Hur går det med ridningen?

2010-02-16 | 21:20:19


   
Tages motto lyder "Ny dag, nya sår!"

Tage är S-U-V-E-R-Ä-N att rida nu!
Jag fortsätter på mitt spår med lite "tuffare" ridning, och det är helt klart rätt stil för just den här hästen. Kortare tyglar, lite mer skänklar, jävlar-anamma och väldigt nogrann med att han ska göra rätt när jag ber honom. Tidigare har Tage mer gått på "fikapaus" under våra ridpass eftersom jag lät honom göra som han ville medans jag själv åkte häst. Nu däremot, börjar hans lilla rumpa röra på sig! Faktum är att han verkar trivas med att få arbeta som han ska, han är mycket mer explosiv och snabbfattad nu!

SAKER SOM VI ÅSTADKOMMIT ENDAST GENOM ATT HITTA "RÄTT RIDSTIL" TILLSAMMANS:
- GALOPPOMBYTE!
Jag är totalt självlärd ang. galoppombyten, ingen har berättat hur man ska göra. Jag studerade videos och gjorde mina första galoppombyten på komando med Liva under jullovet, haha... Jag är fortfarande kvar lite i "sakta av till trav och fatta om"-tänkandet, dock fungerar allt som det ska när jag väl gör ett galoppombyte! Övning för färdighet, jag får göra några byten/pass så att jag kan släppa det där med att bryta av sedan!...

Hur som helst, jag gjorde mitt första galoppombyte på Tage igår! Fungerade super! Han blev dock lite busig och sparkade bakut mitt i bytet... Knäppis! :p

- RIKTIG SAMLING! Det var meningen att vi skulle trava, men Tage var laddad och började galoppera supersamlat! Självklart kunde jag inte missa ett sådant tillfälle och hängde med på noterna, även om det kanske var lite olydighet. Samling är otroligt bra träning, dock bara i små doser -Annars sliter det mer än vad det gör nytta.

- LÖSGJORD=FORM! Än är han ingen gummiboll, men ganska nära! Vi kör många öppnor/slutor för att mjuka upp hans bogar, samt böja igenom åt "alla håll och kanter". Han har stundtals börjat höja och arbeta med ryggen under galopparbetet, något som jag inte känt honom göra förut -Då har han bara sprunget på. Han använder bakdelen mycket mer.

  
Stil- och ridförebilden är Jos Lansink!

Mina egna förbättringar då? Jag arbetar med dem så gott jag kan under de omständigheter som råder i nuläget. Det jag lägger störst vikt på är:

- HANDEN: Inga meserier längre -Behöver han en tydligare visning så får han det! Jag är heller inte "silkesmjuk" i handen längre, dels så fungerar det inte på honom som det ser ut NU. Dels så har jag lärt mig att man MÅSTE ha ett stöd i tyglarna/bettet, annars så betyder det att hästen inte jobbar korrekt.

- ARMENS PLACERING: Jag tänker på att hålla övre ryggen upprätt och armbågarna vid kroppen -Så att dem inte flyter längre och längre fram, så som de gjorde förr.

- SITTA LODRÄT: Mitt problem är att jag gärna lutar mig bakåt. Tidigare har jag trott att det inte spelade så stor roll, men efter att ha läst i sitsboken så har jag lärt mig att denna typ av sits betyder att man hamnar efter i hästens rörelser, vilket ofta är ett störningsmoment för hästens arbete. Jag har suttit i bakvikt i så många år, så att luta mig lite mer fram i den lodräta positionen känns fel -Men jag jobbar på det.

- DRIVA, DRIVA, DRIVA! Förr var jag lite "skänkellat" och var inte riktigt närvarande i min ridning -Nu märker jag direkt när det behövs lite skänkling, och gör det!


Jag är SJUKLIGT nöjd med det vi uppnått såhär långt, det är stora förändringar på bara någon vecka! Det känns som att Tage har fått lite muskler, både genom att arbeta i snön samt genom den nya "ridstilen" som får honom att arbeta korrekt. Nu börjar han ju t.o.m. att samla sig så smått! Det som återstår för att utvecklas gällande de andra punkterna är att få tillgång till en RIDBANA! Så att vi kan se att ridningen även håller i dressyr/markarbete/hoppning!



Dagens pass bestod enbart av skrittjobb, med lite travinslag! Tage var nämligen blodig på benet?! Jag tvättade det och som tur var så verkade det endast vara ett rivmärke. Han var varken svullen, öm, varm eller halt. För säkerhets skull så tog jag det lugnt ändå, oavsett så skadar det inte med lite skrittpass då och då!

PLUS: Han SKA klippas, jag lovar! Just nu ser han ut som ett troll av något slag, pälsen växer som ogräs!...

Om ni vill läsa om mina vardagliga pass så rekommenderar jag er att kolla in HÄR!

Postat av: mli - hästbloggen för dig som gillar hästar

bra blogg = D

2010-02-16 @ 21:56:02
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Nora brukar också slå i bytena, dock beror det på att hon är orutinerad & inte gjort det så mycket.. Då blir det lätt att dom "flyger i luften" när dom byter :) Ibland kan hon dock göra superfina byten som knappt känns! Men det händer mer sällan än ofta ;)

2010-02-16 @ 22:01:54
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: jenny

vad roligt att de går åt rätt håll :D

2010-02-16 @ 22:07:16
URL: http://jjennnyys.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

nu kör jag igång med Veckans Blogg-tävling i min blogg igen :D

Gå in för att se hur Du kan vara med och tävla (:

2010-02-16 @ 22:56:58
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

vet du at tage har samma mamma som lycke? linda heeds (förra?) häst?:) skitfin är den!

2010-02-16 @ 23:11:47
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: fridan

vad kul att det går så bra och ni hittat er stil :D :D jag har också fått gå in lite i samma spår, min hopptränare har tjatat, för jag har varit för snäll... vill jag att kalle ska stanna NU så ska han göra det nu och inte 3 meter senare... vill jag att han ska börja trava NU så ska han göra det nu och inte 5 skrittsteg senare :D

2010-02-16 @ 23:35:53
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: My

Usch vad läskigt med blod, jag har varit så otroligt varsam med min häst, i början på det här året fick han en brodd spark som gjorde att han fick äta medicin och vilade i 3 veckor. Det är läskigt hur enkelt en skada kan förstöra en häst, så man ska vara glad att man bara stötter ¨på mindre skador och slipper benbrott "peppa peppa ta i trä"

2010-02-17 @ 08:04:12
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: sarah

Du kan och kommer nog bli riktigt bra! Du har så enorm kämparglöd! De viktigaste i receptet för framgång! Hoppas det jag skrev har tagits positivt av dig och att det inte blev så mycket något "bry dig om dig själv istället för att kommentera andra"

2010-02-17 @ 14:31:10
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0