Här är sadeln:

2010-10-31 | 13:27:04


Nu har jag äntligen tagit lite bilder på KenTaur-hoppsadeln som ska säljas, finns bl.a. annons HÄR!



  

Nu ska jag vidare ut och rida. Kanske blir lite bilder idag om bagar-Tage vill gå fint!...

Har jag berättat...

2010-10-31 | 09:21:46


Haha, var bara tvungen att sno denna från Jenny... :p



att jag vill - att någon ska SMS:a mig och fråga om jag vill hitta på något med dem
att jag har - ont i rumpan efter att ha suttit för mycket vid datorn igårkväll, igen...
att jag lyssnar mycket på - dem personerna som jag anser är duktiga
att jag funderar på - om jag ska gå ut och rida i morgondiset nu
att jag pratar – franska. Höhö nae, det var längesen och jag var inte särskilt bra på det heller
att jag inte gillar – att känna mig hjälplös
att jag avskyr när folk snackar - om sånt som jag inte har varit med om eller fattar
att kärlek är – förjävligt
att jag gillar – möss. Varför är folk rädda för dem?
att jag alltid kommer att – vara konstig? gå min egen väg?
att sist jag grät var – typ till en film i förrgår...
att min mobiltelefon är – en som jag lånar av Kajsa med sprucken display och folk hör inte vad man säger när man ringer
att när jag vaknar på morgonen – går jag alltid upp och dricker oboy
att innan jag går och lägger mig bäddar jag min säng
att idag har jag – inte hunnit göra så mycket än
att jag just nu tänker på - vad jag ska göra idag
att i kväll ska jag – se om det går någon bra film på TV
att i morgon kommer jag – ha första lovdagen (helgen räknas ju inte)
att jag hoppas – att jag får lite flyt med livet igen
att jag verkligen vill - att solen ska sluta lysa på datorn så att jag kan se vad jag skriver...

Ny design igen!

2010-10-31 | 01:40:10




Ny design igen! Har lite småsaker kvar att fixa bara, men i det stora hela är den klar. Hoppas att den ser likadan ut hos er! Gud, nu måste jag verkligen lägga mig...

Tik Tok on the clock...

2010-10-30 | 23:26:19


Glöm inte att ställa tillbaks klockan inatt!

Förresten, när är det Halloween? Alla säger olika dagar... :p

Dagens Ridpass

2010-10-30 | 22:06:38



Dagens ridrunda kan enkelt sammanfattas med ett ord, katastrof... Typ allt som kunde gå fel längs vägen gick fel. Jag skulle ju rida en längre runda för att komma till en grässlinga som är den bästa att galoppera på här i närheten eftersom den är så lång, vi har nämligen mest hårda grusvägar och upplöjda åkrar runtomkring vilket är lite tråkigt och begränsande att rida på. Först hade vi ju då dem "vanliga" sakerna som Tage alltid är rädd för; lite stolpar, någon buske, några sockerbetor, en stubbe, brevlådor, sånna saker. Jag måste faktiskt säga att han var ovanligt förståndig idag, plus att sånt är vardagsmat när man är ute med Tage. Det jobbiga med dagens runda var att vi fick slösa jättemycket tid på att byta vägar och gå omvägar överallt eftersom det var så mycket traktorer och betlastbilar överallt. Jag hade nämligen ingen lust att bråka med Tage om det idag, dessutom hade jag dressyrsadeln som är lite svårare att hänga med i när han gör sina plötsliga fly-försök... :p Efter mycket om och men kom vi äntligen fram till grässlingan, tror ni inte att hela slingan och åkrarna runtomkring är fulla av tusentals vildgäss (Tages största skräck) som har slagit upp camping där?! Fan vad jag blev arg. Allt besvär till ingen nytta, bara att vända hemåt igen.

