKUL. Jag var ju där ensam, och kände ingen annan som var där, men där fanns så mycket kul att göra att man inte tänkte på eller kände sig ensam! Jag fick snygga naglar och lockigt hår, sminket hann jag inte fixa eftersom det var typ en kö på 50 personer... Innan man stack så fick man en Goodiebag, innehållet får ni se i videon!

 
Gala-klänningen

Galan däremot, var urtrist. Jag träffade i och för sig några andra bloggtjejer som jag var med under kvällen, och tur var väl det för annars så hade jag nog dött av tristess... Allting var försenat, och det fanns inte heller något att göra så det blev till att bara sitta och vänta. Egentligen borde det ju vara så att galan skulle stå i fokus, och jag tror att det var meningen också, men jag tycker faktiskt att Tea Partyt var både bättre arrangerat och glammigare.

Resan var både kul och lite onödig, såklart var det roligt att få vara med men som sagt så är jag lite besviken på själva "huvudshowen". Hade allting gått i samma stil som på eftermiddagen så hade det absolut varit en jättelyckad toppenresa!

Har ni några frågor om något som jag har missat att berätta om?

Veckans händelser:

2009-10-19 | 12:18:58


En lugn vecka, det lär behövas efter allt som hände förra veckan! Som vanligt så dyker det säkert upp saker efter hand som dagarna går. Nästa vecka är det lov dessutom! Jag måste försöka få tag i den där ryttaren som jag skulle vara hos över lovet.

ONSDAG: Clinic med Maria Gretzer på Bollerup! Klubben blev bjudna på ett antal gratis biljetter. Ska bli riktigt kul!

Typiskt! Maria hade ramlat av och skadat sig, så clinicen är inställd...
Då blir det väl voltigeträning istället?

 

LÖRDAG: Första tävlingen med Tage! Det blir bara en klubbtävling, vi har ju nästan missat alla vanliga tävlingar det här året... 1-110 tänkte jag att vi skulle hoppa.

RSS 2.0