Jag tyckte i alla fall att Tage var jätteduktig även fast vi inte kunde göra så mycket av det vi hade tänkt göra (galoppera bort lite energi). Det blev en riktigt ordentlig runda så jag tror att han kände sig rätt genomarbetad ändå, han gick i alla fall jättefint större delen av tiden.


LOOOOOOOOV!

2010-10-30 | 12:02:27



Typ sånt här ljus är det idag!

Åh, vad skönt det ska bli med lite höstlov! Jag skulle egentligen haft hit Kajsa idag, men dels kunde hon inte längre och dels känner jag att jag vill ta igen lite tid med Tage. Det är helt underbart väder idag! Känns som att det är dagen innan julafton eller något.

Dagen ska alltså spenderas på en lång galopptur med Tage. Sen tror jag nog att jag ska putsa läder och en massa sånt pyssligt. Mysigt! Vad ska ni hitta på idag?

Dagens Ridpass

2010-10-29 | 22:35:54



Idag blev det dressyr på banan. Hade inga krav alls utan försökte bara lösa upp det som var dagens problem, och tänka sig att det fungerade utan en massa bråk! Blev väldigt peppad av mitt eget inlägg som jag skrev imorse, haha. Det fungerar verkligen på mig att inte vara alltför förberedd med allting, konstigt men sant.

Tage vill gärna lura en till att bära upp honom i innertygeln, så idag tänkte jag väldigt mycket på att rida med yttertygel-innerskänkel och inte ge honom någon chans alls att fuska. Efter en stunds tragglande så kändes det verkligen som att han hittade sin egen balans, accepterade och slappnade av lite. Galoppen har blivit jättedålig igen, eller rättare sagt så vet han att han kan dra lite pennor med mig där eftersom han blir så stor och stark. Gick in på en stor volt och gjorde fattningar och avsaktningar från galopp till skritt. Både styrketränade och lösgörande, plus att han blev lite mer lyhörd. När han hade varit duktig i respektive varv så fick han som belöning att sträcka ut i fri galopp något varv. Han var i alla fall jätteduktig och gjorde sitt bästa! Imorgon blir det längre uteritt med mycket galopp, han var rätt övertaggad idag så han behöver springa av sig.

Lite klubbtävlingssugen...

2010-10-29 | 19:04:20





Jag är lite sugen på att starta KM i båda grenarna nu i november! Har inte planerat in några andra tävlingar så det hade varit en kul avslutning på året, nära dessutom. Vi får dock se han känns efterhand, särskilt till dressyren. Vi börjar hitta tillbaks till lite knappar igen tycker jag men det kan vara lite från dag till dag, känns inte kul att åka dit och starta om han gått som en älg här hemma redan för det blir alltid lite spändare och värre på tävling -Vilket i så fall innebär att han skulle gå värre än en älg, om det nu är möjligt... :p

Hoppningen är det ju inte lika mycket perfektionism i och Tage tycker verkligen att det är kul att hoppa för tillfället, så... Jag tycker dessutom att jag hittat lite hur jag ska rida honom mellan hinderna för att det ska bli så bra som möjligt, även om det fortfarande blir fel ibland. Det enda är att jag inte är alltför förtjust i att hoppa på klubben sedan vi omkull där... Tycker att det är lite läskigt när man kommer i full fart och ska svänga på det underlaget, särskilt då Tage inte alltid har full koll på sina fötter... Vi får se, vi tar allt som det kommer -Men det hade verkligen varit kul!

Haha, bjuder på lite KM 2009-bilder! Vi kom delad 1:a i hoppningen men det var ingen snygg runda vad jag minns, dressyren kom vi typ sist som vanligt. Bilden längst ned är en ren turbild, resten gick han med huvudet uppe i taket... x) Jag hoppas och tror att vi har utvecklats en del sedan dessa bilder.




 


Knäna in eller ut?

2010-10-29 | 18:36:33



bildkälla

Jag hittade en väldigt intressant tråd på Bukefalos som handlade om hurvida man skulle vrida in eller ut knäna vid dressyrridning (läs tråden HÄR). Ryttarens sits har ju väldigt stor påverkan på hästen och bör vara så korrekt som möjligt, som nog vi alla ryttare redan vet.

Jag tror att kommentaren ovan är helt korrekt! Kyra Kyrklund pratar i sin bok "Dressyr med Kyra" väldigt mycket om att anstränga sin kropp så lite som möjligt. Att inte spänna sig i onödan och att hela tiden utgå från ett stadigt säte. Jag har haft ganska mycket problem med att kunna sitta bra i en dressyrsadel då jag förr mest har använt min hoppsadel, plus att Tages trav är väldigt svår att sitta ned i. Men så fort jag släppte alla andra "ridregler" (som t.ex. att tårna och knäna ska peka framåt) och bara koncentrerade mig på att sitta avslappnat på mina sittben så började alla mina andra brister och problem att rätta till sig av sig själv. Det bästa var att Tage började slappna av och arbeta genom hela kroppen!

Vad har ni för erfarenheter, vrida in eller ut underskänkeln eller tänker ni inte så mycket på det? Kanske ni har fått något helt galet tips av en tränare gällande detta?

Att medvetet "ge upp"?...

2010-10-29 | 13:23:12


Har ni någonsin tänkt på att medvetet "ge upp"? Att bara flyta med strömmen och låta saker ske som det sker och ta beslut efterhand. Läste i en gammal Cosmopolitan igårkväll, som jag alltid brukar göra innan jag ska sova, där det fanns en artikel som handlade om just det här.

Jag är en person som gärna tänker och planerar i förväg, alltid med allting. Särskilt vad gäller hästarna. Sätter upp stora mål, "nästa år ska jag tävla si och så högt med framgång, blablabla" och jag vet att många andra hästtjejer är exakt likadana. Stora drömmar. Men vad händer om vi bara slappnar av och lever dag för dag? Jag tror att vi hade fått en bättre relation till hästen, vi hade kunnat njuta mer av de där SMÅ framstegen och varit mer positiva och välmående i allmänhet. För av egen erfarenhet så vet jag att man blir frånvarande och stressad av att tänka för långt i förväg, minsta lilla felsteg från planen gör att man blir jättebesviken och irriterad. Av samma erfarenhet så vet jag att, otroligt nog, dem få gångerna jag har "gett upp" och bara skitit i alla tävlingskrav och liknande -Det är faktiskt dem gångerna som jag har sett oss göra flest framsteg!


En spontan hoppträning eller kul uteritt á la ponnytiden gör mig alltid på gladare och positivare humör än något som jag planerat i veckor och "måste" göra

Visst är mål bra att ha för att veta var man vill komma, men kanske man bör tänka på att sätta ytterst få och små mål som inte kan trigga igång girigheten på oss och få oss att bli okänsliga för våra hästar. Sikta på att komma till det stora målet när du är redo, inte bestämt säga att du måste vara redo inom ett par månader. Yes, tyvärr är det lättare att säga än att göra men i alla fall jag ska försöka bli mer medveten om nu:et och bara rida för att det är kul och för att jag vill, sluta sätta upp alla dessa tidsgränser och krav. Ni borde också testa, det skadar aldrig att försöka. En solig höstdag är som gjord för extra mys med hästen!

PS.
Kan tillägga att jag tror att detta gäller för ALLT i livet, oavsett om det är hästar, jobb eller något annat. Att försöka för mycket gör en spänd och att man får lite "tunnelseende". Tar man allt efterhand som det dyker upp så tror jag att man blir mer öppen för förslag och nya möjligheter, avslappnad (vilket bidrar till att det går bättre på hästryggen) och positiv. Vad tror ni?

Vilka färger?

2010-10-29 | 10:07:29


Vilka färger tycker ni att era hästar passar bäst i? Jag tycker att Tage gör sig allra snyggast i lite dova och murriga färger, typiska höstfärger. Brunt, beige, olivgrönt, orange är dem som jag har hemma och kunnat använda på honom. Det finns säkert fler färger som skulle passa! Egentligen tror jag att han är en sådan "person" som kan bära upp det mesta, det enda som jag ALDRIG skulle sätta på honom är någon form av rosa -Det skulle helt klart ha skadat hans manlighet... ;)

Finaste hästarna...

2010-10-28 | 13:56:58


Fick ett mail av Sundance's förra ägare, som undrade om vi hade kvar honom och hur han mådde. Det var min systers B-ponny som vi sålde i somras, kan ju meddela till er också att han verkar ha det underbarare än någonsin och vi kunde nog inte valt en bättre familj! Skönt när det känns så. Hootch verkar också ha det bra, vi hör dock inte av dem lika ofta som Sunny-familjen. Kom bara att tänka på hur många hästar i min/vår närhet som har GÅTT BORT detta året, först inga, sen inga, sen 3 stycken på en gång! Känns lite sorgligt, mest över Tuffe eftersom det kom helt oväntat och plötsligt...


TARTUFFE


MOBY DICK


PRESTON

SLAP A GINGER?

2010-10-25 | 17:39:45




Oho, såg precis på Facebook att det är "Slap a ginger-day" idag, haha! Tur att jag inte blivit slagen. Fast det kanske inte räknas om man har färgat rött?... :p

Jag är supertaggad på höstlovet som börjar nästa vecka! Vill hinna med en massa roliga saker! Träffa en massa människor, ha filmkvällar med kompisar, ut och fota, shoppa, fest, måla om mitt rum OCH en massa andra saker. Självklart rida också, men det tar jag för givet att ni redan förstår... ;) Höstlov ska vara mysiga, så är det bara.

1. Era bästa tips på vad man kan göra ett höstlov?
2. Vad ska NI göra under lovet?

Hopp Hopp

2010-10-23 | 19:36:03




Tjo! Idag har det varit hoppning på schemat! Just nu är det en sån tråkig period där man knappt kan rida ut någonstans utan att riskera att bli nerkörd av alla traktorer osv. så Tage fick göra av med sin överskottsenergi på annat sätt. Han blev i alla fall skitglad!



Tror inte att vi hoppade mer än 1-110, fick till några riktigt fina språng på slutet! Han blir alltid mycket mer taggad när vi bara tränar hemma än t.ex. på en tävling. Efter ett tag fick faktiskt Julia hoppa upp på honom och se om hon kunde få honom att gå finare på marken. Det såg rätt bra ut på slutet, i början försökte han nog testa henne lite och spände sig. Hon tyckte att han var jobbig att rida... :p Jag tycker ofta att jag klarar saker bättre efter att ha fått se någon annan göra det och se att det faktiskt går, för när jag sedan hoppade upp igen så gick det rätt bra! Mitt problem är fortfarande att jag är för snäll och kravlös mot honom, det är verkligen ett problem som smyger sig tillbaks till mig jämt och ständigt utan att jag märker det. Förhoppningsvis kommer jag ihåg och behåller stilen som jag red med på slutet idag, kanske gör det i längden att Tage förstår vad som krävs av honom och blir lättare att rida?



Fick en fråga förresten, hur stor Tage var. Han är 174, och jag är 175 så vi är alldeles perfekta storleksmässigt för varandra tycker jag. Julia och Kattiz, som är kring 160-någonting, har t.ex. sett ut som små flugor på honom... :p

Videoinlägg

2010-10-21 | 19:11:44




Okej, tänkte att det hade varit roligt med ett videoinlägg idag men det blev fruktansvärt dåligt!... Kolla på det om ni vill, men det är nog bäst att ni har ljudet på högsta volym innan, om ens det... :p Råkade nog hålla mobilen för långt borta eller något.

RSS 2.0